Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3291
Hei!

Jeg lurte på hvorfor det er slike lave lønnsforskjeller i Norge.
Politikere og nordmenn generelt syter over hvor få som velger å gå ingeniør veien, men tenker de ikke da på hvor lave lønnsforskjellene er her til lands.

Tar man yrkesfaglig, vil man etter 2 år begynne som lærling, ergo tjene penger, men som ingeniør vil det ta 4-6 år lengre før en kommer ut i arbeid. Man har en psykisk tøffere skolegang, en langt lengre skolegang og ikke minst et "flott" studielån man må nedbetale. Da man endelig er ferdig med studiet kan man komme seg ut i jobb, men det tar ikke lang tid før man legger merke til at man tjener rundt det samme som dem som tok yrkesfaglig, med mindre en er heldig og får en krem jobb.
Dette gjelder flere yrker enn dem som det trengs ingeniørstudie for. Også lærere får alt for lite lønn for utdanningen de har.

Hvordan rettferdiggjør den norske staten dette og er det et parti som vil endre disse lave lønnsforskjellene (gjøre de større)?
Norge prøver å holde balanse mellom fattige og rike såvidt jeg vet.
Men det kan da også bli rettferdig-gjort i og med det at du trives i jobb som ingeniør.
Ser ingen grunn til at folk som vil bli ingeniør skulle ha tvunget seg selv til å gjøre noe de ikke liker- kun for at de tjener rundt det samme.
Ville også tenkt at med tanke på det så kan det være lettere å få seg jobb som ingeniør, selv om det er jeg ikke helt sikker på. Men kanskje mange som bare vil ta den lette veien.

Jeg personlig tar yrkesfaglig, ikke for at det er den lette veien, men for at jeg vil jobbe innen telekommunikasjon, så det er vell mest avhengig av hva det er man vil gjøre, mer enn hvor mye du tjener.
Lengre utdanning gir større utbytte, om det er i penger eller lykke er opp til enhver. Men de fleste som går på ingeniør utdanning blir sponset. Altså et firma binder deg til en kontrakt på 1-2 år slik at når du er ferdig utdannet starter du i jobb hos dem, mot at du får en god sum penger.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Men de fleste som går på ingeniør utdanning blir sponset. Altså et firma binder deg til en kontrakt på 1-2 år slik at når du er ferdig utdannet starter du i jobb hos dem, mot at du får en god sum penger.
Vis hele sitatet...
Jaha?
Dette er nytt for meg. Jeg har hørt at folk får sponset master-påbygging ved anledninger, men å si at "de fleste" blir sponset er totalt ute på viddene...

Sitat av TI84 Plus Vis innlegg
....men det tar ikke lang tid før man legger merke til at man tjener rundt det samme som dem som tok yrkesfaglig, med mindre en er heldig og får en krem jobb.
Vis hele sitatet...
"Rundt det samme" vil i mange tilfeller bety 5-10k ekstra utbetalt i måneden. Av de jeg kjenner som jobber innen yrkesfagene de har utdannelse innen klarer å matche min lønn, selv om jeg ikke har noen "krem-jobb".
Det er faktisk en ganske stor forskjell på 300k i året og 400k, eller 290k og 350k.

Håndverkere i Norge tjener forholdsvis godt, det vet de aller fleste. Men jeg vil også si at de aller fleste som er ingeniører liker hodearbeidet som ligger i jobben. Personlig synes jeg det er fantastisk deilig å kunne jobbe med hodet og tenke i 7-8timer om dagen. Jeg vil heller gjøre det enn å stå ute i kulda med en hammer i hånda. For min egen del er det verdt de 3årene på høgskole og 300k i studielån.
Sitat av TI84 Plus Vis innlegg
Hei!

Jeg lurte på hvorfor det er slike lave lønnsforskjeller i Norge.
Politikere og nordmenn generelt syter over hvor få som velger å gå ingeniør veien, men tenker de ikke da på hvor lave lønnsforskjellene er her til lands.

Tar man yrkesfaglig, vil man etter 2 år begynne som lærling, ergo tjene penger, men som ingeniør vil det ta 4-6 år lengre før en kommer ut i arbeid. Man har en psykisk tøffere skolegang, en langt lengre skolegang og ikke minst et "flott" studielån man må nedbetale. Da man endelig er ferdig med studiet kan man komme seg ut i jobb, men det tar ikke lang tid før man legger merke til at man tjener rundt det samme som dem som tok yrkesfaglig, med mindre en er heldig og får en krem jobb.
Dette gjelder flere yrker enn dem som det trengs ingeniørstudie for. Også lærere får alt for lite lønn for utdanningen de har.

Hvordan rettferdiggjør den norske staten dette og er det et parti som vil endre disse lave lønnsforskjellene (gjøre de større)?
Vis hele sitatet...
Om man regner inntekter de ti første årene i livet så har du nok et poeng. Ser man derimot på realitetene så vil de med yrkesfaglig bakgrunn ha svært lite lønnsøkning i løpet av livsløpet sammenlignet med ingeniører. Samtidig så hjelper det lite å vise til høy "totalinntekt" - det er hva du kan betale i måneden som avgjør hvor stort lån du får til bil, hus osv. Jeg tørr påstå at de færreste yrkesfaglig utdannede sitter med særlig stor formue etter 5 år i arbeidslivet.

Tar du en gjennomsnittlig statoilansatt og en gjennomsnittlig elektriker på 30 år og sammenligner materielle verdier så tror jeg du vil se en ganske mye større forskjell enn hva du impliserer her.

I tillegg så er det jo mange av oss som aldri hadde holdt ut en dag som håndverker. Da blir det nesten litt uvurderlig med en utdannelse.

Sitat av Rambofant Vis innlegg
Lengre utdanning gir større utbytte, om det er i penger eller lykke er opp til enhver. Men de fleste som går på ingeniør utdanning blir sponset. Altså et firma binder deg til en kontrakt på 1-2 år slik at når du er ferdig utdannet starter du i jobb hos dem, mot at du får en god sum penger.
Vis hele sitatet...
tullball ..
Sitat av TI84 Plus Vis innlegg
Hei!

Jeg lurte på hvorfor det er slike lave lønnsforskjeller i Norge.
Politikere og nordmenn generelt syter over hvor få som velger å gå ingeniør veien, men tenker de ikke da på hvor lave lønnsforskjellene er her til lands.

Tar man yrkesfaglig, vil man etter 2 år begynne som lærling, ergo tjene penger, men som ingeniør vil det ta 4-6 år lengre før en kommer ut i arbeid. Man har en psykisk tøffere skolegang, en langt lengre skolegang og ikke minst et "flott" studielån man må nedbetale. Da man endelig er ferdig med studiet kan man komme seg ut i jobb, men det tar ikke lang tid før man legger merke til at man tjener rundt det samme som dem som tok yrkesfaglig, med mindre en er heldig og får en krem jobb.
Dette gjelder flere yrker enn dem som det trengs ingeniørstudie for. Også lærere får alt for lite lønn for utdanningen de har.

Hvordan rettferdiggjør den norske staten dette og er det et parti som vil endre disse lave lønnsforskjellene (gjøre de større)?
Vis hele sitatet...
Tja levealderen til en ingeniør er jo høyere enn en arbeider og dem tjener mere. vet ikke om noen ingeniører jeg kjenner som tjener det samme som en arbeider i samme katagori.. ingeniør har ikke like fysisk hardt arbeid og mer fritid
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Men de fleste som går på ingeniør utdanning blir sponset. Altså et firma binder deg til en kontrakt på 1-2 år slik at når du er ferdig utdannet starter du i jobb hos dem, mot at du får en god sum penger.
Vis hele sitatet...
Tull. Jeg har aldri hørt om at noen nyter slike goder på studiet jeg går, hvertfall, og den disiplinen jeg går er blant de aller mest ettertraktede, så man skulle tro at det var relativt vanlig der, om det er vanlig andre steder.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg tørr påstå at de færreste yrkesfaglig utdannede sitter med særlig stor formue etter 5 år i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Interessant

Kjenner du mange ingeniørutdannede som etter fem år har betalt ned all studiegjeld og har kjøpt hus \ leilighet kontant ?

Isåfall har de trolig en formue, hvis ikke har de ingen reell formue.