Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 823
Kjøre routeren for sikkert litt over et år siden. Nå får jeg ikke internett. Den sier at den ikke klarer å hente internettet fra kabelen som går i fibernett boksen. Snakket med leverandør av internett og de sa at jeg skulle få nett.

Har sjekket litt opp på nettet og noen foreslår at man oppdaterer firmwaren til routeren. Er det noen mulighet for at jeg kan gjøre det uten at jeg har internett (utenom telefon wifi). Noen som har noen fremgangsmåte til hvordan man kan oppdatere den? Bruker Mac som maskin.
Du har testet hard reset? Finn et hull å stikk inn en nål etc for å tvinge igjennom factory reset.
Har allerede resatt routeren. Får tilgang i appen på iPhone, men der står det at routeren ikke får nett fra kabelen...
Sitat av stenberg123 Vis innlegg
Har allerede resatt routeren. Får tilgang i appen på iPhone, men der står det at routeren ikke får nett fra kabelen...
Vis hele sitatet...
Og jeg antar du har testet med andre kabler?
Hvilken versjon kjører din UDM? Du kan forsøke å SSH deg inn. Dette må skrus på i innstillinger. Derfra kan du installere ny firmware.
Ja, du vil trenge nett for å laste denne ned, men jeg antar at du kan laste den ned på en annen maskin på nettverket ditt via mobilnett og forsøke å få den over med rsync eller lignende.

Jeg ville først forsøkt en annen kabel som nevnes over her, samt jeg ville forsøkt med en annen ruter og sett om det blinker i nettverksporten på de for å forsikre deg om at du faktisk har nett.
Husk også at du må sette nettet fra din ISP i WAN porten på din UDM om du har dratt kabler inn og ut for feilsøking.
Det er langt mer sannsynlig at det er noe som er endret hos nettleverandøren enn at den bare plutselig skulle slite med "å hente internett fra kabelen".

Hos meg begynte plutselig Telia å gjøre VLAN tagging i mediaconverteren fra fiber til kabel, som da brakk oppsettet mitt da jeg antok trafikk inn skulle komme på VLAN10, som det hadde gjort i godt over et år frem til det tidspunktet. Support hadde selvsagt ingen anelse om noen slike endringer. Jeg har en kompis som jobbet hos dem, så han kunne fortelle meg om endringen, men det er noe man fort finner ut av ved å sjekke med wireshark.

Hvem er det som leverer nett til deg i dag?
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Hvilken versjon kjører din UDM? Du kan forsøke å SSH deg inn. Dette må skrus på i innstillinger. Derfra kan du installere ny firmware.
Ja, du vil trenge nett for å laste denne ned, men jeg antar at du kan laste den ned på en annen maskin på nettverket ditt via mobilnett og forsøke å få den over med rsync eller lignende.

Jeg ville først forsøkt en annen kabel som nevnes over her, samt jeg ville forsøkt med en annen ruter og sett om det blinker i nettverksporten på de for å forsikre deg om at du faktisk har nett.
Husk også at du må sette nettet fra din ISP i WAN porten på din UDM om du har dratt kabler inn og ut for feilsøking.
Vis hele sitatet...
Vil ikke SSH fungere med direkte kabel da? (Sett at det ikke er porten det er noe feil med)
Sitat av 420master Vis innlegg
Vil ikke SSH fungere med direkte kabel da? (Sett at det ikke er porten det er noe feil med)
Vis hele sitatet...
Joda, man skal kunne SSHe seg inn når det er aktivert og man har en lokal linje til UDMen. Det skal gå fint uten nett.