Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  246 32773
Poster denne videoen her, fra TheYoungTurks Network.
Syns denne mannen forklarer ting som skjer ganske så bra, og hvor tragisk hele situasjnen er.

http://www.youtube.com/watch?v=Sgl0JnE4B_4
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Hvordan er det mulig at noen fremdeles oppfatter dette som en konflikt mellom likemenn, der begge parter har skyld, og må sette seg ved forhandlingbordet? Hvor får de det fra? Palestina er underlagt en ekstremt brutal militær okkupasjon, for cripes sake. Hvordan kan noen "bli voksen" og ha dialog med en morderisk bølle som uopphørlig stjeler landet ditt og forsøker å myrde deg daglig? Dette er ikke noen krig mellom forholdsvis likeverdige armeer, det er ren nedslaktning, etnisk utrensning og tortur.
Vis hele sitatet...
det er jo det det er. hvis palestinerne hadde vært like mektige som israel så hadde ikke de nølt med å slakte jødene. det er ikke israel som prøver å stjele land og myrde daglig, de forsvarer seg bare mot terroristene i palestina.
Kommer ikke som et sjokk at folk som ligger langt ute på venstresiden på forumet her forsvarer en organisasjon der den eneste drivkraft er å utrydde et folkeslag basert på deres religion. Samtidig kaller de Israel den store stygge ulvene og støtter Islamistiske Ekstremister som ikke er noe bedre enn Al Qaida og Taliban som holder sitt eget folk nede i bakken ved hjelp av tortur, undertrykkelse og mord.
Palestina sikter rakettene sine mot sivilie mål i Israel.
Israel sikter rakettene sine mot terrorister i Palestina, som gjemmer seg bak skjørtene på mødrene sine med engang Israel rasler med sablene.
At oppegående mennesker som har fått/får en utdanning i et samfunn som Norge faktisk kan støtte en terror organisasjon som Hamas er for meg helt ubegrepelig.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Kommer ikke som et sjokk at folk som ligger langt ute på venstresiden på forumet her forsvarer en organisasjon der den eneste drivkraft er å utrydde et folkeslag basert på deres religion. Samtidig kaller de Israel den store stygge ulvene og støtter Islamistiske Ekstremister som ikke er noe bedre enn Al Qaida og Taliban som holder sitt eget folk nede i bakken ved hjelp av tortur, undertrykkelse og mord.
Palestina sikter rakettene sine mot sivilie mål i Israel.
Israel sikter rakettene sine mot terrorister i Palestina, som gjemmer seg bak skjørtene på mødrene sine med engang Israel rasler med sablene.
At oppegående mennesker som har fått/får en utdanning i et samfunn som Norge faktisk kan støtte en terror organisasjon som Hamas er for meg helt ubegrepelig.
Vis hele sitatet...
Du prøver å forklare, du snakker, du slikker og du prater, enda det så har jeg ikke sett deg bevise påstandene dine. Bruk heller tiden din på det, Israel er virkelig ikke bare den snille og koslige i denne konflikten,
Sist endret av omgomgomg; 19. november 2012 kl. 20:33.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Kommer ikke som et sjokk at folk som ligger langt ute på venstresiden på forumet her forsvarer en organisasjon der den eneste drivkraft er å utrydde et folkeslag basert på deres religion. Samtidig kaller de Israel den store stygge ulvene og støtter Islamistiske Ekstremister som ikke er noe bedre enn Al Qaida og Taliban som holder sitt eget folk nede i bakken ved hjelp av tortur, undertrykkelse og mord.
Palestina sikter rakettene sine mot sivilie mål i Israel.
Israel sikter rakettene sine mot terrorister i Palestina, som gjemmer seg bak skjørtene på mødrene sine med engang Israel rasler med sablene.
At oppegående mennesker som har fått/får en utdanning i et samfunn som Norge faktisk kan støtte en terror organisasjon som Hamas er for meg helt ubegrepelig.
Vis hele sitatet...
Les DonTomasos siste innlegg, dette handler ikke om å støtte Hamas! Jeg tilhører på ingen måte noen politisk venstreside og er ofte ikke enig med DonTomaso i politiske diskusjoner, men her er jeg 100% enig.
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Don Tomat burde lese noe annet enn Klassekampen og høre på rasistene i partiet Rødt. Men godt å se at det finnes noen oppgående folk her på forumet som ikke lytter blindt til venstresidens mediapropagandamaskin.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, men med innlegg på det nivået du viser her fremstår du ikke særlig mye bedre. Jeg leser ikke Klassekampen og hører ikke så mye på hva Rødt har å si, men DonTomasos innlegg fremstår som saklig og faktabasert i motsetning til det du kommer med.

I stedet for å prøve å drite ut andre forumbrukere og gi tåpelige tilnavn foreslår jeg at du heller prøver å bidra med noe konstruktivt i diskusjonen.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja, men før jødene kom bodde det faktisk arabere der.

Under tilstrømningen av jøder før krigen (begynnte vel virkelig å skyte fart rundt 1930 såvidt jeg husker) så ble land kjøpt opp og alt gikk ordentlig for seg. De levde rimelig uproblematisk side om side.

Etter krigen derimot, når innvandringen eskalerte dramatisk, ble arabere jaget bort, mange forlot hus og hjem i panikk og mistet alt de hadde. Nå hersker det veldig stor usikkerhet om hvor mye fandenskap som faktisk ble gjort tidlig, eller om araberene fikk panikk "unødvendig".. men det var uansett en veldig kaotisk situasjon.

Den arabiske krigs-erklæringen kom ikke ut av ingenting.
Vis hele sitatet...
Før jødene kom?

Du er klar over at "jødene" har bodd i Canaan-regionen like lenge som Araberne?
Sist endret av Atuhl; 19. november 2012 kl. 21:55.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Før jødene kom?

Du er klar over at "jødene" har bodd i Canaan-regionen like lenge som Araberne?
Vis hele sitatet...
Riktig. Leser man på wikipedia ser man at jøder og arabere har kriget siden 900 og noe før kristus.
Grunnen til krigen er religion da Jerusalem er viktig både i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Klippemoskeen er bygd på området hvor Salomos Tempel. Omkring 1000 f.kr erobret David byen fra jebusittene og hans sønn Salomo bygde det første tempelet til Paktens Ark. Siden da har Jerusalem vært jødenes hellige by. Etter Jesu korsfestelse i 30/34 ble Jerusalem de kristnes hellige Stad, og under Kalif Omar kom muslimene med i 638.
Akkurat nå ser det ut som det muligens kan gå mot en våpenhvile. Det idiotiske i hele situasjonen er at ingen av de partene ønsker virkelig å gi seg..

>> Benjamin Netanyahu og den jævlig krigshissende regjeringen hans er oppe og prøver å score viktige politiske poeng i.o.m at det snart er valg i Israel, men også fordi han og kompisene i regjeringen er typer som regelrett liker å ty til krig og bruke en av verdens farligste krigsmaskiner (IDF).

>> Hamas må vel antageligvis ha dumme folk og ikke minst helt desperate folk i sin ledelse... De vet utmerket godt at hvis de fører en væpnet kamp mot Israel vil det kun føre til enda mer elendighet og lidelse for araberne i Gaza, og (jeg liker ikke å nevne det!!)-utslettelse / full etnisk rensing i Gaza-stripa - der et scenario kan være f.eks at israelerne tvinger én mill mennsker regelrett UT av Gaza.


Palestinerne/araberne på Vestbredden demonstrerer og er (forholdsvis) sinte, ikke noe spes verre enn det. De har per nå heller ingen store incentiver til å hjelpe Gaza-innbyggerne.


For å få en løsning å konflikten bør kanskje man vurdere 1)Fjerne Hamas helt i Gaza ; 2)Omrokkere Hamas sin hele ledelse til noe langt mer moderat ; [COLOR="DarkSlateBlue"]disse to foregående pluss/eller[/COLOR] 3)Bytte ut Netanyahu og den nesten-sionistiske regjeringen hans til noe som er langt mer spiselig for omverden og Midtøsten spes.
Så ja, problemet er absolutt todelt.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2012 kl. 01:33.
Det er vel ingen tvil om hvem som beskytter seg og hvem som angriper... Det er vel heller ingen tvil om at Hamas bruker skitne triks. Så har du jo Pallywood.

Netayahu har jeg sansen for. Han virker utrolig rolig og stabil til å være leder i et såpass krigsherjet område. Han er også veldig veltalende og virker ganske sympatisk.. I motsetning til Hamaslederne som står og skriker og som noen sa tidligere i tråden så er det ingen tvil om at Israel ville blitt slaktet om de var den svake parten.

Nå er jeg ganske fersk i dette og har ikke lest alt for mye, men danner meg iallefall det inntrykket at norsk media og BBC feks støtter palestinsk side. Heldigvis har man folk som Bardt Eide som er mer nyanserte og skjønner at Israel må forsvare seg.

På sidelinjen kan jeg nevne at jeg tror på bibelen. Jeg er ikke fanatisk likevel. Og har aldri skjønt den der ensidige støtten til Israel fra kristne. Men i det siste har jeg begynt å skjønt litt mer av tegninga, tror jeg. En annen ting interessant kan være å høre vitnesbyrd fra Jihadister og radikale muslimer som vender om til kristendom og forteller om hva Islam faktisk er, i deres øyne etter å ha studert det og levd det. Noe ikke jeg har og derfor ikke har grunnlag for å si så mye..
Det er vel ingen tvil om hvem som beskytter seg og hvem som angriper... Det er vel heller ingen tvil om at Hamas bruker skitne triks. Så har du jo Pallywood.

Netayahu har jeg sansen for. Han virker utrolig rolig og stabil til å være leder i et såpass krigsherjet område. Han er også veldig veltalende og virker ganske sympatisk.. I motsetning til Hamaslederne som står og skriker og som noen sa tidligere i tråden så er det ingen tvil om at Israel ville blitt slaktet om de var den svake parten.
Vis hele sitatet...
Ja, Netanyahu er noe av det mest stabile som finnes av ledere, og ja isolert sett som leder er han svært dyktig.

Uheldigvis for palestinere og uheldigvis for de mange israelerne som _ikke_ er enige med ham er han en pompøs dust som gjerne ser for seg et stor-Israel som går virkelig beyond dagens grenser, og verdt å nevne at han er den statslederen i verden som mest trigger for et angrep mot Iran.

Jo, Israel må forvare seg. Men de må også forsvare seg på en sånn måte at de ikke terroriserer sivilbefolkningen, for det er det dem ofte gjør ser du. Israelerne har i tillegg verdens desidert beste etterretningstjeneste i Mossad som kan sørge før eventuelle likvideringer/nøytraliseringer uten at det trenger å gå utover sivile.

Sitat av NeW3D Vis innlegg
En annen ting interessant kan være å høre vitnesbyrd fra Jihadister og radikale muslimer som vender om til kristendom og forteller om hva Islam faktisk er, i deres øyne etter å ha studert det og levd det. Noe ikke jeg har og derfor ikke har grunnlag for å si så mye..
Vis hele sitatet...
Kan du ikke fortelle litt om det.. og hvor du har sett/hørt dette? Eventelt kan du ta det på PM (melding) til meg om det ikke passer i tråden.

Hørtes temmelig interessant ut - jihadister som går over til kristendom, om du spør meg.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2012 kl. 02:08.
http://www.youtube.com/watch?v=63hTOaRu7h4

http://www.youtube.com/watch?v=rdaHa0Tj2Bk&sns=fb

fikk ikke lov til å redigere etter 5min, siste videoen tok litt av på slutten, postet før jeg hadde hørt hele..

Men uansett, første er en god summering for de som er uvitende til historien bak..
Sist endret av frenchbaguette; 20. november 2012 kl. 02:29.
Sitat av frenchbaguette Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=63hTOaRu7h4

http://www.youtube.com/watch?v=rdaHa0Tj2Bk&sns=fb

fikk ikke lov til å redigere etter 5min, siste videoen tok litt av på slutten, postet før jeg hadde hørt hele..

Men uansett, første er en god summering for de som er uvitende til historien bak..
Vis hele sitatet...
Wow okei... Og her skal dette liksom være sannheten da eller ?

For det første angående første videoen: denne gråhårede mannen forteller ikke at det i praksis ikke bodde jøder i Palestina-området i nærmere 2000 år etter at romerne fordrev jødene UT av det som ble kalt Palestina(palestina var en romersk provins).

Hvordan i hel**** kan jødene komme tilbaker 17-1800 år seinere og proklamere sin egen stat der helt andre folk bor ?

For det andre: Jaja, brillefint av deg å sette selveste fascisten Glenn Beck som eksempel på oppegående meninger. Dette er den samme idioten som kalte Utøya-ungdommen for Hitlerjugend.

Dette er den samme drittspannet som ble sparket ut fra selveste erkekonservative Fox News, muligens fordi han ble for ekstrem for dem også.

...........
Eller.., mente du dette ironisk. Vanskelig å tyde ironi og sarkasme på internett ser du .
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2012 kl. 02:48.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvordan i hel**** kan jødene komme tilbaker 17-1800 år seinere og proklamere sin egen stat der helt andre folk bor ?
Vis hele sitatet...
Det var kanskje kontroversielt, men nå var det faktisk FN som gav jødene sin egen stat. De kom altså ikke "tilbake og proklamerer sin egen stat". Eneste løsningen på konflikten i mine øyne er en nøytral FN-styrke som buffer mellom Israel og Palestina, samt en anerkjennelse av Palestina som en stat og at Israel stopper de ulovlige bosettelsene.
@ Deezire: Ja det var kontroversielt da av FN, og det var også kontroversielt det jeg sa i mitt forrige innlegg. Men det var for å illustrere et poeng! Godt mulig jødene faktisk hadde krav på en egen stat den gangen i 1947, men i så fall er det andre områder og også mindre områder enn de ha nå.

For øvrig. få nevner den systematisk utfrysningen av de tidligere mange kristne som bodde i området. Dette gjelder også staten Israel per d.d. Få kristne trives der nede iblant rasistiske jøder. I tillegg fordrives mange kristne ut fra det landet som tidligere faktisk hadde kristen majoritet, nemlig Libanon, og ut fra Egypt som har/hadde nærmere >10 millioner kristne..
Her er en video om en jihadist som ble kristen ^^

Dette er mannen jeg tenkte på: http://www.youtube.com/watch?feature...v=5Hx2Go1NRWc#!

Det er massevis av videoer på youtube med like hendelser.

Son of Hamas. Google han. Den videoen jeg fant var nok ikke den beste.. da det er klipp fra mange intevju.

Denne er nok bedre, men lang da: http://www.youtube.com/watch?v=uVXJ3MfaNqY
Tror Noam Chomsky for oppsummert det her fint:
Israel uses sophisticated attack jets and naval to bomb densely-crowded refugee camps, schools, apartment block, mosques, and slums to attack a population that has no air force, no air defense, no navy, no heavy weapons, no artillery units, no mechanized armor, no command in control, no army... And Calls it a war. It is not a war, it is murder
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Deezire: Ja det var kontroversielt da av FN, og det var også kontroversielt det jeg sa i mitt forrige innlegg. Men det var for å illustrere et poeng! Godt mulig jødene faktisk hadde krav på en egen stat den gangen i 1947, men i så fall er det andre områder og også mindre områder enn de ha nå.

For øvrig. få nevner den systematisk utfrysningen av de tidligere mange kristne som bodde i området. Dette gjelder også staten Israel per d.d. Få kristne trives der nede iblant rasistiske jøder. I tillegg fordrives mange kristne ut fra det landet som tidligere faktisk hadde kristen majoritet, nemlig Libanon, og ut fra Egypt som har/hadde nærmere >10 millioner kristne..
Vis hele sitatet...
Fatter ikke at jeg gidder å diskutere med en så lite objektiv person som deg.
Men mener du virkelig at det bare er jødene som fryser ut de Kristne?
Jeg ser at du har skrevet Libanon og Egypt som ikke er jødiske stater, men du gnidde deg vel i hendene da du fikk muligheten til å skrive "Rasistiske Jøder"
En annen ting er at du beskriver Israelitter som Jøder. Ja, majoriteten av Israelittene er jøder, men det er like lite politisk korrekt som å referere til Palestinerne som "Muslimene"
Sist endret av Atuhl; 20. november 2012 kl. 04:44.
@Atuhl :

1) Jeg har ikke sagt at det er kun i Israel kristne blir trakassert ut ifra. Har vært jævlig tydelig på at dette skjer spesielt i de nærliggende araberlandene, men også for å poengtere skjer trakassering av kristne også i jødiskdominerte Israel.Uansett er ikke klimaet for kristne godt i hele Midtøsten.

2) Ja, rasisme er desverre utbredt blant mange israelske jøder. Trenger jeg å referere til lengre enn disse som rigger seg til med sofaer m.mer for å se Gaza bli bombet. Igjen, som alltid, gjelder dette langt langt fra alle israelere. De fleste i fredligere deler av Israel har ikke et snev av den sionismen som råder blant bosettere og andre..

Nei, jeg har ikke gnidd meg i hendene.

3) Nei, det er ikke 200% politisk korrekt å referere alle palestinske arabere som muslimer, og alle israelitter som jøder. Likefullt er den store majoriteten av disse gruppene henholdsvis muslimer eller jøder. Andre religiøse grupper som ortodokse kristne, katolikker, alavitter og drusere og sija-muslimer finnes det færre og færre av både på Vestbredden, selve Israel og på Gazastripa. Som nevnt, klimaet for kristne og andre folk med annen religion enn sunni-islam og jødedom er IKKE godt i Midtøsten.

Fatter ikke at jeg gidder å diskutere med en så lite objektiv person som deg.
Vis hele sitatet...
Deg om dét. Jeg gidder virkelig ikke å kommentere ytterliggere.

*Edit ~ store majoriteten israelere er jøder, og store majoriteten palestinske arabere er muslimer. Derimot i Libanon og Egypt lever det massevis av kristne arabere(!).. For å oppklare en setning i avsnitt 3.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2012 kl. 08:59.
Bryr meg egentlig fint lite, når de kriger over noe så dumt som religion
Sitat av omgomgomg Vis innlegg
Du prøver å forklare, du snakker, du slikker og du prater, enda det så har jeg ikke sett deg bevise påstandene dine. Bruk heller tiden din på det, Israel er virkelig ikke bare den snille og koslige i denne konflikten,
Vis hele sitatet...
Ehh kanskje du skal roe deg litt ned på de pskyadeliske stoffene du tar, for du har en virkelig snål virkelighetsoppfatning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Ehh kanskje du skal roe deg litt ned på de pskyadeliske stoffene du tar, for du har en virkelig snål virkelighetsoppfatning.
Vis hele sitatet...
Å påstå at staten Israel har sine svin på skogen er ikkje spesielt kontroversiell påstand. FN si generalforsamling har sagt det _gjentatte_ ganger. I sikkerhetsrådet har det stortsett vorte blokkert av USA. Israel har gjentekne gonger ignorert FN. Israel har gjentatte gonger ignorert fredsavtaler.

Å kalle kritikk av Israel for ei snål verkelegheitsoppfatning er ingenting anna enn hersketeknikk.
Det en ikke har fått med seg er at Hamas har gått til angrep på Israels befolkning og deres landområder. Dermed er det jo en naturlig reaksjon de politiske styresmaktene i landet har. Israel er langt fra en menneskerettighetsforkjemper, de har lenge prøvd å finne en løsning på konflikten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av alesto Vis innlegg
Det en ikke har fått med seg er at Hamas har gått til angrep på Israels befolkning og deres landområder. Dermed er det jo en naturlig reaksjon de politiske styresmaktene i landet har. Israel er langt fra en menneskerettighetsforkjemper, de har lenge prøvd å finne en løsning på konflikten.
Vis hele sitatet...
Nåja. Kvifor kom Hamas til makta, til fordel for dei meir moderate i PLO? Kvifor har dei så stor oppslutning? Kan stadig ekstremisering av befolkinga på grunn av israelske overgrep forklare delar av det? At forhandlingane gong på gong førte til nada?

Dei har ikkje veldig vakker track record på saka.

Dei landområda var forøvrig ikkje israelske før 1967 stortsett, og er tatt i strid med det FN har sagt mange ganger. Det blir i samme kategori som å hevde at motstandsrørsla i Noreg gikk urettmessig til angrep på tysk territorie...
Sitat av alesto Vis innlegg
Det en ikke har fått med seg er at Hamas har gått til angrep på Israels befolkning og deres landområder. Dermed er det jo en naturlig reaksjon de politiske styresmaktene i landet har. Israel er langt fra en menneskerettighetsforkjemper, de har lenge prøvd å finne en løsning på konflikten.
Vis hele sitatet...
Det er bare så synd at Israels løsning er å stadig annektere mer og mer palestinsk jord og å ødelegge livsgrunnlaget for palestinerne sakte men sikkert. Israels politikk skaper raseri og frustrasjon som i enkelte tilfeller fører til terrorisme. Israels løsning er den endelige løsning.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er bare så synd at Israels løsning er å stadig annektere mer og mer palestinsk jord og å ødelegge livsgrunnlaget for palestinerne sakte men sikkert. Israels politikk skaper raseri og frustrasjon som i enkelte tilfeller fører til terrorisme. Israels løsning er den endelige løsning.
Vis hele sitatet...
Det er en vanskelig konflikt både på hjemme- og bortebane. Både for jøder og muslimer, det er en belastning for pårørende. Det er hjerteskjærende å se "hellig grunn" bli bombardert, ødelagt og vandalisert. Det er sårende å se medmennesker trakassere hverandre og hverandres synspunkter. Det forekommer menneskerettighetsbrudd på begge sider.

Formelt er reaksjonen til Israel forståelig, enda en gang er vi vitne til anspenninger mellom folkegruppene. Dette ved at Hamas igjen går til angrep mot jødisk land. Hamas pisker igjen opp til en global konflikt med tanke på at Israel er en nærme alliert til USA. Det at Israel også har et bredere internasjonalt repertoar hjelper Hamas lite. Israels internasjonalisering har hjulpet dem mye og landet er et levende bevis på at rikdom ikke baserer seg på hvor et land er lokalisert.

Når det er sagt, kan en også legge til at Palestina er på listen over Norads samarbeidsland. Hvilket resulterer i at Norge er i en "kinky situasjon". Skal en veie etikk og moral opp mot felles politisk historie?

Jeg støtter ingen av partene direkte, men holder en knapp på Israel. Dette for det meste av personlige grunner; Israelitter har ikke vandalisert vår kjære hovedstad av sinne, Israel har lenge forsøkt å finne en løsning på problemet. Det er forståelig at regjeringen deres ikke vil gi fra seg landområder, som inneholder både kystlinje og grenser til land, som har erklært ikke bare Israelitter, men også jøder som sin fiende.

Vi har sett lignende problemstillinger i Europa på 90- og 2000-tallet gjennom Kosovo (hvilket jeg enda ser på som en provins) og Georgia. Begge deler har endt i krig, blodbad og har fått fatale følger for internasjonaliseringen.

Vi har også sett Egypt og samtlige "arabiske" land prøve seg på det samme, men frilet. Den Israelske stat er sterk og vil ikke gi seg på et rykk.
Vet ikke om denne filmen har blitt lenket til tidligere, men hvis man vil ha et innblikk i hvordan livet i Gaza er burde man ta en titt. http://www.youtube.com/watch?v=RWJFC98jPrQ av Vice (VBS)
Sist endret av zega; 20. november 2012 kl. 11:37.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å kalle kritikk av Israel for ei snål verkelegheitsoppfatning er ingenting anna enn hersketeknikk.
Vis hele sitatet...
Samme vil jeg si for de som beskytter Hamas.

Jeg ble bare meget frustrert over måten vedkommende ordla seg. At jeg da tydde til hersketeknikker er jeg klar over men hvis du leser han sin kommentar en gang til så kan du kanskje forstå.
12. But if it does not make peace with you, and it wages war against you, you shall besiege it,

13. and the Lord, your God, will deliver it into your hands, and you shall strike all its males with the edge of the sword.

14. However, the women, the children, and the livestock, and all that is in the city, all its spoils you shall take for yourself, and you shall eat the spoils of your enemies, which the Lord, your God, has given you.
Vis hele sitatet...
Oh, yes. Dette er hva Toraen sier om hva som skal skje med innbyggere i byer som nekter å overgi seg til Israelittene. Kristendommen har forøvrig også sine svin på skogen.

Men dersom vi ser helt bort fra religion når vi ser på konflikten. Glem Islam og glem Jødedommen. Hva sitter vi igjen med da? En mektig og moderne nasjon som holder en folkegruppe fanget i primitive omgivelser. Jeg har ingen problemer med å forstå frustrasjonen til arabere (palestinere) som i stadig større antall kastes ut av sine hjem for å gjøre plass til nybyggere, eller skilles fra sine familier og venner fordi det settes opp sperringer mellom områder.

At vanntilgangen forsvinner fordi at israelere finner ut at de heller vil ha vannet for seg selv, og at det er egne veier for israelere som palestinere ikke kan benytte seg av, er bare noen eksempler, og sier jo sitt. Dette er etter min mening apartheid! At Hamas med sin politikk blir sett på som redningsmenn av araberne og dermed vant valget ser jeg som en naturlig konsekvens av Israels diskriminerende og ødeleggende politikk ovenfor dette folket. Dette er en motstandskamp, og det er Israel som må ta første steget mot fred. Det vil de ikke klare ved å holde på som de gjør i dag.
Sist endret av caperno; 20. november 2012 kl. 12:47.
Klart en kan kritisere Israel, men samtidig så er det jo et faktum at begge parter tvinger hverandre inn i en vanskelig situasjon.

Hvis svenskene begynte å skyte raketter mot Oslo så hadde det nok blitt ramaskrik om vi ikke svarte, uavhengig av hvorvidt det blir en "fair fight" eller ikke.

Hadde Israel holdt seg innenfor rammene av fredsavtalene hadde kanskje ikke palestinerne følt seg presset nok til å drive med terrorisme.

Hadde palestinerne ikke angrepet sivile mål på måfå, forsøkt å sprenge sykehus med selvmordsbombere osv hadde de ikke legitimert reaksjoner fra Israel.

Sånn som situasjonen er nå kan man diskutere opp og ned hvem som har rett, og ingen part er overbevisende nok til å tvinge fram reaksjoner mot den ene eller andre. Resultatet da blir at det går sin gang, slik det har gjort i 60 år. Den sterkeste vinner og sakte men sikkert spises palestina opp.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Butchern Vis innlegg
Slengte den her inn i den andre tråden, men kan jo ta den med her og: http://www.facebook.com/photo.php?v=129487990412715
Vis hele sitatet...
Slenger inn den her også: Hvorfor det er så få sårede i Israel.

One of the most popular yet misleading arguments made is that Israel is not actually under attack, as proven by the low number of Israeli casualties.

“If Gaza was truly a threat,” goes the reasoning, “there would be more Israeli casualties. Just like there are in Gaza.”
Vis hele sitatet...
uaexed: Hvem angriper hvem her? Er det Israel som er okkupert av araberne?
uaexed: Hvem angriper hvem her? Er det Israel som er okkupert av araberne?
Vis hele sitatet...
Tja.. Ikke bare apartheid det israelerne driver mot Gaza, man kan nesten lure på om det skjer et folkemord Gazapalestinere i det stille...

På en annen side er det ganske mykere politikk staten Israel driver mot Vestbredden-palestinerene, men som nevnt før er de fordømte bosetterene med og ødelegger muligheter for forsoning.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2012 kl. 14:50.
.........
edit: **[COLOR="Gray"]folkemord Gazapalestinere...[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2012 kl. 15:21.
Om dette stemmer overens med virkeligheten vet jeg ikke, men skjønner at palestinerene blir forbanna hvis det er et faktum.

http://s16.postimage.org/ckcgbis1h/74787_10151097532186717_598940931_n.jpg
Sist endret av fth; 20. november 2012 kl. 15:25.
Det bildet over har jeg sett endel på selv, og ikke minst bilder som viser effekten av HAMAS raketter vs Israel(som forøvrig er verdens største militærmakt med rundt 200 nukes)

Så Ingelin Killengreen(politisjef) uttalte seg på tv når hun fikk spørsmålet om hvordan man skulle få slutt på krigen som skjer nå da svarte hun : "Nei Hamas må slutt å send raketta mot Israel da"

Israel er ikke jødenes land. Det er sionistenes land(stor forskjell)

Deres strategi er å bygge nye bosettinger på palestinernes land hele tida og bombe dem hardt. Gjennomsnittsalderen i Gaza er 17,5 år

--

For ikke å glemme at Israel har bygd en mange meter høy mur rundt Gaza så ingen kommer seg ut(type Øst/Vest Tyskland før murens fall)

Tilslutt vil jeg si at media er farlig ! Ikke i form av hva de skriver men i form av hva de IKKE skriver.

Det som skjer nå er noe jævli bad shit og hvis ikke folk bryr seg om det som skjer nå, kan vi tenke på når turen kommer til oss i Norge.
For hvem tør si imot Israel ?

fuck it
Sist endret av Hjelm1; 20. november 2012 kl. 23:53.
Ja, ja, der var mye bra her, men dette nedenfor syns jeg var spesielt interessant.

Men først skal jeg spørre folk en liten ting. Det er jo ikke alt for lang tid siden Norge var okkupert av tyskerne. Nordmenn ble kalt for terrorister av de pga at vi prøvde så godt vi kunne å gjøre ting vanskelig for de og drepte blant annet en god del av vår egne folk for å hindre at de f.eks. klarte å få atomvåpen.

Er det palestinerne gjør virkelig så annerledes? De fikk jo selvstendighet fra England i sin tid, før Israel ble dannet og da jødene okkuperte så begynte dette sørgelige kapittelet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
1. Gaza er en liten stripe land, med rundt 1.4 millioner innbyggere. Den er 360km^2 stor, som gjør at vestfold fylke er rundt 7 ganger så stort som Gaza... Det finnes absolutt ingen deler av Gaza overhodet som ikke er fyllt opp av sivile, så å si at Hamas gjemmer seg bak sivile er sant nok, men det blir fortsatt litt.. vell.. teit.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Men på den andre siden, så kommer de jo aldri til å klare noe særlig ihht til å virkelig såre Israel fra der de er.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
2. Israel kontroller grensene mot Gaza, sørger for at de ikke får importert byggevarer, satt opp flyplass og at palestinerene der overhodet ikke har noen som helst mulighet til å bygge opp et skikkelig samfunn. Det er fullstendig forståelig at palestinerene er veldig, veldig frustrerte.
Vis hele sitatet...
Det har gått så langt at kaffe og sjokolade har i tider vært på listen av ting som ikke er lov til å transportere over grensen.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
3. Vestbredden er forøvrig ikke så ille. Jeg hadde eller heller bodd i Ramallah (i praksis hovedstaden for vestbredden) enn hvor som helst annet sted i den arabiske verden. Det er lett å sitte i Norge og tenke at Israel er slemme og at det er grunnen til at vestbredden/Gaza ikke er spesielt fine steder.. men fakta er at den arabiske verden er rimelig fucka jevnt over.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt uenig og det er kanskje derfor jeg egentlig svarer deg men....

Jeg bodde som barn i Abu Dhabi i 3 år og i Bahrain i 2 år. Noen av de mest vennlige landene jeg har bodd i. Hjelpsomme, snille, smilende folk som er alltids klar til å forklare hvorfor ting er som de er. Men dette var på midten av 80 tallet så ting har nok endret seg litt.

Jeg har vært i Ramallah i slutten av 90 tallet. Det var ikke noe gøy.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
4. Hvis araberene (husk, palestinere er arabere.. nøyaktig akkurat som vestfoldinger er nordmenn) hadde fått muligheten og vært militært sterkere enn Israel hadde de slaktet ned hver eneste jøde. Det er ikke spesielt hyggelig å si det, og nordmenn liker å tro at alle er hyggelige og snille, men som en som har reist mye i arabiske land kan jeg si at dere bare får ta meg på ordet. Hadde Israel vært svake hadde de blitt slaktet.
Vis hele sitatet...
Her tar du feil. En av de tingene som jeg ikke likte, spesielt i Bahrain, var at palestinerne ble sett ned på og behandlet som om de ikke var arabere (mer som om de var indiske importerte nesten-slaver). Men jeg kan forstå det for så vidt. Kan ikke være lett å ha så mange flyktninger boende på en så liten øy som ikke er noe særlig rik.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
5, Nybyggingen, som fortsatt holder på, er veldig nærme ondskap. De tar områder fra Palestinere, gjør nøyaktig hva de vil og behandler araberene som dyr. Episoden med en nybygger som skjøt på et palestinsk gravfølge for moro skyld for noen år siden er fin.. særlig siden når araberene som ble beskutt fikk panikk, forståelig nok, så ble armeen kallt inn for å banke opp og pasifisere det som fra dems side så ut som en arabisk folkemengde. Nybyggerene er ekstreme jøder, og uansett hva man synes om Israels behov for å forsvare seg (som jeg mener er 100% legitimt) synes jeg det er veldig vanskelig å se noen som helst måte å forsvare nybyggerene på.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om at der blir bare flere og flere. De tar folk sitt land, river ned gårdene og lager nye flotte hus. Som da får alt av vannet i ørkenen. Helt utrolig.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
6. Etter 10 minutter i Tel Aviv hadde jeg sett flere mennesker som smiler, barn som leker og folk som oppfører seg respektfullt og skikkelig enn jeg gjorde i løpet av 3 måneder som backpacker i diverse arabiske land. Si hva du vil, jeg mener det er verdt å forsvare. Jødene har faktisk på 50 år bygd opp et land som er et mye, mye bedre sted å leve enn noen arabere har klart i noen by på de siste 1000 årene.

Etter å ha vaset rundt i den arabiske verden var det et veldig, veldig sterkt øyeblikk for meg når jeg hørte barnelatter i Tel Aviv og plutselig innså at det var første gang på veldig, veldig lenge jeg hørte det. Si hva du vil, men jeg synes sånt har verdi.
Vis hele sitatet...
Viser til ovenfor hvor jeg snakker om hvor greie araberne var når jeg var der. Har også vært tilbake på besøk en del ganger og aldri merket det du snakker om.

Dette er ikke for å si at jeg syns israelerne er vonde. Veldig greie de og.

--
Men tilbake til konflikten. Selvsagt har Israel lov til å forsvare seg selv. Men det må være måte på. Hvis vi ser tilbake på 2008 invaderingen er det ganske klart at de bruker alt for mye makt. Denne relativt videoen viser israelske soldater som snakker om akkurat det. På toppen av dette har Israel brukt våpen som er internasjonalt ulovlige sånn som hvit fosfor. Og som om det ikke var nok har flere FN delegater kalt Gaza og Vest Breden konsentrasjonsleire.

Men Hamas er ikke uskyldige heller. De bryr seg ikke om hva skjer med den palestinske befolkningen. De lever egentlig av at Israel gjør akkurat som de alltids gjør. 1 israeler død, 100 palestinere død. Og dermed forblir haten. Og dermed beholder de makten.

Det er synd. Utrolig synd. Fordi det kunne vært så annerledes. Forhåpentlig blir der ikke bakkekrig denne gangen. BBC meldte at de planene ble lagt på is. Så vi kan bare håpe.

Jeg avslutter med denne lille tegneserien som egentlig viser ganske enkelt hva som skjedde i Palestina.



Håper at det ikke er noe problem å putte inn bilder på dette forumet. Vet att noen ikke liker det. Er ganske så ny her så.....
Sist endret av Nordik; 21. november 2012 kl. 00:34. Grunn: [size] taggene virker ikke? Hmmm OK.
Det pinligste er vel at det kriges over jävla landegrenser på samme jävla jord.

Bring on NWO (New World Order) så slipper vi tull med ulike nasjoner og patriotisme som oppstår der etter.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Det pinligste er vel at det kriges over jävla landegrenser på samme jävla jord.

Bring on NWO (New World Order) så slipper vi tull med ulike nasjoner og patriotisme som oppstår der etter.
Vis hele sitatet...
Ahhh jess ! NWO og frimurerne! De folka der er bare *helt* awesome altså. Kom an alle sammen, jobb for å få NWO i styre og stell!
Alt vil bli så mye bedre her på vår blåe vakre moder Jord.

Godt tenkt Odonkor.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. november 2012 kl. 01:05.
Sitat av fth Vis innlegg
Om dette stemmer overens med virkeligheten vet jeg ikke, men skjønner at palestinerene blir forbanna hvis det er et faktum.

[IMG](kart)
Vis hele sitatet...
Kartet er misvisende av mange grunner.

For det første: alle områder som var mer eller mindre folketomme i 1946 er merket med "Palestina". Det fantes ikke noe land "Palestina" den gangen, og det blir feil å regne disse områdene som palestinske.

For det andre: Palestinerne på Vestbredden har nå selvstyre. Områdene som Israel administrerer der er i liten grad bebodd av palestinere.

For det tredje: 1947-kartet viser en foreslått delingsplan som araberne avslo. De kunne ikke tenke seg å leve i frem med sine jødiske naboer.

For det fjerde: 1967-kartet viser ikke at Vestbredden var under jordansk styre, mens Gaza var administrert av Egypt.

Kartet unngår også å vise alle angrepene på Israel fra nabolandene. Israel har vært under kontinuerlig beleiring siden uavhengigheten.

Og listen kan sikkert forsette med mange punkter til. Kort sagt: Et tendensiøst kart!

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
[...] Israel (som forøvrig er verdens største militærmakt med rundt 200 nukes) [...]
Vis hele sitatet...
"Verdens største militærmakt"? Tøv. Hørt om USA?

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Så Ingelin Killengreen(politisjef) uttalte seg på tv når hun fikk spørsmålet om hvordan man skulle få slutt på krigen som skjer nå da svarte hun : "Nei Hamas må slutt å send raketta mot Israel da"
Vis hele sitatet...
Man skulle vel fort sett at ting hadde blitt fredeligere ja, om Hamas sluttet med terrorisme.

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
For ikke å glemme at Israel har bygd en mange meter høy mur rundt Gaza så ingen kommer seg ut(type Øst/Vest Tyskland før murens fall)
Vis hele sitatet...
Du tenker kanskje på sikkerhetsgjerdet?

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
hvis ikke folk bryr seg om det som skjer nå, kan vi tenke på når turen kommer til oss i Norge.
Vis hele sitatet...
Høh, hva skal liksom skje med Norge?

Hvordan tror du forresten Norge hadde reagert om en terrororganisasjon basert i Sverige skjøt raketter mot Oslo, Hamar, Sarpsborg og Larvik?

EDIT:

Dette kartet gir kanskje et litt annet perspektiv på ting:

http://i.imgur.com/pl3n1.jpg
Tenkte meg at det kartet ikke stemte ja, så bare at en hel haug av folk på facebook la det ut, og sympatiserer stort med Gaza. Har ikke så mye peiling på hva som har skjedd i området før Israel ble til. Men må si at de har en veldig uheldig plassering, de er jo midt i smørja av muslimer og den regla der.

Burde egentlig ikke Israel trå ganske forsiktig når det gjelder dette her da? Med tanke på alle landene rundt som jeg hvertfall ser på som litt ustabile. Støtter f.eks Iran, Syria, Iraq osv palestinerene, eller gir de blanke faen? For jeg har en følelse av at det kan bryte ut en stor krig der nede en gang, noe som kan være ganske destruktivt.
Sitat av fth Vis innlegg
Burde egentlig ikke Israel trå ganske forsiktig når det gjelder dette her da? Med tanke på alle landene rundt som jeg hvertfall ser på som litt ustabile. Støtter f.eks Iran, Syria, Iraq osv palestinerene, eller gir de blanke faen? For jeg har en følelse av at det kan bryte ut en stor krig der nede en gang, noe som kan være ganske destruktivt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at de er så hektet på at Iran ikke skal få atomvåpen? Fordi da er de de eneste som har og det er en veldig god grunn til å ikke angripe de. Ikke at jeg tror at Iran hadde angrepet selv om de hadde hatt nuken. Og er fremdeles ganske skeptisk på at de forsker på det i det hele tatt.
El-Zorro : Hamas er mer det frustrerte palestinere som ikke får hjelp(mat som sendes og andre ting blir stoppa av Israel) sitt siste svar tenker jeg. Krigen mot terror er bare tull. Hamas er vel så og si det eneste palestinerne har mot Israel.

Med verdens største militærmakt så tenker jeg på operative atombomber per dags dato. Og der ligger Israel på topp.

Hvorfor så spydig pennføring på deg da?
Sitat av fth Vis innlegg
Tenkte meg at det kartet ikke stemte ja, så bare at en hel haug av folk på facebook la det ut, og sympatiserer stort med Gaza. Har ikke så mye peiling på hva som har skjedd i området før Israel ble til. Men må si at de har en veldig uheldig plassering, de er jo midt i smørja av muslimer og den regla der.

Burde egentlig ikke Israel trå ganske forsiktig når det gjelder dette her da? Med tanke på alle landene rundt som jeg hvertfall ser på som litt ustabile. Støtter f.eks Iran, Syria, Iraq osv palestinerene, eller gir de blanke faen? For jeg har en følelse av at det kan bryte ut en stor krig der nede en gang, noe som kan være ganske destruktivt.
Vis hele sitatet...
Kartet over okkupasjonen av palestinske områder er som nevnt litt feilaktig.

Det som derimot også er litt feil, er det neste kartet der, oversikten over muslimske land. Ikke alle disse landene har rent muslimsk flertall i befolkningen, og langt fra alle landene på kartet støtter henholdsvis den palestinske befolkningen eller islamistisk terror.

På tross av at Syria viste seg å være svært ustabilt (-det er full krig der nå mellom forskjellige grupper av muslimer og muslimer vs ikke-muslimer), og Irak var i full anarki for noen år tilbake,så tar du ganske mye feil desverre når du samtidig setter opp Iran på samme liste over ustabile muslimske land.
Iran har en ganske annen type islam, Iran har en sterk og stabil statsmakt (kjent iransk tradisjon det å ha en sterk stat), pluss sist og ikke minst... - på tross av ayatollaen og prestestyret er Iran ofte god del mer liberalt enn mange andre omkringliggende muslimske land.

Israelsk og ikke minst amerikansk skremselspropaganda har ført til at vi har et bilde av Iran og iranere som farlige og gærninger. Sannheten er ofte at er det stikk motsatte av dét (bare se på iranere i Norge og sammenlikn med andre Midtøstninger).
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Med verdens største militærmakt så tenker jeg på operative atombomber per dags dato. Og der ligger Israel på topp.
Vis hele sitatet...
USA har 2150 aktive atombomber. Russland har 1800. Israel har "bare" 80.

Kilde
Sitat av Nordik Vis innlegg
Hvorfor tror du at de er så hektet på at Iran ikke skal få atomvåpen? Fordi da er de de eneste som har og det er en veldig god grunn til å ikke angripe de. Ikke at jeg tror at Iran hadde angrepet selv om de hadde hatt nuken. Og er fremdeles ganske skeptisk på at de forsker på det i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Selv om Iran har atomvåpen har de en relativt begrenset påvirkning. Iran kan godt "ta ut" en større by eller en større base i nærheten av Iran, men i grunn thats it.
Iran har vel større planer å invadere den sunnimuslimske delen av Persiagulfen enn å gå på Israel, som er delvis for langt unna.

Israel har btw atomvåpen i massevis, langt mer avanserte enn Iran, og med større rekkevidde enn Irans atomvåpen. Irans atomvåpen/raketter er designet med egen hjelp og litt russisk, disse inneholder mye 40talls-60talls-teknologi. Ingen eller liten match for Israel.

Vil referere til den britiske filosofen Christopher Hitchens uttalelse om Irans utenrikspolitikk og det iranske folk.

Dere som leser dette føler kanskje jeg tar Iran veldig i forsvar her, men egentlig gjør jeg ikke det. SKriver dette for å knekke den påstanden om at Iran er et livsfarlig islamistisk land som snart får atomvåpen.
For å være dønn ærlig har jeg ikke tatt side i denne konflikten, mener at man bør seriøst kunne klare å se problemet fra flere vinkler enn bare den pro-arabiske eller den pro-israelske...
Sist endret av aeon_illuminate; 21. november 2012 kl. 12:52.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
På tross av at Syria viste seg å være svært ustabilt (-det er full krig der nå mellom forskjellige grupper av muslimer og muslimer vs ikke-muslimer), og Irak var i full anarki for noen år tilbake,så tar du ganske mye feil desverre når du samtidig setter opp Iran på samme liste over ustabile muslimske land.
Iran har en ganske annen type islam, Iran har en sterk og stabil statsmakt (kjent iransk tradisjon det å ha en sterk stat), pluss sist og ikke minst... - på tross av ayatollaen og prestestyret er Iran ofte god del mer liberalt enn mange andre omkringliggende muslimske land.
Vis hele sitatet...
Mente ikke å skrive at alle disse landene er ustabile, mente mere hele området i seg selv som ustabilt. Og Israel har en uheldig plassering i forhold til religion.
Jeg ser mer på Amerika som ustabilt, enn Iran, siden Amerika har vært så og si over hele verden og kriget siden andre verdenskrig.
Litt uryddig fra min side, men mener å ha lest at Israel benytter seg av fosfor bomber også? noen som har noe på det?
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Litt uryddig fra min side, men mener å ha lest at Israel benytter seg av fosfor bomber også? noen som har noe på det?
Vis hele sitatet...
Hvit fosfor brukes militært av mange land. USA brukte det f.eks når de gikk til angrep mot Irak i 2004. Det er først hvis de bruker fosfor mot sivile, at det kan være i strid med Geneve-konvensjonen, noe både USA og Israel har blitt beskyldt for å gjøre.