Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4304
Jeg har hørt og lest om den såkalte egodøden flere steder, men aldri helt forstått hva det egentlig er. Eller om jeg har opplevd den selv.

På en sopptrip jeg hadde for noen år siden, følte jeg at jeg var hele universet, og at alt som fantes var skapt av min bevissthet. På den måten gikk jeg ut av mitt ego og så "helheten" av alt, selv om jeg nå ikke helt husker hva den helheten var.

Men dette minner vel mer om depersonalisering (som jeg har lest litt om her på forumet), og jeg vet ikke om det går for det samme. En venn av meg mente at dette var en egodød, men jeg trodde at dette var ganske vanlig å oppleve når man trippet, og at en egodød var mye vanskeligere å oppnå.

Så jeg lurer på om noen her har opplevd en egodød, og kan forklare litt rundt det? Som hvordan det føltes under trippen, og gjerne om det har forandret deg i ettertid.

Jeg husker jeg fortsatte tankene om at alt var skapt av min bevissthet en liten periode etter trippen. Men de tankene forsvant ganske fort når jeg kom tilbake til daglige gjøremål og hverdagen generelt. Slike tripper blir litt for dype for min smak (enten det var egodød eller ikke), da jeg liker mer moderate tripper bedre. Men absolutt en interessant opplevelse!
Tja. Har vel hatt en slags egodød etter en av mine først MDMA turer. Da av at jeg "drepte mitt eget ego", eller knuste mitt eget selvbilde. Men lagde så et nytt ego/selvbilde, så man slipper nok ikke unna.
Du tenker nok på noe annet enn det op prøver å få svar på.
Egodød er vel kanskje en litt misvisende betegnelse.

Det har ikke noe med personligheten din å gjøre, men mer om hele eksistensen din.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Egodød er vel kanskje en litt misvisende betegnelse.

Det har ikke noe med personligheten din å gjøre, men mer om hele eksistensen din.
Vis hele sitatet...
Vil det si at det er mer en egentolkning, og at man selv kan definere det? Eller er det visse kriterier som skal til?
Slik jeg har forstått egodød, vil det si at man for eksempel under en tripp får for seg at man er død, men at man aksepterer dette og begynner å se ting fra et endret perspektiv, der "jeget" ikke lenger spiller en sentral rolle.
Favorittgurien min Alan Watts forklarer nettopp dette i denne snaut 10 minutters lange videoen; https://www.youtube.com/watch?v=gy4jINjMRBI
Egoet ditt er sammensetningen av alle de personlighetstrekkene som gjør deg til deg. Når man tar psykedeliske stoffer vil måten hjernen oppererer på bli drastisk endret, hjernen vil på sett og vis omstrukturere seg komplett i måten den jobber på. Du er ikke lengre nødvendigvis du. Hva ''du'' består av med tanke på oppførselsmønstre, meninger og liknende forsvinner, du vil faktisk dø på èn måte. Om ikke kroppen din dør, så vil hva som gjør 'deg' til 'deg' forsvinne, og for alt du vet kommer aldri denne strukturen til å være helt lik når du kommer tilbake. På større doser (hvor man opplever egodød) er ikke ''du'' en gang en person til å svare på om ''du'' kommer tilbake, ganske enkelt fordi den mentale ''deg'' er oppløst.

Dette er ''egodød'' slik jeg har forstått det. Jeg vet ikke om jeg fikk over budskapet slik jeg ville med tekst, men jeg jeg kan legge ved en video som forklarer dette ganske bra.

https://www.youtube.com/watch?v=-HH3LUAdqco
Edit; How do i remove the ego?

- You dont. You just learn to recognize it when it speaks to you and realize that it is not you when you observe it. Eventualy it weakens when you no longer identify with the image the self it seeks to promote. Then it will eventually "die" if you dont feed it by identification or letting it become or form the basis of your identity
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er ''egodød'' slik jeg har forstått det. Jeg vet ikke om jeg fikk over budskapet slik jeg ville med tekst, men jeg jeg kan legge ved en video som forklarer dette ganske bra.
Vis hele sitatet...
Takk for svar og delt video, jeg ble litt klokere på det, selv om jeg fortsatt ikke helt skjønner det. Vet ikke om det er noen sammenheng mellom depersonalisering og egodød?

Uansett er det et spennende tema. Personlig er jeg ikke veldig spirituell, men synes det likevel er svært interessant å oppleve det man gjør på slike tripper. Men som du skriver, er det vanskelig å få budskapet riktig frem med tekst

Sitat av Vippetavpinnen Vis innlegg
Favorittgurien min Alan Watts forklarer nettopp dette i denne snaut 10 minutters lange videoen; https://www.youtube.com/watch?v=gy4jINjMRBI
Vis hele sitatet...
Jeg liker Alan Watts godt selv. Jeg har sett en del klipp med han der folk har lagt inn video og musikk på stemmen hans, og mange av dem er veldig bra.

Han er som en psykedelisk David Attenborough!
Sist endret av Bruce Wayne; 16. april 2018 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bruce Wayne Vis innlegg
Vet ikke om det er noen sammenheng mellom depersonalisering og egodød?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen sammenheng der nei. DP er en psykisk lidelse man kan pådra seg, mens egodød er en transe man setter seg selv i. Om du derimot opplever en egodød som du ikke taklet bra/strever med å integrere i hverdagen kan du få utvikle DP.
"hakk i plata" der man glemmer alt og får nye tanker?
En rask definisjon av egodød er "et komplett tap av subjektiv selv-identitet". Det er egentlig en treffende definisjon, men det sier kanskje ikke så mye om hva det egentlig innebærer, ei heller er den eller lignende definisjoner noe særlig forståelig for folk som ikke har opplevd dette selv. Det er ikke så rart, fordi de fleste av oss opplever i hvert eneste våkne øyeblikk at virkeligheten er filtrert gjennom et "jeg", et subjekt vi identifiserer oss med og typisk føler sitter et sted bak mellom øynene og kikker ut på en verden av andre individer og objekter. Med andre ord opplever vi virkeligheten med en subjekt/objekt dualitet, med et skille mellom jeget vårt som sitter inne hodet og resten av vår opplevelsesverden som befinner seg "der ute".

I en egodød, som kan oppnås f.eks gjennom intens meditasjon eller bruk av psykedeliske stoffer, vil følelsen av å være et subjekt inne i vårt eget hode forsvinne, slik at subjekt/objekt dualiteten vi opplever til vanlig opphører fullstendig - finnes det intet subjekt finnes det heller intet objekt i motsetning til dette subjektet. Konsekvensen er en tilstand av, litt cheesy sagt, "ren bevissthet" eller "ren opplevelse". Det er ingen tenker av tankene, ingen opplever av opplevelsen, ingen føler av følelsene, i det hele tatt intet subjekt hvilket den kontinuerlige opplevelse av virkeligheten skjer med. Det finnes ikke lenger noen "eier" av bevissthet, og det er ingen ytre verden lenger fordi den indre har opphørt. På en måte så er man da alt og ingenting samtidig, og man hører derfor ofte hvordan folk snakker om dette som å "bli i ett med alt". Man er alt fordi det ikke er noe subjekt i motsetning til objekt lenger, men man er også på sett og vis ingenting eller absolutt "tom" fordi det ikke lenger er noen identifikasjon som kan identifisere din bevissthet med alt. Dette kan sees i sammenheng med begrepet "tomhet", eller engelsk "emptiness", fra buddhisme.

Det blir jo egentlig bare ordkløveri å snakke om dette, da en slik opplevelse er så fjernt fra hverdagens modus-operandi at det hele nesten virker som fullstendig meningsløst vås. Det er det imidlertid ikke, med mindre man av en eller annen grunn velger å avfeie at det er mulig å oppleve at subjekt/objekt dualitet opphører. En måte å konkretisere dette litt på er det faktum at mange, om ikke alle, opplever milde former eller varianter av egodød jevnt og trutt; når man forsvinner i en god bok, i en film, i et spill eller annen intenst og fokusert aktivitet hvor man i hverdagslig sjargong "mister seg selv".
Sist endret av Sky; 17. april 2018 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Viser til Reddit tråd hvor egodød forklares meget bra.

Veldig mange misforståtte forståelser av egodød (naturlig nok).

Verdt å merke seg
.
If someone talks about an ego death experience and says "I saw..." or especially "I felt...", they're not talking about ego death.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sky Vis innlegg
Det er ingen tenker av tankene, ingen opplever av opplevelsen, ingen føler av følelsene, i det hele tatt intet subjekt hvilket den kontinuerlige opplevelse av virkeligheten skjer med. Det finnes ikke lenger noen "eier" av bevissthet, og det er ingen ytre verden lenger fordi den indre har opphørt. På en måte så er man da alt og ingenting samtidig, og man hører derfor ofte hvordan folk snakker om dette som å "bli i ett med alt".
Vis hele sitatet...
Takk for en god forklaring. Jeg har nok bare dyppet tåen i vannet da, for jeg følte fortsatt at jeg var meg selv på et vis, samtidig som jeg følte at jeg var alt annet samtidig (skaperen av universet og alt som finnes i det). Likevel var jeg fortsatt nok "tilstede" at kommunisering og orientering fungerte, men tankegangen gikk definitivt i den retningen.

Det er i hvert fall interessant å lese litt om dette, selv om det er vanskelig å sette ord på det