Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2532
Lurer på om det er mulig å spore kontanter i noen tilfeller?

For å sette det litt på spissen, la oss si at en fyr er dum nok til å rane en bank med maske, og så dagen etter gå ned igjen uten maske for å sette inn pengene. Ville banken kunne kjenne igjen serienummerne e.l.?

Eller hvis han hadde sprengt DNBs minibank, og så gått til DNB dagen etter og satt inn de pengene som ikke hadde maling på seg, kunne de sett at det var de samme pengene?

Forutsatt at fyren ikke ble gjenkjent e.l.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Dagen etter på ville di ikke ha gjort det. Men noen dager senere når di hadde funnet ut serienummeret og anntallet på sedlene ville den personen som gjor det blitt tatt
om man tjener f.eks 270 k i året, å kommer til banken med 3,2 mill i cash så ville det nok ikke tatt lange tiden før onkel blå så etter deg uansett Men for å svare på det du egentlig lurte på : Jeg vil tro at de har ett register med nr over hvilke sedler de har inne og ikke. Om du setter de inn i en annen bank så er det vel bare ett tidsspørsmål før de scanner inn rans serie numrene uansett? Som sagt bare teorier, men er helt overbevist om at de registrerer nr. pga sånne ting.
Snakket med tanten min som jobber i norges bank. Hun sier at når de blir rana så har de ikke registrert nr på sedlene. Da dette ville være svært upraktisk og måtte sjekke de opp når de kommer inn fra butikker og diverse. Da måtte alle sett etter disse nummerene. Derimot har pengene fått grønnfarge på seg så skal det reise øyenbrynene hos de fleste, da er fargepatronen gått av. Disse ligger forøvrig i større seddelbunter i bankene så om de stapper oppi en sånn en i baggen din når du raner kan du banne på at det begynner og ryke grønt snart....
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Snakket med tanten min som jobber i norges bank. Hun sier at når de blir rana så har de ikke registrert nr på sedlene. Da dette ville være svært upraktisk og måtte sjekke de opp når de kommer inn fra butikker og diverse. Da måtte alle sett etter disse nummerene. Derimot har pengene fått grønnfarge på seg så skal det reise øyenbrynene hos de fleste, da er fargepatronen gått av. Disse ligger forøvrig i større seddelbunter i bankene så om de stapper oppi en sånn en i baggen din når du raner kan du banne på at det begynner og ryke grønt snart....
Vis hele sitatet...
Sikker på at tanten din jobber i Norges Bank? haha
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Lurer på om det er mulig å spore kontanter i noen tilfeller?

For å sette det litt på spissen, la oss si at en fyr er dum nok til å rane en bank med maske, og så dagen etter gå ned igjen uten maske for å sette inn pengene. Ville banken kunne kjenne igjen serienummerne e.l.?

Eller hvis han hadde sprengt DNBs minibank, og så gått til DNB dagen etter og satt inn de pengene som ikke hadde maling på seg, kunne de sett at det var de samme pengene?

Forutsatt at fyren ikke ble gjenkjent e.l.
Vis hele sitatet...

Han burde ta seg en dram og slappe av litt

Ontopic: Hadde JEG gjort det, hadde jeg ikke satt inn pengene, men heller hatt de i kontanter.
Skjønner ikke hvorfor enkelte gidder å svare når dem uansett ikke har noe fornuftig å komme med.

Det jeg lurer på er om det finnes noen form for system som registrerer serienr. e.l. enten i banker, tellesentraler eller minibanker. Eller andre steder for den saks skyld.
Sist endret av EnPoseBananer; 28. februar 2011 kl. 02:42.
forumtroll har ikke så mye å gjøre
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Lurer på om det er mulig å spore kontanter i noen tilfeller?

For å sette det litt på spissen, la oss si at en fyr er dum nok til å rane en bank med maske, og så dagen etter gå ned igjen uten maske for å sette inn pengene. Ville banken kunne kjenne igjen serienummerne e.l.?

Eller hvis han hadde sprengt DNBs minibank, og så gått til DNB dagen etter og satt inn de pengene som ikke hadde maling på seg, kunne de sett at det var de samme pengene?

Forutsatt at fyren ikke ble gjenkjent e.l.
Vis hele sitatet...
Om dette hadde vært tilfelle hadde det vært svært få som gadd å rane banker og liknende. Dog så kan det havne usynlige spor på sedlene som kan knytte dem oppmot et bestemt åsted, som feks glasstøvet fra ruta som ble knust under NOKAS-ranet. som igjen havnet på de fleste av sedlene som stod ute i lokalet.
Et annet relevant spørsmål som dukker opp:

Hva er egentlig meningen med serienummeret på pengesedler?
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Et annet relevant spørsmål som dukker opp:

Hva er egentlig meningen med serienummeret på pengesedler?
Vis hele sitatet...
det blir jo laget så og så mange sedler / mynter vært år . og da bruker de serienummer på sammemåte som biler , motorsykkler osv osv . så de som lager pengene har et serienummer og gå etter . For eksempel at den er laget 2003 og nr : 46003 av resten som er laget i 2003 . og når den blir for gammel til og bruke .

og for ditt spørsmål om de blir sporet så er jeg neimenn ikke sikker . men har aldri lagt merke til at de registrer sedlene når jeg tar inn eller ut penger av banken . men at dem går i en "stacke" maskin ( når dem retter dem ut og lager en fin bunke ) at det skjer noe i den prossesen veit jeg ikke .

og viss det var meg som hadde de pengene så ville jeg nok holdt dem trygt et annet sted enn hjemme eller nærme steder , ettersom politiet er ikke så dumme som vi skal ha det til .

sorry for sikkert mange skriveleif men har litt lese og skrive vansker