Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1637
Eller?

Jeg har for tiden en liten bi-jobb, med timelønn på 100 Kr/t. En av de andre som jobber der bestemte seg for å slutte, han hadde regnet på det og fant ut at han tjente mer på å gå på sosialen. Det skal nevnes at han fikk boligstøtte, dagpenger +noe mer.

Han jobet der fast 5 dager i uka, 750 kr dagen. Burde det faktisk være slik at du kan slutte i en slik jobb å tjene mer penger på sosialen?

Oppfordrer vi ikke de som ikke tjener mer en 100 kr/t til å slutte på dagen og bli trygde snyltere?
Har veldig med hva type jobb, men det er faktisk sant at i enkelte tilfeller kan man tjene mer på sosialen. Men hvor blir det av stoltheten når man feks skal forsørge en familie mm...
er enig i at det er ille, mennorge er jo et dyrt land og bo i. skulle han fått halvparten hadde han vel nesten ikke overlevd.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
m|x: norge er ikke ett dyrt land og bo i om vi ser i forhold til lønningene. Men, om vi foreksempel sammenligner det med sverige og danmark blir norge fort dyrt.
Kjenner en som har 95% stilling og jobber seg ihjel. Tjener litt mindre enn han ville som sosialklient. Han jobber innen skolesektoren.
Better than thou.
Men særiøst, tenk så kjedelig, kunne stå opp når du vil, kope rundt hele dagen, gjøre ingenting..
Opprinnelig postet av Carlo
Men særiøst, tenk så kjedelig, kunne stå opp når du vil, kope rundt hele dagen, gjøre ingenting..
Vis hele sitatet...
Det hadde vært deilig det. Ligge i senga hele dagen og allikevel få penger til det man trenger. Sove lenge, så sitte litt foran PC-en, og være frisk og opplagt til alle kameratene kommer hjem fra jobb/skole. Hadde jeg hatt muligheten så ville jeg nok ordna meg dagpenger så lenge jeg kunne.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg tror du ville blitt alt annet enn frisk og opplagt av den livsstilen
Jobba sammen med en kurder i sommer, bare at han jobba i et malerfirma. Han gikk rundt og jobba ræva av seg og jobba overtid hver dag. Hadde han gått på penger fra staten hadde han fått mer peng enn hva han hadde gjort visst han maler. Han ville jobbe for penga sa han ellers var han ikke noen mann. Sånne innvandrere skulle vi hatt flere av her i landet. Så må jo være en overflod her i landet.

Tror jeg hadde blitt ganske lei den livstilen "stå opp seint, sitte foran pcen og bare daffe"
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis han jobber overtid hver dag, og får ordentilig betalt så bør han få mye mere enn man får fra staten..

Han måtte ha blitt lurt trill rundt.
Better than thou.
Det er forskjell på å bli lurt trill rundt og ikke kunne få bedre lønn/jobb pga. hudfarge.
Blir litt feil hele det norske samfunnet når du kan få mer penger bare av å sitte på ræva enn å ha en fulltidsjobb da liksom.

Men inkompetente politikere har vel nok annet å tenke på
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
tassmus:
Ja jøss, de må jo vite om maten de kjøper er harry eller ei.
Det bør være flere grunner for å jobbe enn penger da. Det er skummelt at det er bare pengene som styrer dette. Når jeg skal ut i jobb vil jeg ha venner der, ett sosialt miljø jeg kan trives i, og noe å gjøre som jeg føler er på ett eller annet vis nyttig.

Foreldrene mine jobber begge innenfor skolesystemet, og det blir man ikke så fort rik av, men er man litt heldig og litt flink finner man seg en plass hvor man trives og føler at man blir satt pris på.

Når det gjelder folk som tjener så lite at de kunne tjene mer på sosialen blir det jo seff litt anerledes, men samtidig er det det samme prinsippet som gjelder. Jeg ville i alle fall dø av kjedsomhet og ensomhet om jeg skulle sitte hjemme alene hele tiden. Og selv om jeg var ute og festet om kveldene ville det ikke kunne erstatte det sosiale ved en jobb (De fleste i alle fall).

Respekten som denne Kurderen mente var så viktig er en annen ting. Jeg syns det er IMPONERENDE at invandrerene står på som de gjør. (Riktignok sliter mange med dårlige jobber og tilpassning i Norge, men det er en annen sak) Det er bra at noen heller vil jobbe hardt for det de ville fått uansett for å sitte på ræva hele dagen bare for å slippe skammen. For det er en skam å gå på sosialen viss man ikke har en god grunn!

Hvem faen har egentlig lyst til å være en "hjelpeløs" snylter? Folk som ikke GIDDER å PRØVE å stå på egne ben er samfunnets laveste avskum!

(Only My Humble Opinion! )
Better than thou.
Here here!
Ironisk, han var kurder han som jeg nevnte i starten av denne threaden, det faktum at han var invandrer så jeg ingen grunn til å ta med. (For det var ikke det jeg ville starte diskusjon om).

Nå har jeg slutta der så nå vet jeg ikke hvordan det går med ham, men syns nå sjøl at hvis du kan tjene mer en 100 kr/t av å sitte på ræva så blir det jo å sy puter under armene på folk.