Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1220
Hei! jeg og en kompis prøver å fikse en "gamer" som har stått og støvet bort en stund

Den ble satt bort da den ikke ville starte, gir ingen tegn til start da man trykker på startknappen.
Hovedkortet er av typen som har på/av og reset knapper på selve kortet i tillegg. disse gir heller ingen respons. Når maskinen er tilkoblet strøm lyser LED's og disse knappene. så den får strøm. Hovedkortet har også blå LED's som kan skrues av og på fra baksiden av maskinen.

Har sålangt plukket ut skjermkort,lydkort, overflødig ram, overflødige USB uttak etc, vifter og harddisk(reiner med den vil ihvertfall starte uten HDD om den fungerer?)

Den gir fortsatt ingen tegn til start.

Har også tatt ut CPUkjøler og CPU, alt så bra ut der, så hadde det på plass igjen med ny kjølepasta.

Vet rett og slett ikke hva mer jeg kan gjøre. Noen som vet om dette kan være strømforsyningen eller hovedkortet?
Hadde vært hyggelig om noen kunne kommet med tips til feilsøking osv

Kanskje selve påknappen er defekt? Finn fram en binders, og kortslutt den grønne ledningen mot en av de svarte, på ATX-kontakta di - det "jumpstarter" strømforsyninga.

Guide her.
Dersom maskinen ikke vil starte viftene kan det kun være feil på strømforsyning, kontakten i veggen, eller hovedkortet. Med feil på ram og cpu vil fremdeles viftene starte.

Har du forsøkt å nappe ut bios batteriet med strømmen av, for så og trykke på på-knappen? Har du sjekket om jumpere på hovedkortet er koblet riktig/sitter godt nok?

Det skal gå en klase med ledere fra fremsiden på kabinettet til hovedkortet, som skaper en forbindelse fra på-knappen på kabinettet til hovedkortet. Sitter disse lederene riktig/godt nok?



Dersom det ovenfor ikke setter i gang maskinen ville jeg startet med å krysskoble en annen strømforsyning til hovedkortet. Det behøver ikke å være state of the art strømforsyning, bare en som muligens kan få i gang vifter.

Hvis det er en eldre maskin og hovedkortet er gåent, er det som oftest billigere/bedre å bytte komponenter til nyere deler enn å oppsøke et gammelt hovedkort som ikke eksisterer. Dette er naturligvis en vurderingssak som baserer seg på hvilken brikkesett hovedkortet har.


Edit: Nydelig guide, excubated. Der lærte jeg noe nytt.
Sist endret av Patrick; 23. november 2012 kl. 23:56.
Tviler på det er påknappen. da det er påknapp på hovedkortet også. ingen av disse virker. Men kan prøve ATXkontakta, er det denne store på hovedkortet fra strømforyninga?
Grønne ledninga som går mot på/av knappen du tenker på?

tok ut bios batteriet nå. fortsatt ingen ting.

Jumpere kan jeg gå over nå

Jaa har enda en maskin vi nettopp fikset. kan kryskoble strømforsyningen på den om jeg ikke finner noe annet

EDIT: så ikke guiden ;p
Er dette trygt?

Ser at det er flere plasser det kan ha stått jumpere. Merket "WJ1", "WJ2", etc..
Hva kan disse være til?
Sist endret av ohsnap; 24. november 2012 kl. 00:05.
Når du kortslutter den grønne lederen mot jord, gjør du akkurat det samme som når du trykker inn powerknappen - helt trygt, så lenge du er stø på hånda Mye rare ting kan skje hvis du kortslutter feil krets, selv om litt nyere strømforsyninger gjerne har overlastvern som forhindrer permanent skade.
Ok, prøver nå
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om jumpstartingen av PSU går fint, og den funker, så vil jeg si at det er typisk vrang oppførsel av hovedkort når cpu er død, har du prøvd uten cpu? Da kan du idetminste få livstegn. Evt kan det være dødt hovedkort.
Da har jeg prøvd å jumpstarte strømforyningen

Det som skjedde var at den ga fra seg en veldig høyfrekvent lyd som knitret litt. ikke noe tegn til at viften skulle starte.

Det som er er at jeg tror viften i strømforsyningen styres via hovedkort. da det går en ledning direkte fra viften og ut mot hovedkortet. mulig jeg tar feil.

Men utifra det som skjedde. hørtes ikke strømforsyningen god ut kan den være problemet?
I og med at PSU ikke starter selv tvunget, er det nok den som er død... For å ta en siste sjekk kan du jo koble alle kablene fra hovedkort og andre enheter, og prøve å starte den "på tomgang".
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Den kan selvfølgelig være problemet, men gjør som excubated sier, koble ut alle ledninger fra den, utenom 1 enhet, da den sikkert trenger last for å starte, vær sikker på det du koblet i funker, og ikke skaper trøbbel, fks kortslutting.
Sist endret av Fleff; 24. november 2012 kl. 00:50.
Ja var det jeg gjorde når jeg testet, så da er det vel den da?

Takker for hjelpen!

Bare en liten ting til
strømforsyninga som sto i maksinen var på 520w max.
Mener på jeg har en på 300w liggende et sted. Vil denne drive maskinen fint?
har plukka ut alt av lys og vifter som ikke trengs, nå er det bare vifte på en liten cpukjøler, en vifte på chipset'n og en 120mm vifte som drar luft inn i kabinettet og gjennom cpukjølern.
Denne vil vel sikkert fungere fint?
Det som krever mest watt av en strømforsyning er som oftest GPU og CPU. Du har ikke nevnt noen av komponentene du har i maskinen, og dermed er det umulig å gi et svar. Last ned noe lignende som psu calculator. Der kan du programmere inn hvilke komponenter du har i maskinen din, så ser du et omtrentlig forbruk.


Generelt sett så er 300 w relativt lite.
Sist endret av Patrick; 24. november 2012 kl. 02:14.