Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 16761
Et stadig økende problem i samfunnet er overvekt, og den som er farligst er den i ung alder. Er man overvektig i barneårene har man dårligere statistiske forutsetninger for å bli eldre enn 55 enn om man røyker hele livet:

http://www.nytimes.com/2010/02/11/health/11fat.html

Samtidig er det drøssevis med medisinske komplikasjoner, alt fra depresjon til diabetes.

Det er liten tvil om at det er foreldres ansvar å holde et øye med barns ernæring. Barn helt ned i 7-årsalderen er i den mest utsatte aldersgruppen for anoreksia, så at de skal "passe på" selv er en veldig dårlig løsning.

Antallet overvektige barn har flerdoblet seg på noen tiår. Både for de selv, og helsesektorens økonomi er det en ekstremt negativ utvikling.

Jeg mener det bør sidestilles direkte med mishandling å feite opp barna sine i så ung alder, og at det i det minste burde bøtelegges! Det har faktisk vært tilfeller (ikke her til lands) hvor folk har blitt dømt for å ha feitet opp kjæledyr på nettopp samme grunnlag.

Det er et touchy tema, men det er i mitt hode ingen tvil om at det må innføres et system som gir konsekvenser for disse uansvarlige, uskikkede foreldrene. Hva tenker dere andre?
Jeg er enig med deg faktisk!

Men hva er overvektig og ikke overvektig i de forskjellige aldrene?
Jeg er helt enig at det er et stort problem. Det trengs iallefall en skarp holdningsendring i samfundet angående dette. Folk som ikke tar vare på ungene sine burde i mye større grad få negative reaksjoner på dette fra besteforeldre, venner og mer offisielle personer som lærere og barnehageansatte. Det burde ikke bare være akseptabelt, men forventet at man som foreldrene som gjør dette får høre at dette er dypt uansvarlig.

Men, burde vi egentlig gjøre det ulovlig? Hva defineres som feit? Er det kun fedme, eller skal man sette minstemål for generell fysisk kapasitet? Hvor mye lubbenhet er akseptabelt? Hvem bestemmer hva som er for ille? Jeg får egentlig en litt dårlig smak i munnen av å skulle vurdere sånne ting. Norge har norge byråkrater og stort nok kontrollregime allerede, jeg vil ikke ha flere!
Sitat av puster Vis innlegg
Jeg er enig med deg faktisk!

Men hva er overvektig og ikke overvektig i de forskjellige aldrene?
Vis hele sitatet...
Det henger direkte sammen med høyden om man bruker BMI. Uansett så er det ikke folk i "gråsonen" jeg retter tråden mot, men de som faktisk er så overvektige at det ikke er tvil. At barn har litt valpefett skal ingen belastes for.
Var selv overvektig og grunnen til at man ble det, kan være forårsaket av så mangt. Mobbing (trøstespising), foreldre som tillater godtespising utenom lørdagskveldene osv.

Jeg ble overvektig i veldig ung alder, og husker at jeg sa noe til mamma når jeg var rundt 11 år gammel. "Bror er grunnen til at jeg er tjukk!" Min eldre bror var overvektig og spiste usunn mat hver dag, og jeg fulgte bare på med han siden han var mitt idol/og min rollemodell. Jeg tillot meg å spise godter utenom lørdagene og gikk på butikken etter skolen og kjøpte meg iskrem, sjokolade og brus, så gikk hjem å så på tv. Dette ble jo til slutt en vane, og så ble man jo avhengig av sukker og kunne ikke få nok av det. Man stjal penger fra pengegrisen for å kjøpe seg brus og godter og det var ingen grenser. Man kan jo også skylde litt på foreldrene sine, siden de ikke var mer pågående på å få ungen sin i idrett eller slutte med godterier. Tror de ga opp når jeg var blitt rundt 15-16. Da var det ikke flere moralprekener å få, og dermed fikk man heller ikke dårlig samvittighet og man bare fortsatte å spise usunt.

MEN, grunnen til at man gjerne blir overvektig KAN også være fordi man ikke interesserer seg i idretter fra starten av, noe jeg ikke gjorde. Hatet å bli sliten og svette. Hadde heller ingen interesser, noe som gjorde at jeg ofte kjedespiste om kveldene og ettermiddagene. Man får ikke tid til å spise kan man si. (Holdt ungen din opptatt med noe hele tiden, ta han med på forskjellige ting og få han/hun interessert i noe!)

Når jeg fikk flere venner, merket jeg etterhvert at jeg ikke spiste like mye når jeg var ute hver ettermiddag/kveld med venner og syklet eller fisket, noe som jeg kan bekrefte kan ha noe med hvorfor man blir overvektig.

Om jeg skulle få barn, vil de også muligens få samme lave forbrenning som sin far. Vil derfor fra ung alder få de interessert i friluftsliv eller sport. Høres brutalt ut å tvinge ungen sin inn i idrett, men heller det enn å bli overvektig. Unner ingen å ha samme barndom og ungdomstid som meg. Mobbing var en betydelig stor faktor for hvorfor jeg bare ble større og større. Når man først blir forskjellig fra de andre barna, møter man på mobbingen og da går det bare en vei, nedover.
Sist endret av Outier; 12. april 2010 kl. 00:38.
Sitat av Outier Vis innlegg
Var selv overvektig og grunnen til at man ble det, kan være forårsaket av så mangt. Mobbing (trøstespising), foreldre som tillater godtespising utenom lørdagskveldene osv.

Jeg ble overvektig i veldig ung alder, og husker at jeg sa noe til mamma når jeg var rundt 11 år gammel. "Bror er grunnen til at jeg er tjukk!" Min eldre bror var overvektig og spiste usunn mat hver dag, og jeg fulgte bare på med han siden han var mitt idol/og min rollemodell. Jeg tillot meg å spise godter utenom lørdagene og gikk på butikken etter skolen og kjøpte meg iskrem, sjokolade og brus, så gikk hjem å så på tv. Dette ble jo til slutt en vane, og så ble man jo avhengig av sukker og kunne ikke få nok av det. Man stjal penger fra pengegrisen for å kjøpe seg brus og godter og det var ingen grenser. Man kan jo også skylde litt på foreldrene sine, siden de ikke var mer pågående på å få ungen sin i idrett eller slutte med godterier. Tror de ga opp når jeg var blitt rundt 15-16. Da var det ikke flere moralprekener å få, og dermed fikk man heller ikke dårlig samvittighet og man bare fortsatte å spise usunt.

MEN, grunnen til at man gjerne blir overvektig KAN også være fordi man ikke interesserer seg i idretter fra starten av, noe jeg ikke gjorde. Hatet å bli sliten og svette. Hadde heller ingen interesser, noe som gjorde at jeg ofte kjedespiste om kveldene og ettermiddagene. Man får ikke tid til å spise kan man si. (Holdt ungen din opptatt med noe hele tiden, ta han med på forskjellige ting og få han/hun interessert i noe!)

Når jeg fikk flere venner, merket jeg etterhvert at jeg ikke spiste like mye når jeg var ute hver ettermiddag/kveld med venner og syklet eller fisket, noe som jeg kan bekrefte kan ha noe med hvorfor man blir overvektig.

Om jeg skulle få barn, vil de også muligens få samme lave forbrenning som sin far. Vil derfor fra ung alder få de interessert i friluftsliv eller sport. Høres brutalt ut å tvinge ungen sin inn i idrett, men heller det enn å bli overvektig. Unner ingen å ha samme barndom og ungdomstid som meg. Mobbing var en betydelig stor faktor for hvorfor jeg bare ble større og større. Når man først blir forskjellig fra de andre barna, møter man på mobbingen og da går det bare en vei, nedover.
Vis hele sitatet...
En ting er idrett/aktivitet, da dette er vanskelig å "tvinge" på et motvillig barn. Men da må også foreldrene kompensere for dette ved å tilpasse kostholdet, på samme måte som at man ikke fyller bensin på en bil som bare står parkert.

Du sier selv at du som 11-åring stadig gikk på butikken og handlet is etc, noe som lett kunne vært stoppet. 11-åringer har ikke behov for en personlig økonomi dersom de bruker den destruktivt. Her er det ene og alene foreldres ansvar å få stoppet tilgjengeligheten på penger.Et annet eksempel er en familievenn som fikk ordnet lås på kjøleskapet i en lignende situasjon. Det er nok av løsninger, bare for mange ansvarsløse foreldre.

Men det er ingen tvil om at foreldre kan, og bør gjøre noe. Noen saftige bøter hadde kanskje vært en "motiverende" faktor?

Din historie er jo et strålende eksempel på hvor mye dritt som kunne vært unngått, om bare problemet hadde blitt adressert med en gang.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Men, burde vi egentlig gjøre det ulovlig? Hva defineres som feit? Er det kun fedme, eller skal man sette minstemål for generell fysisk kapasitet? Hvor mye lubbenhet er akseptabelt? Hvem bestemmer hva som er for ille? Jeg får egentlig en litt dårlig smak i munnen av å skulle vurdere sånne ting. Norge har norge byråkrater og stort nok kontrollregime allerede, jeg vil ikke ha flere!
Vis hele sitatet...
Ja det synes jeg. Feit, eller "fedme" defineres som 30< BMI.

Det handler ikke om å gå med målebåndet og bøtelegge alle over en gitt grense, men å skape en offentlig reaksjon som står i forhold til alvorlighetsgraden.

Hva hadde du gjort om 8-åringen i nabohuset sto å sigget med jevne mellomrom? Du hadde vel tatt en prat med de, ringt barnevernet e.l?

At den feite nabogutten står å trøkker i seg is er statistisk sett mer alvorlig for vedkommendes helse, spesielt det psykiske aspektet. Men folk flest hadde aldri i livet tatt det opp med foreldre e.l, fordi det er "akseptert", samtidig som at konfrontasjoner rundt fedme er tabubelagt.

Med straff så ville man fått en debatt, og i kjølevannet en økt bevissthet rundt barn og overvekt, samt selvfølgelig frykten for straff.
Helt utrolig at vi har folk som mener man bør ha sanksjoner på folk, bøtelegging osv. Gjør fersk mat billigere, avgifter på fastfood og snop.. Subsidier rent kjøtt og grønnsaker.

Heimkunnskapfaget bør endres. Man bør fokusere på å lage sunne måltid. Styrk gymnastikkfaget. La unger få et godt forhold til fysisk aktivitet.

Barnehagene har for dårlig mat. Det går stort sett i makaroni, pølser og saft.

Skolebarna bør ikke få ha med seg sjokoladepålegg på skolen, og heller ikke sjokomelk.

Anbefaler alle å se hva Jamie Oliver gjør i USA på sitt program "Food revolution".
Sitat av Elefanten Vis innlegg
En ting er idrett/aktivitet, da dette er vanskelig å "tvinge" på et motvillig barn. Men da må også foreldrene kompensere for dette ved å tilpasse kostholdet, på samme måte som at man ikke fyller bensin på en bil som bare står parkert.

Du sier selv at du som 11-åring stadig gikk på butikken og handlet is etc, noe som lett kunne vært stoppet. 11-åringer har ikke behov for en personlig økonomi dersom de bruker den destruktivt. Her er det ene og alene foreldres ansvar å få stoppet tilgjengeligheten på penger.Et annet eksempel er en familievenn som fikk ordnet lås på kjøleskapet i en lignende situasjon. Det er nok av løsninger, bare for mange ansvarsløse foreldre.

Men det er ingen tvil om at foreldre kan, og bør gjøre noe. Noen saftige bøter hadde kanskje vært en "motiverende" faktor?

Din historie er jo et strålende eksempel på hvor mye dritt som kunne vært unngått, om bare problemet hadde blitt adressert med en gang.
Vis hele sitatet...
Joda. Det gjør vondt å si det, men foreldrene mine kunne muligens ha stoppet meg. Men det er litt vanskelig å ta fra barn alt av penger. Det var tider hvor jeg gikk ut i grøftene å samlet flasker å pante bare for å få råd til en brus eller sjokolade. (Når jeg hadde allerede stjelt alle penger fra pengegrisen og penger generellt i huset )

Dette er veldig forskjellig fra barn til barn tror jeg. Det er såpass mange faktorer som spiller inn, at det kan til tider være en ganske vanskelig sak å forhindre at ungen din ikke gjør det du ikke vil han/hun skal gjøre.

Men å gi bøter til foreldre som har overvektige barn, eller som lar ungen sin spise godterier??.. Come on.

Men utav min erfaring, så tror jeg faktisk at ved å få barnet interessert i noe og få seg en hobby fra tidlig alder, vil sjansene være mindre for at han utvikler fedme. Jeg husker selv at store deler av dagen min satt jeg bare inne å så på tv eller satt på PCen min, da hadde jeg også tid til å spise og koste meg/kjedespiste. Men mens jeg var ute og lekte med venner, hadde jeg ikke tid til å spise og brydde meg også mindre om å spise. Derfor tror jeg det er viktig å holde barnet opptatt med noe om ettermiddagene/kveldene. Er ihvertfall min teori.

Men som det blir sagt, rollemodeller som søsken og foreldre, hvem vennene dine er og miljøet generelt handler mye om hvordan barnet tilpasser seg. Så ja, foreldre bør nok være litt mer påpasselig med å gi ungene sine for mye av det gode. Men så igjen, vil det til syvende og sist være nærmest umulig å stoppe et barn som allerede har dannet seg vaner. Husker selv hvor grinete jeg var når jeg ikke fikk godteri, og mistet også respekten for mine foreldre og skjønte at jeg egentlig kunne gjøre hva F jeg ville. Så da gjorde jeg som jeg ville også da.
Sist endret av Outier; 12. april 2010 kl. 01:05.
Fulle blir nektet alkohol på barer. Overvektige burde nektes mat på Mac'en.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Helt utrolig at vi har folk som mener man bør ha sanksjoner på folk, bøtelegging osv. Gjør fersk mat billigere, avgifter på fastfood og snop.. Subsidier rent kjøtt og grønnsaker.

Heimkunnskapfaget bør endres. Man bør fokusere på å lage sunne måltid. Styrk gymnastikkfaget. La unger få et godt forhold til fysisk aktivitet.

Barnehagene har for dårlig mat. Det går stort sett i makaroni, pølser og saft.

Skolebarna bør ikke få ha med seg sjokoladepålegg på skolen, og heller ikke sjokomelk.

Anbefaler alle å se hva Jamie Oliver gjør i USA på sitt program "Food revolution".
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mange faktorer som spiller inn utenfor foreldres ansvarsområde.

Heimkunnskap faller dog utenfor aldersgruppen jeg sikter til, da en 9'endeklassing er over alderen hvor foreldre har nok innflytelse til å kunne holdes ansvarlig, slik jeg ser det.

Sjokoladepålegg - hva med brødtypen? Hvorfor angripe sjokomelk, i så fall må samtlige juicetyper også forbys.

Det er såklart endringer til det bedre du kommer med, men i det store og hele er de relativt sett ubetydelige. Det er også feil å feie alle under en kam, da forskjellig aktivitetsnivå tilsier forskjellig kosthold.

Havregryn og brød f.eks er typiske eksempler på kcalbomber som blir ansett som sunne av ola normann, dog de ikke har noenting i et stillesittende samfunn å gjøre.

Det er derfor jeg ser på dette som et litt særskilt problem, i motsetning til f.eks røyking. Alle må spise, og har forskjellig matbehov. Dette må reguleres av individet selv, og fram til individet er voksent nok til å gjøre dette er det foreldres ansvar, som med alt annet. Har man ikke kunnskap eller vilje nok til å tilegne seg det så er man ærlig talt ikke skikkede foreldre spør du meg.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Det er derfor jeg ser på dette som et litt særskilt problem, i motsetning til f.eks røyking. Alle må spise, og har forskjellig matbehov. Dette må reguleres av individet selv, og fram til individet er voksent nok til å gjøre dette er det foreldres ansvar, som med alt annet. Har man ikke kunnskap eller vilje nok til å tilegne seg det så er man ærlig talt ikke skikkede foreldre spør du meg.
Vis hele sitatet...
Du kommer jo bare med en pekefinger på et problem da.

Hva er løsningen? Jeg har i hvertfall ikke noe interesse av å snakke om hva som er gale med foreldre.

Jeg har kommet med noen forslag, hva sier du?
Sitat av Outier Vis innlegg
Joda. Det gjør vondt å si det, men foreldrene mine kunne muligens ha stoppet meg. Men det er litt vanskelig å ta fra barn alt av penger. Det var tider hvor jeg gikk ut i grøftene å samlet flasker å pante bare for å få råd til en brus eller sjokolade. (Når jeg hadde allerede stjelt alle penger fra pengegrisen og penger generellt i huset )

Dette er veldig forskjellig fra barn til barn tror jeg. Det er såpass mange faktorer som spiller inn, at det kan til tider være en ganske vanskelig sak å forhindre at ungen din ikke gjør det du ikke vil han/hun skal gjøre.

Men å gi bøter til foreldre som har overvektige barn, eller som lar ungen sin spise godterier??.. Come on.

Men utav min erfaring, så tror jeg faktisk at ved å få barnet interessert i noe og få seg en hobby fra tidlig alder, vil sjansene være mindre for at han utvikler fedme. Jeg husker selv at store deler av dagen min satt jeg bare inne å så på tv eller satt på PCen min, da hadde jeg også tid til å spise og koste meg/kjedespiste. Men mens jeg var ute og lekte med venner, hadde jeg ikke tid til å spise og brydde meg også mindre om å spise. Derfor tror jeg det er viktig å holde barnet opptatt med noe om ettermiddagene/kveldene. Er ihvertfall min teori.

Men som det blir sagt, rollemodeller som søsken og foreldre, hvem vennene dine er og miljøet generelt handler mye om hvordan barnet tilpasser seg. Så ja, foreldre bør nok være litt mer påpasselig med å gi ungene sine for mye av det gode. Men så igjen, vil det til syvende og sist være nærmest umulig å stoppe et barn som allerede har dannet seg vaner. Husker selv hvor grinete jeg var når jeg ikke fikk godteri, og mistet også respekten for mine foreldre og skjønte at jeg egentlig kunne gjøre hva F jeg ville. Så da gjorde jeg som jeg ville også da.
Vis hele sitatet...
Om du faktisk måttet gå å samle flasker for hver eneste krone tror jeg du hadde kommet i 0 totalt sett energimessig :P Sånn som jeg ser det, så hadde det å skjule alt av penger og ha et like strengt forhold til det som f.eks jeg hadde (hadde ALDRI kontanter før jeg var 13-14) ikke vært mye arbeid sammenlignet med konsekvensene av å ikke gjøre det.

Så fort ungene begynner på ungdomskolen er jeg enig i argumentet ditt om at foreldre ikke kan stoppe ungene fra ting som å spise snop, eller å nekte dem kontanter. Men pre-ungdomskolen så mener jeg at disiplinerte oppegående foreldre har alle forutsetninger for å drastisk påvirke tilgjengeligheten til snop.

Man gir bøter til foreldre som lar ungene bedrive andre aktiviteter som er langt mindre skadelig enn overdrevent snopkonsum, hvorfor er godterier i en egen "beskyttet" gruppe?

Jeg er forøvrig enig med resten av innlegget ditt. Men som du sier - du hadde allerede dannet deg vaner. Disse henger nok igjen til enda yngre alder, da foreldrene hadde enda mer innflytelse. Her var det de som valgte å ikke ta tak i problemet, eller kanskje de ikke engang så på det som et "problem" da, i likhet med mange andre foreldre.

Et hovedproblem er nok den manglende grunnutdanningen på emnet, noe jeg tror ville blitt stimulert dersom man faktisk påpekte alvorlighetsgraden med proposjonale konsekvenser.
Det er foreldrenes ansvar, men hvordan skal vi få dem til å ta ansvar? Fedme går ofte i arv. Vil tro at noen generasjoner som har fått mat på skolen, og med et opplegg så ingen trenger å gå ut av den obligatoriske skolen som sykelig fete (eller tynne), vil gjøre underverker på kort sikt. Med voksne generasjoner som det i snitt har gått bedre med enn tidligere, mener jeg vi antakeligvis vil bli kvitt en del fedme i fremtiden - fordi det er mindre fedme som går i arv.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Helt utrolig at vi har folk som mener man bør ha sanksjoner på folk, bøtelegging osv. Gjør fersk mat billigere, avgifter på fastfood og snop.. Subsidier rent kjøtt og grønnsaker.

Heimkunnskapfaget bør endres. Man bør fokusere på å lage sunne måltid. Styrk gymnastikkfaget. La unger få et godt forhold til fysisk aktivitet.

Barnehagene har for dårlig mat. Det går stort sett i makaroni, pølser og saft.

Skolebarna bør ikke få ha med seg sjokoladepålegg på skolen, og heller ikke sjokomelk.

Anbefaler alle å se hva Jamie Oliver gjør i USA på sitt program "Food revolution".
Vis hele sitatet...
jaha?
syntes VIRKELIG(!!!) synd på barna dine, om du har noen...
Greit det første du sier, helt til du begynner på det med skolebarna. Hvorfor i huleste skal dem ikke få med seg sjokoladepålegg? Det er jo noe av det eneste som gjør de tørre brødskivene spisendes, og sjokomelken likeså... Hvis du tror det er der problemet ligger bør du søren meg se på kostholdet til en meed bmi nærmere 30...
Tviler på at du finner særlig mye sjokoladepålegg + melk der gitt..

Kan jo fortelle dette også, min mor passet på at jeg ikke spiste godteri utenom lørdagskveldene så lenge hu klarte, helt til jeg ble 16 år og vrang(noe jeg angrer på!) Og hadde ikke jeg spilt fotball, hadde jeg hatt en BMI rundt 27-28 istedetfor 21-22 som jeg ligger på nå.

Så, veien å gå er definitivt ikke at man fjerner det lille ekstra som gjør sunne brødskiver gode og spise. Kjør heller på med økt heimkunnskap hvor dem lærer seg hvor lett det er å lage seg god, sunn mat av det de har hjemme, og hvor godt forskjellig frukt/grønnsaker kan være.
Deretter bør det kjøres på med gym MANGE ganger så mye som det er nå i skolen. Et alternativ til det er gåturer på 10-20 minutter hver dag, vi var med på en undersøkelse på det. Før undersøkelsen startet testet de hvor lenge vi kunne ligge på et bord med beina, og overkroppen utenfor bordet strakt. Og undersøkelsen talte for seg selv: Det ble kraftig forbedret på noen uker.

Fettprosenten i kroppen blir betraktelig mindre bare av små gåturer hver dag, i tillegg til at man får sterkere rygg og bedre hofter, noe de fleste sliter med å få til. Syntes forøvrig synd på alle som ikke bruker kroppen sin x-antall ganger i uka, for merk dere dette: De som ikke bruker kroppen sin, bare går trapper istedetfor heisen vil merke det når de kommer opp i 40-50 år med hofteproblemer og vond rygg, det blir et levende helvete.

Personlig ønsker jeg et nazi-regime på skolen hvor dem tar tak i barna og gir dem HOLDNINGER og SUNN FORNUFT! Noe den yngre generasjon er fullstendig blottet for(virker det som)
God tråd, bra noen tar tak i det... Så alle unge nFF'ere, beveg dere! Trenger ikke drive idrett, ihvertfall ikke fotball/håndball, bare skating er bra for dere, iom at man beveger seg LITT ihvertfall..
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Du kommer jo bare med en pekefinger på et problem da.

Hva er løsningen? Jeg har i hvertfall ikke noe interesse av å snakke om hva som er gale med foreldre.

Jeg har kommet med noen forslag, hva sier du?
Vis hele sitatet...
Som sagt - konsekvenser for foreldre, som igjen øker fokuset på problemet. Jeg tror at om foreldre visste hvor store konsekvenser alvorlig fedme kan resultere i så hadde de strukket seg mye lengre for å faktisk gjøre noe med det.

Foreldrene måtte så regulert matinntaket og tilgjengeligheten på mat. Barn har ikke vondt av å være litt sultne. Hva foreldrene må gjøre i hjemmet er forsåvidt veldig situasjonsavhengig, men jeg ser ihvertfall ingen grunn til at de ikke skal kunne holde vekten på et noenlunde korrekt nivå fram til 10-års alderen. Når de først har gjort dette er den mest utsatte tiden over, gode vaner er indoktrinert og barna vil ha uendelig mye bedre forutsetninger for å klare seg videre i livet uten å utvikle alvorlige fedmerelaterte problemer.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det er foreldrenes ansvar, men hvordan skal vi få dem til å ta ansvar? Fedme går ofte i arv. Vil tro at noen generasjoner som har fått mat på skolen, og med et opplegg så ingen trenger å gå ut av den obligatoriske skolen som sykelig fete (eller tynne), vil gjøre underverker på kort sikt. Med voksne generasjoner som det i snitt har gått bedre med enn tidligere, mener jeg vi antakeligvis vil bli kvitt en del fedme i fremtiden - fordi det er mindre fedme som går i arv.
Vis hele sitatet...
Fedme går i arv, da går jeg ut ifra at du snakker miljøbetont arv? I så fall er det noe som ikke bør være for vanskelig å forandre på.

Forhåpentligvis blir vi kvitt det med tiden ja, men selv helt opp til nå ser vi økning av fedme blant barn. Står mye om det i BT-magasinet (sist uke?) for de som er fra bergen.

Forøvrig enig med dere nicho og njord, det er enormt potensiale i den obligatoriske skolen. Dessverre ser ikke politikere dette, og den økonomiske støtten som er nødvendig for å gjennomføre omfattende reformer mot fedme tror jeg neppe vi vil se noe til de nærmeste årene.
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Fulle blir nektet alkohol på barer. Overvektige burde nektes mat på Mac'en.
Vis hele sitatet...
Ha ha for bra. men også sant.

Politikerne prater mye om mer gym i skolen, men det skjer aldri. I hvert fall ikke nok. Det handler ikke bare om den mosjonen de får i gym-timene på skolen, men det skaper også interesse for idrett,sport og mosjon.

Så klart, en forelder som er uansvarlig å mater barna sine med all mulig junkfood, brus og godteri har mye av skylden. Men det ligger også i det offentlig som skole og SFO. Ungene tilbringer så mye av tiden sin på skole o.l at det bør tilrettelegges for mere aktivitet.

Likte å lese at jeg har større sjanse for å bli over 55 enn en liten tjokkis!
Ikke glem spiseforstyrrelser som anorexia eller bulimi, er disse også foreldrenes ansvar? Kom en positiv undersøkelse som viste at norske barns vekt har stoppet å stige, mye takket være matopplysning og mer aktivitet i skolen. Gjør sunn og god mat billigere, hvis sjokoladen kostet 4 ganger mer enn bananen så sier det seg selv hva ukelønna kan hige etter.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Som sagt - konsekvenser for foreldre, som igjen øker fokuset på problemet.
Vis hele sitatet...
Hva innebærer dette? Gi et eksempel på en lov, etterfulgt av noen eksempler på dommer.

Sitat av Njord Vis innlegg
jaha?
syntes VIRKELIG(!!!) synd på barna dine, om du har noen...
Vis hele sitatet...
Helt utrolig at det finnes folk som deg. Hva i alle dager er så viktig med sjokoladepålegg? Det er rett og slett snop. Barn trenger ikke være avhengig av det. De kan få syltetøy en gang i blant, det er greit. Men jeg har selv jobbet i barnehage der det søteste du får er prim. Barna klager ikke. Så hvis du VIRKELIG synes så synd på barn som ikke får sjokolade hver morgen så bør du gå i deg selv.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
. Barna klager ikke. Så hvis du VIRKELIG synes så synd på barn som ikke får sjokolade hver morgen så bør du gå i deg selv.
Vis hele sitatet...
Haha, da spør jeg, hva er galt med sjokoladepålegg? Det er i det minste godt, og gode pålegg er det mange som sliter med å finne. Heller sjokoladepålegg på brødskive med sjokolademelk til, enn sjokolade til lunsj...
Om du virkelig tror det er sjokoladePÅLEGG\MELK som står for fedmeproblemene er det noe galt med tankegangen din..
Sitat av Njord Vis innlegg
Haha, da spør jeg, hva er galt med sjokoladepålegg? Det er i det minste godt, og gode pålegg er det mange som sliter med å finne. Heller sjokoladepålegg på brødskive med sjokolademelk til, enn sjokolade til lunsj...
Om du virkelig tror det er sjokoladePÅLEGG\MELK som står for fedmeproblemene er det noe galt med tankegangen din..
Vis hele sitatet...
Det er nok heller du som er fryktelig kresen. Det finnes da en haug med gode og sunnere pålegg til brød, og det tror jeg de fleste andre er enig i. Sjokoladepålegg er ikke noe annet enn godteri. At det blir markedsført som pålegg gjør det ikke noe sunnere.

Videre handler det også om å ikke vende barn til å spise for mye søtsaker. Spiser du sjelden godteri vil du heller ikke ha samme behovet for å spise det som en som spiser det ofte har. Det blir rett og slett en avhengighet, og etter egen erfaring kan godtesuget sammenlignes med nikotinsuget man får av å snuse.
Sist endret av Gamgee; 12. april 2010 kl. 18:05.
Sitat av Weili Vis innlegg
Ikke glem spiseforstyrrelser som anorexia eller bulimi, er disse også foreldrenes ansvar? Kom en positiv undersøkelse som viste at norske barns vekt har stoppet å stige, mye takket være matopplysning og mer aktivitet i skolen. Gjør sunn og god mat billigere, hvis sjokoladen kostet 4 ganger mer enn bananen så sier det seg selv hva ukelønna kan hige etter.
Vis hele sitatet...
Nei. Anorexia og bulimi er sykdommer som kan trigges av mange kompliserte faktorer og ofte krever profesjonell behandling. Det blir som å gi foreldre ansvar for diabetes - det kan skje hvem som helst, enda oddsen selvfølgelig øker med overvekt og elendig kosthold. Men det er ingen direkte måte foreldre med sikkerhet kan motarbeide de ovennevnte lidelser, og derfor skal selvfølgelig ikke foreldre holdes ansvarlig.

Hele grunnlaget for mine meninger er nettopp det at fedme er et veldig konkret fenomen med veldig konkrete, simple løsninger. Unntaket er selvfølgelig alvorlige genetiske defekter som går ut over f.eks sultrefleks eller metabolisme etc.

Forøvrig påfallende det du sier, jeg mener å huske vekten fortsatt var i øke?

Jeg er for billigere sunn mat, og det kan sevlfølgelig være en del av løsningen.
Sitat av Njord Vis innlegg
Haha, da spør jeg, hva er galt med sjokoladepålegg? Det er i det minste godt, og gode pålegg er det mange som sliter med å finne. Heller sjokoladepålegg på brødskive med sjokolademelk til, enn sjokolade til lunsj...
Om du virkelig tror det er sjokoladePÅLEGG\MELK som står for fedmeproblemene er det noe galt med tankegangen din..
Vis hele sitatet...
Hva har jeg sagt som får deg til å si at jeg mener fedmeproblemene er på grunn av sjokoladepålegg? Jeg nevnte mange små tiltak som kunne gjøres fra skole og barnehage. Jeg tør påstå at jeg vet hundre ganger så mye som deg om ernæring, og når du tar helt av om dette sjokoladepålegget, så synes jeg dette blir flisespikkeri.

Du lurte på hva som var galt med det: Det er sukker. Det er unødvendige karbohydrater som bidrar til ustabilt blodsukker og søtsug hos barna.

Fortell meg heller, hva er det du mener kan gjøres?

Mitt hovedforslag var subsidiering/midre avgifter på sunn mat, evt også litt mer avgifter på sukkerbomber o.l.

Du bidrar ikke mye til debatten bare ved å si at du mener barn bør få sjokoladepålegg fordi skiver smaker hest uten.
Sist endret av Matthiesen; 12. april 2010 kl. 18:14.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det er nok heller du som er fryktelig kresen. Det finnes da en haug med gode og sunnere pålegg til brød, og det tror jeg de fleste andre er enig i. Sjokoladepålegg er ikke noe annet enn godteri. At det blir markedsført som pålegg gjør det ikke noe sunnere.

Videre handler det også om å ikke vende barn til å spise for mye søtsaker. Spiser du sjelden godteri vil du heller ikke ha samme behovet for å spise det som en som spiser det ofte har. Det blir rett og slett en avhengighet, og etter egen erfaring kan godtesuget sammenlignes med nikotinsuget man får av å snuse.
Vis hele sitatet...
wrong
Jeg spiser alt. Men det blir utrolig tørt i lengden, og da er sjokolade\nøttepålegg veien å gå. sjokoladepålegg\melk vil ikke være noe farlig.
Skal man tenke sånn kan man ikke spise ost/fabrikkprodusert syltetøy +++ ..
Sitat av Njord Vis innlegg
wrong
Jeg spiser alt. Men det blir utrolig tørt i lengden, og da er sjokolade\nøttepålegg veien å gå. sjokoladepålegg\melk vil ikke være noe farlig.
Skal man tenke sånn kan man ikke spise ost/fabrikkprodusert syltetøy +++ ..
Vis hele sitatet...
Du er ikke et lite barn. Get it?

Ost er forøvrig ikke karbohydratrikt og bidrar ikke til noe spesielt til blodsukkernivåendring.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hva innebærer dette? Gi et eksempel på en lov, etterfulgt av noen eksempler på dommer.


Helt utrolig at det finnes folk som deg. Hva i alle dager er så viktig med sjokoladepålegg? Det er rett og slett snop. Barn trenger ikke være avhengig av det. De kan få syltetøy en gang i blant, det er greit. Men jeg har selv jobbet i barnehage der det søteste du får er prim. Barna klager ikke. Så hvis du VIRKELIG synes så synd på barn som ikke får sjokolade hver morgen så bør du gå i deg selv.
Vis hele sitatet...
Eksempel på lov: Om et barn under 10 år har veldig aggressiv vektøkning, eller allerede har BMI på over 30, kan foreldre risikere bøter eller at ungen midlertidig sendes på "fat camp" dersom forholdet ikke utbedres umiddelbart.

Pakk det inn i knotete lov-formuleringer, så har du utkastet.

Eksempel på dom: Foreldrene til ole får 10 000 i bot for å ikke gjøre noe med at han har gått opp 3 BMI'er på 2 måneder med elendig ernæring.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Eksempel på lov: Om et barn under 10 år har veldig aggressiv vektøkning, eller allerede har BMI på over 30, kan foreldre risikere bøter eller at ungen midlertidig sendes på "fat camp" dersom forholdet ikke utbedres umiddelbart.

Pakk det inn i knotete lov-formuleringer, så har du utkastet.

Eksempel på dom: Foreldrene til ole får 10 000 i bot for å ikke gjøre noe med at han har gått opp 3 BMI'er på 2 måneder med elendig ernæring.
Vis hele sitatet...
Jeg er imot denne tilnærmingen fordi jeg tror det hele er en krenkende prosess som har med folks liv å gjøre. Jeg tror ikke straff er veien å gå. Hva med de som ikke klarer det? Skal de få jevnlige bøter? Her kommer mennesker til å føle seg mindreverdige, og ikke at de får noe hjelp. Jeg vil også påstå at dette vil tvinge barn på dietter, noe jeg er sterkt imot. Livstilsendring er det som må til, ikke at barn skal bli fortalt at de må slanke seg for å komme til akseptabelt nivå.

Vi trenger å HJELPE folk til å fokusere på helse. SE hva Jamie Oliver gjør. Ta en titt på "Food Revolution". Lær foreldre å lage middag! Sunne måltider.
skyter inn her selv.

Har nå en sønn på 3 år selv, og er av en annen oppfatning enn mange foreldre rundt meg.

jeg lar min sønn få litt (merk, LITT) godteri hver dag.
Egen erfaring fra jeg var smågutt tilsier at "vente til lørdagen" er bullsh**, da jeg som oftest aldri klarte det, og det ble uendelig mye mer snop i helga (vi snakker raus mor + sverigetur = 1-2 kg hver lørdag).

Dette i kombinasjon med mye pc og tv utgjorde dårlig resultat, hvor jeg veide 101,6 kg ved 15-års alderen (begynte å trene når jeg var 15, men hadde fortsatt "one-pack".)

i voksen alder (typ 19 år og 6 år fremover i tid, til nå) spiser jeg heller en 5-10 godtebiter om dagen, dette for å unngå det store suget til lørdagene.
Liner de opp på bordet (ikke som drugs-linere for de som ville misforstå), og spiser de i ny og ne, noen dager "orker" jeg ikke mer enn 3-5 stk. føler meg da mett på sukker, drikker ei heller brus, heller mye vann.

har nå holdt 93 kg i en god del år.

tror dette vil slå positivt ut på guttungen (har ikke tv hjemme, bruker pc og projektor for også å sile ut hva han får lov til å se på.)
Litt godteri hver dag for å unngå suget, kombinert med friluftsliv tror jeg er en sikker kombinasjon.

(ja, guttungen spør etter mer når det er tomt, men ser jo da at faren sin ikke sitter og koser seg med flere kilo, men like mange biter, og slutter så og spørre.)

monkey see, monkey do vettu han ser at han får like mange biter som meg. jeg tror dette spiller positivt inn, da jeg virker "rettferdig" i hans øyne.

BTW, min mor spiser uhorvelige mengder sjokolade, samme gjør "min generasjon" bl.a venner og familie, jeg skiller meg vel ut, i håp om at min sønns generasjon snur på dette
Sist endret av Tommen_; 12. april 2010 kl. 18:40. Grunn: leif
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg er imot denne tilnærmingen fordi jeg tror det hele er en krenkende prosess som har med folks liv å gjøre. Jeg tror ikke straff er veien å gå. Hva med de som ikke klarer det? Skal de få jevnlige bøter? Her kommer mennesker til å føle seg mindreverdige, og ikke at de får noe hjelp. Jeg vil også påstå at dette vil tvinge barn på dietter, noe jeg er sterkt imot. Livstilsendring er det som må til, ikke at barn skal bli fortalt at de må slanke seg for å komme til akseptabelt nivå.

Vi trenger å HJELPE folk til å fokusere på helse. SE hva Jamie Oliver gjør. Ta en titt på "Food Revolution". Lær foreldre å lage middag! Sunne måltider.
Vis hele sitatet...
Hva med de som ikke klarer å avstå fra alkohol? Hva med de som ikke klarer å styre seksuelle lyster? Om man ikke klarer å oppfylle de grunnleggende kravene for å være en skikket foreldre, så er man enkelt og greit uskikket. At man tar ansvar for barns utvikling og påser at det ikke utvikler alvorlig fedme før det fyller 10-12 mener jeg burde være et grunnleggende kriterium for foreldrerett. Det er ikke en menneskerett å ha barn.

Såklart vi må hjelpe, men foreldre må da også kunne gjøre noe selv. All nødvendig informasjon er lett tilgjengelig, evnt koster en konsultasjon hos en ernæringsekspert ingenting veid opp mot at man får mer enn nok info på en time til å kunne ha en bedre tilnærming til barn og kosthold.

Å stimulere til en aktiv livsstil er selvfølgelig også en viktig del av forebyggingsprosessen.

Alternativt til bøteleggingen er jo å bare gi saken rett til barnevernet og la dem håndtere det på lik linjen med alkoholisme eller de som gir barna en ørefik. Måtte jeg velge om jeg skulle fått en lusing av pappa innimellom som barn, eller oppfostret til fedme, hadde jeg ikke nølt engang.

Det er tusenvis av tiltak som kan gjøres i det offentlige, men da må man ha mer ressurser enn hva det er realistisk å håpe på.

Sitat av Tommen_ Vis innlegg
skyter inn her selv.

jeg lar min sønn få litt (merk, LITT) godteri hver dag.
Egen erfaring fra jeg var smågutt tilsier at "vente til lørdagen" er bullsh**, da jeg som oftest aldri klarte det, og det ble uendelig mye mer snop i helga (vi snakker raus mor + sverigetur = 1-2 kg hver lørdag).
Vis hele sitatet...
Absolutt et overlegent alternativ til lørdagsfråtseriene.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Alternativt til bøteleggingen er jo å bare gi saken rett til barnevernet og la dem håndtere det på lik linjen med alkoholisme eller de som gir barna en ørefik. Måtte jeg velge om jeg skulle fått en lusing av pappa innimellom som barn, eller oppfostret til fedme, hadde jeg ikke nølt engang..
Vis hele sitatet...
Nå er du inne på noe. Barnehager og barneskoler kunne ha sendt inn bekymringsmeldinger til barnevernet, og de ha ansatte som jobber med veiledning og oppfølging av foreldrene.

DETTE er et godt forslag, men det koster.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Njord Vis innlegg
Haha, da spør jeg, hva er galt med sjokoladepålegg? Det er i det minste godt, og gode pålegg er det mange som sliter med å finne. Heller sjokoladepålegg på brødskive med sjokolademelk til, enn sjokolade til lunsj...
Om du virkelig tror det er sjokoladePÅLEGG\MELK som står for fedmeproblemene er det noe galt med tankegangen din..
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har så utrolig stort fokus på karbohydrater? Når man uansett får i seg veldig mye karbohydrater gjennom brød syns jeg man kan utjevne det litt med å fokusere på å få i seg proteiner og fett gjennom pålegget. Hva med skinke, ost, grønn salat og tomater som pålegg? Eller, for den saks skyld, en salat bestående av et par hundre gram kjøtt, fisk eller skalldyr, grønn salat, tomater, paprika, løk og og oliven i stedet for hele brødbestyret? Eller hva med en god biff, med ris/linser/bønner og salat som tilbehør? Lunch trenger ikke være kjedelig.

Og hva sjokolademelk angår... Melk er næringsrikt nok i seg selv, ser ingen grunn til å helle sukker og sjokolade i noe som i utgangspunktet er relativt sunt.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Er jo barnemishandling når foreldrene lar barnet hive inn på mat mens barnet oser opp i vekt.
Nå må vi slutte å diskriminere stivelses holdig mat, hvertfall de med fiber som også gir deg metthets følelse.
Den vestlige dietten er basert på hvete som foruten om polysakkarider som gir en stabil forbrennings kurve og
fyller opp glykogen lagrene slik en at kan drive høy fobrenning over lengre tid uten og føle deg sliten også
bidrar med proteiner i form av ensensielle aminosyrer.

Og hva feiler det smaksløkene dine Njord
Sitat av Gloss Vis innlegg
Nå må vi slutte å diskriminere stivelses holdig mat.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne diskriminere den maten. Jeg tror vi mennesker fungerer best i en god balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater. Den vestlige dietten har et overfokus på karbohydrater, spesielt i Norge der stort sett alle våre måltider har karbohydrater som hovedtilbehør.

Prøv å lage et måltid med lite karbohydrater her i Norge. Du ser raskt at det skiller seg ut.

Vi kommer nok alltid til å spise litt snop og drikke brus. Dessert blir det også. Når alle andre måltid også er karbohydrater så legger vi på oss.
Sitat av Tommen_ Vis innlegg
Litt godteri hver dag for å unngå suget, kombinert med friluftsliv tror jeg er en sikker kombinasjon.
Vis hele sitatet...
Det suget hadde aldri vært der hvis du ikke hadde introdusert gutten for godteri in the first place.

Beklager Tommen, men jeg synes det høres ut som en jævlig dårlig plan, og jeg har ikke en gang peiling på kosthold. Det er ikke sånn at du enten må kjøre litt godteri hver dag, eller en masse godteri på lørdag. Litt godteri på lørdag holdt fint for oss andre.
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har så utrolig stort fokus på karbohydrater? Når man uansett får i seg veldig mye karbohydrater gjennom brød syns jeg man kan utjevne det litt med å fokusere på å få i seg proteiner og fett gjennom pålegget. Hva med skinke, ost, grønn salat og tomater som pålegg? Eller, for den saks skyld, en salat bestående av et par hundre gram kjøtt, fisk eller skalldyr, grønn salat, tomater, paprika, løk og og oliven i stedet for hele brødbestyret? Eller hva med en god biff, med ris/linser/bønner og salat som tilbehør? Lunch trenger ikke være kjedelig.

Og hva sjokolademelk angår... Melk er næringsrikt nok i seg selv, ser ingen grunn til å helle sukker og sjokolade i noe som i utgangspunktet er relativt sunt.
Vis hele sitatet...
Du skal spise 3-5 ganger om dagen, alt hva du har tid til.
Jeg vil anbefale:
Frokost:
Brødskive med valgfritt pålegg til frokost, Vann/melk/juice og drikke
Lunch:
Brødskive eller salat med samme drikke
Middag:
God gammeldags potet og fisk/kjøttkaker med salat/grønnsaker ved siden av. Samme drikke her også
Kveldsmat:
Brødskive med samme drikke

Innfør kantiner som lager mat til skolebarna, næringsrik mat som inneholder masse vitaminer og mineraler som kroppen trenger. spiser man riktig vil forbrenningen bli bedre. Kjører man i tillegg nok gym så man blir godt trent vil forbrenningen bli forbedret MASSE
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Nei. Anorexia og bulimi er sykdommer som kan trigges av mange kompliserte faktorer og ofte krever profesjonell behandling. Det blir som å gi foreldre ansvar for diabetes - det kan skje hvem som helst, enda oddsen selvfølgelig øker med overvekt og elendig kosthold. Men det er ingen direkte måte foreldre med sikkerhet kan motarbeide de ovennevnte lidelser, og derfor skal selvfølgelig ikke foreldre holdes ansvarlig.

Hele grunnlaget for mine meninger er nettopp det at fedme er et veldig konkret fenomen med veldig konkrete, simple løsninger. Unntaket er selvfølgelig alvorlige genetiske defekter som går ut over f.eks sultrefleks eller metabolisme etc.

Forøvrig påfallende det du sier, jeg mener å huske vekten fortsatt var i øke?

Jeg er for billigere sunn mat, og det kan sevlfølgelig være en del av løsningen.
Vis hele sitatet...
Men med denne tankegangen avviser du jo fedme som et resultat av overspising/trøstespising som jo også ER en spiseforstyrrelse. Overspising kan være like komplisert som anorexi og i noen tilfeller enda vanskeligere å identifisere som et psykologisk problem.

En ny undersøkelse viste at hos 6-7åringer hadde nå vekten stagnert (ikke gått ned fra gjennomsnittet målt før) og forskerne mente at dette hadde sammenheng med foreldrenes forbedret engasjement (for kostholdet og aktivitetsnivået til deres barn). Det er jo positivt. Utvilsomt langt å gå, særlig når det gjelder barn som er 10+ år gamle, men vi bør jo trekke fram det positive når det er noe

Og ja, billigere sunn mat, større utvalg av sunn mat (helt tragisk i Norge, i den vanlige butikken som de fleste handler i).
Sitat av Njord Vis innlegg
Du skal spise 3-5 ganger om dagen, alt hva du har tid til.
Jeg vil anbefale:
Frokost:
Brødskive med valgfritt pålegg til frokost, Vann/melk/juice og drikke
Lunch:
Brødskive eller salat med samme drikke
Middag:
God gammeldags potet og fisk/kjøttkaker med salat/grønnsaker ved siden av. Samme drikke her også
Kveldsmat:
Brødskive med samme drikke
Vis hele sitatet...
Dette var det dårligste forslaget jeg har sett for vekt. Karbokarbokarbo.
Nå kommer jo brus og snop i tillegg, og da ryker det til.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av Gloss Vis innlegg
Nå må vi slutte å diskriminere stivelses holdig mat, hvertfall de med fiber som også gir deg metthets følelse.
Den vestlige dietten er basert på hvete som foruten om polysakkarider som gir en stabil forbrennings kurve og
fyller opp glykogen lagrene slik en at kan drive høy fobrenning over lengre tid uten og føle deg sliten også
bidrar med proteiner i form av ensensielle aminosyrer.

Og hva feiler det smaksløkene dine Njord
Vis hele sitatet...
Den norske dietten er basert på 60% karbohydrater (http://www.snl.no/.sml_artikkel/karbohydrater) ble grunnlagt på 60-tallet og er forlengst blitt avleggs. Mat med høyt karbohydratinnhold gir deg langt fra en stabil blodsukkerkurve, men heller massevis av topper og bunner.

En frokost bestående av brød, syltetøy/nugatti/whatever blokkerer fettforbrenningen fordi sukkeret øker insulinnivået, noe som igjen oppregulerer et enzym kalt lipoprotein lipase i fettvevet som gjør at fettet lagres. Når insulinnivået er blitt forhøyet som av en slik frokost, vil blodsukkernivået raskt falle og du vil igjen får en sultfølelse lenge før du egentlig er sulten.

Klarer du derimot å kjøre et kosthold der du spiser kjøtt uten poteter, kylling uten ris, kjøttdeig uten spagetti og frokost uten brød vil insulinnivået og blodsukkernivået holde seg i en stabil kurve uten en masse topper og bunner.

Og forøvrig; melk er for kalver.

Denne kronikken i Tidsskrift for Den norske legeforening tar seg av mesteparten av hva jeg prøver å si på en bedre måte enn jeg klarer.

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php...9%7C2382-4.pdf
Sist endret av Eplefisk; 12. april 2010 kl. 19:54.
Det eneste den rapporten konluderer med er at man får en bedre hjerne utvikling av fett, da spessielt omega -3 kontra omega -6 hvor vår moderne diett har forflyttet seg fra fifty fifty til, ja jeg husker ikke helt,
men betydlig høyere andel omega -6

Der er jeg fulstendig enig min gode man,
men her diskuterer vi overvekt, og som du sier insulin produksjonen går opp ved intak av sukker, da spessielt mono sakkarider, men det er ikke det jeg sier vi trenger.
En diett basert på 6o% pollysakkarider er ideelt med et tilsvarende økning i insulin som nettopp sørger for en forbrenning av disse.

Jeg studerer biokjemi og vet ett og annet om dette.

Når det gjelder melk er jeg forøvrig enig med deg

BTW

http://www.aftenposten.no/helse/article3602798.ece

Fett, spessielt mettet og proteiner er krever mye mer energi å fobrenne enn karbohydrater

Sant nok at er målet ditt å gå ned i vekt må du forbrenne fett (fett forbrennes heldigvis før proteiner),
men det hjelper ikke å fylle på med dette for det,
simpel logikk
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg studerer biokjemi og vet ett og annet om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at man på biokjemi ikke får særlig mye fokus på lavkarbodietter og dens virkning på kroppen. Hva er ditt syn på kostholdsfilosofiene til Atkins og Fedon?
Som jeg beskrev over

Populær hype
Sitat av Gloss Vis innlegg
Som jeg beskrev over

Populær hype
Vis hele sitatet...
Kan du forklare litt om hvorfor det fungerer da i såfall? Både meg og min far har prøvd. Han gikk suksessfult ned med fedon, og jeg gikk ned på kort tid med atkins.

Hva er de alternative svarene på at det virker?
BMI bør ikke brukes på noen som helst måte for å avgjøre hvor overvektig en unge er, den tar ikke hensyn til muskler, benbygging, hvor mye vann man har i kroppen eller lignende. Jeg er ikke spesielt veltrenet men jeg har en BMI på 30,1. det finnes ikke et menneske som ser på meg som overvektig. Jeg har litt fett på magen og det er det.
Sitat av Gloss Vis innlegg
D
En diett basert på 6o% pollysakkarider er ideelt med et tilsvarende økning i insulin som nettopp sørger for en forbrenning av disse.

Jeg studerer biokjemi og vet ett og annet om dette.

Når det gjelder melk er jeg forøvrig enig med deg

BTW

http://www.aftenposten.no/helse/article3602798.ece

Fett, spessielt mettet og proteiner er krever mye mer energi å fobrenne enn karbohydrater

Sant nok at er målet ditt å gå ned i vekt må du forbrenne fett (fett forbrennes heldigvis før proteiner),
men det hjelper ikke å fylle på med dette for det,
simpel logikk
Vis hele sitatet...
En diett basert på 60% polysakkarider er helt på trynet. Tar man med i beregningen at man alltid får litt monosakkarider med mindre man er helt nazi på dieten anbefaler du dermed ca 70% (!) karbohydrater i kosten. Det er en helt absurd fordeling av næringsemnene med mindre du holder på å sykle tour de france.

Biokjemi? Hva i alle dager har det med ernæring å gjøre på et praktisk plan?

Er ikke alt du skriver på slutten som gir noen som helst mening, men det med at "fett forbrenner" før proteiner var en utrolig diffus og missledende konklusjon (spesielt til å komme fra en biokjemiker). Det avhenger av alt fra blodsukker til intentistetsnivå hvor kroppen henter glukosen fra. Tror du kroppen først bruker det i blodet til det er tomt, så tømmer glykogenlagrene og så begyner å bearbeide fett? I så fall hadde du kolapset om du anstrengte deg så fort du faktisk begynte å slanke deg.

Dette er enkelt og greit ca like seriøst som det du overhører guttungene sier til hverandre på sats.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Kan du forklare litt om hvorfor det fungerer da i såfall? Både meg og min far har prøvd. Han gikk suksessfult ned med fedon, og jeg gikk ned på kort tid med atkins.

Hva er de alternative svarene på at det virker?
Vis hele sitatet...
Atkinson er en jævla idiot, som enkelt og greit bruker regelrett pisspreik (pisse ut energipakker og gud vet hva) til å pakke inn et budskap som kun har indirekte slankende effekt.

Det er enkelt og greit slik at om du ikke spiser karbohydrater overhodet må du ha et enormt kvalmende fettkonsum for å få deg normal mengde kcal. Så det som skjer er at enda du kan spise så mye du vil - så vil du ikke få i deg mange kcal, og dermed mister du vekt. Karbhydratholdig kost er rett og slett mer "kalorier pr metthetsenhet".

Men vekttapet er på ingen mer effektivt enn et [/b]tilsvarende kcalkonsum med en vanlig diet.[/b] Det er jo klart at hvis man kutter ut: poteter, korn, frokostblandinger, pasta, ris osv osv osv så går man ned i vekt! Han kunne likegjerne sagt man ikke skal spise mat som er firkantet, for å sette det på spissen.

Her er omtale av en studie gjennomført av BBC med eneggede tvillinger (altså lik metabolisme). Den ene spiser atkinson, den andre spiser normal lav-kcal diet med samme kcalinnhold. De går ned tilsvarende i vekt, og atkinson er avslørt som den narren han er.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3416637.stm

Fedon føyer seg i rekken, men han er ihvertfall inne på noe. Men jeg kan ærlig si jeg ikke har gitt han stort med oppmerksomhet etter at han begynte å plusse sammen glykemisk indeks til matvarer for å finne totalverdien av måltidet, noe som enkelt og greit er svindel på lik linje med homoepati (uten at jeg inviterer til noen videre debatt på homoepati her).
For mye fokus på vekt og kosthold kan gi barnet spiseforstyrrelser, vel, hvertfall i følge en dokumentar jeg såg for noen år siden. Jeg tror det er ganske mye i det.

Et friskt barn med et balansert kosthold skal ikke behøve å trene. Barnet skal få all nødvendig fysisk aktivitet gjennom lek, men nå som lek betyr å spille en runde med COD MW og cola er hverdagsdrikke blir barn fete, late og antakeligvis dumme.

Tommen_
Jeg og mine fire søsken fikk bare godterier på lørdagen, da en liten kopp med noe godterier hver og hvis vi var heldige; en skål med popkorn på deling. Sukkersug opplevde jeg aldri, fordi kroppen min ikke var vandt med å motta sukker på en daglig basis og dermed ikke var avhengig. Å la barnet ditt på tre år spise godterier hver dag fordi din mor var slapp med reglene syns jeg er idiotisk. Du forer barnet ditt med giftstoffer på daglig basis, barnet har ikke mulighet for å forstå konsekvensene av dette. Grunnlaget for gode rutiner og selvdisiplin lages når man er barn, er det gode rutiner å spise godterier hver dag?
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Det er enkelt og greit slik at om du ikke spiser karbohydrater overhodet må du ha et enormt kvalmende fettkonsum for å få deg normal mengde kcal. Så det som skjer er at enda du kan spise så mye du vil - så vil du ikke få i deg mange kcal, og dermed mister du vekt. Karbhydratholdig kost er rett og slett mer "kalorier pr metthetsenhet".

Men vekttapet er på ingen mer effektivt enn et [/b]tilsvarende kcalkonsum med en vanlig diet.[/b]
Vis hele sitatet...
Her er det jeg også har hørt at kan være årsaken til at man går ned i vekt ved å kutte ut/ned karbohydrater. At man blir forsynt/mett før man har nådd samme kcal-nivå på måltidet.

Da har jeg et spørsmål. Er ikke det bare helt fantastisk da?
Hvorfor i alle dager skal vi få folk til gå på sultedietter av knekkebrød og ris når vi heller kan be dem spise brokkoli og rent kjøtt og samtidig spise seg mett.

Fedon og Atkins må hedres for deres bidrag til tankegang om dietter. Jeg har ikke lest noen som helst forklaring fra de om hvordan ting fungerer, samtidig så føler jeg ikke at forklaringen av metthet ødelegger deres filosofi.

Vi lever i et land der folk overspiser, og i tillegg er det karbohydrater. Da legger man på seg, og det er det mange av oss som gjør.

Skulle ønske våre matvaner var mer fokusert på bønner og rent kjøtt slik at det var lettere å spise seg god og mett uten å tenke på vekten. I stedet har de aller fleste middager på bordet som ikke gjør folk mett nok, og er kaloribomber:
- Kjøttdeig og pasta
- Pølser og potetstappe
- Grandiosa
- Kylling og ris
Overspising og karbohydratholdig mat er to ting som vanlige oppegående foreldre utmerket godt kan kontrollere i forhold til barnets matvaner.
Klarer man dette i tillegg til å klaske på med sunne fettsyrer, proteiner og dampede grønnsaker har man grunnlaget til et sunt kosthold.
(Man skulle helst ha endret på rekkefølgen på de to forslagene nevnt ovenfor da )

BTW, ris kan man utmerket godt erstatte med mye mer sunne ristyper.
Det er ren og skjær uvitenhet som setter en stopper for at allmennheten ikke handler slik ris fremfor feks. usunn hurtigris.
Samt at den faktisk er raskere å lage da!

Jeg tror rett og slett at den gode, norske matkulturen er på vei til å dø ut sammen med våre besteforeldre og foreldre.
Slik som jeg har oppfattet det så er det nærliggende å konkludere med at dette er sakens kjerne.
Det er jo det som er hele poenget da, indrefilet med bakt tomat og kesam pesto innholder færre kcal enn
grandiosa

Unskyld jeg mente ikke 6o% pollysakkarider med monosakkarider i tilegg, men et total konsum av 6o% sakkarider,
da med så høyandel av pollysakkarider som mulig
Sist endret av Gloss; 13. april 2010 kl. 10:32.
skal man bestemme hva som er idealvekt i de forskjellige aldre da?

Og vike fra ett av de mest grunnleggende prinsippene for demokratifrihet til å være forskjellige.

Vi kan ikke alle være like.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
skal man bestemme hva som er idealvekt i de forskjellige aldre da?

Og vike fra ett av de mest grunnleggende prinsippene for demokratifrihet til å være forskjellige.

Vi kan ikke alle være like.
Vis hele sitatet...
Det er veldig stor forskjell på å indoktrinere vaner som har så mange dokumenterte bieffekter i barn, og det å praktisere retten til å "være forskjellige". Med den syltynne retorikken kunne jeg argumentert for at barnehagetantene skal kunne røyke 20 om dagen - innendørs, at lommemannen skal få utøve sine lyster etc.

Man skal ikke bestemme noen idealvekt og det har heller aldri noen påstått. Det å derimot definere et tak for hva som er farlig, akutt og langsiktig, er noe helt annet.

Sitat av GothQueen Vis innlegg
For mye fokus på vekt og kosthold kan gi barnet spiseforstyrrelser, vel, hvertfall i følge en dokumentar jeg såg for noen år siden. Jeg tror det er ganske mye i det.

Et friskt barn med et balansert kosthold skal ikke behøve å trene. Barnet skal få all nødvendig fysisk aktivitet gjennom lek, men nå som lek betyr å spille en runde med COD MW og cola er hverdagsdrikke blir barn fete, late og antakeligvis dumme.

Tommen_
Jeg og mine fire søsken fikk bare godterier på lørdagen, da en liten kopp med noe godterier hver og hvis vi var heldige; en skål med popkorn på deling. Sukkersug opplevde jeg aldri, fordi kroppen min ikke var vandt med å motta sukker på en daglig basis og dermed ikke var avhengig. Å la barnet ditt på tre år spise godterier hver dag fordi din mor var slapp med reglene syns jeg er idiotisk. Du forer barnet ditt med giftstoffer på daglig basis, barnet har ikke mulighet for å forstå konsekvensene av dette. Grunnlaget for gode rutiner og selvdisiplin lages når man er barn, er det gode rutiner å spise godterier hver dag?
Vis hele sitatet...
Tror ingen her har ment å argumentere for at småbarn skal _Trene_, men derimot være i normal fysisk aktivitet.

Når det gjelder spiseforstyrrelser har du helt rett, barn i 7-11 års alderen er sjokkerende nok ekstremt utsatt for å utvikle spiseforstyrrelser. Men det er nettopp dette som er poenget mitt - barna selv skal ikke ofre dette en tanke, det er foreldrenes ansvar å indirekte følge opp barnets vekt og tilpasse aktiviteter og diet uten at barnet involveres direkte i denne prosessen.

Innlegget ditt til tommen vil jeg gjerne ha utdypet, hva 20 gram snop gir av helsefarer kan jeg ikke svare på selv engang. Eneste jeg vet er at problemet med snop som regel er blodsukkertoppen, og det påfølgende insulinhoppet, noe som ikke vil være et problem når inntaket er så lavt.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:22.