Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1010
Leste ikveld en kommentar på darkweb om en som sier at man i enkelte tilfeller kan få respirasjonsstans mens man er våken?

Er dette faktisk mulig, visst man f.eks. Har overdosert på opioder, er våken og har frie luftveier?

Kan dette skje om man tar for mye av f.eks. Morfin og tar Amfetamin eller ADHD-medisiner for å prøve å motvirke sjansen for å sovne og slutte å puste?
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Ja.
Vis hele sitatet...
Har du personlig opplevd dette? Eller kjenner noen som har opplevd det?
Jeg har alltid trodd at å miste bevisstheten alltid er nødvendig for å få respirasjonsstans. Akkurat som at man alltid mister bevisstheten før man havner i koma.
Sist endret av einsteindragon; 22. desember 2023 kl. 02:10.
Første gang jeg tok oxy. Satt å spilte Playstation og plutselig pusta jeg ikke. Tok bare et sekund men det var ekkelt. Var helt på noddern.
Plutselig så frister det ikke lenger å ta overdose med opioder.
Sist endret av einsteindragon; 22. desember 2023 kl. 19:32.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Plutselig så frister det ikke lenger å ta overdose med opioder.
Vis hele sitatet...
Jeg så hva du skrev originalt. Ta vare på deg selv. Snakk med noen: https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/

Ønsker deg en så fin og rolig høytid som mulig
Oppsøk hjelp, og for å svare på spørsmålet ditt så skjer dette ja, og med referanse til metonitazene tråden din, her skjer det ofte så fort at man kveles før rusen har inntruffet en gang! Snakk med hjelpetelefonen, og ønsker deg en riktig god jul!
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Oppsøk hjelp, og for å svare på spørsmålet ditt så skjer dette ja, og med referanse til metonitazene tråden din, her skjer det ofte så fort at man kveles før rusen har inntruffet en gang! Snakk med hjelpetelefonen, og ønsker deg en riktig god jul!
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke suicidal. Men jeg har tenkt at jeg kan ta overdose med opioder visst jeg får kreft. Nå frister det ikke lenger.
Har sett utallige ovrdoser med respirasjonsstans etter årevis i akuttmottak. Jeg har aldri sett et respirasjonsstans hos en våken pasient med overdose. Ved store overdoser derimot har jeg flere ganger holdt folk i live ved å kontinuerlig vekke dem, ser man bort litt for lenge sovner de og går de rett i respirasjonsstans. Har du så mye opioider innabords har du ikke sjangs til å holde deg våken. Det vanligste er at man sovner, så puster man saktere og saktere over tid før man til slutt ikke puster.

Respirasjonsstans i våken tilstand kommer av helt andre mekanismer som blokkerte luftveier pga allergisk reaksjon eller at man har satt noe i halsen.

Hjertstans blir nevnt men har ingenting med opioidoverdoser å gjøre. Du slutter å puste før hjertet stopper (da pga oksygenmangel). Sentralstimulerende derimot kan gi deg hjertestans.
Sist endret av Cheese; 22. desember 2023 kl. 21:49.
Da jeg holdt på i min tid (og var da aktiv, ofte gamet) kunne jeg ofte glemme å puste etter litt for mye opiater.
Holdt meg greit våken, men måtte fokusere på å puste.