Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2786
Politiet har tatt beslag i flere mobil telefoner. .
Hvordan krypterer jeg telefonlister og bilder på min telefon. Ja dette er sikkert veldig elementært for de fleste. Hvis du har opptatt av sikkerhet angående bilder, er det lite smart å bruke google photos selv om du har 2 veispassord? Bør jeg ta googlestake out eller hva det heter, og overføre alle bildene til Usb drive, og kryptere den feks med Veracrypt? Er det noen som har peiling på dette og eventuelt bor i Oslo, så betaler jeg for hjelp.
På Huawei kan du enkelt kryptere ved å gå inn i Innstillinger-->Sikkerhet og personvern-->Filsafe-->Aktiver.
Kanskje dumt spm men, er det mulig og krypterte iPhone også?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
På Huawei kan du enkelt kryptere ved å gå inn i Innstillinger-->Sikkerhet og personvern-->Filsafe-->Aktiver.
Vis hele sitatet...
Huawei, ihvertfall P10/P20 er kryptert som standard, å aktivere Filesafe er bare atter et lag, bedre å unngå at uvedkommende kommer så langt i hele tatt. Min enhet kan ikke en gang skrus på før jeg oppgir passordet jeg har oppgitt. Deaktiver fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning så er det ingen andre (kjente/juridiske) bakveier for å komme inn på enheten heller.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Huawei, ihvertfall P10/P20 er kryptert som standard, å aktivere Filesafe er bare atter et lag, bedre å unngå at uvedkommende kommer så langt i hele tatt. Min enhet kan ikke en gang skrus på før jeg oppgir passordet jeg har oppgitt. Deaktiver fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning så er det ingen andre (kjente/juridiske) bakveier for å komme inn på enheten heller.
Vis hele sitatet...
Ansiktsgjenkjenning stoler jeg ikke på, men fingeravtrykk må man nesten ha, jeg orker ihvertfall ikke å skrive inn 10+ char langt passord hele tiden. Har du enkelt passord er det igjen lett å brute-force.
Mobilen bør også gå i lås så fort som mulig om det skal være noe vits, kjipt om du legger fra deg mobilen og den ikke ber om passord/fingeravtrykk før etter en halvtime, mye kan skje på den tiden.

P10 spør deg også om passordet hver 3'e dag, så om den har ligget i 3 dager får du ikke engang logget inn med fingeravtrykk. Veldig grei ekstra sikkerhet.
Trådstarter
16 0
oK, takk for tips. Jeg skal legge inn fingeravtrykk og kryptere mobilen igjennom deres eget program. Hva med bilder som ikke skal komme på avveie er dette trygt nå ( og med to veis vertifisering). Eller bør de overføres til en kryptert usb drive, litt tungvindt angående tilgang. Dette er sikkert veldig enkelt og logisk for de fleste, dog ikke for meg.

hvis feks politiet tar min telefon nå de klarer vel likevel få tilgang til alt?
Sist endret av buddy69; 19. februar 2019 kl. 18:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av buddy69 Vis innlegg
oK, takk for tips. Jeg skal legge inn fingeravtrykk
Vis hele sitatet...
U wot mate? Det var vel ikke akkurat det du ble tipsa om å gjøre?

Sitat av Ueland Vis innlegg
Deaktiver fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning så er det ingen andre (kjente/juridiske) bakveier for å komme inn på enheten heller.
Vis hele sitatet...
Du skal deaktivere fingeravtrykk. Ikke legge inn fingeravtrykket ditt. Telefonen din skal kunne åpnes med kode, og kun det. Ikke biometri. Hvis den kan åpnes med fingeravtrykk kan politiet fysisk legge fingeren din på den og dermed komme inn. Dette har de lov til å gjøre. De kan imidlertid ikke tvinge deg til å oppgi koden.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. februar 2019 kl. 22:04.
Trådstarter
16 0
Ok kun kode. Det jeg har nå.