Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 59983
Jeg er veldig forvirret. Jeg vet ikke hvem som er "bad guys" i denne konflikten.

Media fremstiller begge parter som morderiske og onde folk.

Hamas er en islamistisk terroristgruppe som bruker palestinere som skjold og viser frem sine skadde barn og kvinner. Hamas ønsker ikke å forhandle med Israel. De vil utslette alle jødene og fjerne Israel fra verdenskartet.

Israel befinner seg på okkupert grunn og sender raketter inn i gaza, og bomber sivile mål. De vil forhandle med fienden.


Har lest mye om konflikten, men hver avis fremstiller partene på forskjellige måter.

Hvem er de slemme..?
Jødene såklart.

Nei seriøst, det går ikke an å gjøre denne konflikten så svart-hvitt at det går an å gi ett definitivt svar på hvem som er "slemme" og hvem som er "snille". Bare det lille du har brukt som eksempel i tråden din burde vel vært nok til å få deg til å skjønne det selv?
Joda, såklart. Men 'HVIS' Israel skulle gitt seg, og levert tilbake landet til palestinerne. Hvor skulle alle gjort av seg?

Hvor skal jødene gjøre av seg?
Sist endret av Cyberblack; 1. januar 2009 kl. 14:11.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Begge er "slemme". De bruker feil metoder og det koster liv og lar folk lide. Israel har dog ikke rett til å ta land andre eier og derfor er de mye verre i mine øyne.
"Hamas er også kjent for sitt arbeid for velferd og veldedighet til de fattige i Palestina."

http://no.wikipedia.org/wiki/Hamas

Meeen.. De ønsker å utslette alle jøder. Litt som nazistene.
Se her: http://privat.bluezone.no/m-east/58_Hamas.jpg

Selvmordsbombere: http://static.rp-online.de/layout/sh...060-hamas1.jpg
-------------------------------------------------

Dagens Israel har sine historiske røtter i Israels land, et område som har stått sentralt i jødedommen i over tre tusen år. Etter første verdenskrig godkjente Folkeforbundet Palestinamandatet i den hensikt å opprette et «nasjonalt hjem for det jødiske folk». I 1947 godkjente FN delingen av Palestinamandatet i to stater: En jødisk og en arabisk.[8] Den arabiske ligaen avslo planen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel
Jeg ser i grunnen liten forskjell mellom Palestinere som kjemper for sitt land i dag, og norske motstandskjermpere under 2. verdenskrig.

Vil også gjerne anbefale denne dokumentaren: http://video.google.com/videoplay?do...75898578139565
Sist endret av nso; 1. januar 2009 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reddvinylene Vis innlegg
Jeg ser i grunnen liten forskjell mellom Palestinere som kjemper for sitt land i dag, og norske motstandskjermpere under 2. verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Da burde du se bedre etter...

Det er en "litt" mer innfløkt historisk bakgrunn til den konflikten enn at "land A okkkuperer land B" Lykke til videre med historielesningen!
Både Israel og Hamas kan betegnes som "Bad Guys", nå skal det dog nevnes at Hamas IKKE representerer alle palestinerne.

Israel er også en okkupasjonsmakt uansett hvordan du ser på det. Se på grensene de ble tildelt av FN i 47 og se hvilke grenser de har nå + bosettere og anna helvete.

Israel holder for tiden halvannen million sivile innesperret på gazastripen samtidig som de bomber vettet ut av dem. Hamas sender raketter mot random mål i Israel..

Ingen av "sidene" har noe å skryte av for tiden akkurat, men vil påstå at det er Israel som helt klart er drøyest på nåværende tidspunkt da de påstår at de er en såkalt "sivilisert stat" samtidig som de nekter sivile å komme ut av gaza, de nekter hjelp å komme inn og de bomber vettet ut av de sivile.

Israel er totalt overlegne militært, og burde være "siviliserte" nok til å ta vare på de sivile, spesielt med tanke på egen historie.
Tja...hva er egentlig slemmest: teppebombe et halvt land og legge ut videoen av det på youtube? eller sprenge tilfeldige mål i det landet som teppebombet landet ditt uten å tenke på om du treffer sivile eller militære?

Begge parter oppfører seg jævlige, det er egentlig ganske rart at resten av verden ikke gjør noe særlig mer med det enn å sende sinte brev
Problemet for hamas/palestinas del er naturligvis at de ikke har midler til å kjempe millitært mot israel, israel er så hinsides overlegent rent millitært. Derfor blir løsningen den samme som folk alltid har tydd til - angripe enklere mål, nemlig sivile. Totalt forkastelig, men forståelig.

Ang. "hvor jødene skulle gjøre av seg" osv. Vel, for 100 år siden bodde det ikke så mange jøder i området der i det hele tatt, og selv når israel ble opprettet var det ikke flertall av jøder i området. Jøder begynte å flytte dit i stor skala når sionismen blomstret opp, godt hjulpet av nazismen. (Sionisme er en politisk retning/bevegelse som har en jødisk stat - Sion - dvs Israel - som mål. Det er også viktig å forstå forskjellen på sionisme og semittisme siden sionister generelt er veldig glade i å blande sammen begrepene, for å få antisionister til å fremstå som jødehatere. En sionist er ikke nødvendigvis en semitt, og en semitt er ikke nødvendigvis sionist. Semitter er egentlig en folkegruppe som bodde i midtøsten-området for *lenge* siden, men i dag brukes det i praksis mer eller mindre ensbetydende med jøder).

Så på en måte kan man si at de rett og slett burde finne seg i å flytte tilbake til dit familien kom fra. I dag er selvsagt situasjonen en del mer komplisert, siden svært mange er født og har vokst opp der. Samtidig kommer tross alt mange av de innflyttede bl.a. fra Russland/gamle sovjet, der antisemittisme virkelig var (og er) et problem. Jeg vil si at ihvertfall ganske mange må kunne bli der, men diverse nyinnflyttede burde egentlig bli bedt om å flytte tilbake til hjemlandet. Samtidig må palestinske flyktninger få lov til å vende hjem, palestinerne må få fulle demokratiske rettigheter, og ikke bli behandlet som annenrangs borgere, som i dag.

I stedet for å rive settlements, burde man heller bygge fler, der både palestinere og israelere ble gitt gode boliger på helt likt basis, om hverandre, istedet for at israelere i dag bor som en overklasse, med mange palestinere i rønner i flyktningeleirer. Helst burde man også be en del familier i de nåværende flytte til de nye stedene, så man kunne få blanda jøder og palestinere så bra som mulig, men dette kan nok bli vanskelig å få til på en fredelig måte, siden mange av israelerne som bosetter seg i settlements er blant de mest ekstreme sionistene.

Ideen er rett og slett: Sørg for at alle har det BRA, at ingen folkegruppe blir behandlet som en underklasse osv. Da vil ekstremisme langt på vei dø ut av seg selv.
god retorikk, atomet. jeg er helt enig.
men jeg vil gå så langt som å forsvare hamas mer da, som du sier, israel er hamas totalt militært overlegne.
Hamas handlinger er et direkte produkt av nesten et halvt år med undertrykkelse fra israels side, samt arafats ignoranse, pluss at de fleste aktive sionister i dag er forkjempere for å fjerne alle palestinere, iranere, libanesere og de driver en generell aggressiv politikk utad (suez krisa og lillehammer drapet for å nevne noe).
dette er ingen ny konflikt og den har røtter tilbake i 47, da det første den israelske regjeringen gjorde etter utraderingen av en genuin stat var å angripe nabolandene sine.
Jeg synes resolusjonen som ga grunn for en egen israelsk stat er helt kørka, politisk, ideologisk og geografisk, da jeg mener at man ikke bare kan dele opp landområder på den måten.
Israel er genuint det største problemet og hadde det vært opp til meg kunne man godt bare avskaffet hele nasjonen og bedt innbyggerne heller integrere seg i verdensamfunnet som alle andre i hele verden.

nå støtter jeg ikke hamas, og mener ikke å gi uttrykk for det, jeg bare forsvarer deres grunnlag til å gjøre det de gjør.
jeg er imot all vold for å fremme ideologiske og politiske prinsipper.
Sitat av atomet Vis innlegg

I stedet for å rive settlements, burde man heller bygge fler, der både palestinere og israelere ble gitt gode boliger på helt likt basis, om hverandre, istedet for at israelere i dag bor som en overklasse, med mange palestinere i rønner i flyktningeleirer. Helst burde man også be en del familier i de nåværende flytte til de nye stedene, så man kunne få blanda jøder og palestinere så bra som mulig, men dette kan nok bli vanskelig å få til på en fredelig måte, siden mange av israelerne som bosetter seg i settlements er blant de mest ekstreme sionistene.
Vis hele sitatet...
Flott innlegg

Før staten Israel ble opprettet bodde jo jøder og palestinere/arabere i fred og harmoni? Det var vel etter staten Israel ble opprettet at konfliktene oppstod?

Forøvrig vil jeg anbefale folk med en interesse rundt temaet å se filmer på youtube av George Galloway. Han er en britisk MP og en veldig dyktig taler, og involverer seg mye i midtøstenkonfliktene og USAs krigføring.

http://www.youtube.com/results?searc...rch_type=&aq=f
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Om du er ute etter en enkel løsning: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...?service=print

P.S. ikke det er bare en artikkel, jeg har ingen formeninger om dens innhold,
Det er umulig å kunne skille noe i svart/hvitt når det kommer til en konflikt i verden. Nå til dags må man ha en valid "grunn" for å kunne gå inn i et annet land. For å dra paralleller til Iraq/USA konflikten gikk USA inn for å avsette en diktator, og slå ned på Taliban aktivitet i Iraq. Selv om USA støttet Saddam Hussein på 80-tallet med våpen og materiell når han først gjorde et forsøk på å komme til makten. Dette må da være litt flaut for USA, at deres egne dokker kutter strengen, og en CIA trent dokke til og med, bestemmer seg for å gå opp mot USA. Men når sant skal sies har USA mistet den lille troverdigheten de hadde, sammen med populæriten, der alt ble skylt ned i dass.
Sitat av atomet Vis innlegg
Problemet for hamas/palestinas del er naturligvis at de ikke har midler til å kjempe millitært mot israel, israel er så hinsides overlegent rent millitært. Derfor blir løsningen den samme som folk alltid har tydd til - angripe enklere mål, nemlig sivile. Totalt forkastelig, men forståelig
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig logikken i dette? Må man angripe sivile mål, bare fordi man er militært underlegen? Det er vel mulig å sikte inn raketter inn på Israels militære (militære anlegg), selv om det er få av dem?
Jeg har lenge sett på Isreal som den onde okkupasjonsmakten, men jeg må si at sympatien øker hver gang Hamas finner på noe lurt. Isreal er heller jævlige mot palestinerne, men jeg forstår at de ikke godtar å få raketter slengt i hodet. Slik jeg har forstått det er nesten sånn at Hamas har "okkupert" Gaza-stripen og styrer med jernhånd, mens Vestbredden med Fatah klarer seg et par hakk bedre. Jeg misliker Isreals metoder mot palestinerne, men Hamas er folkevalgt, og driver "statsterror" mot Israel, det er det ikke tvil om. Jeg vil nesten påstå at Israel gjør det samme tilbake, men igjen, de kan ikke bare sitte å se på at rakettene kommer dalene.
Forskjellen mellom Hamas og Israel er at Hamas går inn for å drepe mest mulig sivile Israelere, Israel går inn for å knekke Hamas i to med minst mulig sivile tap.

Luftkrigen Israel har ført til nå har ødelagt ca. 1/3 av Hamas sin militære kapasitet, med hva som kan beskrives som minimalt sivilt tap hos Palestinerne tatt i betraktning at dette foregår på verdens tettest befolkede område.
Jeg ser mye likheter mellom naszi tyskland og Israel.
Det er helt klart israel som er skyld i konflikten, når de stjeler og okuperer land fra palistinerene.
Israel behandler palistinerene på lik måte som tyskerene gjode mot jødene i 2 verdenskrig, eneste som mangler er gassen.

Det er ikke Hamas som er teroristen, det er israel.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Og det kan Hamas gjøre?
Vis hele sitatet...
Det var Hamas som initierte konflikten ved å sende raketter inn i Israel.. Før det var det våpenhvile som IJ og Hamas heller ikke fulgte.
Sitat av kriss Vis innlegg
Det var Hamas som initierte konflikten ved å sende raketter inn i Israel.. Før det var det våpenhvile som IJ og Hamas heller ikke fulgte.
Vis hele sitatet...
Israel har "initiert" konflikten, som du sier, i løpet av de siste tiåra. Israel har ført en bevisst politikk om å gjøre tilværelsen så vanskelig som overhodet mulig for palestinerene, ved å drive massiv undertrykking, stadig okkupere større deler av land Israel ikke eier, brenne ned fruktåkre, gjerde palestinerene inne bak høye murer, hindre tilførselen av strøm, mat, drivstoff og medisiner, og stoppe utbetalinger av lønn. Så har man i tillegg kontrollposter som gjør at det tar en dag for en palestiner å reise en kilometer. Israels hovedmål er å ødelegge Palestina sine muligheter for å fungere som et selvstendig nasjon, og det er derfor de bomber universiteter, regjeringsbygg, kraftstasjoner og sykehus, og kaller det "militære mål".

Alt dette, og mer til, gjør at hverdagssituasjonen for en palestiner til slutt blir fullstendig uutholdelig, og som gjør at det til slutt eksploderer. Israel er den hovedskyldige i enhver terror fra palestinsk side, og jeg har full forståelse for at palestinerene bruker de siste våpnene de har igjen for å forsøke å slå tilbake.

Når det gjelder rakettene som Hamas skyter mot Israel er dette primitive, hjemmelagde stålrør uten muligheter for å sikte de inn mot noe som helst. Disse rakettene har forøvrig tatt livet av 15 mennesker de siste fem åra. 15. Pga disse 15 har altså Israel drept 3-400 og såra tusenvis den siste uka.

Nå håper jeg det snart kan bli slutt på at man sammenligner Israel og Palestine og påstår at "begge parter er like ille", for det er en enorm forskjell.
Sist endret av DonTomaso; 2. januar 2009 kl. 14:46.
Kan noen forklare meg hvordan forholdene på Vestbredden er for tiden? Jeg har fått inntrykk at det er litt bedre der, men jeg finner lite informasjon om det. Israels ambassadør i Norge påstod at Gaza mer eller mindre hadde okkupert Gaza-stripen og mer eller mindre holdt palestinerne der som gissel, og levende skjold, mens de angrep Israel. Israel har forbedret seg de siste årene, men jeg synes at angrepene nå virker mer som represalier enn operasjoner for å redusere volden. For hver sivil palestiner de dreper, styrkes Hamas og hatet mot Israel øker. Jeg mener fortsatt at Israel har lov til å reagere når naboene fyrer raketter i hodet på dem, men innbiller de seg virkelig at palestinerne legger ner våpnene om de bare får nok bomber i hodet?

Så kommer spørsmålet: Dersom Israel hadde hevet ut alle bosetterne, åpnet grensene, revet muren og alt sånn, hadde volden sluttet? Noen vil sikkert påstå det, men jeg frykter at det er mange på begge sidene som ikke er villige til å forhandle med "fienden", og ikke er interessert i å leve sammen. Er det noen som ser noen realistisk løsning? Hadde alt vært bra om Fatah hadde styrt?
Sitat av Skeid Vis innlegg
Hva er egentlig logikken i dette? Må man angripe sivile mål, bare fordi man er militært underlegen? Det er vel mulig å sikte inn raketter inn på Israels militære (militære anlegg), selv om det er få av dem?
Vis hele sitatet...
Jeg holdt på å svare at det ikke er noen logikk i det, bare desperasjon, men det stemmer ikke helt, det er en viss logikk i det også (selv om den ikke er sympatisk). Disse rakettene er ekstremt lite nøyaktige, og når de produseres hjemme i kjellere og på kjøkkenbord, så er det ikke akkurat stor skala på produksjonen, så dermed kan man heller ikke bruke dem på samme måte som under 2.verdenskrig (det er så gammel denne enkleste modellen er), der de ble brukt til å nærmest teppebombe et område, og dermed fikk millitær nytte.

I dag krever det mye mer presisjon (og slagkraft) for å slå ut millitære mål, siden de typisk enten er for små/mobile, eller for godt beskyttet til at disse egentlig totalt foreldede våpnene klarer å gjøre noen nevneverdig skade. Det hjelper f.ex. ikke å fyre av en rakett mot en tank, når raketten lander 100-200 meter unna tanken, og selv hvis den hadde truffet blink spørs det nok om tanken ville blitt slått ut. Klarer du å få en rakett nærme nok til at du kan fyre den av mot en millitærbase, så kan den sikkert klare å treffe noe som er mykt nok til at det blir litt skade, men millitærbaser har gjerne for god overvåkning av området rundt til at det er gjennomførbart.

Dermed gjenstår sivile mål. Store nok i utstrekning til at en og annen rakett faktisk treffer noe, og myke nok til at rakettene gjør litt skade og skremmer sivile.

Som jeg sa tidligere - millitær underlegenhet fører til desperasjon, som igjen gjør at man angriper de eneste målene man har mulighet til, nemlig sivile.

Ellers er jeg enig med don Tomaso - like ille er de ikke hvordan vi enn vrir og vender på det. Israel har drept mange ganger så mange sivile palestinere (selv hvis vi bruker israelske tall for hvem som var sivile osv) som palestinske angrep har drept israelere.
Sist endret av atomet; 2. januar 2009 kl. 15:38.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Hva er egentlig logikken i dette? Må man angripe sivile mål, bare fordi man er militært underlegen? Det er vel mulig å sikte inn raketter inn på Israels militære (militære anlegg), selv om det er få av dem?
Vis hele sitatet...
Det blir vel som å spikke på ei ståldør med ei øks i motsetning til å flise opp tredøra ved siden av.. Ikke det at det gjør saken noe bedre, men som endel over nevner, det er til en viss grad forståelig.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Kan noen forklare meg hvordan forholdene på Vestbredden er for tiden? Jeg har fått inntrykk at det er litt bedre der, men jeg finner lite informasjon om det. Israels ambassadør i Norge påstod at Gaza mer eller mindre hadde okkupert Gaza-stripen og mer eller mindre holdt palestinerne der som gissel, og levende skjold, mens de angrep Israel. Israel har forbedret seg de siste årene, men jeg synes at angrepene nå virker mer som represalier enn operasjoner for å redusere volden. For hver sivil palestiner de dreper, styrkes Hamas og hatet mot Israel øker. Jeg mener fortsatt at Israel har lov til å reagere når naboene fyrer raketter i hodet på dem, men innbiller de seg virkelig at palestinerne legger ner våpnene om de bare får nok bomber i hodet?

Så kommer spørsmålet: Dersom Israel hadde hevet ut alle bosetterne, åpnet grensene, revet muren og alt sånn, hadde volden sluttet? Noen vil sikkert påstå det, men jeg frykter at det er mange på begge sidene som ikke er villige til å forhandle med "fienden", og ikke er interessert i å leve sammen. Er det noen som ser noen realistisk løsning? Hadde alt vært bra om Fatah hadde styrt?
Vis hele sitatet...
Ikke helt uten videre nei, men å hive ut bosetterne, åpne grensene for flyktningene, rive muren og ganske mye annet ville være en start. Alt hadde heller ikke vært bra med fatah, men jeg tror faktisk det ville ha vært et hakk bedre. Selvsagt vil det ta tid, når konflikten har pågått i 60 år, og selvsagt vil det være noen som aldri vil bli venner, men:

Sørg for at ALLE har det BRA, og at INGEN blir behandla som en underklasse/annenrangs borgere. Da vil veldig mye være gjort. Selvsagt vil det være mye igjen, og mange enkeltvise problemer der f.ex. en palestinsk familie eide et landområde med en olivenlund eller appelsinfarm før, og at det har blitt overtatt av israelere senere, her må man selvsagt finne på løsninger. F.ex. kan man finne ut en realistisk verdi av området/eiendommen i dag, og at begge familiene får tilbud om å bli der, eller å få en tilsvarende sum fra staten. Hvis begge vil ha eiendommen, må man bare trekke lodd, for det vil være for urealistisk og drøyt å jage bort alle israelere fra områder der mange faktisk er født og oppvokst, og resten har bodd i 50-60 år. På denne måten vil det bli delt ganske fifty/fifty, og de som ikke får eiendommen, vil få nok penger til å etablere seg på annet vis.
Vel det er slik at Palestine eller rettere sagt Hamas skøyt raketter på Israel, Så advarte Israel Hamas om at hvis de ikke slutta skulle han angripe og utslette de. Hamas ignorerte advarselen og fortsatte, så angrep Israel Palestina. Det jeg tror er at om ikke så lenge til kommer andre land til å blande seg inn blant annet USA. Jeg tror at det er USA som pusher Israel litt for å ta Palestina.
Det jeg tror kommer til å skje i framtiden er at det ikke kommer til å finnes noe Palestina men alt bli ett Israel der jøder og arabere bor sammen.
Men vi får håpe på det beste er ikke så greit med Krig.
Sånn jeg ser det skjer det feil fra begge sider. Men jeg vil stille meg som sympatisør for Israel. Hvordan hadde vi i Norge for eksempel reagert visst en terroristgruppe hadde tatt over Sverige, skutt raketter mot Lillehamar, Hamar, Moss og andre byer oppover langs grensen? Aldri skutt mer enn en og en rakett, og bare av og til? Hadde ikke vi angrepet tilbake? Bør ikke vi være glad Israel går mest mulig etter militære mål?

Vet jeg setter det veldig på hodet her, og ta det hele litt med en klype salt. Men det at Israel samler seg til ett storangrep, i motsetning til underlegne Palestinere som angriper over tid, i små doser. Forholde der er også helt annerledes enn forholdet mellom Norge og Sverige som min lille sammenligning var.
Hadde sverige kasta et par raketter inn i Norge, som drepte 2 stk, så er jeg villig til å vedde store pengesummer på at vil ikke hadde bomba Stockholm sønder og sammen.

Jeg tror faktisk atomet har et godt poeng. Selv om det fortsatt ville være noen idioter som skal ødelegge, så tror jeg palestinerne hadde roet seg litt om Israel behandlet dem som vanlige mennesker, og lot livsnødvendige forsyninger slippe inn. Med tiden tror jeg at volden hadde roet seg.
Det sier seg selv hvem som er "slemmest".

Regimer som tillater avkapping av lemmer, steining, henging og andre barbariske straffemetoder, er slemmest. Dersom folk hadde åpnet øynene sine og fått med seg hvem som er imot vestlige verdier som ytringsfrihet og demokrati, så hadde folk skjønt at terroristorganisasjonen Hamas er en militant politisk makt som i enhver situasjon NEKTER å forhandle fredelig.

Norges venstrevridde media viser dessverre ikke hvordan Palestinerne annenhver dag sender raketter inn i Israel. Som et av våre allierte land, støtter jeg Israel fullt ut i krigen mot den usiviliserte verden styrt av frykt og hjernevask.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Israel har "initiert" konflikten, som du sier, i løpet av de siste tiåra. Israel har ført en bevisst politikk om å gjøre tilværelsen så vanskelig som overhodet mulig for palestinerene, ved å drive massiv undertrykking, stadig okkupere større deler av land Israel ikke eier, brenne ned fruktåkre, gjerde palestinerene inne bak høye murer, hindre tilførselen av strøm, mat, drivstoff og medisiner, og stoppe utbetalinger av lønn. Så har man i tillegg kontrollposter som gjør at det tar en dag for en palestiner å reise en kilometer. Israels hovedmål er å ødelegge Palestina sine muligheter for å fungere som et selvstendig nasjon, og det er derfor de bomber universiteter, regjeringsbygg, kraftstasjoner og sykehus, og kaller det "militære mål".
Vis hele sitatet...
Jeg støtter ikke ukritisk Israel, og selvfølgelig er det kjipt at Palestinerne blir behandlet slik, men historisk sett blir terrorisme møtt med undertrykkende tiltak, og Israel/Palestina er ingen unntak. Tiltakene er dog effektive og øker sikkerheten til vanlige Israelere.
Når du nevner blokkaden av Gaza så er det for å forhindre at våpen blir smuglet inn. Mat og medisiner blir sluppet inn, også under den pågående luftkrigen Israel fører nå. Er forresten en moske ett sivilt eller militært mål når det blir brukt som KO og ammunisjonslager?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Alt dette, og mer til, gjør at hverdagssituasjonen for en palestiner til slutt blir fullstendig uutholdelig, og som gjør at det til slutt eksploderer. Israel er den hovedskyldige i enhver terror fra palestinsk side, og jeg har full forståelse for at palestinerene bruker de siste våpnene de har igjen for å forsøke å slå tilbake.
Vis hele sitatet...
De fleste er klar over at denne konflikten ikke har en militær løsning, men heller en politisk en. Israel har vært, og er villig til å inngå kompromisser for å få løst denne konflikten. Problemet ligger i korrupsjonen hos Fatah og ekstremismen hos Hamas, sammen med jødiske ekstremister (Settlere, Ultra-ortodokse jøder). Disse gruppene i Israel er en forholdsvis liten gruppe, uten stor innflytelse men hos Palestinerne er Fatah og Hamas de regjerende gruppene, noe som gir lite spillerom for en politisk løsning.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Når det gjelder rakettene som Hamas skyter mot Israel er dette primitive, hjemmelagde stålrør uten muligheter for å sikte de inn mot noe som helst. Disse rakettene har forøvrig tatt livet av 15 mennesker de siste fem åra. 15. Pga disse 15 har altså Israel drept 3-400 og såra tusenvis den siste uka.
Vis hele sitatet...
Hamas har utviklet seg til en vellutstyrt paramilitær organisasjon som er en trussel mot Israel. Om Hamas hadde fått tak i enda mere sofistikerte våpen er jeg veldig sikker på flere Israelere hadde dødd, det er ikke akkurat viljen det står på hos dem. Det er tydelig at Hamas ikke kan få lov til å fortsette eller utvikle seg enda mer.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nå håper jeg det snart kan bli slutt på at man sammenligner Israel og Palestine og påstår at "begge parter er like ille", for det er en enorm forskjell.
Vis hele sitatet...
Selfølgelig. En part går inn for å skade sivile, den andre parten sørger for å føre en krig hvor sivile blir i størst mulig grad skånet.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Slik jeg ser det er det Palestina/Hamas som må ta første steget og slutta med selvmordsbombing og terror. Når en paramilitær (terrorist)organisasjon er regjering er det ikke mye rom for forhandlinger, og så lenge folket er militante kan de vel heller ikke betraktes som sivile. Jøder er ikke akkurat kjent for å gi opp, og arabere er heller ikke noe bedre her. Begge sloss til siste mann. Nå er det jo sånn at Israel er overlegne når det kommer til militær, og de har ingenting å tape på denne konflikten her. Palestina derimot har ikke noe å forsvare seg med, og så lenge de fortsetter med terrorisme vil det bli en tragisk slutt på det hele. Derfor mener jeg at palestinerne bør være de som tar første skrittet i riktig retning, dvs. legge fra seg våpen slik at de kan bli tatt seriøst av folk i resten av verden.
Sitat av kriss Vis innlegg
Selfølgelig. En part går inn for å skade sivile, den andre parten sørger for å føre en krig hvor sivile blir i størst mulig grad skånet.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, er du på syre eller noe? Har du i det hele tatt sett på tapstall, ikke bare for akkurat nå den siste uka, men gjennomgående, år etter år etter år etter år? Israelske sivile og millitære tap TIL SAMMEN er vel noe sånt som 2-3% av de palestinske sivile tapene.

Gidder ikke å slå det opp her nå, men bare søk bittelitt på o store google, så finner du masse tall på dette, og selv om ikke alle er enige, så er bildet veldig klart og entydig.
Sivile? HAH! Det finnes jo ingen sivile når det ikke finnes militære! Jeg har ALDRI sett en Palestinsk militær uniform i strid. Derfor er det lett å si at sivile blir drept. Fordi soldatene til Palestina bruker sivile klær og sender UNGENE SINE I FRONT!
Sitat av rcW Vis innlegg
Sivile? HAH! Det finnes jo ingen sivile når det ikke finnes militære! Jeg har ALDRI sett en Palestinsk militær uniform i strid. Derfor er det lett å si at sivile blir drept. Fordi soldatene til Palestina bruker sivile klær og sender UNGENE SINE I FRONT!
Vis hele sitatet...
Bruk israelske tall hvis du vil, bildet er fremdeles det samme.
Sitat av atomet Vis innlegg
Unnskyld meg, er du på syre eller noe? Har du i det hele tatt sett på tapstall, ikke bare for akkurat nå den siste uka, men gjennomgående, år etter år etter år etter år? Israelske sivile og millitære tap TIL SAMMEN er vel noe sånt som 2-3% av de palestinske sivile tapene.

Gidder ikke å slå det opp her nå, men bare søk bittelitt på o store google, så finner du masse tall på dette, og selv om ikke alle er enige, så er bildet veldig klart og entydig.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at sivile ikke blir drept, det jeg sier er at i motsetning til Hamas så går ikke Israel inn for å drepe sivile. Stor forskjell! Og som jeg har nevnt tidligere, så er de Palestinske sivile tapene på Gaza under den pågående luftkrigen veldig lave sett i sammenheng med hva Israel har klart å utrette på verdens tettest befolkede sted, samtidig som Hamas bruker sin egen befolkning og sivile infrastruktur som beskyttelse.
Sitat av rcW Vis innlegg
Sivile? HAH! Det finnes jo ingen sivile når det ikke finnes militære! Jeg har ALDRI sett en Palestinsk militær uniform i strid. Derfor er det lett å si at sivile blir drept. Fordi soldatene til Palestina bruker sivile klær og sender UNGENE SINE I FRONT!
Vis hele sitatet...
Er du bevæpnet så går du ikke under Genevkonvensjonen sin definisjon av sivil. Men nå er jeg ikke sikker på om Palestina er en del av Genevkonvensjonen.
Så vidt jeg har forstått går Hamas bevisst mot sivile Israelske mål. Israel på sin side, går bevisst mot militære mål, eller mot Hamas' infrastruktur. Desverre befinner denne seg i mange tilfeller samme sted som den palestinske sivilbefolkningen.
Sitat av oleandreas Vis innlegg
Så vidt jeg har forstått går Hamas bevisst mot sivile Israelske mål. Israel på sin side, går bevisst mot militære mål, eller mot Hamas' infrastruktur. Desverre befinner denne seg i mange tilfeller samme sted som den palestinske sivilbefolkningen.
Vis hele sitatet...
Du har akseptert den Israelske versjonen av "sannheten". Det er ikke nødvendigvis slik.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du har akseptert den Israelske versjonen av "sannheten". Det er ikke nødvendigvis slik.
Vis hele sitatet...
Hva er ikke korrekt?

1) Hamas angriper stort sett sivile israelske mål EDIT: Omformulerer denne til Hamas angriper Israelske sivile mål med viten og vilje, selv om det ikke finnes noe militært der.
2) Israel angriper bare militære mål eller Hamas' infrastruktur
3) De tingene Israel angriper befinner seg ikke i områder med sivile palestinere.
Sist endret av oleandreas; 2. januar 2009 kl. 17:16.
Sitat av oleandreas Vis innlegg
Hva er ikke korrekt?

1) Hamas angriper stort sett sivile israelske mål
2) Israel angriper bare militære mål eller Hamas' infrastruktur
3) De tingene Israel angriper befinner seg ikke i områder med sivile palestinere.
Vis hele sitatet...
1. Hamas angriper det de kan, med de våpnene de har til rådighet. Hamas har ingen presisjonsvåpen, og har ikke muligheter til å plukke militære mål selv om de eventuelt skulle ønske det.
2. Israel bomber hva som helst: skoler, sykehus, kraftstasjoner, fabrikker, statlige bygg og kaller alt for militære mål. Dette er kollektiv avstraffelse mot et helt folk, som er i strid med folkeretten.
3. Er korrekt.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Var jo samma smørja når USA angrep Irak. Både USA og Israel bruker slik jeg har forstått samme taktikk, dvs. høypresisjonsvåpen til å ta ut fiendtlige mål. Masse sivile irakere ble også drept av amerikanske raketter, men kan ikke huske at de ble hengt ut på samme måte som Israel blir.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
2. Israel bomber hva som helst: skoler, sykehus, kraftstasjoner, fabrikker, statlige bygg og kaller alt for militære mål. Dette er kollektiv avstraffelse mot et helt folk, som er i strid med folkeretten.
Vis hele sitatet...
Shin Bet: Hamas has been hit under IAF's Gaza offensive like never before

Shin Bet Security Services Chief Yuval Diskin said Wednesday that the current Israel Air Force offensive on the Gaza Strip has caused unprecedented damage to Hamas' infrastructure and personnel

Diskin told the officials present at the meeting that the Islamic group's ability to govern the Strip has been seriously damaged, and that senior Hamas officials are hiding out in Gaza's hospitals, where they have disguised themselves as doctors and nurses."

"Many Hamas officials are hiding in mosques throughout Gaza, out of the assumption that Israel will avoid attacking Muslim houses of worship," the Shin Bet chief said. Dozens of the mosques have been turned into weapons stockpiles and command centers, he added.

Diskin also said the weapons factories used by Hamas have been wiped out in the offensive and dozens of tunnels used to smuggle arms into the coastal territory have been destroyed.

Diskin added that Hamas is currently trying to repair the tunnels, in order to evacuate their leadership to Egypt so as to avoid being arrested or killed at the hands of the IDF.

According to a Military Intelligence assessment released Tuesday, Israel's air offensive on Gaza has thus far destroyed one-third of the Hamas rocket arsenal.

haaretz
Vis hele sitatet...
Å si at dette er kollektiv avstraffelse er feil.
Selvsagt påstår det Israelske Homeland Security at operasjonene har lykkes, noe annet ville være mirakuløst. Til sammenligning påstår jo USA fortsatt at invasjonen av Irak var vellykket, og Nixon hevdet til sin død at krigen i Vietnam var et god idè. Israel vil aldri innrømme at noe de gjør er til skade for noen som helst.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ser konflikten lever godt her og, og som før presisert: Ingen av sidene har noe vakker historie, faenskap skjer på begge sider.

Atomet har tatt for seg endel av historien, jeg føler bare for å legge til et par ting.

Jødene begynte å flytte inn i "Palestina" i store tall rundt 1881, på den tiden var det nesten vanlig med opprør mot jøder i gatene. Palestina var ikke et annerkjent land på denne tiden, navnet er det samme som til og med romerne brukte om det generelle området som nå er Israel og noen deler av Jordan og Syria, de fleste som bodde der var nomadiske stammer som aldri ble fastboende.

Den andre store innvandringen av jøder skjedde rundt 1904-1914 rundt denne tiden skrev Britene Balfour deklarasjonen som favoriserte de Jødiske bosetterne i området over de Palestinske.

Etter en stund fikk Britene mandat over Palestina av League of Nations (som ble til etter versailles traktatet)
for å ytterlige underlegge nasjonen "de politiske, økonomiske og administrive forhold som kan sikre den Jødiske nasjon".

Men så, i 1947, dropper Britene det Palestinske mandatet, de har ikke nok ressurser til å fortsette.
Det nyopprettede FN lager UN Partition Plab og deler landet i to stater: Jødisk og Arabisk.
Jerusalem ble under U.N. som en Internasjonal by, altså ikke en del av Jødisk eller Arabisk territorium, for å forhindre konflikter.
Jødene godtok planene, men Araberne klarte ikke å bli like enige.

Araberne tar så å setter i gang et 3 dagersattentat mot Jødiske mål, Jødene svarer igjen med sanksjoner mot Palestina: Stenger vann, strøm, skoler, sykehus og drev annen "psykologisk terror" mot innbyggerne.

May 14, 1948 ender offisiellt det britiske mandatet som de allerede hadde gitt opp. Denne dagen erklærer Israel seg som en egen stat noe som ender i reaksjoner fra landene rundt,Arab-Israeli krigen av 48 starter.


Og her er biten dere må ignorere, så dere noe om religion i teksten min?
Nei, nettopp. Religionsstemplet (Jødisk vs Islamister) er pisspreik, det er ren propaganda som sionistene i USA prøver å melke for alt det er verdt, religion har jack shit å gjøre med Israel og Palestina forstått?

Da kan vi måle opp litt mot hverandre, glem historien, se på de enkle fakta:
Israel er en stat, annerkjent av noen av de største og mektigste landene på kloden.
Palestina er den samlingen av ikke-jøder som har blitt skuffet inn i gazastripen og de andre sikkerhetssonene.

Palestinere må komme seg igjennom opp til 3 sikkerhetspunkt som deler opp bl.a. gazastripen for å bare komme seg på jobb om morgenen. Det som venter dem på et slikt punkt er: timesvis med kø, sinte soldater, forergrelsen av å se jøder på andre siden av veien bare passere lett igjennom uten noe pes.

For ikke snakke om tvansgsflyttingen, riving av hus etc.

Om noen hadde erklært fylket ditt for et eget land, kjørt tankser over huset ditt, tvingt deg inn i en sikkerhetssone og gjevnlig antastet deg og dine i uniform. Hadde ikke en skrue løsnet hos deg og?
Hvor lang tid hadde det tatt før du hadde blitt medlem av en motstandsbevegelse?

På samme måte som at vanlige jødiske borgere blir fortalt om alle de fæle palestinerne som bare vil dem vondt fra barndommen av, raseriet fyker i været når disse "huleboerne" angriper din stat som forøvrig er annerkjent av mektige nasjoner. Ikke rart den israelske hæren ikke har rekrutteringsvansker.

Jeg sier ikke at noe av dette er rettferdig, men det er standard menneskelig, for ikke å snakke om resten av skapningene på kloden, reaksjon å slåss tilbake når man er trengt opp i et hjørne.

Jeg stiller meg heller på siden av den blandede folkegruppen som er Araberne, Araberne som er dyttet inn i sikkerhetssoner mot sin vilje, som antastes hver dag, som ikke er annerkjent av verden og ikke har et militær.

Jeg håper virkelig dere stolte israelsupportere kjenner historien og de forholdene jeg snakker om her, for jeg kan ikke helt begripe hvordan dere kan slenge dere på goliath som skal knuse david.
Sist endret av Dodecha; 2. januar 2009 kl. 18:00.
Om man tenker seg om, saken her gjelder ikke hvem som startet denne "krigen", men hva som ligger bak det, man må følge konflikten tilbake de siste 60årene for å se hva som ligger bak dette.
Israel har iløpet av de siste 60årene ført flere kriger mot sine naboer, okkupert land fra dem og laget egne bebyggelser.

Jeg vil på ingen måte forsvare hva palestinerne gjør, selvmordsbombig er avskyelig samme hvordan man ser på det.
Men slik jeg ser har de ikke noe valg, de har blitt "bøllet" med av en militær overlegen nabo som har okkupert deres land. Hamas sikter ikke etter sivilie, de bruker Qassam raketter som er hjemmelagde og ikke har presisjon. De skyter med andre ord på måfå.
'Bare dette sier litt om situasjonen og om hvordan hamas ikke har noen sjangse mot det militære israel.

Min mening er at Israel er den stygge ulven, gjennom hele landets eksistens har de plaget og og angrepet palestinerne.

I mine øyne er dette en konflikt uten en løsning. Palestinerne vil ikke slutte før de får tilbake områdene israel har tatt fra dem og Israel vil ikke gi tilbake noen som helst rettigheter til Palestinerne da de fortsetter sine angrep.

En annen ting er at man ikke må glemme at Hamas ikke kun er en terroristorganisasjon, men en organisasjon som bruker egne ressurser på folket og har hjulpet dem humanitært.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Hamas gjorde militærkupp mot det palestinske styret på Gaza i 2007. Da uttalte de "The era of justice and Islamic rule has arrived".
Vis hele sitatet...
Om noko er det vel heller Fatah som har begått statskupp?
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_legislative_election,_2006
Final results show that Hamas won the election, with 74 seats to the ruling-Fatah's 45, providing Hamas with the majority of the 132 available seats and the ability to form a majority government on their own.
Vis hele sitatet...
Den lovgjevande forsamlinga har altså eit Hamas-fleirtal, som den utøvande delen, regjeringa, som er Fatah-leia, ikkje vil samarbeide med. Som et resultat av dette tok Hamas kontrollen på Gazastripa, medan Fatah sit på kontrollen på Vestbreidda.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Hamas gjorde militærkupp mot det palestinske styret på Gaza i 2007. Da uttalte de "The era of justice and Islamic rule has arrived".
Vis hele sitatet...
Hamas vant et demokratisk valg i 2006, med upartiske valgobservatører tilstede.
http://no.wikipedia.org/wiki/Hamas
Synes dette er en gangske bra oversikt over situasjonen på Gaza, dette var den siste rapporten jeg kunne finne.

http://domino.un.org/unispal.nsf/eed...6!OpenDocument
Så på NEBC denne morgenen og de rapportere fra Jerusalem. Historien lød som følger: Siden soloppgang på Gaza-Stripen i dag har Israel truffet 30 sivile hvorav en av de var en skole der 6 jenter i 10-årsalderen og 7 gutter i 11-årsalderen har dødd. Dette er nå masseopprør i Gaza-Stripen, hvor i dag er en dag for bønn. Israel har nå satt inn 1500 ekstra politibetjenter for å hindre opprørene fra å eskalere til en ukontrollert situasjon.

Jeg fikk faktisk øynene opp for denne konflikten av å lese Hamilton bøkene til Jan Guillou. Det har seg sånn at begge sider bruker terror for å prøve å løse konflikten, men det at Israel segregerer Gaza stripen som de gjør er uhyrlig. I Israel må alle menn inn i militæret for en 2-års periode og alle kvinner for 1 år, dette er vel fordi alle hater de, og med god grunn.
Illegal våpenproduksjon?
Slik jeg ser det er det Palestinas hær som produserer våpen til seg selv, selvom det ikke produseres i en high-tech fabrikk blir det ikke automatisk ulovlig.

Og ja jeg så på videoen, og fikk klart inntrykk av at palestinerenes kamp var mot okkupasjonsmakten Israel, ikke den jødiske staten.