Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7474
Hvis man hypotetisk hadde funnet eller stjålet et visa, og ikke har koden, hva kan man gjøre med det? Eneste jeg kommer på er taxi, eller går det an å bestille fra nettet kanskje? Hvor bør varen bestilles til? Bør en gjøre det på et offentlig bibliotek f.eks?
parkerings automater :-)
Man kan levere det inn til nærmeste politimyndighet.
Sitat av ranvik Vis innlegg
parkerings automater :-)
Vis hele sitatet...
I praksis vil dette ikke være et sjakktrekk...
Om du parkerer på en parkeringsplass med kameraovervåkning vil politiet få et ganske godt spor på hvem som har stjålet kortet...
Sist endret av Turbolego; 17. oktober 2010 kl. 14:12.
Med mindre det er sperret kan man bestille ting fra internett ja, men om det er så lurt er noe annet. Du må jo ha ett sted å sende disse varene, og da kan politiet finne deg. Da vis man går utifra at noen har meldt fra til politiet at det er stjålet. Eller kan du bruke det på "klikk klakk" maskiner. Offline betaling som man i ytterst sjelden grad benytter seg av lenger.
Fun
Trådstarter
Sitat av kristoffern Vis innlegg
Med mindre det er sperret kan man bestille ting fra internett ja, men om det er så lurt er noe annet. Du må jo ha ett sted å sende disse varene, og da kan politiet finne deg. Da vis man går utifra at noen har meldt fra til politiet at det er stjålet. Eller kan du bruke det på "klikk klakk" maskiner. Offline betaling som man i ytterst sjelden grad benytter seg av lenger.
Vis hele sitatet...
Hva er "klikk klakk" maskiner?

Jeg tenkte på nettpoker? Lage en helt ny bruker på en pokerside, med ny email osv. Alt dette lager man på biblioteket. Det vil jo være ganske safe.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Kjøp noe virtuelt som ikke trengs å sendes til deg. Selg det deretter videre, da får du pengene inn på feks paypal uten at det kan direkte linkes til deg. Du blir sikkert tatt bruker du for mye penger, så du tjener sikkert mer på å bare levere kortet til banken, det er 150 eller 200kr finnerlønn på kort.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fun Vis innlegg
Hva er "klikk klakk" maskiner?

Jeg tenkte på nettpoker? Lage en helt ny bruker på en pokerside, med ny email osv. Alt dette lager man på biblioteket. Det vil jo være ganske safe.
Vis hele sitatet...
Før i tiden la man kortet ned i en liten maskin, og så et trykksensitivt kopipapir over, man dro så en slags rullepresse over kortet og papiret, frem og tilbake (klikk-klakk) og informasjonen på kortoverflaten ble kopiert til papiret.

Jeg har ikke sett disse i Norge på mange herrens år.
Sist endret av Dodecha; 17. oktober 2010 kl. 14:30.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Kjøp noe virtuelt som ikke trengs å sendes til deg. Selg det deretter videre, da får du pengene inn på feks paypal uten at det kan direkte linkes til deg. Du blir sikkert tatt bruker du for mye penger, så du tjener sikkert mer på å bare levere kortet til banken, det er 150 eller 200kr finnerlønn på kort.
Vis hele sitatet...
Man får ikke lenger finnerlønn for og levere inn kort..
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Før i tiden la man kortet ned i en liten maskin, og så et trykksensitivt kopipapir over, man dro så en slags rullepresse over kortet og papiret, frem og tilbake (klikk-klakk) og informasjonen på kortoverflaten ble kopiert til papiret.

Jeg har ikke sett disse i Norge på mange herrens år.
Vis hele sitatet...
Det er en i bruk hos en kinesisk takeaway i Kristiansand
Sitat av herrjostein Vis innlegg
Man får ikke lenger finnerlønn for og levere inn kort..
Vis hele sitatet...
Det gjør det da vitterlig. Det er ikke alle kort man får finnerlønn for men om man leser på kortet vil det på mange kort stå "Reward payable". I tillegg er det viktig å huske på at man selv må spørre etter finnerlønnen. Sender du bare inn kortet uten noe videre info skjer det selvsagt ingenting. Finner du ett kort hvor det står "Reward payable" slenger du ved ett kort brev som sier at du ønsker finnerlønn og at den kan settes inn på følgende konto.

Har gjort det flere ganger selv og senest i sommer.
Jeg brukte en klikk-klakk senest i fjor
Sitat av Fun Vis innlegg
Hvis man hypotetisk hadde funnet eller stjålet et visa
Vis hele sitatet...
Hypotetisk my ass :P
Har du stjelt eller funnet et visa kort, men du vet ikke hvordan du tapper det for penger? Derfor spør du her?
Sitat av herrjostein Vis innlegg
Man får ikke lenger finnerlønn for og levere inn kort..
Vis hele sitatet...
i følgehittegodsloven har man krav på finnerlønn, mener jeg å husker. man kan nekte å gi tilkbake gjenstanden innen du har kommet til enighet om finnerlønn med rettmessige eier
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
i følgehittegodsloven har man krav på finnerlønn, mener jeg å husker. man kan nekte å gi tilkbake gjenstanden innen du har kommet til enighet om finnerlønn med rettmessige eier
Vis hele sitatet...
Så jeg kan kreve 20.000 fra eieren av et kredittkort om jeg finner det, og holde det til jeg evt. får betalt?
Sitat av lambador Vis innlegg
Så jeg kan kreve 20.000 fra eieren av et kredittkort om jeg finner det, og holde det til jeg evt. får betalt?
Vis hele sitatet...
Du kan kreve nøyaktig hva du vil, men eieren kommer til å sperre det, og deretter søke om nytt kort.
Du kan kreve hva du vil i finnerlønn, men eieren må være enig.
For eieren er det revnende likegyldig. Han får jo tilsendt nytt fra banken uansett.

Rett kravet om finnerlønn mot kortutsteder.
Administrasjon av innkomne kort

Sitat av Teller.no
Teller utbetaler finnerlønn for gyldige kort, dvs. kort som ikke har passert utløpsdato, til finnere i Norge og brukersteder som er tilknyttet Teller.
Vis hele sitatet...
Ring dem: Telefon 815 00 500
klikk-klakk maskin: http://www.google.no/images?um=1&hl=...=&oq=&gs_rfai=

nr. 1, 3 og 4


hittegodsloven §9

§ 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn.
Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer.
Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.
Sist endret av MB300Diesel; 18. oktober 2010 kl. 15:55.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sorry for at jeg BUMPER denne tråden..
Men jeg har et lite spørsmål xD

I går fant jeg en hund...
Som ikke hadde halsbånd eller noe.. :P
Jeg har den her nå, og den er veldig rolig.
Har hengt ut plakater på alle butikkene xD

Hvis eieren kommer, kan jeg kreve finnerlønn?
Han/hun kan jo ikke sperre hunden?
Sitat av kristoffern Vis innlegg
Med mindre det er sperret kan man bestille ting fra internett ja, men om det er så lurt er noe annet. Du må jo ha ett sted å sende disse varene, og da kan politiet finne deg. Da vis man går utifra at noen har meldt fra til politiet at det er stjålet. Eller kan du bruke det på "klikk klakk" maskiner. Offline betaling som man i ytterst sjelden grad benytter seg av lenger.
Vis hele sitatet...
Gud jeg savner de! Ingen problem å overtrekke når du var blakk! Faen azz!!
Men jeg gikk på en smell engang. Hadde 9k på konto og var på fest i 2 uker og plutselig hadde jeg 16.000 i minus pga disse.
Plutselig var 25k festa bort! SHIT! Ble innkalt til møte i banken og greier.

Det var noen kjipe blakke uker. Men heldigvis hadde jeg dengang både kjæreste, svart jobb (innimellom) og foreldre å leve av.
Sist endret av offjerk; 17. februar 2011 kl. 11:13.
Bensinstasjoner kan tvinge et bankkort på nødmodus, så da trenger man ikke pin, bare kontrollnr't bak & signatur :P Så kjenner du en som jobber på bensinstasjon og er villig til å gjøre det, så gogo..
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Sorry for at jeg BUMPER denne tråden..
Men jeg har et lite spørsmål xD

I går fant jeg en hund...
Som ikke hadde halsbånd eller noe.. :P
Jeg har den her nå, og den er veldig rolig.
Har hengt ut plakater på alle butikkene xD

Hvis eieren kommer, kan jeg kreve finnerlønn?
Han/hun kan jo ikke sperre hunden?
Vis hele sitatet...
Ja du kan kreve finnerlønn (mener jeg) og du burde dra til en vetrinær så kan han se om bikkja har en chip i seg som sier eierens navn.
Sist endret av toxicity; 17. februar 2011 kl. 11:17.
Sitat av toxicity Vis innlegg
Ja du kan kreve finnerlønn (mener jeg) og du burde dra til en vetrinær så kan han se om bikkja har en chip i seg som sier eierens navn.
Vis hele sitatet...
okei, håper det ikke koster meg noe, for da nekter jeg å gjøre det -.-
Jeg har gitt bikkja mat og drikke i 3 dager.
Skal faen ikke betale noe veterinær xD
Sitat av Erlendman Vis innlegg
okei, håper det ikke koster meg noe, for da nekter jeg å gjøre det -.-
Jeg har gitt bikkja mat og drikke i 3 dager.
Skal faen ikke betale noe veterinær xD
Vis hele sitatet...
Nei, du må ikke betale noe for å sjekke det. De har også slikt utstyr på politistasjonen.
Kreve finnerlønn kan du jo gjøre, men om du ikke leverer tilbake bikkja hvis eieren kommer så kan du bli anmeldt. Finnerlønn er ikke det samme som løsepenger og du kan selvfølgelig ikke beholde bikkja hvis eieren ikke betaler.
Du kan opprette en poker konto på deg selv, og en på navnet til kortholder da du har all info på han som trengs på baksiden av kortet. Du logger inn på samme rom med begge brukerne, taper en stor pot til deg selv fra den stjelte identiteten, og taper litt random mindre poter til de andre på bordet da poker sidene har blitt litt oppmerksome på denne metoden. Det beste du kan gjøre er at en kompis styrer din bruker hjemme hos han eller deg mens du er logget på en netcafe eller lignende med Visa kortet du har fått tak i så ipen ikke går til deg, og din konto ikke var koblet på samme ip til samme tid som den "stjålne" identiteten.

Du kan ta ut mobiltelefoner/ting på avbetaling om personen ligner på deg.

Du kan ta taxi, pass bare på å ikke ta taxi til din egen adresse i fylla

Du kan som mange tidligere her har sagt kjøre det i offline status da du kun signerer på kvittering.

Om du virkelig er frekk nok kan du gå i banken og ta opp lån i denne personens navn.

Vil tippe jeg ga deg en ide' eller 2 nå?

EDIT : Du kan også søke om lån i mange banker på nett og bare bruke kontonr som står på kortet også tappe ut lånet om kortet ikke blir sperret etter en dag eller 2.
Sist endret av take'a'hit!; 24. februar 2011 kl. 00:00.
Personnummer og navn blir fint når man registrerer seg på en slikt mastercard kort, 200k kroner i usikret lån man kan ta ut er jo kjekt.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Personnummer og navn blir fint når man registrerer seg på en slikt mastercard kort, 200k kroner i usikret lån man kan ta ut er jo kjekt.
Vis hele sitatet...
Yes, som forklart i tråden over
Ville bare få det tydeligere frem

Husker for en stund siden når jeg hadde liten scam interesse selv, ble aldri noe av thou'.
Brukte en slik personnummer genererer og en shopping side, betalings metoden der var at man kunne skrive inn personnummer så fikk man all informasjonen ut om vedkommendes P.nummer.

Dette går ikke an lengre siden Norge har skjerpet seg på disse områdene, fikk mye kritikk siden statelig sider hadde det slik også.

Dette går dog fortsatt an på danske og svenske sider.
hehe ja Er vel fortsatt en side det fungerer på, husker ikke link i hodet akkurat nå men har hørt noe om det ihvertfall.
Kjøpe items på nettet...eventuelt bestille et visa spendon/gavekort?
Sitat av flatmo Vis innlegg
Kjøpe items på nettet...eventuelt bestille et visa spendon/gavekort?
Vis hele sitatet...
Det som er dumt med dette, det er vel at ting du bestiller på nettet må komme til en adresse, og i værste fall hentes på post kontor om du ikke bestiller noe dyrt noe til 20-30k og overvåker personens postkasse i en uke og sjekker den rett etter postmannen har vært der hver da da

Å du med hunden, du kommer til å ende opp med den selv kom en skadet katt til oss engang også, som vi bare skulle ha til eieren ble funnet. Det det endte med er at den er her den dag i dag, 5 år senere (selvfølgelig ikke skadet lengre )
Sist endret av take'a'hit!; 24. februar 2011 kl. 10:57.
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
Det som er dumt med dette, det er vel at ting du bestiller på nettet må komme til en adresse, og i værste fall hentes på post kontor om du ikke bestiller noe dyrt noe til 20-30k og overvåker personens postkasse i en uke og sjekker den rett etter postmannen har vært der hver da da

Å du med hunden, du kommer til å ende opp med den selv kom en skadet katt til oss engang også, som vi bare skulle ha til eieren ble funnet. Det det endte med er at den er her den dag i dag, 5 år senere (selvfølgelig ikke skadet lengre )
Vis hele sitatet...
Som oftest finner man eieren da, med mindre eieren er en drittsekk og da driter i dyret. Jeg selv stjal min katt fra en som kastet den ut i garasjen og sultet den
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
Det som er dumt med dette, det er vel at ting du bestiller på nettet må komme til en adresse, og i værste fall hentes på post kontor om du ikke bestiller noe dyrt noe til 20-30k og overvåker personens postkasse i en uke og sjekker den rett etter postmannen har vært der hver da da
Vis hele sitatet...
Ordrebekreftelse og postoppkrav blir tilsendt på mail. Alt av pakker må man hente selv på postkontoret, er bare å signere med fake navn. Det er bare brev og slikt som blir sendt til postkassa.
Sitat av flatmo Vis innlegg
Ordrebekreftelse og postoppkrav blir tilsendt på mail. Alt av pakker må man hente selv på postkontoret, er bare å signere med fake navn. Det er bare brev og slikt som blir sendt til postkassa.
Vis hele sitatet...
Om det går på mail så er det vel en smal sak, bare ikke personen også får en lapp i postkassa som er veldig vanlig, problemet da er at personen skjønner han blir svindla. Da kan han også sperre visa kort, og ringe Lindorff og midlertidig "svarteliste" seg selv så man kan si hade bra til lån osv
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
Det som er dumt med dette, det er vel at ting du bestiller på nettet må komme til en adresse, og i værste fall hentes på post kontor om du ikke bestiller noe dyrt noe til 20-30k og overvåker personens postkasse i en uke og sjekker den rett etter postmannen har vært der hver da da

Å du med hunden, du kommer til å ende opp med den selv kom en skadet katt til oss engang også, som vi bare skulle ha til eieren ble funnet. Det det endte med er at den er her den dag i dag, 5 år senere (selvfølgelig ikke skadet lengre )
Vis hele sitatet...
Forskjellen på hund og katt er jo at folk gjerne betaler 12 000+ for en hund, mens man sliter med å få gitt bort kattunger...

EDIT: ja jeg vet det er flere forskjeller...
Sist endret av MB300Diesel; 24. februar 2011 kl. 22:13.
Husker jeg fant en lommebok full av kort og med ca. 3000kr i kontanter i. Jeg og en kompis brukte hele skoledagen til å tenke ut hva vi skulle gjøre, vi prøvde å skimme kortet, men det gikk ikke. Etterpå gikk vi og sjekket visilakortet på en parkeringsautomat, det funket. Vi tok taxi opp til en dealer som ventet på parkeringsplassen mens kameraten min gikk og hentet greiene, også kjørte vi til et chill sted og røyket. Betalte med kortet og det gikk helt fint, han trengte bare en signatur, eneste han hakket på var bildet, men jeg sa det var pappa og han ga faen.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Husker jeg fant en lommebok full av kort og med ca. 3000kr i kontanter i. Jeg og en kompis brukte hele skoledagen til å tenke ut hva vi skulle gjøre, vi prøvde å skimme kortet, men det gikk ikke. Etterpå gikk vi og sjekket visilakortet på en parkeringsautomat, det funket. Vi tok taxi opp til en dealer som ventet på parkeringsplassen mens kameraten min gikk og hentet greiene, også kjørte vi til et chill sted og røyket. Betalte med kortet og det gikk helt fint, han trengte bare en signatur, eneste han hakket på var bildet, men jeg sa det var pappa og han ga faen.
Vis hele sitatet...
Det gikk ikke? dvs dere klarte det ikke? =p

Hørtes uansett ut som en chill dag da
Sist endret av take'a'hit!; 24. februar 2011 kl. 23:18.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Før i tiden la man kortet ned i en liten maskin, og så et trykksensitivt kopipapir over, man dro så en slags rullepresse over kortet og papiret, frem og tilbake (klikk-klakk) og informasjonen på kortoverflaten ble kopiert til papiret.

Jeg har ikke sett disse i Norge på mange herrens år.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke like godt skrive ned de få tallene og navn på et ark? Skjønner ikke hvorfor man trenger et ark for å kopiere tall fra et kort liksom. Eller kopierer det mer, som bilde f.eks?