Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du vegetarianer?
Ja 47 4,79%
nei 934 95,21%
Stemmegivere: 981. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  213 31900
Hei!

Kom i diskusjon med søskenbarne mitt om vegetarianere kontra ikke-vegetarer.

Jeg siterer det hun sier:
Nå begynner jeg å bli drittlei av å bli sett ned på av vegetarianere! Jeg har ikke uttalt meg en dritt om de før, og har ikke brydd meg om deres måte å spise på, men la meg få eta kjøttet mitt i fred så kan dere få holde dere til gress og grønne enger!

Kom ikke å fortell meg at jeg ville fått et bedre liv av å spise grønske og kaninfòr fremfor kjøtt, når man per dags dato må spise 4 gulrøtter for å få i seg like my kalsium som det var i ei gulrot i 1940.

Forskningen - som dere vegetarianere er så glad i - viser at mange grønnsaker har mistet halvparten av sitt natrium og kaliuminnhold sammen med over 70 prosent av jerninnholdet siden 1940 og laksens omega3 innhold har blitt halvert på 10 år, bare for å gi et eksempel, så kan dere få ha uthulte, posete øyne og likblek hud i fred.

dere kan sitte der og gnege på frukt og grønt som er blitt fraktet nesten hele verden rundt i store, skitne biler og fly som forurenser lufta og sprer støv og skitt på jorda hvor gulrøttene deres plantes bare for å havne i grønnsaksdisken på mega uten dårlig samvittighet, imens jeg tar meg en biff av godt, norsk hjemmeslakta villsau. Jeg bryr meg ikke om hva dere trør i kjeften, så lenge dere ikke legger dere opp i hva jeg eter.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har også merket det.
- Hvorfor blir vi alt-etende sett ned på av vegetarianere?
- Hvorfor blir vi stemplet som dårlig/urent menneske bare fordi vi spiser kjøtt?


Jeg mener, naturen må få gå sin gang.
Er det galt av andre rovdyr som rev og gaupe å drepe og spise andre levende dyr?

Og jeg er fullstendig enig med mitt søskenbarn.
Jeg har en kompis som er veggis, og han rakker ned på meg hver gang han ser at jeg spiser noe kjøtt.
Jeg får stadig høre hvor uren jeg er, og at jeg er et dårlig menneske fordi jeg spiser noe som har levd, hatt et ansikt og har følt følelser.


Mitt søskenbarn sier noe om at grønnsakene ikke er like sunne som før.
- Det fant jeg ikke noen kilder på, og jeg kan innrømme at jeg ikke brukte alt for lang tid på det heller.
Men vist jeg tenker meg om så kan jeg lett tro på at det er sant mtp. på all forurensingen som pågår i dag.

Men jeg vil at dere skal vite at jeg ikke har noe imot vegetarianere, jeg er bare lei av å bli sett på som et dårlig menneske bare fordi jeg spiser kjøtt.



Men hva er deres meninger på dette emnet?
Vegetarianere og ikke-vegetarianere, diskuter!
Kom med synspunkter fra alle kanter.
Sist endret av Ondskap; 27. mars 2010 kl. 12:27.
Jeg har aldri opplevd å bli sett ned på av en vegetarianer fordi jeg spiser kjøtt..
Grønnsakene lever jo de og, hvis ikke så hadde de ikke vokst og blitt store og sterke
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg har aldri opplevd å bli sett ned på av en vegetarianer fordi jeg spiser kjøtt..
Vis hele sitatet...
Nei, ikke du direkte.

Men vist du får øynene opp, og ser deg rundt om kring.
Så mener de fleste vegetarer at det er dårlig og spise kjøtt.
Og noen vegetarer mener at du er et dårlig og kanskje også et ondt menneske som spiser noe som har hatt et ansikt.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Nei, ikke du direkte.

Men vist du får øynene opp, og ser deg rundt om kring.
Så mener de fleste vegetarer at det er dårlig og spise kjøtt.
Og noen vegetarer mener at du er et dårlig og kanskje også et ondt menneske som spiser noe som har hatt et ansikt.
Vis hele sitatet...
På tide å begynne med genmanipulering slik at dyrene ikke får et ansikt da?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er det ikke grovt sett at pattedyr som har jeksler er planteeter og de med spisse tenner er kjøtteter, Fks en ku, og en tiger

Mennesket har både og, jeg vil tro om man ikke spiser riktig kosthold blir man feilernært, litt vansklig å få obligatoriske fett/proteiner via kaninmat syntes jeg.
Er 1 som har svart JA på pollen da. Kan ikke den personen komme med sitt synspunkt?!
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Nei, ikke du direkte.

Men vist du får øynene opp, og ser deg rundt om kring.
Så mener de fleste vegetarer at det er dårlig og spise kjøtt.
Og noen vegetarer mener at du er et dårlig og kanskje også et ondt menneske som spiser noe som har hatt et ansikt.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke fått sagt direkte fra enten en muslim eller kristen at jeg kommer til helvete hvis jeg ikke tror på gud, men de mener jo det. Jeg har heller aldri opplevd at noen vegetarianere har rakket ned på meg, og om de mener jeg er et dårlig menneske, vil jeg si jeg driter i det..
Mange som teoriserer med at kjøtt senker levealderen(som mange andre ting). Og at kroppen vår enda ikke er laget for å fordøye det 100%.

Personlig mener jeg at hvis jeg spiser kjøtt og jeg bare hadde blitt 50 år pga det, så hadde jeg fortsatt kommet til å gjort det pga at det er så sinnsykt godt :P
"Vegetarianisme er hovedsakelig et kosthold uten produkter laget av dyr. Felles for alle vegetarianere er at en ikke spiser kjøtt, fisk eller fugl." (wikipedia).

Ifølge wikipedias definisjon er jeg altså ikke en vegetarianer. Jeg spiser nemlig egg, meieriprodukter og fisk. Men altså ikke kjøtt. Jeg håper å kutte ut fisken helt og holdent engang i framtida når jeg får mere peiling på godt og proteinrikt vegatarisk kosthold. Hovedgrunnen til at jeg er holder meg unna kjøtt er at jeg driver med meditasjon og at kroppen føles lettere og mere meditativ når jeg spiser vegetarisk kosthold.

Jeg var selv en ihuga kjøttspiser før jeg begynte med meditasjon. Forandringen til et mere vegetarisk kosthold har skjedd gradvis og som resultat av meditativ praksis. Det føles naturlig - og jeg mister rett og slett lysten på kjøtt. Storfe eller grisekjøtt er noe jeg får en indre motstand mot å spise og som jeg absolutt vil holde meg unna. Kroppen føles lettere og mentalt er det også en forandring til ett mere harmoniskt sinn.

Slik jeg opplever det er det vanskelig å være vegetarianer i Norge. Norge må være et av landene i verden med færrest vegetarianere pr. innbygger. MAnge restauranter har ingen tilfredsstillende vegetar-alternativer, og det kan være vanskelig å finne gode vegetar ingredienser i vanlig supermarked (linser/soya osv).

Etterhvert som kosten min er blitt mere og mere vegetarisk har jeg også blitt mere opptatt av å spise økologisk og etisk riktig mat (i den grad det er mulig - og jeg kan finne slike produkter).

Man liker å tro at det norske jordbruk er fantastisk og at dyrene som man spiser lever gode liv. Men er det slik? ER norsk kjøttproduksjon 100% flott og dermed 100% etisk riktig? Det kan man spørre seg. Vi vet at andre steder i Europa der det drives industriell kjøttproduksjon så er det pengene som står i fokus mere enn dyres vel og ve.

Personlig føler jeg at jeg lever et bedre og renere liv ved å ha et bevisst forhold til mine matvaner. Jeg ser ikke ned på mine medmennsker som spiser kjøtt - og kjenner meg ikke helt igjen i at det er en vanlig greie som vegetarianere driver med.

Å være bevisst på hva man spiser synes jeg er viktig. Å tenke på det etiske synes jeg også er viktig. Man kan spørre seg om det er etisk rett å drepe dyr når man strengt tatt ikke trenger det ved å ha ett balansert vegetarisk kosthold. Om man ikke har problemer med dette så bør man iallefall spørre seg om dyrene man spiser lever gode liv eller ikke - og om det er etisk riktig å støtte opp om en kjøttindustri der penger teller mere enn dyrenes ve og vel.
Sitat av Bearass Vis innlegg
"Vegetarianisme er hovedsakelig et kosthold uten produkter laget av dyr. Felles for alle vegetarianere er at en ikke spiser kjøtt, fisk eller fugl." (wikipedia).
Vis hele sitatet...
Vegetarianerisme er vel en veldig grov definisjon - hvor det er mange forskjellige typer vegetarianere fra denne igjen.
http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetar...vegetarianisme
Sitat av Bearass Vis innlegg
"Vegetarianisme er hovedsakelig et kosthold uten produkter laget av dyr. Felles for alle vegetarianere er at en ikke spiser kjøtt, fisk eller fugl." (wikipedia).

Ifølge wikipedias definisjon er jeg altså ikke en vegetarianer. Jeg spiser nemlig egg, meieriprodukter og fisk.
Vis hele sitatet...
Du er pescetarianer, og hvis du kutter fisken er du ovo-lakto-vegetariner
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg håper å kutte ut fisken helt og holdent engang i framtida når jeg får mere peiling på godt og proteinrikt vegatarisk kosthold.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem å få i seg nok preoteiner uten fisk, om du drikker melk og spiser egg. Du vil dog kunne få et problem med å få i deg nok omega 3, med mindre du spiser ganske mye egg og/eller tar tran, linfrøolje etc.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hovedgrunnen til at jeg er holder meg unna kjøtt er at jeg driver med meditasjon og at kroppen føles lettere og mere meditativ når jeg spiser vegetarisk kosthold.
Vis hele sitatet...
Jeg er en av dem som mener at kjøtt, fisk og andre animalske produkter er sunt, og en viktig del av menneskers kosthold. Vi trenger imidlertid ikke mye av disse matvarene. Jeg vil anbefale deg å prøve å spise sashimi (rå fisk), du trenger ikke mer enn 1-2 små porsjoner om dagen for å dekke en stor del av både protein og omega 3-behovet ditt, og kombinert med ett egg, får du kolesterolet du trenger også. Du vil føle deg langt "lettere i kroppen" etter et måltid med en liten-moderat mengde rå fisk, enn etter en stor middag med ovnsbakt laks, poteter og smør
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det føles naturlig - og jeg mister rett og slett lysten på kjøtt.
Vis hele sitatet...
Det er desverre ikke slik at kroppen vår alltid klarer å fortelle oss hva vi trenger. Selv om noen bare har lyst til å spise loff med nugatti (jeg var sånn når jeg var yngre) betyr ikke det at dette er riktig eller sunt for vedkommende. Denne følelsen du sitter med, at det er "naturlig" for deg å ikke spise kjøtt, er en del av det østelige, åndelige mindsettet som følger med meditasjonsinteressen din.

Fortsett med meditasjon, det er jeg overbevist om at er gunstig, men tenk deg om to ganger før du kutter ut flere av de animalske produktene du spiser. Prøv heller, slik jeg anbefaler, å spise fisken rå og i mindre porsjoner. Du vil garantert kjenne en forskjell!
Sist endret av felix_poker; 27. mars 2010 kl. 14:05.


Artig at du nevner sashimi. Jeg er en stor fan av sashimi Felix Poker. Og om jeg spiser fisk er det stort sett det det går i. Etisk sett kan man jo spørre seg om Tunfisk er noe man bør spise. Rovfisk er jo også høyere oppe på næringskjeden og samler dermed opp flere miljøgifter.

Jeg vet at det ikke er problemer å få i seg nok proteiner som en vegetarianer. Det er vel bare det at jeg liker å spise variert og at jeg ikke har så altfor mange retter på mitt repetoar. I.o.m at min forandring til en mere kjøttfri diett er gått naturlig så tenker jeg meg at jeg i framtiden vil kutte ut flest mulig animalske proteiner. På helse siden så pekes det jo bl.a på at animalske proteiner er kreftfremkallende i langt større grad enn vegetabilske proteiner.

Når det gjelder letthet i kroppen har det som du sier absolutt mye med åndelig/østlig mindsett som du velger å kalle det. Spiser jeg kjøtt merker jeg en form for aggressivitet i kroppen. Denne aggressive-energien er fraværende om jeg holder meg til vegetarisk mat. DA føler jeg meg lettere og mere harmonisk. Jeg har absolutt tro på at man er hva man spiser - også i åndelig forstand. Det føles som om et vegetarisk kosthold harmoniserer mye bedre med en meditativ livsstil rett og slett, dette er noe alle som har meditert lenge virker å komme fram til. Det sies at løk og hvitløk også kan ha en effekt. Dette merker jeg ikke noe til selv - men det kan ha med at jeg ikke er like sensitiv enn en som har større kropps- og mental bevisthet enn meg. Slik jeg forstår deg kan det virke som om du tror dette er ren innbilning fra min side. Det kan det være vanskelig å argumentere imot. Jeg er likevel rimelig overbevist om at om du prøver selv å holde deg unna kjøtt en lengre periode at du vil føle deg svært annerledes i både kropp og sinn.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Artig at du nevner sashimi. Jeg er en stor fan av sashimi Felix Poker. Og om jeg spiser fisk er det stort sett det det går i. Etisk sett kan man jo spørre seg om Tunfisk er noe man bør spise. Rovfisk er jo også høyere oppe på næringskjeden og samler dermed opp flere miljøgifter.
Vis hele sitatet...
Selv spiser jeg sashimi av økologisk oppdrettslaks, torsk, sei, makrell, kamskjell, torskerogn og hva annet jeg enn måtte komme over, ikke bare tunfisk
Sitat av Bearass Vis innlegg
På helse siden så pekes det jo bl.a på at animalske proteiner er kreftfremkallende i langt større grad enn vegetabilske proteiner.
Vis hele sitatet...
Hæ? Proteiner, i sin naturlig form (ikke varmebehandlet), er ikke kreftfremkallende. Hverken animalske eller vegetabilske.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er likevel rimelig overbevist om at om du prøver selv å holde deg unna kjøtt en lengre periode at du vil føle deg svært annerledes i både kropp og sinn.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt perioder på 2-3 år uten rødt kjøtt, hvor jeg kun har spist egg, fisk samt noe kylling. Jeg merket ingen forskjell når jeg begynte å spise mer og mer variert igjen. Nå spiser jeg alt av animalske produkter unntatt svin, da det ikke er noe særlig å spise rått (stor fare for trikiner). Jeg kjenner meg aldri "tung" eller "agressiv" etter et slikt måltid, men det må nevnes at jeg aldri varmebehandler maten, og spiser små porsjoner.
Jeg er vegetarianer og vanligvis gidder jeg ikke svare på sånt... men nå følte jeg at jeg måtte, for jeg må bare si det at jeg ALDRI hakker, eller ser ned på folk som spiser kjøtt. Det går heller andre veien, HVER JÆVLA gang det nevnes for andre at jeg er veggis, får jeg gjennomgå - nettopp med disse argumentene som du kommer med her..

Folk: "Jeg hater vegetarianere, blabla, de hakker alltid på andre."
Meg: ....
Folk: "Kan dere ikke bare holde kjeft og la oss spise maten vår?"
Meg: "... ok"
Folk: "Men mennesker er jo MENT å spise kjøtt, du får ikke nok proteiner."
Meg: "... ok"
Folk: "Kjøtt er SUNT!"
Meg: "okei"
Folk: "Vi har tenner, derfor er det riktig at dyr slaktes på fabrikk."
Meg: "Ok"
Folk: "Hva faen spiser du da? Kaninfor? Gress? ÅH HERREGUD, hva spiser du til jul? Spiser du kun poteter til middag hahahahaha." osv...

og det er jo de som synes det er ufattelig morsomt å prøve å provosere ved å sende bilder av dyr som slaktes. Jeg blir ikke provosert. Folk flest blir mer sjokkert enn meg når de ser dyr slaktes, dø osv. kanskje fordi de faktisk spiser det?
Jeg kunne ikke gitt mindre faen i hva dere spiser av tarmer og bæsj blandet sammen i en pølse dere får fra 7/11.
Jeg får i meg masse proteiner og jern. Jeg spiser aldri kun poteter til middag.. jeg spiser heller ikke "kaninfor/gress/grønne enger". Kanskje det heller er folk flest som spiser kjedelige middager med kun kjøtt og poteter, siden alle tror vi kun spiser kokte grønnsaker.

dere kan sitte der og gnege på frukt og grønt som er blitt fraktet nesten hele verden rundt i store, skitne biler og fly som forurenser lufta og sprer støv og skitt på jorda hvor gulrøttene deres plantes bare for å havne i grønnsaksdisken på mega uten dårlig samvittighet, imens jeg tar meg en biff av godt, norsk hjemmeslakta villsau. Jeg bryr meg ikke om hva dere trør i kjeften, så lenge dere ikke legger dere opp i hva jeg eter.
Vis hele sitatet...
OK!!!!!11en elleve... for helvete. Hva med all skogen som hugges for å plante gress for dyr som skal spises OG fraktes?

Jaja, kos dere med kjøttet. La folk spise hva de vil uten å kommentere det til stadighet.
Jeg er ikke vegetarianer selv, basically fordi jeg syntes kjøtt er ufattelig godt. Men jeg sympatiserer med vegetarianerne på grunn av deres bevisstgjørelse av at hvis vi ikke hadde brukt så utrolig mye mat og ressurser på å feite opp slaktedyr hadde vi hatt andre måter å bruke det på, blant annet å bekjempe sult e.l. En kan ha et helt flott kosthold uten kjøtt.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Purge Vis innlegg
Jeg er vegetarianer og vanligvis gidder jeg ikke svare på sånt... men nå følte jeg at jeg måtte, for jeg må bare si det at jeg ALDRI hakker, eller ser ned på folk som spiser kjøtt. Det går heller andre veien, HVER JÆVLA gang det nevnes for andre at jeg er veggis, får jeg gjennomgå - nettopp med disse argumentene som du kommer med her..

Folk: "Jeg hater vegetarianere, blabla, de hakker alltid på andre."
Meg: ....
Folk: "Kan dere ikke bare holde kjeft og la oss spise maten vår?"
Meg: "... ok"
Folk: "Men mennesker er jo MENT å spise kjøtt, du får ikke nok proteiner."
Meg: "... ok"
Folk: "Kjøtt er SUNT!"
Meg: "okei"
Folk: "Vi har tenner, derfor er det riktig at dyr slaktes på fabrikk."
Meg: "Ok"
Folk: "Hva faen spiser du da? Kaninfor? Gress? ÅH HERREGUD, hva spiser du til jul? Spiser du kun poteter til middag hahahahaha." osv...

og det er jo de som synes det er ufattelig morsomt å prøve å provosere ved å sende bilder av dyr som slaktes. Jeg blir ikke provosert. Folk flest blir mer sjokkert enn meg når de ser dyr slaktes, dø osv. kanskje fordi de faktisk spiser det?
Jeg kunne ikke gitt mindre faen i hva dere spiser av tarmer og bæsj blandet sammen i en pølse dere får fra 7/11.
Jeg får i meg masse proteiner og jern. Jeg spiser aldri kun poteter til middag.. jeg spiser heller ikke "kaninfor/gress/grønne enger". Kanskje det heller er folk flest som spiser kjedelige middager med kun kjøtt og poteter, siden alle tror vi kun spiser kokte grønnsaker.



OK!!!!!11en elleve... for helvete. Hva med all skogen som hugges for å plante gress for dyr som skal spises OG fraktes?

Jaja, kos dere med kjøttet. La folk spise hva de vil uten å kommentere det til stadighet.
Vis hele sitatet...
Jeg bare lurer, hvordan vegetarianer er du?
Og hvorfor er du vegetarianer? Fordi du syns synd på dyrene eller fordi du føler deg "lettere" med et annet kosthold?
Jeg har vært sammen med flere både vegetarianere og veganere, kjenner flere som er begge deler, og aksepterer dem for det de er, og de meg for en carnivore som jeg er... Jeg ser ikke noe galt i å spise kjøtt, det er da mange andre arter her på jorda som gjør det samma. Kan også nevne at jeg har prøvd å bli veggis flere ganger, men har sprukket for en saftig burger hver gang...
Jeg har vært lakto-ovo-vegetarianer (dvs. en som spiser meieriprodukter og egg, men ikke kjøtt/fugl/fisk) i femten år, bortsett fra ett av de årene da jeg var veganer (ingen animalske produkter).
Grunnene til det er mange, og ingen av dem er noens business. Samtidig er det ikke min business hva andre folk spiser, så det driter jeg hardt i.
Folk får spise hva de vil.
Igjen da, hver gang noen får rede på at jeg "ikke er som dem" så skal de alltid diskutere det, og det irriterer meg noe jævlig. De skal alltid ha argumenter osv. og prøve å overbevise meg og få meg "over" på kjøtt igjen.
Jeg prøver å forklare at de kan drite i det, fordi det klarer de ikke, og at de også kan drite i å diskutere det, fordi jeg driter i alle deres meninger. Da blir folk ofte irriterte. Det er jo litt moro, da.

Kan vel også legge til følgende:
Det som folk oftest oppfatter som "vegetarianer" er det som heter lakto-ovo-vegetarianer. En som er 100% vegetarianer kalles altså "veganer". Det finnes også andre betegnelser, som "fruktianer" osv. men det er ikke særlig utbredt, ihvertfall ikke i Norge.

Til slutt:

Sitat av Widow Vis innlegg
Jeg bare lurer, hvordan vegetarianer er du?
Og hvorfor er du vegetarianer? Fordi du syns synd på dyrene eller fordi du føler deg "lettere" med et annet kosthold?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer veldig på hvorfor folk er nødt til å vite grunnen for hvorfor man er vegetarianer. Hva er det som er så interessant med det?
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Jeg prøver å forklare at de kan drite i det, fordi det klarer de ikke, og at de også kan drite i å diskutere det, fordi jeg driter i alle deres meninger.
Vis hele sitatet...
For en låst og kjip holdning!
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Jeg lurer veldig på hvorfor folk er nødt til å vite grunnen for hvorfor man er vegetarianer. Hva er det som er så interessant med det?
Vis hele sitatet...
Kosthold er jo dritinteressant! Klart man vi diskutere det!
Jeg har bare lurt på hvorfor vegetarianere ikke spiser kjøtt.
Jeg driter i hva dere spiser, men jeg bare lurer på hvorfor dere absolutt ikke spiser kjøtt.

Liksom...
Er det fordi dere synes synd på dyrene?
Er det ikke etisk rett å spise kjøtt?
Fordi dyrene blir feita opp før de slaktes?
Eller rett og slett fordi dere ikke liker det?


Det er bare det jeg har gått rundt og fundert på.
Sist endret av Ondskap; 27. mars 2010 kl. 18:38.
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Jeg lurer veldig på hvorfor folk er nødt til å vite grunnen for hvorfor man er vegetarianer. Hva er det som er så interessant med det?
Vis hele sitatet...
Fordi mange av grunnene folk presenterer er fullstendig skrullete og gir et inntrykk av at de er fullstendig nevrotiske overfor kjøtt. Da er det interessant å vite om du har grunner som jeg kan identifisere meg med, og som virker mer rasjonelle. Dessuten er det jo interessant å vite hva folk som lever et helt ulikt matliv enn meg tenker.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Jeg har bare lurt på hvorfor vegetarianere ikke spiser kjøtt.
Jeg driter i hva dere spiser, men jeg bare lurer på hvorfor dere absolutt ikke spiser kjøtt.

Liksom...
Er det fordi dere synes synd på dyrene?
Er det ikke etisk rett å spise kjøtt?
Fordi dyrene blir feita opp før de slaktes?
Eller rett og slett fordi dere ikke liker det?


Det er bare det jeg har gått rundt og fundert på.
Vis hele sitatet...
Er det ikke innlysende at det er rimelig individuelt? Noen liker ikke kjøtt, noen liker ikke hvordan de rent fysisk føler seg etter å ha spist kjøtt, noen synes det er ekkelt å spise kjøtt, noen har matintoleranse ovenfor kjøtt og noen lar være å spise kjøtt av etiske årsaker. De etiske årsakene kan være fordi man har utvidet det moralske syn til å omfatte alle dyr, eller fordi man er mot kjøttindustriens behandling av dyr. Noen forteller gledelig om sin årsak, mens andre føler det er en mer personlig greie.

Og argumentasjon om at andre dyr spiser dyr, som ble ytret tidligere, kan lett avfeies med å vise til forskjellen på såkalte "moral agents" og "moral patients".

Selv er jeg ikke vegetarianer, men har kjent flere opp gjennom årene. Jeg har aldri opplevd at noen av de har snakket stygt om de som spiser kjøtt, men jeg har til stadighet opplevd at de blir konfrontert med sin vegetarianisme av andre ikke-vegetarianere, eller at ikke-vegetarianere håner hele konseptet vegetarianisme på generelt grunnlag. Én ting er å spørre en enkeltperson på en vanlig måte om personen vil fortelle hvorfor han/hun er det, uten nødvendigvis å gjøre noen diskusjon ut av det - jeg synes selv det er interessant å høre om - men den direkte konfronterende tonen som veldig mange kjører, hvor de formelig rykker i stolen klare til kamp, synes jeg er tåpelig.

Likefullt synes jeg det er tåpelig når folk fremstiller det som om vegetarianere foretar noen slags organisert hatkampanje mot kjøttetere, og at kjøtteterne må forsvare seg og kjempe mot denne innbilte undertrykkingen, slik det ble i åpningstråden.
Sist endret av Provo; 27. mars 2010 kl. 19:11.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
For en låst og kjip holdning!
Vis hele sitatet...
Den er et resultat av 15 år som veggis, for å si det sånn.
Jeg har innsett at "alle" vil diskutere det ene og alene for å prøve å "omvende" meg og få meg til å innse at jeg ødelegger livet mitt, eller noe i den duren.
Det rar er at hver gang jeg ber om et bra argument for hvorfor jeg skulle begynne å spise kjøtt igjen så er det eneste de kommer på "fordi det er godt". Som om det liksom er en universell sannhet, hehe

Jeg er rett og slett lei av å snakke om det med folk som ikke er interessert i kosthold overhode - og la oss bare innrømme det med en gang: Det er VELDIG få som bryr seg om hva de spiser i forhold til hvor mange som ikke gjør det.

Hjemme hos oss blir forresten 100% av maten laget fra scratch, bortsett fra f.eks. ketchup og slike ting. Ikke noe pose-mat eller frossen-greier her i huset - ikke fordi JEG er så opptatt av det nødvendigvis, men fordi kjerringa liker at alt er sundt og godt
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Jeg har bare lurt på hvorfor vegetarianere ikke spiser kjøtt.
Jeg driter i hva dere spiser, men jeg bare lurer på hvorfor dere absolutt ikke spiser kjøtt.

Liksom...
Er det fordi dere synes synd på dyrene?
Er det ikke etisk rett å spise kjøtt?
Fordi dyrene blir feita opp før de slaktes?
Eller rett og slett fordi dere ikke liker det?


Det er bare det jeg har gått rundt og fundert på.
Vis hele sitatet...
det er det samme som å spørre en kristen hvorfor han er kristen. det er en leve måte.


Men uansett, det er ikke naturlig for mennesker og spise kjøtt, rett og slett. Vi er bare ikke rovdyr. Rovdyr klarer å fange, drepe og fordøye byttedyr uten hjelp av teknologi, våpen eller feller. Desuten kan man se på tennene til rovdyr at dem faktisk er det. Mennesker har en tann struktur som er helt lik den som plante etere har. Det eneste mennesker kan fordøye uten tilbredning er sushi. (etter den har blitt nedfryst i flere timer).
Sist endret av Juicekongen; 27. mars 2010 kl. 21:18.
Juicekongen: Røyker du hasj jevnlig, eller er det noe du nettopp startet med?

Protip: Les over hva du skriver før du trykker submit. Eventuelt få en glup venn til å gjøre det. Det der var bare tåpelig.
Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å holde seg unna en mør indrefilet, som bare lengter etter og gi deg nytelse.

Når noen sier de kjenner en vegetarianer tenker jeg "på naturalister som i den reklamen hvor hun dama blir kjempe sint for at kjærsten har spist kjøtt. Jeg ser henne"

Er det sånn?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Men uansett, det er ikke naturlig for mennesker og spise kjøtt, rett og slett. Vi er bare ikke rovdyr. Rovdyr klarer å fange, drepe og fordøye byttedyr uten hjelp av teknologi, våpen eller feller. Desuten kan man se på tennene til rovdyr at dem faktisk er det. Mennesker har en tann struktur som er helt lik den som plante etere har. Det eneste mennesker kan fordøye uten tilbredning er sushi. (etter den har blitt nedfryst i flere timer).
Vis hele sitatet...
Planteetere har ikke lange dolkeformede hjørnetenner (hoggtenner) slik som oss. Tennene til mennesker er utstyrt for både å spise kjøtt og planter, og det samme gjelder fordøyelsessystemet vårt. Vi har det lange tarmsystemet til planteeterne og magesekken til kjøtteterne. Vi kan helt fint fordøye alt slags rått kjøtt uten problemer, men sjansen for å få en bakterieinfeksjon øker når man spiser rått kjøtt som ikke er behandlet helt riktig.

At vi jakter best med redskaper er ikke noe argument for at vi ikke er kjøttetere. Sjimpanser jakter også med spyd, men de er ikke mindre rovdyr av den grunn.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hæ? Proteiner, i sin naturlig form (ikke varmebehandlet), er ikke kreftfremkallende. Hverken animalske eller vegetabilske.

Jeg har hatt perioder på 2-3 år uten rødt kjøtt, hvor jeg kun har spist egg, fisk samt noe kylling. Jeg merket ingen forskjell når jeg begynte å spise mer og mer variert igjen. Nå spiser jeg alt av animalske produkter unntatt svin, da det ikke er noe særlig å spise rått (stor fare for trikiner). Jeg kjenner meg aldri "tung" eller "agressiv" etter et slikt måltid, men det må nevnes at jeg aldri varmebehandler maten, og spiser små porsjoner.
Vis hele sitatet...
Om du vil sette deg inn i forskning angående animalske proteiner og kreft så kan du bl.a sjekke ut Dr T. Colin Cambell en svært respektert professor. http://www.vegsource.com/event/campbell.htm

Og en svært fin video om du har interresse.. Men den varer i over en time.
http://video.google.com/videoplay?do...7765978236346#

Om du ikke merker noen forskjell på om du spiser kjøtt eller holder deg helt unna kjøtt så er det din personlige erfaring. Det er ofte snakk om subtile forskjeller.

Jeg merker som sagt ikke særlig forskjell på om jeg spiser hvitløk og løk mens andre mennesker merker stor forskjell på dette. Det kan ha med sensitivitet til slike subtile forskjeller å gjøre. (Det kan også ha med andre ting å gjøre. Jeg har en veninne som har osteoporose.. Hun får merbart mye mere smerter i ledd og ben om hun f.eks spiser svinekjøtt.)

Min egen personlige erfaring når jeg holder meg helt unna altslags kjøtt vs å spise storfe osv. er en svært merkbar forskjell i kropp og sinn. Men mine matvaner er jo også utifra personlige grunner.
Jeg klarer ikke å forstå at mat noengang har vært etisk, eller kommer til å bli det. I bunn og grunn handler det jo om overlevelse? Da er etikk underordnet.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg klarer ikke å forstå at mat noengang har vært etisk, eller kommer til å bli det. I bunn og grunn handler det jo om overlevelse? Da er etikk underordnet.
Vis hele sitatet...
Nei, det handler ikke om overlevelse, men preferanser. Man kan i dag helt fint overleve og leve et fullverdig og godt liv uten å spise kjøtt.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Juicekongen: Røyker du hasj jevnlig, eller er det noe du nettopp startet med?
Vis hele sitatet...
Jeg røyker ingenting.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om du vil sette deg inn i forskning angående animalske proteiner og kreft så kan du bl.a sjekke ut Dr T. Colin Cambell en svært respektert professor. http://www.vegsource.com/event/campbell.htm
Vis hele sitatet...
Dette handler om varmebehandlet mat, ikke rå mat.

Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Den er et resultat av 15 år som veggis, for å si det sånn.
Jeg har innsett at "alle" vil diskutere det ene og alene for å prøve å "omvende" meg og få meg til å innse at jeg ødelegger livet mitt, eller noe i den duren. Det rar er at hver gang jeg ber om et bra argument for hvorfor jeg skulle begynne å spise kjøtt igjen så er det eneste de kommer på "fordi det er godt". Som om det liksom er en universell sannhet, hehe
Vis hele sitatet...
I see. At kjøtt er godt er et lousy argument
Hadde du vært veganer hadde jeg dog også forsøkt om "omvende" deg, men med langt mer slagkraftige argumenter, såklart

Ove-lakto-vegetariener er imidlertid helt fint, slik jeg ser det. Man trenger ikke kjøtt.
En ku er da vegetarianer? Og en ku er jo serdeles god på grillen med litt tilbehør . Så da spiser jeg vegetarianere .
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Man maa jo bare vaere glade for at folk er vegitarianere; MER KJOETT TIL OSS!
Bedre med en mishandla kylling, enn en frittgående høne. Det sier ihvertfall mamma
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette handler om varmebehandlet mat, ikke rå mat.
Vis hele sitatet...
Vel.. For å være eksakt så handler det om animalske proteiner vs vegetabilske proteiner. Anbefaler deg å ta en titt på videoen.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Man maa jo bare vaere glade for at folk er vegitarianere; MER KJOETT TIL OSS!
Vis hele sitatet...
Det er "evig" nok kjøtt til nordmenn. Hvis du får sjansen burde du ta en titt i matsøpla på en dagligvarebutikk, der ligger nemlig halve Nasse og en god porsjon Dagros.

Selv kjøper/tilbereder jeg ikke kjøtt selv, men for øyeblikket er jeg ikke vegetarianer (spiser dog langt mindre kjøtt en den gjennomsnittlige nordmann). Legger meg ikke borti hva andre måtte spise, men synes det er litt trist at folk er så totalt likegyldig til hva de putter i seg. Uavhengig om man spiser kjøtt eller ikke, finnes det mange retter man kan lage fra scratch uten at man står på kjøkkenet hele dagen, slik som Toro og Fjordland vil ha det til.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Kom i diskusjon med søskenbarne mitt om vegetarianere kontra ikke-vegetarer.
Vis hele sitatet...
Er det du eller søskenbarnet ditt som er vegetarianer?

Uansett, det at vegetarmaten er mer forurensende enn animalsk mat stemmer ikke.
Vegetarmat er langt mindre ressurskrevende å produsere enn animalsk mat, samtidig som den bidrar til mindre forurensning.
Vis hele sitatet...
Kilde

Tall fra FN viser at verdens kjøttproduksjon står for rundt 18 prosent av utslippene av farlige klimagasser. Til sammenligning står transportsektoren for rundt 13 prosent. Beitende dyr legger samtidig beslag på 70 prosent av all landbruksjord og bidrar til massiv avskoging verden over.
Vis hele sitatet...
Kilde
Jeg driter i hvor mye jeg blir sett ned på av veggiser.

Jeg er en stolt kjøtteter!
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Jeg lurer veldig på hvorfor folk er nødt til å vite grunnen for hvorfor man er vegetarianer. Hva er det som er så interessant med det?
Vis hele sitatet...
Nei, si det du. Jeg synes ihvertfall det er interessant å vite grunnen til at noen har tatt et såpass stort livsstilsvalg (i mine øyne er det, det).
Vegetarian: an old ancient slang for the village idiots who cant hunt, fish or ride
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det handler ikke om overlevelse, men preferanser. Man kan i dag helt fint overleve og leve et fullverdig og godt liv uten å spise kjøtt.
Vis hele sitatet...
joda, i mine øyne er det måtehold. Det som er best for oss, på alle områder.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Vel.. For å være eksakt så handler det om animalske proteiner vs vegetabilske proteiner. Anbefaler deg å ta en titt på videoen.
Vis hele sitatet...
Jeg har nå sett filmen. Her kommer mitt tilsvar:

Proteiner
For å diskutere dette, er det viktig å forstå hva proteiner er. Jeg er selv ingen ekspert på emnet, men har et visst innsyn. Koriger meg gjerne hvis jeg tar feil

Proteiner er en av de fire makromolekylene, karbohydrater, lipider, nukleinsyrer og proteiner, som menneskekroppen består av og er avhengige av. Det finnes ca. 100.000 forrskjellige proteiner i menneskekroppen. Proteinenes viktigste oppgaver og funksjoner i menneskekroppen er å virke som katalysatorer for kjemiske reaksjoner (enzymer), virke som byggemateriale i vev, virke som forsvar mot infeksjoner (antistoffer), danne signalmolekyler (hormoner, nevrotransmittere), virke som mottakermolekyler (reseptorer) og transportmolekyler (f. eks. oksygentransport).

Proteiner er polymerer, som består av et antall monomerer (aminosyrer) sammensatt på en gitt måte. Det finnes 20 forskjellige aminosyrer, og en tilnærmet uendelig mulighet for kombinering av disse. Når protein fordøyes blir det, optimalt sett, brutt ned til enkelte aminosyrer. En andel brytes imidlertid ned til mindre aminosyrekjeder (peptider, polypeptider). Denne nedbrytningen skjer i i magesekken og tynntarmen, via. enzymatiske reaksjoner. Grunnen til at vi spalter protein i mindre bestandeler er egentlig ganske innlysende. Proteinet vi spiser, enten det kommer fra bønner, biff eller breiflabb, er ikke satt sammen på samme måte som menneskeprotein. Dermed må vi ta det fra hverandre, før vi kan sette det sammen igjen etter vår egen "oppskrift", DNA - vårt arvemateriale inneholder denne oppskriften.

Omtrent halvparten av de 20 aminosyrene som finnes, kan kroppen selv produsere. De resterende 20, som kalles essensialle aminosyrer, må imidlertid suppleres gjennom kosten. Groft sett inneholder animalske produkter mer av de essensielle aminosyrene enn det vegetabilsk mat gjør. Sammensettningen (mengdeforholdsmessig) er også mer lik vår egen. Vi er tross alt mer lik en okse enn en rødløk. For å dekke behovet for de essensielle aminosyrene trenger vi å innta en liten mengde animalsk protein. Hvor mye som er nødvendig er modiskutert, og behovet varierer fra person til person.

Faktum er at vi alle trenger en viss mengde aminosyrer, og da speisielt de essensielle, for å fungere optimalt. Jeg har vanskelig for å se hvorfor det skulle bety noe om disse kommer fra planter eller dyr, da aminsoyrene er identiske, uansett om de kommer fra biff tartar eller hirse-pai. Det er bare mengde og ratio som er annerledes. Jeg vil heller tro at det i så fall dreier seg om andre stoffer i animalske/vegetabilske produkter, eller kanksje mer sannsynlig; varmebehandling.


Dyreforsøkene som presenteres i starten av filmen
Forsøkene T. Colin Campbell snakker om i starten av filmen er interessante. De viser en tydelig trend; høyt inntak av proteinet kasein øker forekomst og vekst av kreftsvulster. Høyt inntak av soya og hveteprotein gjør tilsynelatende ikke det. Konklusjonen T. Colin Campbell trekker er følgende: Animalsk protein er karsingont. Jeg er ikke nødvendigvis enig, og vil peke på to faktorer som kan ha spillt inn, og som kan ha gjort at resultatene blir misvisende, eller ikke lar seg overføre til mennesker.

1) Valg av forsøksdyr.
Forsøkene ble gjort på rotter. Rotter er gnagere, og gnagere spiser naturlig mer vegetabisk enn animalsk føde. Jeg mistenker at resultatene hadde blitt radikalt annerledes om han hadde brukt katter som forsøksdyr, ettersom katter trives godt med et høyt inntak av animalsk føde. Mennsker er hverken kattedyr eller gnagere, og dette forsøket kan derfor ikke brukes som noe endelig bevis på at kassein er karsinogent for mennesker (eller katter, for den saks skyld).

2) Varmebehandling.
Som jeg nevnte istad tar T. Colin Campbell ikke hensyn til varmebehandling. At det dannes kreftfremkallende stoffer når man varmebehandler mat, er ingen hemmelighet. Jeg vet ikke om det ble brukt isolert kasein eller kasseinholdig matvarer som melk eller ost i forsøket, men jeg anntar at rotteforet var varmebehandlet. Det er veldig uvanlig med upasteuriserte melkeprodukter, og at isolert kassein ikke skal ha blitt utsatt for temperaturer over 100 grader C, ser jeg som usansynelig. Det er derfor rimelig å annta at rottene som fikk animalsk føde inntok karsinogene stoffer, som en følge av at foret var varmebehandlet. Når det gjelder rottene som fikk soya og hvete, er det ikke like sikkert at dette var varmebehanldet. Det kan absolutt ha vært det, og jeg sier ikke at dette spenner bein under hele hypotesen, men det er verdt å stille spørsmålstegn ved.

Det er også verdt å merke seg at kasein ikke nødvendigvis er representativt for andre animalske proteiner, og at den spesifike kreftformen som rottene i forsøket pådro seg ikke nødvendigvis er representativt for kreft generelt. Dette har også blitt påpekt av andre.

Undersøkelsene som presenteres senere
I The China Study sammenliknes folkegrupper som har et forskjellig inntak av animalsk føde. Koklusjonen som trekkes er at de som spiser mindre animalsk føde er mindre utsatt for en rekke sykdommer. Mindre animalsk protein betyr i de aller fleste tilfeller mindre totalt inntak av protein, og i alle fall mindre inntak at varmebehanldet protein, ettersom en god del vegetabilsk mat spises rå, mens det aller meste av animalsk føde inntas varmebehandlet. Igjen mener jeg at varmebehandling kan ha en stor betydning, men at T. Colin Campbell ser ut til å overse denne, og kun fokusere på om proteinet er av animalsk eller vegetabilsk opprinnelse.

T. Colin Campbell
T. Colin Campbell er uten tvil en høyt aktet mann med stor inflytelse på veganer/vegetarienr-beveglsen. Jeg har imidlertid merket meg et par ting som gjør at jeg ikke har full tilitt til hans påstander.

1) I denne videoen kommer han med flere feilaktige og/eller tåpelig utsagn.

- Han forsøker han å latterliggjøre folk som tror kolesterol er et vikrig næringsstoff. Det virker som om han ikke vet, eller velger å se bort fra, at kolesterol er en forutsettning for endogen produksjon av vitamin D. At kolesterol også er en viktig bestandel i flere hormoner og vev i kroppen ser også ut til å ha gått ham hus forbi.

-Han påstår at ingen av medlemmene i The Weston Price Foundation er kvalifiserte fagfolk. Litt pussig, ettersom minst en av hovedkvinnene bak denne organisasjonen, nemlig Mary G. Enig, i høyeste grad er kvalifisert. Man kan si mye om denne gjengen, men å påstå at ingen av dem er kvalifisert til å uttale seg er nonsens.

-Han sier i sine videoen Bearass linker til at kosttilskudd ikke er nøkkelen til god helse, og at de ikke er effektive i det lange løp. Allikevel, da han får spørsmål fra salen om hvorvodt han selv bruker tilskudd, må han inrømme at "joda, han bruker B12-tilskudd". Dette bringer selvfølgelig også opp den gamle debatten om hvordan veganerkosthold kan være "naturlig" for oss, når man er mer eller mindre avhengig av B12-tilskudd for å fungere optimalt med et slikt kosthold?

En annen selmotsigelse er denne
Sitat av Wikipedia
They (the authors)also state that the consumption of animal protein, especially cow's milk, result in higher concentrations of calcium in the blood
Vis hele sitatet...
Javel. Greit nok. Men så kommer dette:
Sitat av Wikipedia
The authors state that osteoporosis is linked to the consumption of animal protein because animal protein, unlike plant protein, increases the acidity of blood and tissues. They add that to neutralize this acid, calcium (a very effective base) is pulled from the bones, which weakens them and puts them at greater risk for fracture.
Vis hele sitatet...
For det første; blodets pH er veldig strengt regulert, og det vi spiser har liten eller innen innvirkning på blodets pH (kilde. I tillegg er de to påstandene, om så uriktige i utgangspunktet, fullstendig motstridende.


Mine egne tanker om temaet
Det eneste jeg vil gi T. Colin Campbell rett i, er at vi trenger langt mindre protein enn det som anbefales og vanlgvis inntas av oss i vesten. Det er viktigere at kvaliteten, aminosyreprofilen, er riktig, enn at man får i seg store mengder. Selv bygger jeg muskelmasse med så lite som 0,5 gram per kilo kroppsvekt per dag. Det er imidlertid slik at vegetabilsk protein har langt dårligere aminosyreprofil, og man trenger dermed mer for å få nok av de aminosyrene som er underrepresentert, og ender opp med et toalt høyere proteininntak.

Jeg vil for andre gang på to uker denne uken trekke frem en av mine favoritter innefor kostholdsteori, Thijs Klompmaker. Som tidligere nevnt er han en kelner, med liten eller ingen utdannelse på feltet, men har en sterk evne til logisk tenkning og han har samlet sine teorier (som er basert på andres forskning) på sin mega-dodgy hjemmeside. Her har jeg inkludert et par artikler som er relatert til det vi diskuterer her. Er du interessert, så les gjerne, det er spennende saker, dog kontroversielt og ikke nødvendigvis en sannhet skrevet i stein.

Cooking converts healthy protein into toxins
Cooking converts healthy cholesterol into toxins
Cooking converts healthy fats into toxins
Sitat av Ondskap Vis innlegg
- Hvorfor blir vi alt-etende sett ned på av vegetarianere?
- Hvorfor blir vi stemplet som dårlig/urent menneske bare fordi vi spiser kjøtt?
Vis hele sitatet...
1. Blir da ikke det. Kanskje av nyfrelste veggiser, men det kan man jo ikke ta alvorlig. Var veggis lenge selv og merka det heller motsatt; konstante bemerkninger om kaninfôr og andre nedlatende holdninger. Gav selv en lang beng i hva andre spiste, så det var slitsomt å hele tiden måtte forsvare valget mitt.

2. Igjen, eh.. nei. Urene? Dårlig? Det finnes jo fanatikere i alle leire, men hvorfor la de diktere hvordan du føler det om alle andre... jeg ble jo fortalt at jeg var dum/anorektiker/sett inn passende kommentar når jeg ikke spiste kjøtt før. Tenkte ikke at alle kjøttspiserene var kjipe folk av den grunn.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg er ikke vegetarianer, men har et relativt bevisst forhold til kjøttspising, og forsøker å spise lite kjøtt, og da fortrinnsvis hvitt kjøtt (lavere ressursbruk enn produksjon av rødt kjøtt). Jeg tenker også godt gjennom opphavet til kjøtt eller generelle matvarer jeg handler inn, siden mye som produseres har et relativt tvilsomt opphav, eksempelvis soya eller kjøtt fra Brasil, der mesteparten er fremavlet på nedbrent/nedhugget regnskogsområde.

Mitt grunnlag for å være moderat kjøttspiser, samt være bevisst generelt, bunner i ressursforvaltning og etikk. Å fremstille en kilo kjøtt er enormt ressurskrevende i forhold til å fremstille eksempelvis en kilo tofu. Når vi lever i en verden der ressurstilgang er begrensende faktor for svært mange mennesker ser jeg ingen grunn til å sløse.

(Hva som er så fordømt vakkert og riktig med dyr i bur/trange båser/generelt husdyrhold der dyrets eneste mål i livet er å legge på seg mest mulig fortest mulig slik at det kan bli drept og spist har jeg også problemer med å oppfatte.)
Hvem ville omvende veganere? Jeg er veganer! Ingenting feil med meg, har vært det i tre år og fikk tlbake blodprøvene mine som viste helt normalt minerl nivå, normalt B12 nivå og ifølge legen det beste kolesterolet han hadde sett Nei skal du omvende noen, så omvend noen til et MER ressursvennlig kosthold, et mer miljøvennlig kosthold, gjør dem til pescetarer, vegetarer, veganere evt. hobbyvegetarianer (veggis 50% av tida er fortsett bedre enn 0 % av tida). Jeg sier ikke folk er dumme for at de spiser kjøtt, de spiser bare dum mat. Jeg skiller handling fra person, men hadde jo helst sett at folk begynnte å spise litt mer grønnt og litt mer miljøvennlig
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har nå sett filmen. Her kommer mitt tilsvar:

Proteiner
For å diskutere dette, er det viktig å forstå hva proteiner er. Jeg er selv ingen ekspert på emnet, men har et visst innsyn. Koriger meg gjerne hvis jeg tar feil

Proteiner er en av de fire makromolekylene, karbohydrater, lipider, nukleinsyrer og proteiner, som menneskekroppen består av og er avhengige av. Det finnes ca. 100.000 forrskjellige proteiner i menneskekroppen. Proteinenes viktigste oppgaver og funksjoner i menneskekroppen er å virke som katalysatorer for kjemiske reaksjoner (enzymer), virke som byggemateriale i vev, virke som forsvar mot infeksjoner (antistoffer), danne signalmolekyler (hormoner, nevrotransmittere), virke som mottakermolekyler (reseptorer) og transportmolekyler (f. eks. oksygentransport).

Proteiner er polymerer, som består av et antall monomerer (aminosyrer) sammensatt på en gitt måte. Det finnes 20 forskjellige aminosyrer, og en tilnærmet uendelig mulighet for kombinering av disse. Når protein fordøyes blir det, optimalt sett, brutt ned til enkelte aminosyrer. En andel brytes imidlertid ned til mindre aminosyrekjeder (peptider, polypeptider). Denne nedbrytningen skjer i i magesekken og tynntarmen, via. enzymatiske reaksjoner. Grunnen til at vi spalter protein i mindre bestandeler er egentlig ganske innlysende. Proteinet vi spiser, enten det kommer fra bønner, biff eller breiflabb, er ikke satt sammen på samme måte som menneskeprotein. Dermed må vi ta det fra hverandre, før vi kan sette det sammen igjen etter vår egen "oppskrift", DNA - vårt arvemateriale inneholder denne oppskriften.

Omtrent halvparten av de 20 aminosyrene som finnes, kan kroppen selv produsere. De resterende 20, som kalles essensialle aminosyrer, må imidlertid suppleres gjennom kosten. Groft sett inneholder animalske produkter mer av de essensielle aminosyrene enn det vegetabilsk mat gjør. Sammensettningen (mengdeforholdsmessig) er også mer lik vår egen. Vi er tross alt mer lik en okse enn en rødløk. For å dekke behovet for de essensielle aminosyrene trenger vi å innta en liten mengde animalsk protein. Hvor mye som er nødvendig er modiskutert, og behovet varierer fra person til person.

Faktum er at vi alle trenger en viss mengde aminosyrer, og da speisielt de essensielle, for å fungere optimalt. Jeg har vanskelig for å se hvorfor det skulle bety noe om disse kommer fra planter eller dyr, da aminsoyrene er identiske, uansett om de kommer fra biff tartar eller hirse-pai. Det er bare mengde og ratio som er annerledes. Jeg vil heller tro at det i så fall dreier seg om andre stoffer i animalske/vegetabilske produkter, eller kanksje mer sannsynlig; varmebehandling.


Dyreforsøkene som presenteres i starten av filmen
Forsøkene T. Colin Campbell snakker om i starten av filmen er interessante. De viser en tydelig trend; høyt inntak av proteinet kasein øker forekomst og vekst av kreftsvulster. Høyt inntak av soya og hveteprotein gjør tilsynelatende ikke det. Konklusjonen T. Colin Campbell trekker er følgende: Animalsk protein er karsingont. Jeg er ikke nødvendigvis enig, og vil peke på to faktorer som kan ha spillt inn, og som kan ha gjort at resultatene blir misvisende, eller ikke lar seg overføre til mennesker.

1) Valg av forsøksdyr.
Forsøkene ble gjort på rotter. Rotter er gnagere, og gnagere spiser naturlig mer vegetabisk enn animalsk føde. Jeg mistenker at resultatene hadde blitt radikalt annerledes om han hadde brukt katter som forsøksdyr, ettersom katter trives godt med et høyt inntak av animalsk føde. Mennsker er hverken kattedyr eller gnagere, og dette forsøket kan derfor ikke brukes som noe endelig bevis på at kassein er karsinogent for mennesker (eller katter, for den saks skyld).

2) Varmebehandling.
Som jeg nevnte istad tar T. Colin Campbell ikke hensyn til varmebehandling. At det dannes kreftfremkallende stoffer når man varmebehandler mat, er ingen hemmelighet. Jeg vet ikke om det ble brukt isolert kasein eller kasseinholdig matvarer som melk eller ost i forsøket, men jeg anntar at rotteforet var varmebehandlet. Det er veldig uvanlig med upasteuriserte melkeprodukter, og at isolert kassein ikke skal ha blitt utsatt for temperaturer over 100 grader C, ser jeg som usansynelig. Det er derfor rimelig å annta at rottene som fikk animalsk føde inntok karsinogene stoffer, som en følge av at foret var varmebehandlet. Når det gjelder rottene som fikk soya og hvete, er det ikke like sikkert at dette var varmebehanldet. Det kan absolutt ha vært det, og jeg sier ikke at dette spenner bein under hele hypotesen, men det er verdt å stille spørsmålstegn ved.

Det er også verdt å merke seg at kasein ikke nødvendigvis er representativt for andre animalske proteiner, og at den spesifike kreftformen som rottene i forsøket pådro seg ikke nødvendigvis er representativt for kreft generelt. Dette har også blitt påpekt av andre.

Undersøkelsene som presenteres senere
I The China Study sammenliknes folkegrupper som har et forskjellig inntak av animalsk føde. Koklusjonen som trekkes er at de som spiser mindre animalsk føde er mindre utsatt for en rekke sykdommer. Mindre animalsk protein betyr i de aller fleste tilfeller mindre totalt inntak av protein, og i alle fall mindre inntak at varmebehanldet protein, ettersom en god del vegetabilsk mat spises rå, mens det aller meste av animalsk føde inntas varmebehandlet. Igjen mener jeg at varmebehandling kan ha en stor betydning, men at T. Colin Campbell ser ut til å overse denne, og kun fokusere på om proteinet er av animalsk eller vegetabilsk opprinnelse.

T. Colin Campbell
T. Colin Campbell er uten tvil en høyt aktet mann med stor inflytelse på veganer/vegetarienr-beveglsen. Jeg har imidlertid merket meg et par ting som gjør at jeg ikke har full tilitt til hans påstander.

1) I denne videoen kommer han med flere feilaktige og/eller tåpelig utsagn.

- Han forsøker han å latterliggjøre folk som tror kolesterol er et vikrig næringsstoff. Det virker som om han ikke vet, eller velger å se bort fra, at kolesterol er en forutsettning for endogen produksjon av vitamin D. At kolesterol også er en viktig bestandel i flere hormoner og vev i kroppen ser også ut til å ha gått ham hus forbi.

-Han påstår at ingen av medlemmene i The Weston Price Foundation er kvalifiserte fagfolk. Litt pussig, ettersom minst en av hovedkvinnene bak denne organisasjonen, nemlig Mary G. Enig, i høyeste grad er kvalifisert. Man kan si mye om denne gjengen, men å påstå at ingen av dem er kvalifisert til å uttale seg er nonsens.

-Han sier i sine videoen Bearass linker til at kosttilskudd ikke er nøkkelen til god helse, og at de ikke er effektive i det lange løp. Allikevel, da han får spørsmål fra salen om hvorvodt han selv bruker tilskudd, må han inrømme at "joda, han bruker B12-tilskudd". Dette bringer selvfølgelig også opp den gamle debatten om hvordan veganerkosthold kan være "naturlig" for oss, når man er mer eller mindre avhengig av B12-tilskudd for å fungere optimalt med et slikt kosthold?

En annen selmotsigelse er denne

Javel. Greit nok. Men så kommer dette:

For det første; blodets pH er veldig strengt regulert, og det vi spiser har liten eller innen innvirkning på blodets pH (kilde. I tillegg er de to påstandene, om så uriktige i utgangspunktet, fullstendig motstridende.


Mine egne tanker om temaet
Det eneste jeg vil gi T. Colin Campbell rett i, er at vi trenger langt mindre protein enn det som anbefales og vanlgvis inntas av oss i vesten. Det er viktigere at kvaliteten, aminosyreprofilen, er riktig, enn at man får i seg store mengder. Selv bygger jeg muskelmasse med så lite som 0,5 gram per kilo kroppsvekt per dag. Det er imidlertid slik at vegetabilsk protein har langt dårligere aminosyreprofil, og man trenger dermed mer for å få nok av de aminosyrene som er underrepresentert, og ender opp med et toalt høyere proteininntak.

Jeg vil for andre gang på to uker denne uken trekke frem en av mine favoritter innefor kostholdsteori, Thijs Klompmaker. Som tidligere nevnt er han en kelner, med liten eller ingen utdannelse på feltet, men har en sterk evne til logisk tenkning og han har samlet sine teorier (som er basert på andres forskning) på sin mega-dodgy hjemmeside. Her har jeg inkludert et par artikler som er relatert til det vi diskuterer her. Er du interessert, så les gjerne, det er spennende saker, dog kontroversielt og ikke nødvendigvis en sannhet skrevet i stein.

Cooking converts healthy protein into toxins
Cooking converts healthy cholesterol into toxins
Cooking converts healthy fats into toxins
Vis hele sitatet...
Kult at du tok deg tid til å se videoen. Og jeg synes det er interrsante refleksjoner du gjør deg.

Du peker på at det ligger et usikkerhetsmoment i Collins dyreforsøk grunnet valg av forsøksdyr. Om han hadde valgt katter tenker du deg at resultatet hadde vært annerledes. Det synes jeg er nærliggende å tenke selv. Men slik jeg ser det er rotter et mye mere nærliggende valg enn katter som fra naturens side er en rene kjøtteter. Men som du påpeker er ikke forsøket gjort på mennesker og vi kan spørre oss om det samme resultatet vil gjelde på mennesker. Det har tidligere vist seg at dyreforsøk på rotter og mus kan overføres på mennesker i svært mange tilfeller men man kan ikke vite dette 100% før man eksperimenterer med mennesker. Dette har du helt rett i.

Videre lurer du på om maten er varmebehandlet eller ikke. Om den vegetariske maten ikke var varmbehandlet og kjøttet var varmebehandlet kan man saktens spørre seg om det kan spille inn på resultatet. Dette vet vi ikke noe om - og det blir dermed vanskelig å trekke noen slutninger (men jeg kan tenke meg at maten man serverer er sterilisert). Det kunne som du sier vært interresant å ha visst noe om - for å se om rått kjøtt er mindre kreftfremkallende enn varmbehandlet kjøtt.

Når det gjelder China-studies så kan jeg slutte av det jeg vet om kinesisk kosthold at det stort sett er varmebehandlet mat det går i. Ris og linser og supper osv. Det som isåfall ikke er varmbehandlet må være salaten - og det er ikke der de fleste vegetabilske proteinene befinner seg.

-

Ville forsøket vært annereldes om maten ikke hadde vært varmebehandlet? Det kan man jo spørre seg. Det virker som du har stor tro på at så lenge man spiser rått kjøtt så kan man se bort ifra Cambells forsøk.

Jeg vet ikke helt om jeg følger deg. Animalske produkter er fulle av mettet fett, kolesterol, dioxiner, hormoner, og antibiotika. Uavhengig om man spiser kjøttet rått eller varmebehandlet så får man i seg dette. Ikke ukjent er det at de nevnte stoffene er dårlig for helsen og fører til mange sykdommer, blant annet hjerteinfarkt, slag, fedme, diabetes, kreft.

Vi vet at siden planter befinner seg lengst nede på næringskjeden, samler de opp mindre miljøgifter enn dyr som spiser disse. Dette slipper man heller ikke unna ved å innta kjøttet rått istedet for varmebehandlet.

Om kjøttet man inntar er villt eller er 100% økologisk i alle ledd så tenker jeg at det er sunnere enn om det kommer fra dagens kjøttfabrikker med kraftfor, hormonbehandling, antibiokabehandling osv.

Og om kjøttet spises rått så tenker jeg kanskje at det kan gi mere og bedre næring. Kanskje er det også noe sunnere enn varmebehandlet mat (Selvsagt sunnere enn frityrsteking). Men som sagt tror jeg det er endel ugunstigheter man likevel ikke slipper unna.
Sist endret av Bearass; 29. mars 2010 kl. 23:20.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg vet ikke helt om jeg følger deg. Animalske produkter er fulle av mettet fett, kolesterol, dioxiner, hormoner, og antibiotika. Uavhengig om man spiser kjøttet rått eller varmebehandlet så får man i seg dette. Ikke ukjent er det at de nevnte stoffene er dårlig for helsen og fører til mange sykdommer, blant annet hjerteinfarkt, slag, fedme, diabetes, kreft.
Vis hele sitatet...
Kan jeg få slag og kreft av antibiotika?
Sist endret av CaptainP; 30. mars 2010 kl. 03:04.