Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2861
Heisann.

Jeg startet på en butikkjobb i november, og har siden da jobbet veldig mye (fra 3-6 dager i uka, og jeg går på skole). Men den siste tiden har det vist seg at det er mye dritt med denne butikken.

- Vi får ikke betalt for butikkmøter som er på en søndag, bare pizza
- Vi får ikke tiden fra 21-2130 betalt, (tiden vi bruker på oppgjøret)
- Vi får ikke betalt på dager vi er satt opp som vi er syke på (som vi har krav på)
- Han ene som nylig har blitt nestsjef i butikken får ikke noe lønnsforhøyning, og det har han heller ikke gjort siden han startet å jobbe der (da var han 17, nå er han 19)

Og så kommer situasjonen. Jeg har jobbet der massevis, så viste det seg at jeg har klart å skrive på noen fler timer enn det jeg har jobbet, og den ble sendt til hovedkontoret slik. De fanget heldigvis opp feilen, men da viste det seg at dette skulle få konsekvenser for meg, for dette anså de som stjeling av butikken, men jeg ser det selv som en menneskelig feil. Dessuten skulle sjefen min sett igjennom lista mi og godkjent den før han sendte den inn, det gjorde han ikke.
Så nå har jeg fått et advarselsbrev fra hovedkontoret som jeg har skrevet under på. Det var forøvrig tre andre på jobben som også fikk det, siden de hadde gjort samme feilen som meg.
Da var det ett varselsbrev.

Så i juletiden, så var sjefen min syk, og vi vanlige ansatte måtte holde styr på butikken (vi er 5 tilsammen). Det endte med at butikken ble ganske stygg, siden vi er den butikken i norden som selger mest av det vi selger, så vi fikk ikke tatt ut alle varene fra kassene, og det hopa seg opp. Dette førte til at en ansatt fikk sparken, og _alle_ ansatte på jobben får et nytt varselsbrev. Så det betyr at jeg har fått to varselsbrev siden jeg startet å jobbe i november. Og jeg føler at jeg setter min lit til den butikken, og jeg jobber mye til å være elev.

Dessuten, så kom lønna mi inn på kontoen min 14 dager for seint i desember, og hadde jeg vært en alenemor da, så hadde jeg sliti, og dette bryr tydeligvis ikke hovedkontoret seg noe om.

Hva skal jeg gjøre, annet enn å kontakte arbeidstilsynet som noen sier jeg burde?
Det skal bemerkes at jeg gruer meg til å dra på jobb, i redsel for å miste jobben og slikt, og jeg sliter meg ut for å få sjefen fornøyd. Takk for svar hvis det blir noen.
Jeg er ingen ekspert på området, men etter å ha jobbet i butikk selv en stund så kan jeg godt forstå hvordan du har det. Og det er selvsagt kjipt å ikke få betalt for arbeidstimer.

Alle de grunnene du har nevnt er regelbrudd fra butikkens/kjedens side, og det er absolutt en grunn til å ringe arbeidstilsynet. Ring og forklar saken til dem, så vil de nok veilede dere videre.

- Man _skal_ få betalt for søndager, kasseoppgjør, sykedager og stillingshopp.
Sist endret av Restyle; 27. januar 2009 kl. 14:30.
Du kan være en helt og faktisk ta tak i det som skjer der. Hvis du ikke er organisert, så organiser deg, og søk gratis rådgivning fra advokat hos forbundet. Få hjelp fra forbundet til å se om kontrakten stemmer overens med regler og slikt, bemerk over sjefen at de bryter flerfoldige lover i det de gjør(ikke lønnsforhøyning etter fylte 18 år, ikke lønnsforhøyning etter ansvar, ikke betaling for å være syk osv. osv)

Eller, så kan du gjøre noe av det mest demokratiske innenfor arbeidslivet: Si opp og skaff deg en annen jobb. Det er ingen som tvinger deg til å jobbe der.

Burde vel legge til at jeg selv har erfaring fra akkurat samme dritten. Ei jente som jobba der tok kontakt med forbundet og fikk den betalingen hun hadde krav på. Hun fikk alle på jobben til å melde seg inn i forbundet, før vi så fikk en så fantastisk idiotisk beskjed fra sjefen: "Det er idiotisk at dere er meldt inn i forbundet, for jeg må betale 40 000 kroner ekstra bare på grunn av det, slik at jeg ikke kan arrangere jobbfester eller lignende. Så det er deres egen feil."

Det beste for deg å gjøre er først å ta kontakt(melde deg inn) i forbundet, før du så søker støtte og rådgivning fra dem. Det er derfor vi har fagforeninger i Norge.
Sist endret av dobby; 27. januar 2009 kl. 14:35.
dette er enkelt å fikse fra din side. bare å melde ifra så blir nok dette ordnet opp i.
jeg kjenner ikke alle detaljene men det høres litt "sykt" ut det du beskriver.

jeg er litt nysgjerrig: hvilken butikk jobber du på?
Takk for svar.

Problemet mitt er også at jeg vil fortsette å ha sjefen min. Han er en ålreit type som prøver så godt han kan å hjelpe oss, så problemet mitt er ikke sjefen, men hovedkontoret, bare så det er klart.
Jeg kommer til å melde meg inn i en fagforening for å snakke med de om saken.

En ting som kanskje også er verdt å nevne er at vi ikke har noen tillitskontakt i butikken, så den personen vi snakker med er sjefen. Veit ikke om det er påbudt eller ei å ha det, men greit hadde det i allefall vært.

Vil forøvrig ikke si hvor jeg jobber.
har erfaring fra butikk å der jeg jobba fikk vi betalt for møter etc.
å du skal skrive fra eksakt tidspunkt du var klar til å jobbe til du er ferdig å jobbe. det beste er om dere hadde skaffet dere digital timeteller. dere får ett ansatt nr som dere taster inn når dere komemr og når dere drar. da blir alt registret. veldig enkelt å smart
Ikke meningen å bumpe nå, men situasjonen har nå forverret seg til de grader.

Jeg jobba i går kveld, og gjorde absolutt mitt beste med jobbingen, og slacka ikke noe i det hele tatt. Sjefen er ikke fornøyd. Og det er ikke bare av meg, men han snakker om alle i butikken. Han sa til meg, for 4 min siden, at han kommer til å sykmelde seg, si opp jobben, og sparke alle ansatte. Har han lov til dette?

Butikken har generelt sett jævlig ut de siste mnd, men han har da ingen konkrete bevis på meg? Jeg føler selv at jeg har jobbet godt nesten hele tiden.
Bendikfa: Jeg ville sagt opp jobben. Hvis du liker å jobbe i butikk så er det nok mange andre som gladlig tar imot din arbeidskraft. Kanskje de også verdsetter deg for den gode jobben.
Som du har nevnt så hadde du noen problemer med hovedkontoret. Pass på å ikke gå inn i en kjede/butikk som styres av dem!
Sitat av Clr Vis innlegg
Bendikfa: Jeg ville sagt opp jobben. Hvis du liker å jobbe i butikk så er det nok mange andre som gladlig tar imot din arbeidskraft. Kanskje de også verdsetter deg for den gode jobben.
Som du har nevnt så hadde du noen problemer med hovedkontoret. Pass på å ikke gå inn i en kjede/butikk som styres av dem!
Vis hele sitatet...
Problemet er at sjefen ikke er 100% fornøyd, og han skal jo tross alt være referansen min. Jeg er HELT sikker på at jeg er en av de som jobber hardt på jobben. Han sier hele tiden at den personen som jobber best her er (x), men de dagene jeg jobber med x, så er det faktisk jeg som jobber, mens hun står å slacker. Det er kjedelig, men kommer nok til å si opp jobben ja, for dette går ikke.
Veldig mye greier her, men det er to punkter jeg reagerer på:

-Vi får ikke betalt på dager vi er satt opp som vi er syke på (som vi har krav på)

- Han ene som nylig har blitt nestsjef i butikken får ikke noe lønnsforhøyning, og det har han heller ikke gjort siden han startet å jobbe der (da var han 17, nå er han 19)
Vis hele sitatet...
Dersom du er deltidsansatt, så er det ikke sikkert det du får betalt når du er syk. Dette skal stå spesifisert i din arbeidskontrakt.

Når det gjelder lønn, og størrelsen på denne, så er dette individuelt. En sjef vil aldri betale deg mer enn strengt tatt nødvendig. Man kan ikke sitte og tvinne tomler og vente på at lønna skal stige av seg selv. Dersom denne nestsjefen gjør en god jobb, vil det heller ikke være noe i veien for å spørre sjefen om lønnsforhøyelse.

Og alt i alt; det er ingen som tvinger deg til å jobbe noe sted. Dersom selskapet holder seg til kontrakten, så får du pent bare finne deg et annet sted å jobbe. Driver de ulovlig, så bør du se din mulighet til å drive med litt whistleblowing.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Veldig mye greier her, men det er to punkter jeg reagerer på:



Dersom du er deltidsansatt, så er det ikke sikkert det du får betalt når du er syk. Dette skal stå spesifisert i din arbeidskontrakt.

Når det gjelder lønn, og størrelsen på denne, så er dette individuelt. En sjef vil aldri betale deg mer enn strengt tatt nødvendig. Man kan ikke sitte og tvinne tomler og vente på at lønna skal stige av seg selv. Dersom denne nestsjefen gjør en god jobb, vil det heller ikke være noe i veien for å spørre sjefen om lønnsforhøyelse.

Og alt i alt; det er ingen som tvinger deg til å jobbe noe sted. Dersom selskapet holder seg til kontrakten, så får du pent bare finne deg et annet sted å jobbe. Driver de ulovlig, så bør du se din mulighet til å drive med litt whistleblowing.
Vis hele sitatet...
Du skal ha lønn selvom du er deltidsansatt også.

Angående nestsjef-jobben. Han får ikke noe mer penger for jobben han gjør, men han jobber MYE mer. Han fikser på timelister, og har et generelt større ansvar for butikken. Derfor burde lønna hans stige automatisk spør du meg, men vi kan godt holde dette utenfor denne saken, siden dette ikke angår meg.

Edit: Får ikke svart på noen timer nå. Skal ironisk nok på jobb.
Sist endret av bendiks; 28. januar 2009 kl. 13:52.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Veldig mye greier her, men det er to punkter jeg reagerer på:

Når det gjelder lønn, og størrelsen på denne, så er dette individuelt. En sjef vil aldri betale deg mer enn strengt tatt nødvendig. Man kan ikke sitte og tvinne tomler og vente på at lønna skal stige av seg selv. Dersom denne nestsjefen gjør en god jobb, vil det heller ikke være noe i veien for å spørre sjefen om lønnsforhøyelse.
Vis hele sitatet...
Er ikke forfremmelsen i seg selv et produkt av at man har gjort en god jobb? Det er da vell ikke slik at man skal behøve å gå til sjefen en måned etter forfremmelsen å spørre om man ikke var flink nok til å få mer penger også?
Sist endret av gulunderstrek; 28. januar 2009 kl. 17:16.
Jeg ville naturlig nok lest gjennom arbeidskontrakten. Er det noe som bryter med den/ikke blir fulgt, så klasker du den bare i bordet på kontoret hans. Er ikke særlig vanskelig.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Heisann.


- Vi får ikke betalt for butikkmøter som er på en søndag, bare pizza
[COLOR="Red"]Da hadde ikke jeg gått på møte, det er tross alt din fritid.[/COLOR]
- Vi får ikke tiden fra 21-2130 betalt, (tiden vi bruker på oppgjøret)
[COLOR="Red"]Dette har dere krav på[/COLOR]
- Vi får ikke betalt på dager vi er satt opp som vi er syke på (som vi har krav på)
[COLOR="Red"]Alle som jobbet fast i en bedrift mer en 3 mnd har krav på sykemelding[/COLOR]

- Han ene som nylig har blitt nestsjef i butikken får ikke noe lønnsforhøyning, og det har han heller ikke gjort siden han startet å jobbe der (da var han 17, nå er han 19)
[COLOR="Red"]Høres ut som eieren/ledelsen skyver all ansvar foran seg, klart folk skal få bedre betalt på mer ansvar.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
[COLOR="Black"][/COLOR]

Beundrer arbeidsmoralen din.

Aldri om jeg hadde jobbet en plass der jeg gruet meg for å gå på jobb.
Alle har dårlige dager på jobb, men man skal ikke grue seg.

Tenk på dette kjapt, finnes der ingen løsning så hadde jeg funnet meg en ny jobb.

Lykke til
Tusen takk for svar.

Kan komme med en aldri så liten oppdatering.

I dag har jeg hatt en lang samtale med sjefen, om masse rart, og jeg tok opp at jeg var redd for å dra på jobb for å få sparken og slikt. Det endte med en koselig og viktig samtale, men for ca 5 min siden, så ringte han meg, og fortalte meg at jeg IKKE kommer til å få sparken, og at hvis jeg gjør så godt jeg kan på skolen og jobben, så er han fornøyd med meg. Var igrunn utrolig hyggelig å rørende å høre dette, for det hjalp i allefall meg veldig å få vite at sjefen faktisk prøver å være ålreit. Herregud så offtopic dette ble, men noen liker sentimentale innlegg også.

Mye av problemet, som jeg ikke har fortalt dere enda, er at jeg har et svært godt forhold til sjefen min privat sett. Vi ringer hverandre ofte på kveldene og slår av en liten prat og koser oss, og det gjør jo selvfølgelig situasjonen vanskeligere, men nå ser det virkelig ut til å ordne seg, og fikk jo også noen svar her som var fine å ha på veien, så får vel takke dere for det.
Ikke la ham utnytte deg.
Du jobber ikke tilfeldig vis på Kiwi over e18?
Sist endret av Dr.Feelgood; 28. januar 2009 kl. 23:25.
jobbe for kjentfolk er ikke alltid en bra greie, kan fort ødelegge det fine dere har sammen.

Men se igjennom kontrakta de og se hva det står der, står det att dere ikke får betalt fra 2100-2130 osv så er det jo noe dere har sagt ja takk til, og viss ikke så slå det i bordet, kompis eller ei. Dere skal jo ha betalt for det dere gjør uansett.
Det kan jo virke som litt av greia med sjefen, er at han selv også har havna litt i en knipe pga det dårlige hovedkontoret, og dermed er litt desp. Sannsynligvis har han som sjef også litt dårligere beskyttelse enn det dere som vanlige ansatte har. Skulle egentlig ikke forundre meg om selv den ene fyren som fikk sparken kunne ha klaget det inn (usaklig oppsigelse), og fått medhold, med mindre det er noen flere faktorer som har spilt inn, som du ikke har kommet inn på her.

Tror dere bør ta et lite allmøte, for å få tatt en prat, kanskje sende et samlet brev til hovedkontoret, samt at dere bør organisere dere, spesielt når det er så dårlige forhold som det du forteller om.
Sist endret av atomet; 28. januar 2009 kl. 23:43.
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Ikke la ham utnytte deg.
Vis hele sitatet...
Han utnytter meg ikke, var faktisk rørende å snakke med han nå.

Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Du jobber ikke tilfeldig vis på Kiwi over e18?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av tribalgoth Vis innlegg
jobbe for kjentfolk er ikke alltid en bra greie, kan fort ødelegge det fine dere har sammen.
Vis hele sitatet...
Vi ble kjent gjennom jobben da. Men vi er flinke til å holde vennskap og jobb skilt egentlig. Men du har helt rett, kan være skummelt det der. Med en gang penger blandes inn, så blir alt skummelt.

Sitat av atomet Vis innlegg
Det kan jo virke som litt av greia med sjefen, er at han selv også har havna litt i en knipe pga det dårlige hovedkontoret, og dermed er litt desp. Sannsynligvis har han som sjef også litt dårligere beskyttelse enn det dere som vanlige ansatte har. Skulle egentlig ikke forundre meg om selv den ene fyren som fikk sparken kunne ha klaget det inn, og fått medhold.

Tror dere bør ta et lite allmøte, for å få tatt en prat.
Vis hele sitatet...
Det der var som å høre han selv. Du har absolutt rett. Han er desp, og han har all grunn til å være det. Skal også ta et lite møte snart.
Sist endret av bendiks; 28. januar 2009 kl. 23:44.
Reglene rundt sykemelding finner du her: http://www.nav.no/page?id=671

Det er forskjell på egenmelding og sykemelding..
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Er ikke forfremmelsen i seg selv et produkt av at man har gjort en god jobb? Det er da vell ikke slik at man skal behøve å gå til sjefen en måned etter forfremmelsen å spørre om man ikke var flink nok til å få mer penger også?
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis aldri hatt noe særlig lederansvar som omhandler firmaets pengebinge!

Sett at du har ti arbeidere i bedriften din, og alle disse tjener 300 000 i året. Brutto blir dette 3 millioner (det blir mer i realiteten, med tanke på arbeidsgiveravgift, forsikringer etc).
Siden du eier bedriften skal du jo også hente ut et utbytte, samt betale deg selv lønn. Og her kommer rosinen i pølsa; jo mer du betaler din ansatte, jo mindre får du i utbytte og/eller lønn.

Jeg skjønner tankegangen din, men næringslivet i et kapitalistisk samfunn er ikke basert på barmhjertighet og veldedighet. En bedrifts ansvar er å tjene penger.

Trådstarter nevner jo heller ikke om han jobber for en kjede, for en kjede via franchise osv, og da er det veldig vanskelig å tolke hvilke lønningsordninger de har. Én ting er i alle fall sikkert, du vil ikke få den beste lønna av å vente på at noen gir deg en forhøyelse. Hva er det verste som kan skje hvis han spør? Jo, han kan få et nei, men det er ingen som blir sinte fordi han har spurt om mer lønn.
I og med at han refererer til et "hovedkontor" så tolker ihvertfall jeg det som at han jobber for en eller annen form for kjede

Forøvrig er det da VELDIG standard at man skal ha høyere lønn når man får mer ansvar, som f.ex. en lederstilling, og til en viss grad står dette også f.ex. i hovedavtalen for handel og kontor, selv om jeg ikke husker detaljer derfra nå lenger.
Sitat av atomet Vis innlegg
I og med at han refererer til et "hovedkontor" så tolker ihvertfall jeg det som at han jobber for en eller annen form for kjede

Forøvrig er det da VELDIG standard at man skal ha høyere lønn når man får mer ansvar, som f.ex. en lederstilling, og til en viss grad står dette også f.ex. i hovedavtalen for handel og kontor, selv om jeg ikke husker detaljer derfra nå lenger.
Vis hele sitatet...
Jada, men det er ingen regler som tilsier at han automatisk skal ha mer lønn selv om han får mer ansvar!

Lønn er og blir individuelt, så lenge ikke lovverk for minstelønn, overtid/hviletid osv brytes.
Sist endret av bronsky; 30. januar 2009 kl. 15:57.
Skjedd noe mer her, eller? Så ikke denne tråden før nå, men er nysgjerrig. Har vært borti noe liknende før, fikk utbetalt lønn for sent, dårlig betalt, sjef som gir faen i alt, mangel på sjukepenger, mobbing, osv... Mange bedrifter skulle ha vært bomba, for er så jævlig mye rart rundt omkring.

Men ett råd til deg; ikke snakk alt for mye med sjefen din på fritiden, høres nesten ut som om at han er ute etter å utnytte deg. Og jeg ville heller ikke ha sluttet i jobben, før jeg har fått ordna opp i tinga, og gjort så sjefen min fikk svi for dårlig behandling - servfølgelig på en redelig og saklig måte.
Det er ikke meningen å si at sjefen gjør en dårlig jobb. Det er i hovedsak selve butikken og deres regler rundt alt jeg er forbanna på.

Nå er alt mye bedre. En ansatt på jobben har snakket med sjefen om hvordan jeg hadde det, og sjefen ringte meg på flekken (12 om natta) og beklagde, og sa tydelig i fra at han ikke er ute etter å ødelegge for skole, og at jeg ikke skal frykte sparken. Han sa også at han var fornøyd med meg, men at det har vært så hektisk på jobben for tiden, og at det bare har vært et salig rot. Så jeg lar saken(e) ligge, og ser hvordan det går. Kan evt poste igjen her hvis noe drastisk skjer, men tror det roer seg ned nå. Men igjen, takk for alle svar, det var greit å få høre andres meninger annet enn foreldre og venners meninger.