Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 8079
Det har lenge vært mange debatter om hvor vidt cannabis bør legaliseres eller ikke, og det er ikke dette tråden skal handle om.

Jeg vil at cannabis skal legaliseres, og regner med at mange deler mitt syn. Problemet er at ruspolitikken føres på akkuratt samme måte som før. Hvordan skal man gå fram for å få politikere til å fokusere på dette, eventuelt ta det opp til høring i stortinget?

Jeg tror grunnen til at cannabis er ulovlig den dag i dag, ikke bare skyldes politikerne, men også oss forkjempere.

Vi har sett at diskusjoner og debatt ikke resulterer i legalisering, så hva skal vi gjøre? Kunne et alternativ være å arrangere en demonstrasjon ala demonstrasjonene som foregår i russland nå ?

Hva kan gjøres, eventuelt hvordan? Hvis ikke legaliseringsforkjempere faktisk kjemper for legalisering, er det ingen andre som gjør det...
Sitat av mag00us Vis innlegg
Vi har sett at diskusjoner og debatt ikke resulterer i legalisering
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sett en ordentlig diskusjon eller debatt om dette i Norge, kun spredte avisartikler.

Sitat av mag00us Vis innlegg
Vi har sett at diskusjoner og debatt ikke resulterer i legalisering, så hva skal vi gjøre? Kunne et alternativ være å arrangere en demonstrasjon ala demonstrasjonene som foregår i russland nå ?
Vis hele sitatet...
Hvert år er det en marijuanamarsj i oslo, og det er nok det største antall mennesker man vil få samlet til en slik sak. Problemet med marsjen er at den består av 80% "hippie" og "ganster"-ungdommer og andre useriøse folk, og det fører bare til forsterkning av stereotypen røykere har fått.
75% av de som vil legalisere er stonere som røyker på kampanjer etc...
Få sammen et ordentlig crew av folk som kan oppføre seg, gjerne de som også har en god jobb og som lager gode taler etc..

Ta også noen "fun facts" :P
Sist endret av Vod0; 25. desember 2011 kl. 21:39.
Tror vi bare må vente til resten av verden har legalisert før norske politikere gidder å ta diskusjonen en gang
Slutt å stemme inn sosialister. Så lenge statens rolle er å ta vare på helsa vår, er det legitimt å ulovliggjøre alt som skader den.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Slutt å stemme inn sosialister. Så lenge statens rolle er å ta vare på helsa vår, er det legitimt å ulovliggjøre alt som skader den.
Vis hele sitatet...
Er ingenting som tyder på en hurtigere legalisering med Høyre og FRP ved makten. Bare økte straffer for bruk og mer bortkastede politiressurser.
Sitat av Settoz Vis innlegg
75% av de som vil legalisere er stonere som røyker på kampanjer etc...
Få sammen et ordentlig crew av folk som kan oppføre seg, gjerne de som også har en god jobb og som lager gode taler etc..

Ta også noen "fun facts" :P
Vis hele sitatet...
Dessverre er cannabis fortsatt svært tabubelagt i dette landet, tror det vil være svært vanskelig å få "seriøse" folk til å stille opp.
De som har ordentlig jobb risker neppe renommeet sitt uten at det er en reel sjanse for faktisk legalisering.

I København kan det nå se ut til at det faktisk går veien! http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=64620

Om det faktisk funger i København, så er det ikke sikkert legalisering i Norge er så veldig langt unna.

En eller annen FN-kommisjon driver å vurdere om de skal "erklære" War on Drugs for FAIL. LOL...
Og videre foreslå en annen narkotikapolitkk på verdensbasis. Resultatene lar seg vente på....

Det er håp, men hva som kan gjøres for å få fart på dette er ikke godt å si.
Jeg tror vi egentlig bare må vente til den yngre generasjonen tar over politikken. Er ikke håp for de som er på stortinget nå uansett. Hvis det blir legalisert i California i 2012, tror jeg det vil bli lovlig i resten av USA innen 10 år. Dette, sammen med en mer liberal generasjon i politikken vil føre til legalisering. Tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å vente egentlig
Sist endret av bloodshotEyes; 25. desember 2011 kl. 22:20.
Mine steg for steg til legalisering:

1. samle ett crew med mye kunnskap, hvorav et par får oppgaven å være bevegelsens ansikt utad, stille i eventuelle debatter, snakke med media og slikt. Dette bør være to som av selv den mest fordomsfulle mannen i gata fremstår som respektable folk. Ingen kan tillate seg å ha noe som helst omgang med mary jane, da bildet av bevegelsen vil være ødelagt om det kan tenkes at de vil legalisere bare for å røyke seg skakk lovligt..
1b.
Kontakt alt av troverdige bevegelser som allerede kjemper for dette, og forklar planen noelunde til dem, så de kan forberede seg og hive seg med i alt av debatter på nett, i aviser, og med nabosetet i bussen.. De er kansje også behjelpelige med punkt 4.

2. Utarbeid et enkelt konsept som har stor bredde. "det er helt ufarligt så alle må få røyke om de føler for det lissom" er ikke et konsept som mannen i gata vil være med på, faktisk vil ethvert utspill fra bevelgelsen i den retningen bare virke mot sin hensikt. Legaliserings-konseptet må kunne vise tydeligt at det ikke er snakk om å selge noe fritt på butikker til hvemsomhelst. Begynn heller i den motsatte enden av skalaen.

3. Lag en samling plakater som fremmer saken på en enkel og troverdig måte, legg ved en adresse til hjemmesiden.
4. oversvøm hele Norge med disse plakatene, i løpet av en måneds tid skal enhver person i dette landet ha sett disse plakatene mange ganger nok til at han har begynt å tenke. Følg opp med avisinnlegg som er utarbeidet noelunde på forhånd av det fantastiske crewet. Hold dette gående, ikke la det bli med en bølge som slutter like brått som den kom.

5. Nå bør dette ha gjort noe med politikerene, det er allerede mange som er helt uenig med dagens narkotikapolitikk, men ingen tør å stå frem i noe seriøs grad for mannen i gata vil slakte dem.. Etter en tids bombardement med inlegg og plakater som viser hvor feilslått dagens forbudspolitikk er, vil mannen i gata forhåpentligvis forvente at politikere kommer på banen i reelle debatter.

Slutt..

Til dette kreves det midler og seriøs organisering.. enn så lenge så blir det ved tanken. Men det er kansje en fordel å vente til dagens pensjonister har tatt kvelden? Etter min erfaring er altfor mange av disse inndoktrinert i hasjsprøytenarkoman tanken om cannabis..
Fordi foreldre fremdeles har vett nok i huet til å forsvare barna mot dette tullet. Men i fremtiden er vi kanskje ikke så heldige. Mors\farsinstinkt = Sterkere enn rusinstinkt.
Sist endret av Taurean; 25. desember 2011 kl. 22:31.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi foreldre fremdeles har vett nok i huet til å forsvare barna mot dette tullet. Men i fremtiden er vi kanskje ikke så heldige. Mors\farsinstinkt = Sterkere enn rusinstinkt.
Vis hele sitatet...
Å legalisere er jo den eneste måten vi har noe som helst mulighet for å beskytte barna våre mot dette.

Men deg orker eg ikkje diskutere mer med, den frustrasjonen har eg vert igjennom før (frustrasjonen går sikkert begge veier regner eg med..)
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi foreldre fremdeles har vett nok i huet til å forsvare barna mot dette tullet. Men i fremtiden er vi kanskje ikke så heldige. Mors\farsinstinkt = Sterkere enn rusinstinkt.
Vis hele sitatet...
MHM! Det narkotiske løsemiddelet alkohol er jo 10-ganger bedre!
Dette narkotiske stoffet omsettes mer eller mindre fritt, og våre foreldre bruker det forran barna sine far de er små.

Eller hva med det narkotiske stoffet nikotin, som konsumeres forran barn?
Bra mors/farinstinkt må jeg si
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi foreldre fremdeles har vett nok i huet til å forsvare barna mot dette tullet. Men i fremtiden er vi kanskje ikke så heldige. Mors\farsinstinkt = Sterkere enn rusinstinkt.
Vis hele sitatet...
Du vet jo ingenting, kanskje du burde lese litt om cannabis før du uttaler deg om det.
det vil bli lettere for generasjonen vår og beskytte barne våre mot cannabis om vi legaliserer. For meg er det lettere og få tak i 5gram weed, enn en 6pack øl
Grønnugle: Hva med å prate med dem om det, og motivere dem mot å bruke det?

Douchebag: Foreldre kjøper inn alt barna trenger, gir dem husly, beskytter dem over alt annet, og gjør det meste for dem. Da kan de kreve at de holder seg unna hasj i perioden de er umyndige. Det er det minste de kan gjøre for sine foreldre. Liten pris å betale!

PerPerPerPer: Ta deg en pils og slapp av.

Wolftits: Det er bare fordi du har snuskete kontakter. Vil du fremdeles ha dem når du er 30 år gammel med 2 flotte barn?
Sitat av Wolftits Vis innlegg
det vil bli lettere for generasjonen vår og beskytte barne våre mot cannabis om vi legaliserer. For meg er det lettere og få tak i 5gram weed, enn en 6pack øl
Vis hele sitatet...
Dette er så sant! Jeg fikk ikke tak i drikke til å ha med på telturen vår i skogen, og derfor så kom jeg på tanken med å kjøpe hasj. Herregædd, så lett det var i forhold til alkohol!
Jeg tror at det blir legalisert ganske snart, uansett.
En stor del av befolkningen ønskler det legalisert, og %en øker jo lavere du går ned i alder.
Dessuten vil nok folk ta til fornuft.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg tror at det blir legalisert ganske snart, uansett.
En stor del av befolkningen ønskler det legalisert, og %en øker jo lavere du går ned i alder.
Dessuten vil nok folk ta til fornuft.
Vis hele sitatet...
Javel? Cannabis har vært ulovlig gangske lenge og vi har ikke sett mange fremskritt. I alle meningsmålinger blir de liberale filtrert ut og media får det til å virke som om 90% av befolkningen er imot cannabis ved å være selektive i hva de vil presentere.
Hold deg unna hasjnarkotikasprøyte. Du kan jo ta en overdose og dø.
Drikk spriten din og dø sakte av leversvikt, slik som gode nordmenn flest gjør.

Kan ikke se noen grunn til at du skal få nyte et rusmiddel som gjør folk fredelige og stimulerer til givende diskusjoner. Den må du lengre ut på landet med
Sitat av Marr Vis innlegg
Dette er så sant! Jeg fikk ikke tak i drikke til å ha med på telturen vår i skogen, og derfor så kom jeg på tanken med å kjøpe hasj. Herregædd, så lett det var i forhold til alkohol!
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvor vanskelig det kan være å få noen til å kjøpe øl for deg.
Jeg har to hovedproblem med hele kampen deres. Det første er at mye av argumentasjonen er direkte udugelig. Sammenligninger med alkohol er langt på jordet, at noe er lov betyr ikke nødvendigvis at noe annet bør bli lov. Videre kommer det for mange påstander uten underbygging. Det kan nok stemme at regulering begrenser tilgjengelighet til yngre, men helt uten videre underbygging tror jeg nok den linjen er vanskelig å se for folk flest; de fleste av oss husker nok at alkohol ikke var veldig vanskelig å få fatt i før fylte 18, og klarer ikke umiddelbart å se at det skal være annerledes i dette tilfellet. At påstanden for deg er helt innlysende, trenger ikke å bety at den er det for alle andre. Kilder eller et større resonnement kan gjøre mye i så måte. Det nytter heller ikke å klage på uvitenhet, det arbeidet er det dere som må gjøre. Dropp også argumenter som går på det rent ideologiske. Et liberalistisk argument hjelper ikke på en som er kristen-konservativ. Hold dere til det rent faktiske.

Det neste er at når de som skal fronte saken, ikke gjør det minste forsøk på å skille seg fra uheldige og hemmende stereotyper, blir det ikke troverdighet igjen i denne bevegelsen deres. Marsjen er et utmerket eksempel på dette. De man ser på TV kunne, hva meg og flere andre angår, like godt gått rundt med skilt der det står avhengig og narkoman. Nå kan dere gjerne hyle om fordommer og uvitenhet, men det er relativt søkt å håpe på gjennomslag, samtidig som man fremstår som en liten gruppe udugelige avvikere. For meg blir sånt snarere et usaklig kuriositetsinnslag enn en politisk demonstrasjon.

Avslutningsvis vil jeg anmode om litt moderasjon i debatten. Litt for ofte ender debattene opp med de reneste halleluja-tilstander, med like bedriten argumentasjon og kildebruk fra begge sider. For de fleste vil likevel en usaklig side fra helsemyndigheter, leger eller lignende fremstå som mer troverdig enn "weedisjahsgift.com", selv om innholdet i seg selv kan være like riktig/feil. I så måte har dere mer å gjøre. Dette innlegget trenger man for øvrig ikke ta til inntekt for et spesifikt legaliseringssyn, akkurat det er en debatt jeg ikke har noen interesse av å delta i.
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Javel? Cannabis har vært ulovlig gangske lenge og vi har ikke sett mange fremskritt. I alle meningsmålinger blir de liberale filtrert ut og media får det til å virke som om 90% av befolkningen er imot cannabis ved å være selektive i hva de vil presentere.
Hold deg unna hasjnarkotikasprøyte. Du kan jo ta en overdose og dø.
Drikk spriten din og dø sakte av leversvikt, slik som gode nordmenn flest gjør.

Kan ikke se noen grunn til at du skal få nyte et rusmiddel som gjør folk fredelige og stimulerer til givende diskusjoner. Den må du lengre ut på landet med
Vis hele sitatet...
Da har du ikke fulgt med i det siste, for det har faktisk vært postet en god del MER POSITIVT ldet cannabis-relaterte artikler enn det har vært før.
Dessuten var det en meningsmåling på VG for ikke lenge siden hvor de spurte om folk var for eller mot legalisering og jeg kan ikke huske helt hva de endelige tallene ble, men jeg var fornøyd.

Dessuten ser du fremskritt i legaliseringen:
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6971363
Denne er ganske gammel, og vi har kommet lenger siden da.

Husk at USA er det mest inflytelsesrike landet i verden, og når deres mest befolkede stat nå har avkriminalisert det og selger det medisinsk så skjønner du jo at det går i riktig retning.

Unge mer mer positive til cannabis, når tiden går litt så blir de reptilene som sitter i stortinget byttet ut og vi får legalisert cannabis og avskaffet statskirken.

Det går mot gull og GRØNNE SKOGER
Sist endret av PerPerPerPer; 26. desember 2011 kl. 00:14.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Skjønner ikke hvor vanskelig det kan være å få noen til å kjøpe øl for deg.
Vis hele sitatet...
Altså jeg mener ikke at det er vanskelig å få tak i alkohol heller, men vi var 16 år og vi hadde drukket alkohol ca 1 gang før. Altså så hadde vi utrolig lite med kontakter og folk som kunne skaffe for oss. Å fiske tenkte vi ikke på en gang, og kan ta litt tid.. Mye lettere å ta banen ned til jernbanetorget fant vi ut.
For 95% av befolkningen er det lettere å få tak i øl enn hasj. Har noen ganger endt opp med å røyke hvis jeg ikke rakk ølsalget etc, men argumentet er fortsatt idiotisk
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
For 95% av befolkningen er det lettere å få tak i øl enn hasj. Har noen ganger endt opp med å røyke hvis jeg ikke rakk ølsalget etc, men argumentet er fortsatt idiotisk
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du mene at argumentet er idiotisk?

Det at man vil beskytte de yngre ved å gjøre det legalisert gjelder jo for de 5% som du sier over her, og er ikke det bra da, isteden for at 13-14-15 åringer som ikke vet noe om cannabis, og som ikke nærmest ikke har prøvd alkohol skal kaste seg over bare fordi de tror det er kult å prøve det?

Jeg mener selv at jeg var dum som en stokk, som bare stakk ned og kjøpte hasj uten videre. Kunne ingenting om det, men hadde bare hørt at det ikke var så farlig.
Sist endret av Marr; 26. desember 2011 kl. 00:25.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Grønnugle: Hva med å prate med dem om det, og motivere dem mot å bruke det?

Douchebag: Foreldre kjøper inn alt barna trenger, gir dem husly, beskytter dem over alt annet, og gjør det meste for dem. Da kan de kreve at de holder seg unna hasj i perioden de er umyndige. Det er det minste de kan gjøre for sine foreldre. Liten pris å betale!

PerPerPerPer: Ta deg en pils og slapp av.

Wolftits: Det er bare fordi du har snuskete kontakter. Vil du fremdeles ha dem når du er 30 år gammel med 2 flotte barn?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. En av foreldrene sine hovedoppgaver må være å holde barna sine unna narkotiskestoffer til de er myndige, det gjelder både alkohol, nikotin og cannabis. Men etter de faktisk er myndige, hvorfor skal den eldre generasjon få bestemme at et fucka up narkotiske løsemiddel er bedre enn for eksempel cannabis? Burde ikke dette være et personlig valg?
Sitat av Taurean Vis innlegg
PerPerPerPer: Ta deg en pils og slapp av.
Vis hele sitatet...
Er dette ditt beste argument?
Tar meg heller en joint, jeg har standarer.
Sitat av Marr Vis innlegg
Hvordan kan du mene at argumentet er idiotisk?

Det at man vil beskytte de yngre ved å gjøre det legalisert gjelder jo for de 5% som du sier over her, og er ikke det bra da, isteden for at 13-14-15 åringer som ikke vet noe om cannabis, og som ikke nærmest ikke har prøvd alkohol skal kaste seg over bare fordi de tror det er kult å prøve det?

Jeg mener selv at jeg var dum som en stokk, som bare stakk ned og kjøpte hasj uten videre. Kunne ingenting om det, men hadde bare hørt at det ikke var så farlig.
Vis hele sitatet...
Tror du langerne sjekker ID? Ved å legalisere så vil man også innføre kontroll. I større byer er det lettere å skaffe cannabis enn øl...
Når tabuen rundt stoffet forsvinner, vil man også ha lettere for å informere om faktiske konsekvenser av bruk. I dag lærer man at cannabis er første steg mot rennestein og heroin sprøyta.
Alle vet at det som "ikke er lov" er 1000-ganger så fristende for kids...
Sitat av Marr Vis innlegg
Hvordan kan du mene at argumentet er idiotisk?

Det at man vil beskytte de yngre ved å gjøre det legalisert gjelder jo for de 5% som du sier over her, og er ikke det bra da, isteden for at 13-14-15 åringer som ikke vet noe om cannabis, og som ikke nærmest ikke har prøvd alkohol skal kaste seg over bare fordi de tror det er kult å prøve det?

Jeg mener selv at jeg var dum som en stokk, som bare stakk ned og kjøpte hasj uten videre. Kunne ingenting om det, men hadde bare hørt at det ikke var så farlig.
Vis hele sitatet...
At det blir vanskligere å få tak i for 5% hjelper ikke når tilgangen blir større for de resterende 95%.. Flere unge vil prøve cannabis hvis det blir legalisert.
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Tror du langerne sjekker ID? Ved å legalisere så vil man også innføre kontroll. I større byer er det lettere å skaffe cannabis enn øl...
Når tabuen rundt stoffet forsvinner, vil man også ha lettere for å informere om faktiske konsekvenser av bruk. I dag lærer man at cannabis er første steg mot rennestein og heroin sprøyta.
Alle vet at det som "ikke er lov" er 1000-ganger så fristende for kids...
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvorfor du quoter meg, men det er jo akkurat det du sier som jeg mener
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg har to hovedproblem med hele kampen deres. Det første er at mye av argumentasjonen er direkte udugelig.
Vis hele sitatet...
Vel, den går jo fint den andre veien og.. For å si det meget mildt..

Sammenligninger med alkohol er langt på jordet
Vis hele sitatet...
Nei, jeg kan liste opp en haug faremomenter og få noe til å høres meget skummelt ut fordi det ikke blir satt i perspektiv.. Og det er det som blir gjort fra motstanderene, og forkjemperene parerer naturligvis med en veldig enkel motvekt, nemlig alkohol..
, at noe er lov betyr ikke nødvendigvis at noe annet bør bli lov
Vis hele sitatet...
.
neinei, greit nok.
Videre kommer det for mange påstander uten underbygging.
Vis hele sitatet...
igjen, begge veier.. men så er det jo litt løye at de som lager antidop propaganda ikke bryr seg med å finne frem fakta og forskning, men dramatiserer og spiller på følelser for å få seeren over til sitt syn. Mens prolegaliseringsdokumentarer gjør det de kan for å vise forkning og fakta. (ikke så svart/kvitt, men tar gjerne imot link til en noelunde saklig antilegaliseringsdok. ..anyone?)
Det kan nok stemme at regulering begrenser tilgjengelighet til yngre, men helt uten videre underbygging tror jeg nok den linjen er vanskelig å se for folk flest; de fleste av oss husker nok at alkohol ikke var veldig vanskelig å få fatt i før fylte 18, og klarer ikke umiddelbart å se at det skal være annerledes i dette tilfellet. At påstanden for deg er helt innlysende, trenger ikke å bety at den er det for alle andre.
Vis hele sitatet...
Påstanden er på ingen måte innlysende med første øyekast, Folk flest lever i god tro på at det å forby et stoff er en bra måte å få ned bruken. Selv om forskere sier det motsatte.
Kilder eller et større resonnement kan gjøre mye i så måte. Det nytter heller ikke å klage på uvitenhet, det arbeidet er det dere som må gjøre. Dropp også argumenter som går på det rent ideologiske. Et liberalistisk argument hjelper ikke på en som er kristen-konservativ. Hold dere til det rent faktiske.
Vis hele sitatet...
Greit nok.
Det neste er at når de som skal fronte saken, ikke gjør det minste forsøk på å skille seg fra uheldige og hemmende stereotyper, blir det ikke troverdighet igjen i denne bevegelsen deres. Marsjen er et utmerket eksempel på dette. De man ser på TV kunne, hva meg og flere andre angår, like godt gått rundt med skilt der det står avhengig og narkoman. Nå kan dere gjerne hyle om fordommer og uvitenhet, men det er relativt søkt å håpe på gjennomslag, samtidig som man fremstår som en liten gruppe udugelige avvikere. For meg blir sånt snarere et usaklig kuriositetsinnslag enn en politisk demonstrasjon.
Vis hele sitatet...
Å si at de som fronter saken er den gjengen som røyker seg stein under sin årlige marsj er like fornuftig som å si at de som er i mot er scientologister.. Man har altid hver sin ekstreme utkant av saken. Mange som går i marsjen er vel mer opptatt av å vise fingern til politi og samfunnet ellers, og bryr seg katten i å få cannabis regulert av staten..
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
At det blir vanskligere å få tak i for 5% hjelper ikke når tilgangen blir større for de resterende 95%.. Flere unge vil prøve cannabis hvis det blir legalisert.
Vis hele sitatet...
Ikke vær så sikker på det. Som sagt over her så er det ting som er ulovlig mye mer fristende for kids. Det er mindre unge i Amsterdam hvor det er lovlig som røyker, enn hvor mange unge som røyker i Norge, hvor det er ulovlig. Har du kilder på det motsatte?

kilde: http://www.emcdda.europa.eu/stats09/gpsfig1
Sist endret av Marr; 26. desember 2011 kl. 00:51.
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Tror du langerne sjekker ID? Ved å legalisere så vil man også innføre kontroll. I større byer er det lettere å skaffe cannabis enn øl...
Når tabuen rundt stoffet forsvinner, vil man også ha lettere for å informere om faktiske konsekvenser av bruk. I dag lærer man at cannabis er første steg mot rennestein og heroin sprøyta.
Alle vet at det som "ikke er lov" er 1000-ganger så fristende for kids...
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over at ikke langere ikke sjekker ID. Hvor kommer denne bullshit-myten om at det er lettere å få tak i øl enn cannabis fra?! ALLE som røyker må innrømme at de en sjelden ganger må bruke flere timer på å få skaffe en bajser. Øl derimot måtte jeg av og til bruke timer på før jeg ble 18, etter det har det gått på 10-20 minutter.

"Alle vet at det som "ikke er lov" er 1000-ganger så fristende for kids..." Så det er derfor 90% av ungdom drikker, mens bare 15% røyker(edit:har prøvd å røyke)? Du høres ut som meg for 1-2 år siden. Men for din, og hele legaliseringens del, please innse at legalisering ikke bare betyr paradis og halleluja.
Sist endret av bloodshotEyes; 26. desember 2011 kl. 00:51.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Grønnugle: Hva med å prate med dem om det, og motivere dem mot å bruke det?
Vis hele sitatet...
Det er jo konge om det fungerer.. unger/ungdommer har ingenting med rusmidler å gjøre i det hele tatt, problemet er at de fleste unge ikke er helt enig

Ved en legalisering så vil man forhåpentligvis endre undervisningen i skolen til å gjelde cannabis, bruk, missbruk, farer, og lignende.. og kunnskap vil forebygge missbruk.

Men pokker.. dette var jo ikke en legaliseringsdebatt folkens. :P
Sist endret av GrønnUgle; 26. desember 2011 kl. 00:53.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Sammenligninger med alkohol er langt på jordet, at noe er lov betyr ikke nødvendigvis at noe annet bør bli lov.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig dette?
Du mener at vi ikke skal sette NOE SOM HELST i perspektiv fordi vi ikke skal kunne endre på verden?
Det at alkohol er lovlig er perfekt til å kunne sette spørsmål ved, hvorfor i helvete skal alkohol være lovlig når mer enn 66% av alle trafikkuhell er grunnet alkohol?
Bare ett av mange eksempler på hvorfor alkohol burde være ulovlig og cannabis burde være lovlig.
Sist endret av PerPerPerPer; 26. desember 2011 kl. 00:57.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Er fullt klar over at ikke langere ikke sjekker ID. Hvor kommer denne bullshit-myten om at det er lettere å få tak i øl enn cannabis fra?! ALLE som røyker må innrømme at de en sjelden ganger må bruke flere timer på å få skaffe en bajser. Øl derimot måtte jeg av og til bruke timer på før jeg ble 18, etter det har det gått på 10-20 minutter.

"Alle vet at det som "ikke er lov" er 1000-ganger så fristende for kids..." Så det er derfor 90% av ungdom drikker, mens bare 15% røyker(edit:har prøvd å røyke)? Du høres ut som meg for 1-2 år siden. Men for din, og hele legaliseringens del, please innse at legalisering ikke bare betyr paradis og halleluja.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg er veldig trangsynt nå, men jeg mener altså at legalisering vil føre til paradis og halleluja i forhold til slik det er nå. Men dette skulle ikke være en tråd for å diskutere dette. Vi burde heller diskutere HVORDAN vi skal få det legalisert
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg har to hovedproblem med hele kampen deres. Det første er at mye av argumentasjonen er direkte udugelig. Sammenligninger med alkohol er langt på jordet, at noe er lov betyr ikke nødvendigvis at noe annet bør bli lov. Videre kommer det for mange påstander uten underbygging. Det kan nok stemme at regulering begrenser tilgjengelighet til yngre, men helt uten videre underbygging tror jeg nok den linjen er vanskelig å se for folk flest; de fleste av oss husker nok at alkohol ikke var veldig vanskelig å få fatt i før fylte 18, og klarer ikke umiddelbart å se at det skal være annerledes i dette tilfellet. At påstanden for deg er helt innlysende, trenger ikke å bety at den er det for alle andre. Kilder eller et større resonnement kan gjøre mye i så måte. Det nytter heller ikke å klage på uvitenhet, det arbeidet er det dere som må gjøre. Dropp også argumenter som går på det rent ideologiske. Et liberalistisk argument hjelper ikke på en som er kristen-konservativ. Hold dere til det rent faktiske.

Det neste er at når de som skal fronte saken, ikke gjør det minste forsøk på å skille seg fra uheldige og hemmende stereotyper, blir det ikke troverdighet igjen i denne bevegelsen deres. Marsjen er et utmerket eksempel på dette. De man ser på TV kunne, hva meg og flere andre angår, like godt gått rundt med skilt der det står avhengig og narkoman. Nå kan dere gjerne hyle om fordommer og uvitenhet, men det er relativt søkt å håpe på gjennomslag, samtidig som man fremstår som en liten gruppe udugelige avvikere. For meg blir sånt snarere et usaklig kuriositetsinnslag enn en politisk demonstrasjon.

Avslutningsvis vil jeg anmode om litt moderasjon i debatten. Litt for ofte ender debattene opp med de reneste halleluja-tilstander, med like bedriten argumentasjon og kildebruk fra begge sider. For de fleste vil likevel en usaklig side fra helsemyndigheter, leger eller lignende fremstå som mer troverdig enn "weedisjahsgift.com", selv om innholdet i seg selv kan være like riktig/feil. I så måte har dere mer å gjøre. Dette innlegget trenger man for øvrig ikke ta til inntekt for et spesifikt legaliseringssyn, akkurat det er en debatt jeg ikke har noen interesse av å delta i.
Vis hele sitatet...
Hva med tre argumenter?

Personlig frihet, voksne ansvarlige mennesker klarer å holde seg unna alt annet som er farlig, hvorfor skal de ikke klare det med cannabis?

Kostnaden ved forbud målt opp med fordelene. Hva tjener vi mest på; å bruke millioner på politi, rettsvesen og fengsel eller på å sette istand verdens beste institusjoner for å hjelpe de som blir avhengige (av alkohol, legemidler, cannabis, pengespill, osv).

Skadekontroll; forbudet fører til at andre potensielt mer skadelige stoffer bringes inn i landet, det gir enorme inntekter til kriminelle gjenger (som trenger våpen for å håndheve "lov og orden" siden de ikke kan ringe politiet), og det fører ikke til en dokumentert reduksjon av bruken

Dessuten må dere slutte med det idiotiske begrepet "legalisering", vi vil at Staten skal "Oppheve forbudet mot cannabis". Legaliseringsbegrepet gir Staten en makt de ikke har; makten til å bestemme hva vi har LOV til å gjøre. Staten kan kun innføre forbudt mot uønsket adferd, og derfor kan ikke rusmidler legaliseres, forbudene derimot kan oppheves. I tillegg høres "Opphev forbudet" mindre påtrengende ut, vi får fram negative holdninger mot forbud, og slipper alle de negative assosiasjonene til "legalisering".

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Mener du virkelig dette?
Du mener at vi ikke skal sette NOE SOM HELST i perspektiv fordi vi ikke skal kunne endre på verden?
Det at alkohol er lovlig er perfekt til å kunne sette spørsmål ved, hvorfor i helvete skal alkohol være lovlig når mer enn 66% av alle trafikkuhell er grunnet alkohol?
Bare ett av mange eksempler på hvorfor alkohol burde være ulovlig og cannabis burde være lovlig.
Vis hele sitatet...
Dette blir som diskusjonen mellom en røyker og en som drikker. Han som røyker argumenter for at alkohol er så farlig, og bør forbys. Mens hun som drikker argumenterer for at tobakk er så farlig, og bør forbys.

Psykologistudier har vist at mennesker er mindre redde for reelle farer. Personer som ville blitt drept hvis en demning bristet var mindre redde enn de som bare ville fått litt vann inn i hagene sine. Vi lærer oss å håndtere redsel som henger over oss. I tillegg rettferdiggjør vi våre egne handlinger, som forskning utført av fastfood industrien viser; hvis vi spiser en salat, så spiser vi mer fastfood etterpå. Det er et eksempel på rettferdiggjøringer vi bruker på handlinger vi selv liker. Hvis du røyker cannabis, tobakk eller drikker alkohol, ja da har du sannsynligvis en eller flere måter å rettferdiggjøre det på. Da er det mye lettere å se fordelene.

"Those who don't know history are deemed to repeat it" De forbød alkohol, google det, så kan du se hvordan det gikk. Løsningen på rusproblematikken er ikke å forby X eller Y. Alle forbudene mot rusmidler kan trygt fjernes; misbruk skapes av sosiale og psykiske problemer, ikke av stoffet i seg selv. Undervisning, og opplysning av farene kan hindre nye personer i å begynne med stoffer, og kan hjelpe med forsvarlig bruk.

Hvis jeg forbyr ungene mine å spise sjokolade, men lar sjokolade rundt omkring, er det en effektiv måte å redusere sjokoladeforbruket på? Eller ville det hatt mer effekt hvis jeg forklarte HVORFOR de kun bør spise sjokolade på lørdager?
Først og fremst så tror jeg at røykingsen min blir dyrere dersom den blir legalisert. Likevel så er jeg for en legalisering først og fremst pga. det samfunnsnyttige.

En legalisering av verdens tredje mest brukte rusmiddel etter alkohol og nikotin ville ført til enorme tap for de kriminelle og mange tusen liv hadde blitt spart. For det er jo slik at Cannabis er den største inntektskilden til bl.a terrorister og sør-amerikanske kartelller, så det er kanskje best å ikke gruble så alt for mye over hva den reven du sitter med i hånda har vært med på å finansiere...
Så har man jo også gatedealere som bruker inntektene fra cannabissalget til å investere i sterkere typer narkotika som forpester stadig yngre barn - noe som skjer også her hjemme i Norge hvor man hører historier om salg på ungdomsskoler. Legaliserer man dette billige dopet, Cannabis, så vil man umiddelbart gjøre det vanskeligere for Ali eller Ola på hjørnet å kunne selge sin sterke og potensielt dødelige narkotika, og Ikke bare fordi at de vil ha dårligere råd, men også fordi at politiet nå kan konsentrere seg om ulovlig salg av den virkelig farlige narkotikaen.

Så har man også det medisinske aspektet. Mange hevder at Cannabis lindrer smertene deres osv, og at det ikke finne lovlige medisiner som har en like god effekt. Dette er også en meget god grunn til legalisering. De enorme samfunnsøkonomiske besparelsene og ett bedre støtteapparat/avrusningstilbud er andre gode grunner. Dette er det man må konsentrere seg om i debatten. Din høyhet er ærlig talt ikke viktig i det store og det hele.

Når det kommer til hvordan, så er vel arrangement hvor det røykes åpenlyst, og hvor farger og "hippiefaktoren" er overveldende, helt klart en uting. Marijuanamarsjen er jo f.eks ett sirkus. Pene klær - gjerne finstasen, gode og veltalende frontfigurer, saklig informasjon med rett fokus, mediedekning, tvinge frem politisk debatt, underskriftskampanjer osv, er noen stikkord. Det er sikkert heller ikke alle som er klar over at de aller fleste som bruker Cannabis faktisk ikke er så veldig annerledes enn dem selv. :)
Sist endret av caperno; 26. desember 2011 kl. 01:50.
Dere som mener at sammenlikningen med alkohol er helt på jordet, kan dere komme med en god grunn til at alkohol skal være lovlig i motsetning til cannabis?

Argumentet om at siden alkohol er lovlig, trenger man ikke enda et rusmiddel er absurd. Fortell meg da hvorfor vi skal forskjellsbehandle disse stoffene og ikke forby alkohol også?
Det er ingen kongruens i det argumentet. Man drikker alkohol, eller røyker cannabis. Man blir ruset av begge deler. Begge stoffer kan være skadelige om de misbrukes, på hver sin måte.
De fysiologiske skadene ved alkoholmisbruk er mye mer omfattende enn ved cannabismisbruk. Alkoholikere får skrumplever og nyreproblemer, i tillegg til at aromataseproduksjonen øker slik at menn feminiseres(ølmage).
Personer som misbruker cannabis kan bli surrete, men stoffet bryter ikke kroppen ned på samme måte som alkohol.
Og det skal nevnes at her snakker vi om MISBRUK og ikke ansvarlig bruk.
Personer som er overstadig beruset på alkohol, kan få voldelige tendenser.
Personer som er overstadig beruset på cannabis blir ofte sittende i sofaen.

Nå skal det sies at jeg mener at ingen bør sette seg i en bil når de er beruset, uansett rusmiddel. Det skrives ut legemidler hver dag som også kan påvirke en sjåførs evne til å manøvrere en bil. Disse er ikke ulovlige, heller ikke alkohol.
Dessuten er det alkohol som topper statistikken for rusekjøring. Hvor ofte hører du om personer som krasjer en bil etter å ha røykt cannabis?
Likevel forblir cannabis ulovlig.
Her er noen grunner til at sammenlikning med alkohol er så relevant som det kan få blitt. Kan gjerne gi dere flere.

Jeg vil anbefale alle å ta en titt på dette klippet, der det gjøres en meningsmåling om cannabis i Holland. Legg merke til at noen av de som intervjues sier de ikke røyker selv, men har venner som gjør det. De som røyker blir omtalt som helt normale mennesker som foretrekker cannabis fremfor alkohol.
http://www.youtube.com/watch?v=mV8rPhLH0Bc
Sist endret av HerpmasterDerp; 26. desember 2011 kl. 05:05.
Det er mye som skal til for at vi får en legalisering i Norge, i og med at det ikke finnes et eneste land per dags dato som har legalisert det. Ja, flere land har avkriminalisert brukerdoser, og i flere land er det i praksis lovlig.

For det første må et av nabolandene våre ta steget før oss, vi i Norge er et veldig konservativt land, hvor endringer ikke skjer over natta.

For det andre trenger vi nok 1 til 2 generasjonskifter som har kommet til makta. Hippiene på 60-70 tallet sa selv når deres generasjon kom til makta ville det bli legalisert. Så feil kan man ta, i og med at det lever mye onde krefter i byråkratiet.

Selv om det er flere utvalg og forskning som støtter opp under avkriminalisering/legalisering, vil det aldri ha innvirkning på politikkere som tenker "hvorfor gjøre mer narkotika lovlig?" og faller innen for "koffert teorien", noe jeg kommer tilbake til. Selv om man kan argumentere for økte skatteinntekter, flere politiressuser, bedre behandlingstilbud og at mennesker bestemmer over sitt egent liv.

Disse argumentene går ikke inn på motstanderene, og det kan sammenlignes med at de fylte opp kofferten sin på 1960-tallet med "sannheter" om rus, også har denne kofferten blitt tatt med gjennom generasjoner uten at noen egentlig har gått igjenom hva den egentlig inneholder.

Håper på kritiske svar og tilsvar sånn at vi får en sunn diskusjon her!
Sist endret av Weedman420; 26. desember 2011 kl. 11:05. Grunn: Skrivefeil
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Vel, den går jo fint den andre veien og.. For å si det meget mildt..


Nei, jeg kan liste opp en haug faremomenter og få noe til å høres meget skummelt ut fordi det ikke blir satt i perspektiv.. Og det er det som blir gjort fra motstanderene, og forkjemperene parerer naturligvis med en veldig enkel motvekt, nemlig alkohol..
.
neinei, greit nok. igjen, begge veier.. men så er det jo litt løye at de som lager antidop propaganda ikke bryr seg med å finne frem fakta og forskning, men dramatiserer og spiller på følelser for å få seeren over til sitt syn. Mens prolegaliseringsdokumentarer gjør det de kan for å vise forkning og fakta. (ikke så svart/kvitt, men tar gjerne imot link til en noelunde saklig antilegaliseringsdok. ..anyone?)
Påstanden er på ingen måte innlysende med første øyekast, Folk flest lever i god tro på at det å forby et stoff er en bra måte å få ned bruken. Selv om forskere sier det motsatte.
Greit nok.
Å si at de som fronter saken er den gjengen som røyker seg stein under sin årlige marsj er like fornuftig som å si at de som er i mot er scientologister.. Man har altid hver sin ekstreme utkant av saken. Mange som går i marsjen er vel mer opptatt av å vise fingern til politi og samfunnet ellers, og bryr seg katten i å få cannabis regulert av staten..
Vis hele sitatet...
Nå kommenterte jeg jo også dette med at begge sider benytter seg av udugelig argumentasjon, men det er dere som vil ha endringen, da er det også dere som har mest å tjene på å skjerpe dere kraftig. Det nytter ikke å holde seg på et lavt nivå fordi den andre siden er der, å heve seg over det kan gi gode resultater.

For øvrig sier jeg ikke at alle som fronter saken er den gjengen der, men du kan ikke benekte at marsjen er et av de mer synlige virkemidlene. Å tusle rundt og bekrefte alle stereotyper folk måtte ha stiller således hele bevegelsen i et dårlig lys, spesielt når man forsøker å bruke samme marsj til å spre et saklig budskap.

Sitat av emptychange Vis innlegg
Hva med tre argumenter?

Personlig frihet, voksne ansvarlige mennesker klarer å holde seg unna alt annet som er farlig, hvorfor skal de ikke klare det med cannabis?

Kostnaden ved forbud målt opp med fordelene. Hva tjener vi mest på; å bruke millioner på politi, rettsvesen og fengsel eller på å sette istand verdens beste institusjoner for å hjelpe de som blir avhengige (av alkohol, legemidler, cannabis, pengespill, osv).

Skadekontroll; forbudet fører til at andre potensielt mer skadelige stoffer bringes inn i landet, det gir enorme inntekter til kriminelle gjenger (som trenger våpen for å håndheve "lov og orden" siden de ikke kan ringe politiet), og det fører ikke til en dokumentert reduksjon av bruken

Dessuten må dere slutte med det idiotiske begrepet "legalisering", vi vil at Staten skal "Oppheve forbudet mot cannabis". Legaliseringsbegrepet gir Staten en makt de ikke har; makten til å bestemme hva vi har LOV til å gjøre. Staten kan kun innføre forbudt mot uønsket adferd, og derfor kan ikke rusmidler legaliseres, forbudene derimot kan oppheves. I tillegg høres "Opphev forbudet" mindre påtrengende ut, vi får fram negative holdninger mot forbud, og slipper alle de negative assosiasjonene til "legalisering".
Vis hele sitatet...
Det første blir et rent ideologisk argument, og bør ikke brukes som ditt første argument. Det er mye som får folk til å drive på med direkte skadelige ting, så det blir en diskusjon på det rent ideologiske plan angående hvor stor inngripen staten skal ha rett til. Å pense diskusjonen inn på det sporet klarer jeg ikke å se skal være gunstig for å få bred støtte, i det minste ikke innenfor en fornuftig tidsramme. Hold dere til det rent beviselige og faktiske. De andre argumentene kan du gjerne bruke. Bruk litt tid på å sette dem opp og underbygge dem skikkelig, og du er på god vei til en saklig argumentasjon som faktisk kan nå ut til folk.

Bruken av legaliseringsbegrepet må du gjerne kritisere for min del, men når noe allerede er forbudt, er legalisere språklig sett ikke feil å bruke. Da blir det heller, som du jo påpeker, hva man forbinder med ordet. Jeg forbinder intet negativt som sådan med ordet, men føler dere at bruken er hemmende, er det all grunn til å forsøke å få i stand en endring.

Så var det alkoholargumentet, som flere kommenterer min kritikk av. Grunnen til at jeg mener det er på jordet, er at det ikke er holdbart som et enkeltstående argument. Må du sammenligne for å ha et argument, er argumentet dårlig. Er skadeeffekten begrenset, eller er den kun begrenset sammenlignet med alkohol? Dersom det første er tilfellet, har du et godt argument. Det argumentet kan også underbygges med en liten sammenligning, men sammenligningen må ikke være hovedargumentet. Dersom det andre er tilfellet, har du ikke et bra argument. Alkohol har lange kulturelle tradisjoner i Norge, hvis ikke kan du være ganske sikker på at det hadde vært forbudt. De samme tradisjoner foreligger ikke hva gjelder cannabis, og det blir dermed for meg lite matnyttig å sette dem direkte opp mot hverandre som en enten/eller-situasjon. Når man i tillegg er i stand til å komme med betydelig bedre argumenter, ser jeg ingen grunn til at alkoholargumentet skal brukes i så stor grad som man ser i en del diskusjoner, både her og annensteds. Jeg kritiserer altså ikke bruken av alkoholsammenligninger som et virkemiddel, det jeg kritiserer er tanken om at det i seg selv skal være et enkeltstående argument.
Jeg er egentlig for legalisering, men jeg synes ikke "fjortis-røykerne" fortjener det i det hele tatt. De kommer til å ende opp som en gjeng idioter.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Jeg er egentlig for legalisering, men jeg synes ikke "fjortis-røykerne" fortjener det i det hele tatt. De kommer til å ende opp som en gjeng idioter.
Vis hele sitatet...
Ville jo vært en aldersgrense på det, som ville gjort det vanskeligere for fjortisser å skaffe seg det.

Fikk en litt brutal ide, men det som kunne fungert var at man BARE an røyke på egnede plasser hvor man har vist legitimasjon. Dette er skikkelig kipt, I know, men det ville hindret alle mindreårige i å få tak i det.
Problemet er at folk flest bryr seg rett og slett ikke, det finnes så utrolig mange saker som er viktigere en det å legalisere cannabis.
Jeg tror freakforum er den største pro-cannabis bevegelsen vi har i Norge og jeg er ikke imponert over hva folk her inne får utredet, desverre er det lite av pågangsmot og initiativtaking og mer anonym snakk i cannabismiljøet.
Utenfor freakforum er det 5 millioner andre mennesker som bor i Norge og for folk flest er legalisering av cannabis det siste de tenker på.
Selv om jeg selv nyter cannabis er jeg enig i at det finnes mange saker som er mye viktigere en at jeg skal få kjøpe hasjen min lovlig. Hadde ikke hatt noe i mot legalisering men jeg tror Norge hadde klart seg fint uten også.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Problemet er at folk flest bryr seg rett og slett ikke, det finnes så utrolig mange saker som er viktigere en det å legalisere cannabis.
Jeg tror freakforum er den største pro-cannabis bevegelsen vi har i Norge.
Vis hele sitatet...
Kanskje den største samlede pro-cannabis bevegelsen, men jeg tror neppe at NFF utgjør mer enn 0,5% av de i Norge som er for legalisering.
Sist endret av PerPerPerPer; 26. desember 2011 kl. 13:50.
Cheese:
Legalisering er en viktig sak med fordømt mange og store ringvirkninger. Om du er en smule engasjert i kriminaliteten i norge, herunder alt ifra overfallsvoldtekter til utenlanske bander som reiser landet rundt og tømmer hus, til gjengene i oslo.. så henger alt dette sammen med narkotikapolitikken..

under voldtektsbølgen fulgte dagbladet en politipatrulje ute på tur.. hva tror du de prioriterte? jo, å gå rundt til de plassene hvor de viste det av og til var folk som røykte hasj.
30 % av de innsatte i norge sitter inne pga narkotika.
Blir det lovelig forsvinner MYE av hele greia for min del..
Men det er bare min mening
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Cheese:
Legalisering er en viktig sak med fordømt mange og store ringvirkninger. Om du er en smule engasjert i kriminaliteten i norge, herunder alt ifra overfallsvoldtekter til utenlanske bander som reiser landet rundt og tømmer hus, til gjengene i oslo.. så henger alt dette sammen med narkotikapolitikken..

under voldtektsbølgen fulgte dagbladet en politipatrulje ute på tur.. hva tror du de prioriterte? jo, å gå rundt til de plassene hvor de viste det av og til var folk som røykte hasj.
30 % av de innsatte i norge sitter inne pga narkotika.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror overfallsvoldtekter har en sammenhenheng med organisert kriminalitet så må du nok tenke deg om to ganger.
Ja, det vil være ringvirkninger men det får da være grenser. Har blitt ranet ved to anledninger i mitt liv, begge gangene i Amsterdam, synes forøvrig det er flere småkjeltringer der en i Oslo.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Selv om jeg selv nyter cannabis er jeg enig i at det finnes mange saker som er mye viktigere en at jeg skal få kjøpe hasjen min lovlig. Hadde ikke hatt noe i mot legalisering men jeg tror Norge hadde klart seg fint uten også.
Vis hele sitatet...
Hva er viktigere? Politiressurser til å ta tak i kriminaliteten i landet? (vold, voldtekt, ran, vinningsforbrytelser.) Bedre helsevesenet? Man har ikke skjønt mye hvis man ser på eneste fordel med legalisering som det å røyke lovlig selv. En legalisering vil frigjøre ressurser til det du ser på som viktigere. Det å bruke narkotika er ikke i seg selv noen viktig sak, og er heller ikke det som er poenget med legalisering.
Sist endret av Don Veto; 26. desember 2011 kl. 14:46.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Hvis du tror overfallsvoldtekter har en sammenhenheng med organisert kriminalitet så må du nok tenke deg om to ganger.
Ja, det vil være ringvirkninger men det får da være grenser. Har blitt ranet ved to anledninger i mitt liv, begge gangene i Amsterdam, synes forøvrig det er flere småkjeltringer der en i Oslo.
Vis hele sitatet...

Ikke det jeg mente. Når politiet bruker resursene sine på å ta hasjrøykere istedenfor voldtektsmenn så er jo legaliseringen relevant for de som bryr seg om det.

Hasjrøykere er latterlig enkle å ta for politiet, og politiet får en langt bedre statistikk en om de skulle prøvd å ta alle som driver litt mer komplisert.