Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4074
Hei jeg skal være lærling nå i 2år. Og skal derfor søke fult stipend og lån.
Men jeg har ikke ungdomsrett og jeg har prøvd å snakket med laanekassen om dette for å høre om jeg har rett til noe. Men som mange sikkert har erfart så er ikke det så veldig gode å svare for seg.
Så derfor lurer jeg på om det er noen lærlinger her på freak eller tidligere lærlinger som har fått stipend og lån fra laanekassen uten ungdsomrett. ?

Takker for svar
Skal knækkes
Golder's Avatar
https://www.lanekassen.no/larling

Les det nedereste avsnittet her. Det burde hjelpe deg på vei.

Forøvrig vil jeg komme med følgende tips: Tenk deg nøye om før du søker stipend/lån. Tjener du for mye blir hele stipendet lån og du ender opp med unødvendig mye studiegjeld etter endt læretid.
Egyptisk Tempelkatt
Jeg fikk stipend som lærling, uten ungdomsrett.
Sitat av Golder Vis innlegg
https://www.lanekassen.no/larling

Les det nedereste avsnittet her. Det burde hjelpe deg på vei.

Forøvrig vil jeg komme med følgende tips: Tenk deg nøye om før du søker stipend/lån. Tjener du for mye blir hele stipendet lån og du ender opp med unødvendig mye studiegjeld etter endt læretid.
Vis hele sitatet...
Om du har krav på borteboerstipend, så får du dette uansett hvor mye du tjener. Fikk det selv som offshore-lærling, men dog med ungdomsrett.
Trådstarter
Tror jeg skal ta fult lån første året, tjener 160k i året, og jeg har starter lærlingetiden 100% for 9 dager siden.
Vet det er mange som har fått store deler av lånet sitt omgjort til stipend etter de har fullført lærlingtiden
Ta så mye lån du får av lånekassa og sett det på høyrentekonto, la de stå der ut lærlingstia også betal tilbake. Bør tjene flere tusen bare på renter. Gratis ferie?
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Har vært lærling og tok ikke ut noe lån, bare bortebo stipend. Siden du tjener såpass lite som lærling trenger du alle penge du kan få til mat og tak overhode og ikke betale det ned på lån.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Radium93 Vis innlegg
Siden du tjener såpass lite som lærling trenger du alle penge du kan få til mat og tak overhode og ikke betale det ned på lån.
Vis hele sitatet...
Du betaler ikkje ned på lånet før du er ferdig med utdanninga.

Om du har god kontroll over økonomien er det uansett gunstig å ta opp fullt studielån, sidan det er hendig eigenkapital når du får lyst å kjøpe kåk, og grisebillig gjeld.

Om du ikkje har kontroll over økonomien får du nesten vurdere om ei billig gjeld er verdt et par fyllakuler ekstra eller ein ny pc ekstra.