Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 10498
Heisann, freaks.

Jeg skal på mitt første jobbintervju om noen dager. Har dere noen tips til hvordan jeg skal oppføre meg, kle meg osv? Alt er av interesse

(Ja, jeg vet det er liknende tråder ute, men de besvarer ikke mitt spørsmål )

Takker på forhånd!
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Heisann, freaks.

Jeg skal på mitt første jobbintervju om noen dager. Har dere noen tips til hvordan jeg skal oppføre meg, kle meg osv? Alt er av interesse

(Ja, jeg vet det er liknende tråder ute, men de besvarer ikke mitt spørsmål )

Takker på forhånd!
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du? Hva skal du søke på?
Er greit å vite... Er du nettopp ferdig med noe langvarig utdanning og søker jobb i forhold til det, er det bensinstasjonstype-jobb?
Litt kjekt å vite sånne ting også
Selvtillit, godt og fast håndtrykk. Sett deg ned, tenk igjennom hva som kan være lurt og nevne på intervjuet med tanke på positive sider om deg selv. Lett å få jernteppe.
Lykke til.
Som regel spør de deg " hvorfor skal vi ansette deg?"

Da kan du jo si: Jeg er alltid tidsnok. setter meg fort inn i nye oppgaver. ikke redd for aa spørre om noe, hvis det er noe jeg lurer paa.
Skal du på renholder intervju annbefaler jeg å kle deg i dress, ha cigar og leke smart forsåvidt

Hvor faen er det du har fått plass ? Er møkklei folk som glemmer å si hovedordet
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Skal du på renholder intervju annbefaler jeg å kle deg i dress, ha cigar og leke smart forsåvidt

Hvor faen er det du har fått plass ? Er møkklei folk som glemmer å si hovedordet
Vis hele sitatet...
nurf ...skal du roe deg ned eller? det er da fan meg irrelevant hvor og hva slags jobb det er.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Skal du på renholder intervju annbefaler jeg å kle deg i dress, ha cigar og leke smart forsåvidt

Hvor faen er det du har fått plass ? Er møkklei folk som glemmer å si hovedordet
Vis hele sitatet...
OMG! om man feks skal paa jobbintervju paa en bensinstasjon/butikk eller noe.

Klær man jo seg ikke i dress med cigar osv? :S


Ha paa deg normale klær du Ikke den styggeste buksa og gensern i skuffen, men ikke overdriv
ivar669's Avatar
Trådstarter
Ok, takk for svar.

Siden det er så viktig: Dette er i en kiosk, jeg er 16 år. Skal muligens til intervju en klesbutikk og en skobutikk senere.
xhacktly... det er der du tar feil... Tror du at man oppfører seg likt om man søker jobb som la oss si renholder og noe innenfor.. ja, ingeniør?
har det ikke noe å si hvordan man oppfører seg/forbereder seg da?
Skal man søke som en jævla renholder har det ikke så mye å si hvordan du kommer osv, mer om... ja jeg vet ikke riktig hvilke "kvaliteter" man må ha for å vaske, men man må ihvertfall forberede seg i henhold til hva man søker som...
Lever du på trygd?
Sitat av Njord Vis innlegg
xhacktly... det er der du tar feil... Tror du at man oppfører seg likt om man søker jobb som la oss si renholder og noe innenfor.. ja, ingeniør?
har det ikke noe å si hvordan man oppfører seg/forbereder seg da?
Skal man søke som en jævla renholder har det ikke så mye å si hvordan du kommer osv, mer om... ja jeg vet ikke riktig hvilke "kvaliteter" man må ha for å vaske, men man må ihvertfall forberede seg i henhold til hva man søker som...
Lever du på trygd?
Vis hele sitatet...
javel det er din mening, jeg mener derimot at når man skal ta de samme forhånsreglene" uansett hvilken eller hva slags jobb interju man skal på.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
javel det er din mening, jeg mener derimot at når man skal ta de samme forhånsreglene" uansett hvilken eller hva slags jobb interju man skal på.
Vis hele sitatet...
da er det nok mange jobber du går glipp av iløpet av din tid.

om det er en kiosk, kle deg fint, men ikke dress, da vil det bare virke som om du prøver FOR hardt.
normalt fin høyhalset genser f.eks, og noen mørke jeans (ikke noen ferdigslitte cowboy-greier) fungerer fint.

er det snakk om en klesbutikk som du og nevner, ville jeg tatt på meg en skjorte + dressjakke, men du kan godt bruke de samme jeans'ene.
Sist endret av somnium; 18. mars 2010 kl. 23:27.
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Ok, takk for svar.

Siden det er så viktig: Dette er i en kiosk, jeg er 16 år. Skal muligens til intervju en klesbutikk og en skobutikk senere.
Vis hele sitatet...
Det er bedre. Finn frem dine peneste klær, stell deg på håret, kle deg som en fin gutt, ordentlig. Veldig viktig at du ikke fremstår som en slask, da eierne av kiosk\butikkene har lyst å ansette en person som kan gjøre en god jobb. I denne sammenhengen her vil det være å selge deres varer. Det er pure logic. Se for deg at du skal i en kles/skobutikk. Du har valget mellom å snakke med en ordentlig gutt, eller en som er det stikk motsatte. Det viktigste, er et godt førsteinntrykk, noe du får ved å se ordentlig ut, og deretter hilse ordentlig på h*n. Deretter må du fortelle hvorfor akkurat du er den rette for jobben, eksempel at du er veldig god med folk, du er god i matte så du gjør deg ikke bort bak kassen. Du er ivrig og føler du har noe å bidra med i akkurat denne butikken fordi du er flink til å selge osv...
Ble kanskje mye, men det er lett. Chill med intervju.
Du kan jo tenke litt over følgende spørsmål:
- Hvorfor skal vi ansette akkurat deg?
- Kan du nevne noen positive og negative sider ved deg selv?
ivar669's Avatar
Trådstarter
Ok, takk. Dette hjelper!

Hva om arbeidsgiveren er kvinne? Skal jeg fortsatt hilse med et fast håndtrykk? Det er her jeg er mest usikker med tanke på førsteinntrykket.
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Ok, takk. Dette hjelper!

Hva om arbeidsgiveren er kvinne? Skal jeg fortsatt hilse med et fast håndtrykk? Det er her jeg er mest usikker med tanke på førsteinntrykket.
Vis hele sitatet...

Ja klart du skal håndhilse enten det er mann eller kvinne.
"Fast håndtrykk" betyr ikke at du skal klemme hardt og trykke alt du har, men håndhilse på en ordentlig måte, og ikke sånt slapsete håndtrykk.
Sist endret av Sluzzz; 18. mars 2010 kl. 23:34.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
javel det er din mening, jeg mener derimot at når man skal ta de samme forhånsreglene" uansett hvilken eller hva slags jobb interju man skal på.
Vis hele sitatet...
Ja. Man skal ta de samme forhåndsreglene. Man skal alltid være HYGGELIG, aldri være USIKKER, alltid OPPFØRE seg.
Men det er en forskjell fra forhåndsregler og hvordan man skal forberede seg... Som sagt forbereder du deg ut i fra hva du søker som. Du kan ha vært veldig aktiv på jobbmarkedet? Regner med at dine intervjuer foregår på NAV hvor du alltid har de samme forhåndsreglene "lite penger, trenger jobb, må ha mat nå"?
Skal du inn i intervju som en butikkbetjent, må man være forberedt på de spørsmål, skal man jobbe ute i naturen må man være forberedt på hva som kan komme av spørsmål derfra...
ivar669's Avatar
Trådstarter
Det er ikke på NAV, nei. Har heller ikke for mye problemer med penger, men trenger dem selvfølgelig. Det er jo stort sett for å prøve meg på arbeidsmarkedet, lage egen økonomi osv. mens jeg fortsatt bor hjemme. Hvis jeg da gjør noen feil, kan jeg klare å rette på dem uten at de får noen store følger for måten jeg lever på.
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Det er ikke på NAV, nei. Har heller ikke for mye problemer med penger, men trenger dem selvfølgelig. Det er jo stort sett for å prøve meg på arbeidsmarkedet, lage egen økonomi osv. mens jeg fortsatt bor hjemme. Hvis jeg da gjør noen feil, kan jeg klare å rette på dem uten at de får noen store følger for måten jeg lever på.
Vis hele sitatet...
ikke ment i din retning det med NAv, men han xhactly...
men lykke til til deg, jobb og sett pengene på sparekonto (beste tips jeg kan gi deg etter å ha tømt min egen på et halvt år )
Sitat av Njord Vis innlegg
Ja. Man skal ta de samme forhåndsreglene. Man skal alltid være HYGGELIG, aldri være USIKKER, alltid OPPFØRE seg.
Men det er en forskjell fra forhåndsregler og hvordan man skal forberede seg... Som sagt forbereder du deg ut i fra hva du søker som. Du kan ha vært veldig aktiv på jobbmarkedet? Regner med at dine intervjuer foregår på NAV hvor du alltid har de samme forhåndsreglene "lite penger, trenger jobb, må ha mat nå"?
Skal du inn i intervju som en butikkbetjent, må man være forberedt på de spørsmål, skal man jobbe ute i naturen må man være forberedt på hva som kan komme av spørsmål derfra...
Vis hele sitatet...


når jeg sier at man skal ha samme "forhåndsregler" mener jeg at man bør ha en liste over "forhåndsregler" som man bør ha tenkt gjennom før man går til interju, og det jeg mener det ikke spiller noen rolle hva slags jobbe eller hvor jobben er.

ting man bør ha tenkt igjenom og bør kunne svare på er:

-hvorfor man ønsker jobben
-hvorfor akkurat du burde få jobben
-hvordan tror du andre beskriver deg som person og i jobbsamenheng
-være forbredt på å fortelle hva du evt har av erfaring fra tidliger jobber osv...
-hva slags første inntyrkk ønsker du å gi? (utstråling , utseende, osv..)


disse om andre "forhåndsregler" er grunnleggende og hjelper deg til å møte forbredt på interjuet.


" Regner med at dine intervjuer foregår på NAV hvor du alltid har de samme forhåndsreglene "lite penger, trenger jobb, må ha mat nå"?"


Nei faktisk ikke, jeg har kontrakt så jeg slipper interjuer. og jeg kommer til å ha arbeid resten av livet.
Sist endret av random40348; 18. mars 2010 kl. 23:47.
regner med du ikke jobber som lærer?
Og hva med å svare trådstarter med en gang om du har disse forhåndsreglene dine?
Utrolig dårlig forklart av deg.. At man skal ta seg slike forhåndsregler uansett jobb er jo en selvfølge, virker som du er en såkalt "smartass"...
men trådstarter, lykke til på intervju og med jobb
Sitat av Njord Vis innlegg
regner med du ikke jobber som lærer?
Og hva med å svare trådstarter med en gang om du har disse forhåndsreglene dine?
Utrolig dårlig forklart av deg.. At man skal ta seg slike forhåndsregler uansett jobb er jo en selvfølge, virker som du er en såkalt "smartass"...
men trådstarter, lykke til på intervju og med jobb
Vis hele sitatet...
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Heisann, freaks.

Jeg skal på mitt første jobbintervju om noen dager. Har dere noen tips til hvordan jeg skal oppføre meg, kle meg osv? Alt er av interesse

(Ja, jeg vet det er liknende tråder ute, men de besvarer ikke mitt spørsmål )

Takker på forhånd!
Vis hele sitatet...

@Njord grunnen til at jeg ikke svarer trådstarter direkte er fordi jeg forventer at han med sin egen hjerne klarer å resondere seg frem til det han lurer på.
Og dette burde ikke være så vanskelig ved bruk av de mange gode tipsene som er gitt i denne tråden + visse forhåndsregler som jeg har nevnt tidligere.
Les litt her. Kanskje det kan hjelpe deg litt.
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Ja klart du skal håndhilse enten det er mann eller kvinne.
"Fast håndtrykk" betyr ikke at du skal klemme hardt og trykke alt du har, men håndhilse på en ordentlig måte, og ikke sånt slapsete håndtrykk.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner jeg blir lettere irritert når folk håndhilser slapsete og ikke tar et godt fast grep.

Håndhilsinga er det første som skjer og hilser du er slafsete og teit kan det ha ganske mye og si om resten av intervjuet.
Vis at du er interessert i jobben og ønsker å gjøre en god jobb. Ha øyekontakt når du snakker og snakk tydelig. Fast håndtrykk som flere har nevnt er også et veldig smart trekk. Lykke til!
Lykke til!

Pen, men normal i tøyet, ta ut eventuelle piercinger (høres kanskje litt teit ut, men sånn er det nå). Fast håndtrykk med øyekontakt og et smil. Vær nysgjerrig, still spørsmål og gi lengre svar på spørsmål, ikke bare ja/nei/hmmm. For eksempel...
Arbeidsgiver: Går du på skole?
Feil svar: .... eh. (lang pause)
Ok svar (siden det ER et ja/nei spm): Ja/nei + smil.
Bra svar: Ja, jeg går første året mitt på blah blah vgs, trives godt. Eller: Nei, jeg skal ta et friår sånn at jeg er sikker på at jeg får studert det jeg virkelig vil senere.
Skjønner?

Unngå å snakke stygt om noe, om det så er skolen, tidligere jobb osv. ingen liker en negativ holdning. Unngå spørsmål om lønn og ferier, du kan framstå som masete og lite seriøs. En god arbeidsgiver vil informere om dette uansett. Igjen, husk å smil og vær positivt innstilt. Du kan komme lengre enn en som har bedre kvalifikasjoner hvis du viser deg som en hyggeligere person, hvertfall i serviceyrker som kiosk/butikk.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
orket ikke lese igjennom alt men da jeg var på intervju sajegbare at jeg liker å jobbe og vil si at jeg lærer fort. At jeg ikke gidder å gå før jeg er ferdig med det jeg startet på også litt mer skryting

Jeg fikk jobben på stedet, og fikk årets flaskis på kiwi så det fungerte for meg iallefall

Siden du skal jobbe i kiosk vil jeg anta at du bude kle deg normalt og drite i caps/lue osv og dra buksa over rumpeballene

Og exatly, det er relevant mtp hva du søker.
Vær tidlig ute, møt opp 5-10 min før avtalt tid. En arbeidsgiver er ikke intresert i folk som kommer for seint. Du vil mest sansynlig bli bedt om å vente litt, noe som gir deg tid til å klarne tankene og bli kjent med omgivelsene.

Vær høfflig, velstelt og engasjert. Ingen av disse tingene må overdrives, men hvis du tenker litt over det så vil du ofte skille deg ut i positiv retning.

Hvis sjefen forteller noe morsomt (eller noe som skal være morsomt), så le. Dette oppfattes som at du spiller på lag og liker sjefen.

Hvis du skulle være så heldig at sjefen forteller noe om seg selv eller sine interesser, så vis interesse og beundring for dette. Et eksempel kan være at han sier at han eier 7 kiosker rundt om i byen. Da kan du godt vise litt beundring over dette, og gjærne spør litt om han startet med en av dem. Hvis det er tilfeller begynner han nok å legge ut om hvordan han har utvidet driften opp gjennom årene. Du forstår tegninga....

Husker du vw Golf 5 reklamen på tv for noen år siden?
ivar669's Avatar
Trådstarter
Ok, tusen takk for hjelpen, freaks!
Det er viktig at du innhenter så mye informasjon som mulig før intervjuet. Dette vil hjelpe deg med å besvare de uunngåelige spørsmålene: "Hvorfor vil du arbeide her?" eller "Hvorfor er du interessert i denne stillingen?" eller "Hva vil du vite om oss?"

Ta med søknad, CV og stillingsannonsen, samt attester, vitnemål og kursbevis. Det ser veldig ryddig ut om du har samlet kopier av de viktigste dokumentene i en mappe. Ta også med en liste over referansene dine som du kan gi fra deg hvis de ber om referanser. Forbered egne spørsmål på et ark. Det viser at du er oppriktig interessert. Husk å tenke gjennom dine sterke og svake sider når det gjelder tilpasning til arbeidsgiverens behov. Du kan få spørsmål om alt du har skrevet i søknaden og CV-en. Forbered eksempler som utfyllende informasjon. Spesielt nøkkelkvalifikasjonene dine vil de nok vite mer om.

Kom tidsnok! Men ikke mer enn 5-10 minutter før. Skulle det skje noe som gjør at du blir forsinket, pass på å ha nummeret til intervjueren så du kan gi beskjed. Sitter intervjueren og venter på deg uten å vite hva som har skjedd, så kan du mest sannsynlig bare glemme jobben. Da har allerede intervjueren lagd seg et (negativt) bilde av deg, og intervjuet vil gå deretter.

- Vær høflig
- Håndhils på dem du møter, bruk et korrekt språl, snakk høyt (nok) og tydelig
- Besvar alle spørsmål ærlig og utfyllende. Vær interessert og aktiv
- Hold en saklig tone og unngå lange pauser i din presentasjon
- Lytt aktivt
- Unngå "Æææ...", "Øøø...", "Neeei..." og ikke si "Aner ikke"
- Vær deg selv og smil!
- Vær bevisst på kroppsspråket! Dette teller mye!
- Husk alltid å avslutte et intervju positivt! Takk for at du fikk komme til intervju, si at du er interessert i jobben og håper på et positivt svar.


Klær: Ta på deg klær du trives i og som viser at du har respekt for den du skal snakke med. Vær representativ.

Kilde: Ungt Entrepenørskap: Fra utdanning til jobb - elevhefte
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Lite tips.. jeg har ansatt en del folk igjennom tida. ALDRI si at du kommer "tidsnok" si at du kommer presis tidsnok sier en gang iblandt at selv om det er 2-4 min over tida så er det greit.. Det holder ikke i et intervju. som tidligere sagt, ha et fast håndtrykk, men ikke klem. da virker du bare overivrig. fortell om deg selv på en objektiv måte, men heller ikke skryt for mye, ta gjerne opp noen sider av deg som kan virke negativ, men ikke så ille at dem ikke får lyst til å ansette deg. bruk klær du bruker til vanlig, men alltid greit å tenke over kombinasjonen i sånne tilfeller =) mulig jeg formulerer meg litt dumt, men det er litt sånn jeg tenker når jeg skal ansette folk =)
si bare positive ting om deg selv, som handler om ang. den jobben du søker i, dette vill garantert være ett pluss. Sowhat om du lyger, får hvertfall mest sannsynelig jobben
Sitat av eskil2k Vis innlegg
si bare positive ting om deg selv, som handler om ang. den jobben du søker i, dette vill garantert være ett pluss. Sowhat om du lyger, får hvertfall mest sannsynelig jobben
Vis hele sitatet...
joa, men hvis h*n som du er på jobbintervju hos spør om dine negative sider så kan du ikke svare: jeg har ingen, alt er perfekt med meg!

si noe som er negativt om deg selv, men hvis du klikker av ingenting trenger du ikke å si det akkurat
Sitat av kdc_hero Vis innlegg
joa, men hvis h*n som du er på jobbintervju hos spør om dine negative sider så kan du ikke svare: jeg har ingen, alt er perfekt med meg!

si noe som er negativt om deg selv, men hvis du klikker av ingenting trenger du ikke å si det akkurat
Vis hele sitatet...
Haha, vært på noen jobb intervju med det spørsmålet..står alltid stille, også sier jeg at de nesten må ta å spørre foreldra mine, de har vell mere peiling enn meg Ler de alltid
Sist endret av eskil2k; 20. mars 2010 kl. 01:40.
Ble faktisk selv innkalt til intervju av en hodejeger noen uker tilbake, og fikk jobben denne uken så har noen ting å komme med kanskje:

- Kjør casual stil, ikke overpyntet, men ikke for laidback.
- Ikke lyv, dvs. ikke skryt på deg noe mer enn du kan stå for. F.eks var det en kar som ble spurt om hvordan moren ville beskrive han. Han svarte ambisiøs, og fikk spørsmål tilbake hvordan en som gikk ned 3 karakterer i matte fra 1 klasse VGS til 3 klasse VGS kunne beskrives av moren sin som ambisiøs. Poenget er, det kommer frem, og da driter du deg ut.
- Prøv å vær reflektert. Et jobbintervju handler om å sitte å skryte av seg selv i 1 times tid. Så vær litt reflektert, du kan kanskje ha gode sider, men også dårlige sider du ønsker å utvikle, noe du kan få til gjennom jobben. Jeg skal f.eks jobbe i teamarbeid, og fikk spørsmål om hvordan jeg taklet det. Da svarte jeg at jeg har problemer å jobbe i team om jeg ikke føler alle bidrar, og at jeg selv da kan dra lasset for mye. Det viser bare at du er reflektert.
- Si gjerne ja takk til vann/kaffe etc.. Kan ofte være godt å ta en liten pause, og det å drikke vann virker bedre enn å stamme/si hæ.
- Spytt ut tyggisen, snusen etc..
- Skal du jobbe er du ikke hjemme, dvs. du skal være profesjonell. Ølkorker i håret, okseringer i nesa etc. kan OFTE være lurt å ta ut såfremt det går.

Så er det bare å håpe på det beste, vær positiv og likandes, så ordner det seg
ivar669's Avatar
Trådstarter
Jeg har vært på intervjuet nå. Det gikk ganske bra, tror jeg. Brukte mange av rådene deres. Takk!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Låner denne tråden her litt.

Skal på lærling intervju som IKT lærling denne uken og har aldri vært på et ordentlig intervju enda.
Har lest meg litt gjennom den linken til Dagbladet, men har lyst på noen tips som er rettet litt mer mot IKT og data.
Alt fra tips til spørsmål de kan spørre om, til spørsmål jeg kan stille de. Vil veldig gjerne ha denne plassen så vil forbrede noen spørsmål på forhånd for å vise litt interesse. Er forsåvidt en kommune jeg skal i intervju til.

Kunne også trengt et tips til hvordan jeg best kan forbedre meg på spørsmål som; Positive og negativer sider ved deg selv, hva er dine kvaliteter, beskriv deg selv med 5 ord osv. Takler ikke slike spørsmål og har aldri vært noe god på de
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Magnus1337 Vis innlegg
OMG! om man feks skal paa jobbintervju paa en bensinstasjon/butikk eller noe.

Klær man jo seg ikke i dress med cigar osv? :S
Vis hele sitatet...
Hadde så lett ansatt karen som kom i dress med cigar på intervjuet til sommerjobben på den lokale Shell stasjonen.

Hadde sett på karen og spurt ''Tid kan du begynne?''