Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4888
Halla

Er det noen som vet noe om hvordan det er å flytte til Norge? Er det lett/vanskelig?

JEg har forstått det slik at om man er svensk,dansk så er det bare å flytte i vei. men om du kommer fra usa, må man da ha jobb føøør man kommer, eller kan man komme hit, finne jobb også få oppholds/arbeidstillatelse? hmhm.

Noe info? thanks!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Internett ringte, han sa de viktige parameterne var google + flytte til norge.

http://www.toptemp.no/Flytte+til+Norge.9UFRnWWg.ips
Jeg vil uten tvil anbefale på det sterkeste å ha jobb (med kontrakt) før du flytter! Uansett om du kommer fra et vestlig land, er det definitivt min sterkeste anbefaling. MED kontrakt! Får ikke understreket dette godt nok.
Det er veldig viktig før du eventuelt drasser med deg hele familien din, alle møbler og flyttecontainere til et helt nytt land i en ny verdensdel. Hvis du er økonomisk lur, passer på hvor utgiftene blir av, så går det nok bra... men blir nok en del handling på loppemarked en stund.

Og AtxByea; Hva er det for et slags svar? Man kan ikke google hvordan det blir å flytte til et annet land. Irriterer meg at alle svarer "google" på absolutt alle spørsmål folk stiller på nettet.
kan flytte hvor de vil innen eu og faktisk ved avtale ta med seg tre mnd arbeidsledighetstrygd. En kompis av meg som er langtidsledig har kosa seg tre mnd i køben og tre mnd i amsterdam på Nav sin regning.
Sitat av mortalf Vis innlegg
kan flytte hvor de vil innen eu og faktisk ved avtale ta med seg tre mnd arbeidsledighetstrygd. En kompis av meg som er langtidsledig har kosa seg tre mnd i køben og tre mnd i amsterdam på Nav sin regning.
Vis hele sitatet...
For et tips!

Jeg har en kamerat som kom fra USA til Norge (han fant seg en dame her), uten jobb. Mener å huske han fikk 3 mnd "oppholdstillatelse", før han måtte reise tilbake. I løpet av disse 3 mnd fikk han seg en jobb, og fikk deretter visum. Så det er mulig å gjøre det på den måten også, selv om det ikke er den sikreste måten å gjøre det på.
Sitat av mortalf Vis innlegg
kan flytte hvor de vil innen eu og faktisk ved avtale ta med seg tre mnd arbeidsledighetstrygd. En kompis av meg som er langtidsledig har kosa seg tre mnd i køben og tre mnd i amsterdam på Nav sin regning.
Vis hele sitatet...
Norge er ikke med i EU.
Sitat av Purge Vis innlegg
Og AtxByea; Hva er det for et slags svar? Man kan ikke google hvordan det blir å flytte til et annet land. Irriterer meg at alle svarer "google" på absolutt alle spørsmål folk stiller på nettet.
Vis hele sitatet...
Det er få her på forumet som kan svare 100% sikkert på dette svaret. Google finner svaret til deg og kan sikkert linke til sider fra stat eller lignende som kan gi et mye bedre svar enn det vi her på forumet kan.

Det svaret AtXbYeA kom med var et bra svar som besvarte trådstarterens spørsmål.

Sitat av Purge Vis innlegg
Jeg vil uten tvil anbefale på det sterkeste å ha jobb (med kontrakt) før du flytter! Uansett om du kommer fra et vestlig land, er det definitivt min sterkeste anbefaling. MED kontrakt! Får ikke understreket dette godt nok.
Det er veldig viktig før du eventuelt drasser med deg hele familien din, alle møbler og flyttecontainere til et helt nytt land i en ny verdensdel. Hvis du er økonomisk lur, passer på hvor utgiftene blir av, så går det nok bra... men blir nok en del handling på loppemarked en stund.

Og AtxByea; Hva er det for et slags svar? Man kan ikke google hvordan det blir å flytte til et annet land. Irriterer meg at alle svarer "google" på absolutt alle spørsmål folk stiller på nettet.
Vis hele sitatet...
Sitat av etsi Vis innlegg
Norge er ikke med i EU.
Vis hele sitatet...
Vi er med i EØS, så mange regler som er i EU gjelder også for oss, men vet ikke akkurat om disse reglene gjelder for Norge.
Sist endret av SemiColon; 4. mai 2010 kl. 16:28.
kjedelig streiting
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Vi er med i EØS, så mange regler som er i EU gjelder også for oss, men vet ikke akkurat om disse reglene gjelder for Norge.
Vis hele sitatet...
Schengen er avtalen som teller her, og den avtalen har Norge signert.
▼ ... flere år senere ... ▼
Er lenge siden siste post i denne har vært men ett enkelt søk om hvordan man flytter til norge fra ett EU land endte opp her. Og gjorde meg ikke mer klok på mitt spørsmål så hvis flere andre lurer på det samme, googler og ender opp her kan denne være til hjelp da det er listet opp hva du faktisk trenger etter hvor man kommer fra i verden:

http://www.skatteetaten.no/Skjemaer/...-fra-utlandet/