Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3117
Ait, la åss si at jeg går inn i en butikk å bøffer noe å blir tatt på film, hva skjer så? Sender de opptaket til politiet eller? Har lurt på dette en stund nå... x)
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
en hette eller noe som skjuler ansiktet fra kamerane burde jo gjøre susen..?
Sitat av Kladden Vis innlegg
Ait, la åss si at jeg går inn i en butikk å bøffer noe å blir tatt på film, hva skjer så? Sender de opptaket til politiet eller? Har lurt på dette en stund nå... x)
Vis hele sitatet...
Nei, de beholder opptaket og henger det opp til pynt.
Hvis det ikke er noen som sitter å ser på kameraene mens ugjerningen blir begått vil det ikke skje noe som helst, hvis ikke det gjelder høye summer såklart. Hvis det derimot er høye summer vil filmen bli sendt inn til politiet så de får sett igjennom. Så hvis du vil stjele en sjokolade på en matvarebutikk skjer det ingenting hvis ikke du blir tatt mens du stjeler. Mobiler, klær og andre dyre ting vet jeg ingenting om. Jeg kan bare rutinene på matvarebutikker.
Hvis de har sett på opptakene eller tok deg på fersken vil de naturligvis anmelde deg, og da vil vel politiet se på bevisene. Ergo butikken gir opptaket til purken.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hvis du blir filmet, uten at noen i butikken vet at du tar noe, vil de jo så klart ikke vite at du har tatt noe. Da har de null grunn til å gå inn på videokamerane og titte. Så, så lenge du holder deg unna alt for store summer, for mistenksom oppførsel eller butikker med streng overvåking, burde det gå greit.
pass opp for sivile vektere (a)
Trådstarter
65 6
Sitat av Lhem Vis innlegg
pass opp for sivile vektere (a)
Vis hele sitatet...
Vektere kan suge kuk'n min, de kan ikke gjøre en dritt :P
De kan ringe politiet, og plutserlig pirker politiet deg på ryggen
Trådstarter
65 6
[quote=truls900;1984601]De kan ringe politiet, og plutserlig pirker politiet deg på ryggen[/QUOTESer den.... Ja det hadde vert kjipt!
[quote=Kladden;1984634]
Sitat av truls900 Vis innlegg
De kan ringe politiet, og plutserlig pirker politiet deg på ryggen[/QUOTESer den.... Ja det hadde vert kjipt!
Vis hele sitatet...
De kan holde deg igjen til politiet kommer også...
Å stjele en sjokolade i en matvarebutikk blir vel regnet som en forseelse (med strafferamme under 6 mnd.), så vekterne har vel ikke lov til å holde deg igjen?
Trådstarter
65 6
Hva hvis en person som eier butikken "blokkerer utgangen" ? Hva kan jeg gjøre da?
Ble busta i 8ende når en butikk eier blokkerte utgangen, ble faktisk tatt for en tyggis!
Sitat av Freak Vis innlegg
Å stjele en sjokolade i en matvarebutikk blir vel regnet som en forseelse (med strafferamme under 6 mnd.), så vekterne har vel ikke lov til å holde deg igjen?
Vis hele sitatet...
Hvis du blir tatt på fersk gjerning har de lov til å holde deg igjen.
Sitat av Kladden Vis innlegg
Hva hvis en person som eier butikken "blokkerer utgangen" ? Hva kan jeg gjøre da?
Ble busta i 8ende når en butikk eier blokkerte utgangen, ble faktisk tatt for en tyggis!
Vis hele sitatet...
Han kan også holde deg igjen, da han kan handle på samme bakgrunn som en vekter. Sivil arrest.

Sitat av Freak Vis innlegg
Å stjele en sjokolade i en matvarebutikk blir vel regnet som en forseelse (med strafferamme under 6 mnd.), så vekterne har vel ikke lov til å holde deg igjen?
Vis hele sitatet...
Nasking har fått satt strafferamme på 6 måneder av nettopp den grunn.
Sitat av Kladden Vis innlegg
Vektere kan suge kuk'n min, de kan ikke gjøre en dritt :P
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Kommer du utfor riktig type vekter går sugingen andre veien...

Formelt sett kan du arresteres av enhver borger dersom du nasker i butikken. Strafferammen er øket. Jeg forutsetter at du er 15 år eller eldre.

Så vekteren definitivt gjøre noe.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=109053
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Kladden Vis innlegg
Vektere kan suge kuk'n min, de kan ikke gjøre en dritt :P
Vis hele sitatet...
Feil. Jeg viser til straffeprosesslovens paragraf 176, 1. ledd, 2. punktum; "Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Likevel må politiet ha følgende vilkår oppfylt for at du skal kunne pågripes for naskeri;

Etter strpl.§ 171 kan den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes.

Med skjellig grunn menes over 50 % sannsynlighet. Jeg går ikke videre inn på hva som kan gjøre at dette vilkåret er oppfylt.

Dernest må ett av vilkårene i strpl.§ 171 nr. 1, 2, 3 eller 4 være oppfylt. I dette tilfellet blir det fare for bevisforspillelse eller gjentakelsesfare som blir mest akutelt.

Konklusjonen blir;

1. Du kan bli pågrepet av enhver dersom du blir tatt, men personen som da pågriper er pliktig til å overlevere deg til politiet, jf. strpl.§ 176, 2. ledd: "Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet."

2. Du kan bli pågrepet av politiet, dersom vilkårene er oppfylt. Hvis ikke kan innbringelse etter politiloven også være aktuelt.

3. Det er idiotisk å stjele. Skaff deg en jobb og kjøp varene du trenger. Du kommer sikkert til å tenke tilbake på naskeri som noe utrolig latterlig.

Innlegget ble lengre enn planlagt, så nå får du faen meg ta deg tid til å lese hva jeg har skrevet. Enjoy
Sitat av Gullfisk18 Vis innlegg
Feil. Jeg viser til straffeprosesslovens paragraf 176, 1. ledd, 2. punktum; "Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Likevel må politiet ha følgende vilkår oppfylt for at du skal kunne pågripes for naskeri;

Etter strpl.§ 171 kan den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes.

Med skjellig grunn menes over 50 % sannsynlighet. Jeg går ikke videre inn på hva som kan gjøre at dette vilkåret er oppfylt.

Dernest må ett av vilkårene i strpl.§ 171 nr. 1, 2, 3 eller 4 være oppfylt. I dette tilfellet blir det fare for bevisforspillelse eller gjentakelsesfare som blir mest akutelt.

Konklusjonen blir;

1. Du kan bli pågrepet av enhver dersom du blir tatt, men personen som da pågriper er pliktig til å overlevere deg til politiet, jf. strpl.§ 176, 2. ledd: "Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet."

2. Du kan bli pågrepet av politiet, dersom vilkårene er oppfylt. Hvis ikke kan innbringelse etter politiloven også være aktuelt.

3. Det er idiotisk å stjele. Skaff deg en jobb og kjøp varene du trenger. Du kommer sikkert til å tenke tilbake på naskeri som noe utrolig latterlig.

Innlegget ble lengre enn planlagt, så nå får du faen meg ta deg tid til å lese hva jeg har skrevet. Enjoy
Vis hele sitatet...
Dersom man blir tatt for nasking får man (sannsynligvis) ikke 6 mnd fengsel, så med andre ord kan verken politi eller vekter pågripe deg? Eller missforstår jeg?
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Dersom man blir tatt for nasking får man (sannsynligvis) ikke 6 mnd fengsel, så med andre ord kan verken politi eller vekter pågripe deg? Eller missforstår jeg?
Vis hele sitatet...
Du misforstår, strafferammen er 6 mnd.
[quote=Drachir;1984635]
Sitat av Kladden Vis innlegg

De kan holde deg igjen til politiet kommer også...
Vis hele sitatet...
De kan ikke holde deg fysisk igjen. De kan bare sperre deg for utganger slik at du er stucked til politiet kommer. (Personlige erfaringer)
[quote=Drachir;1984635]
Sitat av Kladden Vis innlegg

De kan holde deg igjen til politiet kommer også...
Vis hele sitatet...
I min lokale matvarebutikk var d en som drev å sjal...
En sånn kassamann holdte han igjen...
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Dersom man blir tatt for nasking får man (sannsynligvis) ikke 6 mnd fengsel, så med andre ord kan verken politi eller vekter pågripe deg? Eller missforstår jeg?
Vis hele sitatet...
Du misforstår i noe grad.

Straffelovens § 391a har blitt fornyet og den nye strafferammen er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

Selv om etter all sannsynlighet ikke får 6 måneder fengsel for naskeri, kan du fortsatt pågripes for forholdet.

Hovedpoenget er at for at du skal kunne pågripes må strafferammen være høy nok til at du kan få høyere straff enn fengsel i 6 måneder.

Mange vil kanskje tro at siden det står nevnt inntil 6 måneder fengsel for naskeri, vil en ikke kunne pågripes. Dette er i dag feil nettop fordi en kan risikere inntil 6 måneder i fengsel eller bøter eller begge deler etter den nye endringen. Merk "begge deler", dette tilsvarer en strafferamme som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder.

[quote=J Press;1996506]
Sitat av Drachir Vis innlegg

De kan ikke holde deg fysisk igjen. De kan bare sperre deg for utganger slik at du er stucked til politiet kommer. (Personlige erfaringer)
Vis hele sitatet...
Må nok skuffe deg der. Om nødvendig kan de fysisk holde deg igjen. Tenker jeg skal ta kvelden nå, så orker ikke slå opp på gjeldende paragraf i lovverket.
Sist endret av Gullfisk18; 7. februar 2011 kl. 23:06.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ble tatt for stjeling når en kompis putta en sjokolade i hetta mi uten at jeg i det hele tatt viste om det -.-
Off topic.

Jeg og en kompis ble tatt for stjeling når vi ikke stjal.

Har aldri nasket eller stjålet noen ting, men ble likevel tatt for det.....