Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2598
Hei!

Da jeg gikk på høgskolen i Hedmark, lærte vi å programmere dataspill i Actionscript 3 (Flash). Etter Flashs "død", har jeg lært meg å programmere litt i Javascript (HTML5). Men jeg har ikke brukt veldig mye tid på programmering i det siste fordi jeg jobber med multimedia nå (videoredigering for det meste).

Sønnen min på snart 6 er veldig interessert i dataspill og snakker hele tiden om å lage et eget dataspill (med ham selv i hovedperson, hehe). Jeg kunne egentlig ha programmert et eget plattformspill til ham veldig raskt med Flash, men jeg tenker kanskje jeg kunne prøve noe annet som er mer aktuelt idag?

Hva er enklest å lære / programmere med mine kunnskap fra Actionscript 3 og Javascript? Gjerne noe som har støtte for Steam-kontroller

edit:
Tenker forøvrig å legge til at jeg planlegger bare et enkelt 2D plattform-spill (ala gamle Mario).
Sist endret av marsboer; 12. november 2017 kl. 09:13. Grunn: la til noe ekstra
Ta en titt på Phaser (http://phaser.io/). Det er et relativt enkelt oppbygd sett med funksjoner og ting du lett kan lære deg.
Du kan jo etter hvert vurdere å introdusere sønnen din for Scratch, et "programmeringsspråk" for barn
Har ikke flash en mulighet for å lagre som html5 nå ?
Har snust litt på Unity igår, men det ser ut som det tar en stund å lære.

Sitat av Kroniz Vis innlegg
Ta en titt på Phaser (http://phaser.io/). Det er et relativt enkelt oppbygd sett med funksjoner og ting du lett kan lære deg.
Vis hele sitatet...
Ser kjempeinteressant ut. Håper at det har støtte for Steam controller (skal teste hjemme om jeg får det til)

Sitat av kåregunnar Vis innlegg
Du kan jo etter hvert vurdere å introdusere sønnen din for Scratch, et "programmeringsspråk" for barn
Vis hele sitatet...
Åja, jeg har hørt om det, ja. Kanskje han får lære seg det også, ja

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Har ikke flash en mulighet for å lagre som html5 nå ?
Vis hele sitatet...
Mulig. Det er en GOD stund siden jeg har hatt Adobe Flash installert på min PC.
Litt avhengig av hvordan type spill du ønsker å lage. Men hvis det er et enkelt 2D spill så kan dette gjøres i Javascript. Du behøver HTML5, CSS kunnskaper for å sette opp selve siden, du trenger også noe for å lage grafikken i spillet, her vil vel SVG være ypperlig. SVG er XML-basert vektor grafikk som kan parse og skrives av Javascript. Også trenger du selvsagt Javascript kunnskaper for å skrive selve logikken i spillet.

EDIT: Og hvis du ønsker å lagre resultatene i spillet, eller kunne ta opp spillet igjen fra et lagret punkt, så behøver du noe backend løsning skrevet i f.eks PHP, Python, CGI o.l. Og en database løsning som f.eks MySQL, SQLite o.l.
Sist endret av 0xFF; 13. november 2017 kl. 14:50.
Ser ut som folk har fått Steam-kontrolleren til å fungere med Gamepad API, så da skal man fint kunne lage spill både med Phaser og vanlig JS.

Three.js er også ganske kult og kan brukes til å lage ganske heftige ting.
Jeg tror ikke at sønnen min er så kravstor. Jeg tror han er fornøyd med et enkelt level1 Mario-hoppespill (til å begynne med). Men kanskje han kommer til å mase om flere levels etterpå, hehe. Kanskje greit å være forberedt på flere levels
▼ ... over en uke senere ... ▼
Med dine kunnskaper ville jeg anbefalt canvas i javascript.

Hvis du er på en annen side er villig til å lære, slik at du kan lære opp sønnen, burde du fokusere på ordntlige game engines som unity 2D.

En trenger ikke å lage egen grafikk; en finner grafikk på en rekke sider.

Om jeg var deg ville jeg heller godt for 3d, og kansje prøvd å la sønnen leke med 3d modellering i blender. Dette vil gi sønnen et mer seriøst forhold til spill, da sønnen også får prøvd seg på texturing, og kansje mer avansert texturing som å lage egne parallax maps, normal maps og displacement maps.