Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1961
Skal sammen med et par kompiser til Amsterdam i sommer. Vi kjører med bil og jeg lurer egentlig på hva det vil koste med bensin og lignende? Er det sånn at man må betale 10 000 for å kjøre 130 mil?
Husk å legge inn de båtturene/bruene dere må over også. Enten det er Superspeed via Danmark eller en bro og flere småbåter via Sverige.

Søk deg fram til hvor mye drivstoff bilen dere skal kjøre bruker og legg til 20-30 % siden dere er flere i bilen. Langs motorveien i Tyskland og Nederland er bensinprisen ofte høyere enn her i Norge, så se for deg 17-18 kroner per liter når du fyller opp i gjennomsnitt.
Er dere ikke kresne kan dere sove i bilen, eller motell ganske billig. Planlegger dere riktig får dere sikkert motell for rundt 300 per person per natt, eller greit hotell til 600. I Amsterdam er det en annen situasjon. Kan ofte lønne seg å sove utenfor storbyene når dere transporterer dere.

Denne er også til hjelp:

http://www.kalkuler.com/kalkulator/d...riskalkulator/
Sist endret av Berre_ein_fyr; 28. januar 2018 kl. 10:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tilfreds Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel, om bilen er svært tørst å bruker en liter på mila..
130 x 15 = 1950. Med norske bensinpriser og grisetørst bil.
Bompenger å slikt vet jeg dessverre lite om nedover i Europa.

Ville dog hatt jævlig noia for spyttprøvene på vei hjem.
Noen som har en ca. sum i hodet angående bensin (tenk deres egen bil)
Du har alt fått pris på det. Men om det er en som eiger bilen og dere andre skal sitte på så kan dere regne ca 3-4 kroner pr kilometer som fordeles på alle.

Slitasje, verditap, drivstoff ender samlet rundt der alt etter hvor dyr bil en har
Diesel er dyrere? Er du stokk dum? Omregnet er diesel rundt 12-12 norske kroner langs motorveien.

Uansett, jeg er halvt nederlandsk og kjører til Nederland runst 3-5 ganger per år til familie og ferie. Jeg har en 2007 Audi A6 3.0TDI med 3.0TDI som bruker cirka litt under en liter på mila når jeg kjører fort..

Jeg tar båten fra Larvik-Hirtshals, for meg og samboer koster dette kr650 en vei for bilen og oss. Tar cirka 4 timer.

Deretter er det cirka 850km til dit jeg skal i Nederland (en time fra Amsterdam)

Jeg tar alltid båten så jeg er i Danmark kl12 ish, da er det stille, rolig og ingen trafikk hele veien. Husk at det ikke er lys på motorveiene nedover der hele veien, noen synes det er plagsomt. Ligger på 150 på cruise stoet sett hele veien uansett fartsgrense, og cruiser i 180 i Tyskland der det ikke er fartsgrense. Så sent er det ikke problemer.

Pleier å være framme rundt 3-5 på natta I Nederland da jeg kjører med kun 2 stopp kanskje for toalett og litt mat. Foretrekker å få det unnagjort.

Så...

Båt kr1000 grovt for dere, en vei.

Diesel, regn grovt en liter på mila for en gjennomsnittlig bil så du har litt å gå på, kanskje 1000km en vei, 1200kr. Sannsynligvis mindre, men da vet du maksen.

Hotell finner du i Nederland, dere er flere så dere kan bytte på å kjøre og trenger ikke stoppe underveis.

Parker i sentrum ved togstasjonparkeringa som er midt i, koster 10 eller 20 euro om dagen som er grisebillig for parkering midt i sentrum.

Og lurt å ha litt god bil og spesielt gode dekk. Er noen km I høy fart. Og pass på I Tyskland og sjekk speil nøye og kjør i høyre felt selv om du kjører 180 feks. Kommer alltid noen raskere.