Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1136
Hei!

Jeg har i dag brukt diverse leverandører for mine hostingtjenester (egne nettsteder). Alt fra Pro ISP til Webhuset. Hva er deres erfaring med leverandører, hvilken gir mest "bang for buck"? Da med tanke på både lagring, databaser, e-post, hastighet m.m.
Hvilke KPIer? Har du noen krav til disse leverandørene? F eks fysisk linje i Norge? Ikke noe skytull, som f eks Azure eller annet som alikevel blir servet fra Romania eller USA?

Domeneshop har en litt sløv holdning, Fastname var bra på service, tror ikke det Fastname har blitt er like bra.
Sist endret av ketoDaddy; 5. desember 2023 kl. 12:08.
Finner ikke igjen guiden jeg brukte, men jeg har klart å få alt gratis fra Altervista. Har også database og php der. Usikker på om det er wp der, men tipper det.
Hands down Hetzner.com for Europeisk hosting.

De er ganske "bare metal" og har ikke så mye fancy funksjonalitet men de er billige og pålitelige. Jeg har kun brukt VPSene deres men de leverer også "Storage boxes" og "Webhosting" som kommer med litt pre-installert programvare som er vel egnet for f.eks. NFS lagring eller wordpress hosting. Men ta en nøyere titt om den funksjonaliteten duger. Om du har lite trafikk så ender det fort på €5 eller mindre i måneden per virtuelle server.

De har også rimelige men biffe dedikerte servere. 32GB RAM, 2x2TB HDD, og en litt eldre i7 får du for ~€35 i måneden fra "server auksjonen" deres.

E-post er sketchy å self-hoste, hadde nok ikke anbefalt det om du ikke har god stålkontroll på de tekniske detaljene rundt det. Veldig lett å ende opp i spamfiltre.
Sitat av Vekst Vis innlegg
Hands down Hetzner.com for Europeisk hosting.

De er ganske "bare metal" og har ikke så mye fancy funksjonalitet men de er billige og pålitelige. Jeg har kun brukt VPSene deres men de leverer også "Storage boxes" og "Webhosting" som kommer med litt pre-installert programvare som er vel egnet for f.eks. NFS lagring eller wordpress hosting. Men ta en nøyere titt om den funksjonaliteten duger. Om du har lite trafikk så ender det fort på €5 eller mindre i måneden per virtuelle server.

De har også rimelige men biffe dedikerte servere. 32GB RAM, 2x2TB HDD, og en litt eldre i7 får du for ~€35 i måneden fra "server auksjonen" deres.

E-post er sketchy å self-hoste, hadde nok ikke anbefalt det om du ikke har god stålkontroll på de tekniske detaljene rundt det. Veldig lett å ende opp i spamfiltre.
Vis hele sitatet...
Det høres jo ut som en røvedeal for en dedikert server av den størrelsen. Hva er catchen her? Er det en lav cap på nettverk ingress/egress?
Faktisk ingen catch. De leverer billige løsninger fordi de utvikler lite programvare og skalerer stort iirc. Personlig skulle jeg ønske at de hadde løsninger for managed Kubernetes, managed postgres og noe tilsvarende Google cloud storage / S3 - men det har de ikke. Og derfor er de billige og pålitelige. Franske OVH har slike løsninger men jeg har ikke hørt like mye positivt om dem. Men kanskje verdt å sjekke ut om du ønsker noe mer managed. Linode og Vultr nevnes også noen ganger i samme åndedrag - men har ikke personlig erfaring med dem.

Les gjennom denne tråden - en del folk med erfaringer her. Om du er komfortabel med å drifte VPSer selv så tror jeg at Hetzner er et godt valg og er førstevalget mitt p.d.d. 20TB ingress/egress også, så de lopper deg ikke på det slik som GCP/AWS gjør.

Hetzner Server Auction

Ellers, om du foretrekker å deploye via Docker og mer low effort CI/CD så har jeg hørt noenlunde positive ting om Digitalocean og en del positivt om Fly.io. Men jeg kjenner ikke til bakgrunnen eller behovene dine.
Sist endret av Vekst; 5. desember 2023 kl. 15:20.
Obligatorisk om du vurderer Hetzner (som jeg personlig aldri har hatt problemer med, men så er ikke jeg privat i nærheten av å trenge >99.9999% tilgjengelighet):
https://youtu.be/5eo8nz_niiM
Catchen med Hetzner er 1) du har ingen DDoS beskyttelse, og server IP'en blir "nulled" så fort du får et Layer-5 angrep som f.eks. SSDP magnifisert angrep. 2) Begrenset med båndbredde som blir utregnet ift. prisen du betalte for auksjonen.

Men de er jævlig gode, kanskje de beste. Men velg en server med finsk datacenter om du vil ha 100% oppetid. Trenger du DDoS beskyttelse er det alltids Kimsufi (100mbps...), SoYouStart (OVH), OVH, Online.net, WebTropia (MyLoc).

Billigste er Oracle, du får 24GB RAM og 12 ARM kjerner elns, gratis livet ut! Søk det opp!
Men kjører dere alt på ett sted? I mitt miljø der jeg utvikler er det 3 nivåer; 1) lokalt hos hver utvikler, 2) et on-prem staging system og 3) en kopi av staging ved gitte intervaller som kjører i produksjon ute på internett. Litt avhengig av løsningen kan det være valgt en eller flere hostingtjenester.
Sist endret av ketoDaddy; 5. desember 2023 kl. 17:49.
Sitat av vurezo Vis innlegg
Catchen med Hetzner er 1) du har ingen DDoS beskyttelse, og server IP'en blir "nulled" så fort du får et Layer-5 angrep som f.eks. SSDP magnifisert angrep.
Vis hele sitatet...
Har du en faktisk kilde eller erfaring knyttet til dette?

Ser det er flere som sier det samme, men når man graver i kilden stammer det meste fra gamle forumposter tilbake til typ. pre 2015.
Silk jeg ser det er dette en gammel historie (som sikkert hadde noe sannhet i seg for 10 år siden).
Har du noe relevant og ny erfaring med akkurat dette, eller en nyere kilde som kan vise til håndfaste data?
Sist endret av Erlpil; 6. desember 2023 kl. 20:49.
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Har du en faktisk kilde eller erfaring knyttet til dette?

Ser det er flere som sier det samme, men når man graver i kilden stammer det meste fra gamle forumposter tilbake til typ. pre 2015.
Silk jeg ser det er dette en gammel historie (som sikkert hadde noe sannhet i seg for 10 år siden).
Har du noe relevant og ny erfaring med akkurat dette, eller en nyere kilde som kan vise til håndfaste data?
Vis hele sitatet...
Søk opp brukernavnet mitt og stresser eller DDoS

Ja har server der og har lang erfaring av å bli DDoS'a av andre booter/stresser eiere.
Sitat av vurezo Vis innlegg
Søk opp brukernavnet mitt og stresser eller DDoS

Ja har server der og har lang erfaring av å bli DDoS'a av andre booter/stresser eiere.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!