Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1149
Når jeg prøver å strømme video fra server på Mac til Nvidia Shield på samme hjemmenettverk ser nettverksstrømmen slik ut:




Begge er på kablet nettverk. Å restarte maskinen pleier hjelpe en stund, men ønsker å finne en løsning som varer litt lengre. Som ikke innebærer kjøp av ny server
Men er dette et faktisk problem? Lagger streamen din?
Ser mer ut som den på første bilde bufrer data på enhten du ser på, og at dette er helt normalt.
Det er som om du ser på en YouTube video, så ser du at den laster i burst.
Lagger det ? hvis ikke er datastrømmen an på hva du spiller av. tar du 4k remux bluray kan mange av de være opp mot 100 mbit som forklarer datamengden
Jeg kan ikke se noen problemer med at nettverksbruken varierer under streaming, dette ser helt normalt ut.
Om det ikke fører til buffering så er det vel ikke et problem? Selv har jeg begynt å benytte med av en seedbox som også fungerer som Plexserver. Fungerer utmerket til torrent og streaming av 4k remux.
Sitat av brokkolireddik Vis innlegg
Om det ikke fører til buffering så er det vel ikke et problem? Selv har jeg begynt å benytte med av en seedbox som også fungerer som Plexserver. Fungerer utmerket til torrent og streaming av 4k remux.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det som skjer, buffering. Bare ikke slik jeg tror du tenker. Den buffrer nok til at den ikke benytter nettverkskapasitet hele tiden. Og før minnet renner tomt så buffrer den påny til streamingen avsluttes. Dermed ingen lag, ingen venting mens minnet fylles opp og det gir en sømløs avspillingsopplevelse.

Akkurat slik det skal gjøres for å ikke spise båndbredde konstant.
Sist endret av _abc_; 16. mai 2023 kl. 11:50.
Greenthumb's Avatar
Trådstarter
Men videoen står jo og laster mer enn den spiller av. Så da har den overhodet ikke buffret nok. Virker som den bare spiller på "toppene der".
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Men videoen står jo og laster mer enn den spiller av. Så da har den overhodet ikke buffret nok. Virker som den bare spiller på "toppene der".
Vis hele sitatet...
Beklager, så ikke at dette gjaldt hjemmenettverk. Med mindre du har enorm trafikk på ditt nettverk burde enhver strømming gå sømløst. Er en stund siden jeg satt opp Shield så tar dette fra hukommelsen. Såvidt jeg erindrer benytter shield samba for nettverk.

Samba og mac er vel ikke alltid hånd i hanske. Aldri hatt mac i hus så har ikke egne erfaringer om akkurat dette men tror jeg har lest om det.

Sjekk innstillinger på shield og se om du kan velge annen nettverksprotokoll. Om mac kjører samba sjekk at du benytter nyere versjon.

Har du lagt inn noen begrensninger i ruter for tildeling av båndbredde? kablet nett el wifi?
Sist endret av _abc_; 16. mai 2023 kl. 21:08.
Greenthumb's Avatar
Trådstarter
Ingen begrensninger eller "spesialinstillinger" i ruter. Men denne trafikken går vel uansett bare igjennom switchene?
Ingen andre voldsomme ting som foregår her som kunne brukt opp gigabit nettverket nei. Har dessuten testet på andre Plex klienter med samme problem, så liten tvil om at problemet ligger i serveren.
Kan du kjøre en vm på mac'n og slenge på feks en linux distro og la den kjøre samba?
Sjekket du innstillingene på Shield, er det andre nettverksprotokoller du velge mellom?
Greenthumb's Avatar
Trådstarter
Linux kan jeg ingenting med, så tror nok aldri jeg vil få noe til å kjøre ordentlig der
Også andre klienter har samme problemet. Å at det bedrer seg når server restarter tror jeg tilsier at nettverksprotokoll på Shield ikke skal være problemet.
Kan ikke du finne frem graf over RAM-forbruk på Shield?
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Linux kan jeg ingenting med, så tror nok aldri jeg vil få noe til å kjøre ordentlig der
Også andre klienter har samme problemet. Å at det bedrer seg når server restarter tror jeg tilsier at nettverksprotokoll på Shield ikke skal være problemet.
Vis hele sitatet...
Et kjent samba problem er at dersom det er forskjellige versjoner kan ting som tilsynelatende skal og bør fungere sømløst få periodiske feil og forstyrrelser. Noe som tilsier at det du opplever virker å være just presis det endel andre har opplevd med samba.

På Shield mener jeg at en ikke får oppdatert versjonsnr utover flash av firmware, da gjenstår egentlig endringer på mac. Siden jeg aldri har brukt mac må jeg nesten bare melde pass, men kanskje har du brukt mac lenge nok til at du kan forsøke å undersøke om den kjører samba, og dersom den gjør det hvilken versjonsnummer den kjører. Er det eldre versjon kan du forsøke oppdatere for å se om det hjelper.

Mine erfaringer med shield er at jeg har satt det opp for andre noen ganger og jeg vet de bruker det daglig og det har aldri vært kluss, lagging eller treghet og de har vært svært fornøyde med responsen og kvaliteten på stream både lokalt og fra nettet.

Så når det lugger hos deg er det definitivt noe som er feil. Har du forsøkt å google og se om det er andre som opplever trøbbel likt det du har på mac?
Greenthumb's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Kan ikke du finne frem graf over RAM-forbruk på Shield?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det! Vet man kan se CPU og RAM bruk i kodi, men sist jeg sjekket så var Plex til kodi ødelagt.