Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4700
Norge må være det landet med de mest idiotiske lovene i verden!? Og hvor blir det av skattepenga?

I norge er det begrenset ølsalg, of ølsalgets fremtid ser bare mørkere ut! Vi har EGNE butikker for sprit og vin, og man må være 21 for å kjøpe sprit! Er man ikke voksen nok når man er 18? Burde man ikke kunne ta ansvar for drekkinga selv da? Og hvis ikke, hvem faen bryr seg? Ikke staten jaffal..

Alle de hardt sparte norske skattepengene går rett inn i ting som operahus og kongefamilie! Kongefamilien jah... tjener rundt 180 mill i året for å sitte på ræva og gjøre ingenting, ja det er faens godt betalt! Hva med å bruke de 180 millionene på veier, barnehager og fri hasj? De fleste veier jeg veit om her i landet er grus eller lappeteppe! Hva med og ordne det?

Ellers så har vi jo avgifter på alt mulig rart, og bensinen må jo være en av europas høyeste, og det er vi som sitter med store deler av olja. Det rimer ikke. Alt er dyrt. Det blir dyrere for hver dag som går. Mat, strøm, hus, hytter.. alt blir pålagt avgifter. Snart blirt det vel oksygen avgift også?

Når skal dette snu? Når skal norge bruke penger på nyttige ting og ikke spare dem eller spandere no atombomber på "fattige" land? Blir bare litt frustert...
Hva med å bruke de 180 millionene på veier, barnehager og "fri hasj?"
Vis hele sitatet...
Du trur det skjer ja.....
har du noen gang tenkt over at grunnen til at vi har så jævla høye skatter/avgifter er nettop at vi er så rike. hva tror du egentlig ville skjedd hvis bensinprisen falt til 1 kr literen over natta, eller for den saks skyld at ALLE fikk 200 000 mer i året i lønn..... nb. russland har ca 18% inflasjon i året........
Opprinnelig postet av ZpiFF
Vi har EGNE butikker for sprit og vin, og man må være 21 for å kjøpe sprit
Vis hele sitatet...
20 faktisk, *kverrulere*

"Tilføyd ved lov 16 mai 1997 nr. 28 (i kraft 1 jan 1998).
§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av brennevin må ikke skje til noen som er under 20 år."
original reprint
xaff's Avatar
Er ganske enig i noe av det der, jeg ser ikke noe poeng med at vi skal være slavene til kongefamilien, det de bruker på et år er mer enn det jeg kommer til å betale i skatt i hele mitt liv, og alt det bare fordi de er av en spessiel slekt.

Og jeg synes at det at man må være 18 for å få ta lappen er teit, samme gjelder ølsalg, 16 hadde hvert en fin alder for å få gjøre sånt. Og skattepengene synes jeg feilprioriteres helt, bruk de heller på skoler, veier og eldre istedenfor kongefamilien. 180 millioner er mye, veldig mye.
Se på USA; lave priser på mangt, lav skatt, lav mva. om eksisterende, 16år på førerkortet osv.

Synst du de har det så jævlig godt i Amerika? Landet har noen sinnsykt rike folk, men jævlig med fattige, overvektige, kriminelle etc. Hvordan ser du for deg at framtiden blir med 5 mill hasjrøykende nordmenn, som sutter på hasjpipen og gulper i seg hasjlukt fra dag 0 til kistelokket smeller igjen framfor nesa di. Skjerp deg, vi er tross alt rikest av en grunn; vi er SMARTE, LURE, GLUPE, HØYTSTÅENDE I INTELLIGENS-STIGEN etc. Men dette gidder jeg ikke å diskutere med en kar som ikke har tenkt lenger enn til neste hasj-tur.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Norge er faktisk ett av de billigste landene å leve i, ifrohold til hva vi tjener og hvor mye ting koster.
Norge er tross alt et av verdens beste land å leve i. Du ville heller ha bodd i stråhytter å tatt i mot nødhjelp fra alle de rike landene enn å betale skatt ?
Jeg skal innrømme det at norge har til tider veldig idiotiske lover.
Eksempelvis at ølsalget skal slutte 20.00 og 18.00, brustadbua, ikke lov til å ha med mere enn 20 kilo sukker inn i landet og lignende. Men dette er i grunn vår feil, siden vi lar folk som er IDIOTISKE nok til å vedta slike lover! (tenker mest på Ap og KrF)
Det er idiotisk å kunne kjøpe øl klokka 06.00 på morgenen men ikke få kjøpe seg 4 kalde klokka 20.05 om kvelden.
Men alt i alt er norge ett bra land å leve i, og jeg er i grunn jævli fornøyd. Trives mye bedre her enn å bo i en stråhytte med blikktak.
Polle: visste du at vi har et forbud mot å produsere sko av papir eller papp.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Opprinnelig postet av Revellon
Polle: visste du at vi har et forbud mot å produsere sko av papir eller papp.
Vis hele sitatet...
Har vi? Uansett; plager det deg? Har du ofte tenkt: "Nå kjeder jeg meg. Jeg har lyst å lage en sko av papp!"?
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
ops da. Hasjen var kanskje unødvendig og ta med, spesielt siden jeg ikke smoger selv. Norge er vel et ganske godt land og leve i og jeg koser meg her, MEN det finnes enkelte lover som burde kunne vært ungått hvis ikke politikerene var så jævlig stive
Sist endret av Skrekkugle; 11. august 2002 kl. 13:48.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
selvfølgelig er det lover folk kunne klart seg uten, men sånn går det da når man lar folk fra ap styre landet for lenge, dvs i heletatt.
De vet ikke å bruke penger på riktige ting. Eksempelvis så "etablerte" de ett register for trebåter (!!!) og en annen instalasjon som skulle telle barkebiller (!!). Errrr, hvor har vi bruk for å vite hvor mange barkebiller som er i skogen ??Sånt er sjukt.
Og med det samme Revelon: Har du så stort behov for sko som er laget av papp eller papir og som kommer til å dette av føttene dine neste dag når det regner eller du går i duggvått gress! RIght on! sånt må vi ha! Det er selvølgelig idiotisk med en lov som er imot det, MEN HVA FAAN SKAL DU MED DET!???
Har vi? Uansett; plager det deg? Har du ofte tenkt: "Nå kjeder jeg meg. Jeg har lyst å lage en sko av papp!"?
Vis hele sitatet...
Personlig kan jeg ihvertfall ikke si jeg har det, men det er da heller ikke poenget... Hvis jeg føler for å lage sko av papp, så burde jeg få lov til det. Dette er bare ett eksempel på alle de teite og unødvendige lovene vi har i dette landet.
Ja til EU, ja til FrP, nei til monarkiet og ja til republikk så er saken biff.

Revellon: Ta deg en tur til Lovdata.no og bevis den pappsko loven din. Fant du ikke noe sier du?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
tviler på at terrorpolitiet kommer stormende hvis du lager en sko av papp, spørs hvor seriøst man selv gidder å ta en lov som ganske sikkert er en foreldet levning fra 1920 eller noe.
Opprinnelig postet av polle
Det er idiotisk å kunne kjøpe øl klokka 06.00 på morgenen men ikke få kjøpe seg 4 kalde klokka 20.05 om kvelden.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi veldig mange har mer bruk for de kl 8 om kvelden en kl 6 om morgenen? jj


Left
ser for meg pappsko produksjon ut av en annen verden!
Det finnes ingen lov mot pappsko.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
I USA må man vel være 22 år eller no for å drikke alkohol offentlig, og i Canada må man være 20 år eller no, bare for å få kjøpt alkohol. Jeg tror vi skal være fornøyd med den grensen vi har, og heller håpe på at alkohol aldersgrensen i Norge skal gå ned.
Opprinnelig postet av Angry Clown
I USA må man vel være 22 år eller no for å drikke alkohol offentlig, og i Canada må man være 20 år eller no, bare for å få kjøpt alkohol. Jeg tror vi skal være fornøyd med den grensen vi har, og heller håpe på at alkohol aldersgrensen i Norge skal gå ned.
Vis hele sitatet...
I Norge får man ikke drikke alkohol offentlig, samme hvor gammel man er. Nei til EU, nei til FrP, nei til monarkiet og nei til republikk, så er saken fremdeles ikke biff.
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
I Norge får man ikke drikke alkohol offentlig, samme hvor gammel man er.
Vis hele sitatet...
Den der må du bevise...
Stiller meg sterkt uenig i mye av det Zpiff sier.

Vi har råd, og vel så det til de avgiftene og skattene vi har. Men det ligger i menneskets natur og ønske mer. Kongehuset er en del av markedsføringen vår, det er en grunn for at det er så mange tyskere her. Og en grunn for at japan kjøper norsk fisk fremfor den svenske som helt sikkert smaker fisk også. Øl-debatten stiller jeg mot, den er tåpelig. Men om noen måneder får vi se hva som skjer. Hvorfor skal vi egentlig nyte alkohol offentlig!? Er ikke spesielt pent når folk går rundt i gatene og drikker alkohol, det er ikke det samme som brus, eller iste for den saks skyld. Bensinavgiftene hemmer ganske få, bortsett fra transporten, men den overlever siden vi har så eksklusive eksportvarer. Eksportvarer kunne i seg selv vært billigere, vi mister møbelbedriftene, det er bare ekornes som overlever...

Jeg går ut ifra at dette er kun et raserianfall du hadde fordi du manglet ei krone til cola'n din...
Opprinnelig postet av Angry Clown
I USA må man vel være 22 år eller no for å drikke alkohol offentlig, og i Canada må man være 20 år eller no, bare for å få kjøpt alkohol. Jeg tror vi skal være fornøyd med den grensen vi har, og heller håpe på at alkohol aldersgrensen i Norge skal gå ned.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet har ikke USA en aldersgrense der. Det er enkeltstatene som bestemmer det...


Opprinnelig postet av wiz


Den der må du bevise...
Vis hele sitatet...
Det er to typer offentlig da.
1. I parken
2. Aker Brygge

1. er ikke tillatt uansett alder...
Vi nordmenn har veldig lett for å klage. "Mye vil ha mer" er det noe som heter. Uansett hvor mye mer dere gjerne vil ha så kan dere sikkert innrømme at vi har det veldig fint i gamlelandet? Tross alt..

Jeg er selvfølgelig for at ølsalget skal vare like lenge som butikkene er åpne. Ølgardin er teit!

Samferdselspolitikken i landet vårt er også helt bak mål. Se på veiene våre! Og vi er liksom et av verdens rikeste land? Men det er kanskje viktigere med en jævla opera enn trygge, sikre veier? Ikke vet jeg. Jeg er kanskje ikke kultivert nok?

Ok, der ble jeg forbanna!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Jeg er selvfølgelig for at ølsalget skal vare like lenge som butikkene er åpne. Ølgardin er teit!
Vis hele sitatet...
Må nok si meg enig der ja!
Sist endret av Hofsoe; 13. august 2002 kl. 00:32.
Opprinnelig postet av wiz


Den der må du bevise...
Vis hele sitatet...

Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.
- Kapittel 8. Spesielle påbud og forbud.

§ 8-9. Serverings- og drikkeforbud

Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet,
2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten,
3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler,
4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted,
5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass,
6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol.

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 1, 2 og 3 gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 3 gjelder ikke når beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap.

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies eller lånes ut til privatperson for en enkelt bestemt anledning til sluttet selskap, og utleier for øvrig ikke står for andre deler av arrangementet.

---

There.
AnaMorph0s|s: Sånn skal det bevises ja
Opprinnelig postet av Xaff
Og jeg synes at det at man må være 18 for å få ta lappen er teit, samme gjelder ølsalg, 16 hadde hvert en fin alder for å få gjøre sånt
Vis hele sitatet...
Jeg antar at hvertfall 1/3 av ulykkene i Norge involverer folk i alderen 18 til 23, og hadde det vært opp til deg hadde grensa for lappen vært 16?!! Taktisk... Kvisete tenåringsgutter som nettopp er ferdig med ungdomsskolen kan råne rundt fritt på veiene til fare for egen og andres sikkerhet? Nei takk!
Sist endret av Bjornix; 13. august 2002 kl. 01:26.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Det får holde med moped!
Bjornix: Enig med deg.
Vi burde heller sørget for at de som tar lappen får en bedre og evt. lengre førerutdanning (både praktisk og teoretisk). Og satt prøvetida til å vare over fem år. Mye man kunne gjort på dette feltet.
Opprinnelig postet av thomasrino
Bjornix: Enig med deg.
Vi burde heller sørget for at de som tar lappen får en bedre og evt. lengre førerutdanning (både praktisk og teoretisk). Og satt prøvetida til å vare over fem år. Mye man kunne gjort på dette feltet.
Vis hele sitatet...
5 år? Da må man jo enten begynne når man er 13 hvis man skal ha lappen til man er 18 eller være ferdig når man er 21 hvis man skal kunne starte når man er 16! Men jeg er enig i at nøkkelen til å få ned ulykkes statistikken ligger i erfaring og at 16 åringer generelt ikke er modne nok! En måte å få en bedre og sikkert mer effektiv utvikling på er å sette ned prisene på kjøretimer! 500 kr for en jævla time!!!! (dvs 45 min) SJUKT! Glad jeg er ferdig med det der...

Dette ble kanskje litt offtopic
Når du har bestått førerprøven, mottar du et førerkort med to års prøvetid. Får du inndratt førerkortet i prøvetiden pga. overtredelser i trafikken, må du gå opp til ny førerprøve med ny prøveperiode på to år.
Jeg var enig med deg for noen år siden da jeg ikke hadde lov til en dritt. men nå når jeg har trosset de fleste aldersgrenser som er så har jeg fått et annet lys på saken.
F.eks så kunne jeg ikke forstå hvorfor jeg ikke kunne drikke når jeg var i 15 års alderen, men nå er det verste jeg ser dritfulle 14-15 åringer rave rundt og lage bråk...
"den skal tidlig krøkes den som en god alkoholiker skal bli" -Meg Selv

Og ja vir har det godt, priser har alltid en sammen heng med intekt...

Ang. alkoholpolitikken så må jeg bare tilføye at vi drikker det vi har tilgang på, akkurat nå f.eks sitter jeg og pimper på noe sprit, rett og slett bare fordi 'den står der'...
til ZpiFF, gründer av denne nøye gjennomtenkte thread.. !?

det værste er at du er ikke den eneste som sitter å klager... men hva har dere å klage på? nei.. for dyre pølser og litt dyr bensin... dessuten synes dere oxo at det å handle sprit klokka 03.00 vil være fantastisk festlig(skal dog si meg enig i gardin kritikken), jo dessuten er kongefamilien dum og de eier ikke kjolesmak! vi stinker i fotball, også tillater skyene å pøse på med litt regn i juli måned da gitt.. makan til!!! dessuten blir det jo aldri noe av dette oljepenge lotteriet heller(inflasjon vet vi ikke hva er nei)! nei jeg tror jeg sykemelder meg og setter meg på flyet til uganda jeg ass!

ffs
Opprinnelig postet av Bjornix


Jeg antar at hvertfall 1/3 av ulykkene i Norge involverer folk i alderen 18 til 23, og hadde det vært opp til deg hadde grensa for lappen vært 16?!! Taktisk... Kvisete tenåringsgutter som nettopp er ferdig med ungdomsskolen kan råne rundt fritt på veiene til fare for egen og andres sikkerhet? Nei takk!
Vis hele sitatet...
En av grunnen til at det er 16 år i USA er fordi veiene dems er helt vannrette og går rett frem, mens i Norge "krungler" dem seg langs kysten. Jeg synes 18 års grense er et klokt valg, og man kan jo prøvekjøre når man er 16 da
Dere må klage må dere ikke?

Ok kongehuset er parasitter som sitter med et svært sugerør inn i statskassa. I tilegg er de dansker/narkiser.

Bortsett fra det, har vi det så ille?

14-17 åringene klager altid over at de ikke kan kjøpe øl og sprit. Når jeg var på den alderen var det ikke noe problem å skaffe slikt. Selv om jeg har gått over til six-packs så tror jeg ikke det noe vanskligere å skaffe det nå.

16 åringer i bil, på veien? Nei takk hold dere til mopeden.

Leste at Norge har nest biligst bensin i Europa i forhold til inntekt.

Ikke kom drasende med Frp. Den økomiske politikken deres bygger på teorier om at hvis vi bare bruker Oljepengene kommer inflasjonen på magisk vis til å forsvinne på grunn av vekst i industrien.

Ops, jeg som bare skulle skrive en kort post...
Sist endret av Zalderach; 13. august 2002 kl. 16:20.
thomasrino: ok, misforsto først, men er enig med deg nå!

Opprinnelig postet av eple-
En av grunnen til at det er 16 år i USA er fordi veiene dems er helt vannrette og går rett frem, mens i Norge "krungler" dem seg langs kysten. Jeg synes 18 års grense er et klokt valg, og man kan jo prøvekjøre når man er 16 da
Vis hele sitatet...
Jeg tror (og legg merke til tror) at det er kun et fåtall stater i USA og Canada som opererer med 16-års grense for førerkort! De fleste har vel 17 og 18...!! Men i de statene hvor man kan ta lappen når man er 16, er man der regnet som myndig etter man har fyllt 16 eller gir de ut lappen til "barn"? Og alt går jo ikke bare rett frem i USA, de har jo ganske kolosale byer, sikkert ikke bare hurlumhei å flise gjennom New York med ferskt førerkort i en alder av 16, jeg har problemer nok som det er med å komme meg helskinnet ut av Drammen for faen!!
Det som er problemet som forfølger alle problemer er folk med forskjellige meninger.

Enkelt og greit. Folk har forskjellige løsninger på alt, og det er shitt, hadde alle tenkt likt hadde vi ommet mye lengre om alle var liberale på utviklingen og negative til f.eks dop, men allikevel, vi vil aldri få en slik verden.

Men dog, politikere har en tendens til å gå mot folket, det er sant, og det finnes mange 1-kantede lover rundt om kring, der du ikke slipper unna uansett hvor dumt det er og hvilken side du vender saken.
Nichotin: Så vi burde ikke ha våre egne meninger? Ifølge deg så er et av menneskenes store fordeler en ulempe? Jeg tror faktisk ikke vi hadde kommet langt hvis alle hadde tenkt likt, å tenke som en kommunist (ikke ta det bokstavlig ) og ha et samfunn der alle tenker likt om alt gir ingen fremdrift.
Komunist din idiot, hva vet du om komunismen. Ikke kom her å sett merkelapper på ting du ikke vet noe om. Frp har ikke løsningen. De driver en politikk som har feiltet i samtlige land den er prøvd ut i. Den eneste politikk som fungerer i norge er den som norge har brukt i årevis, Sosialdemokratiet. Ja vi har dyr bensin, og ja vi må passe på når vi kjøper øllen vår. Men vi får da penger for å være syk. Vi kan ta en tre-dager når det passer oss best. Vi kan leve i 100 år uten å gjøre stort. Vi får penger for å være gamle eller unge eller skadet eller friske. Vi har det veldig bra og det kan vi takke det norske arbeiderparti som en gang var sosialistiske og flinke for. Om det er noe som trengs nå så er det at vi holder mot venstre og passer på at de ikke får lov å bruke opp oljepengene, de trenger barna jeg får en gang.
foolish: Ehm? Jeg kalte ikke Nichotin en kommunist? (merk setningen "ikke ta det bokstavlig")
Nevnte jeg Frp? Hvorfor våser du om sosialdemokrati og bensin og venstrepolitikk når jeg brukte ordet kommunist i den betydning at kommunister skal ideelt sett få likt og tenke likt.
Så det ble et ordspill av det, tenker man som en kommunist, så tenker man likt. Det er ideologien bak kommunismen det?
Ingen klasseskille liksom.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Well. Jeg personlig mener jo at man kanskje burde invistere litt når vi har så mye oljepenger og da snakker jeg ikke om å kaste penger i hytt og pine, men at vi også prøver å fikse noe som gjør at dette landet ikke går til helvete når olja er borte.
Man kan seffers ikke bruke alt på engang for det er jo viktig å spare endel også ettersom at verden forandrer seg med tiden.

Ellers vil jeg også bare si det at kermit kanskje er en tullebukk, men han mente ikke at alle kommunister tenker likt. Det er bare det at det er slike amerikansk populative uttrykk som passer hans stereotype.

Nå må jeg på dass.


(Malla. Levert Rød politikk debatt med et snev as scat til Nff siden Jun 2001... With a smile)
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Skrev posten min mens Wiz posta den nye posten sin også.
Så dette er vel et svar på den.

Ideologien til kommunismen er ikke at alle skal tenke likt som om de var en gjeng med hjerndøde roboter.
Som et eksempel kan jeg jo si at Lenin gjor det enklere for kvinner å skille seg og komme ut av ekteskapen med noe å overleve på. Jeg nekter å tro at han gjor ting som det fordi at han ville at alle skulle tenke likt og gjøre samme ting. Han gjor det for å gi mennesker et valg. Og det der var ikke den eneste tingen han gjor.

Ideologien er så mange ting. At alle skal være lykkelige. At man skal gjøre kaoset i samfunnet om til orden slik at man kan stabilisere økonomien for å få den til å vokse sammen med folket.
osv. osv. osv...
Det er ikke snakk om kun EN drøm eller EN tanke, men mange håp for en bedre framtid.
Ok, jeg gjorde en brøler der.

For å omformulere litt; jeg brukte ordet fordi kommunismen dreier seg om et sterotypt samfunn, felleseie og det der. Men at alle skulle tenke likt var feil. Je m'excuse.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
kommunisme ekke akkurat min gate.
I grunn så synes jeg ikke akkurat det er no tap i heletatt.
Faktisk er jeg ganske glad for at jeg ikke lever i middelalderen og bor i strå hytte
så godt som alle pengene som blir tjent på avgifter av alkohol og tobakk, blir brukt på alle de stakkarene som får lungekreft, krympelever, de som må pumpes osv (alkohol og tobakksutløste skader). i usa er det billig, men der må man også betale sykehuset selv gjennom forsikringer og sånt.
"norge er verdens beste land å bo i" -fn
Opprinnelig postet av alfonz
"norge er verdens beste land å bo i" -fn
Vis hele sitatet...
Norge er verdens beste land å bo i,
men bare for nordmenn!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg synes ordet "inflasjon" har blitt feiltolket av noen her, og blir brukt som et slags skrekksymbol (på lik linje med "kommunist" i USA under den kalde krigen). Norge har veldig, veldig, VELDIG mye penger, staten holder inflasjonen nede ved å kaste bort pengene på vissvass. Problemet er ikke at skatten er for høy, men at skattepengene vases bort.

Inflasjon skjer når man har flere penger enn man kan bruke. Og det mener staten vi har, derfor er inflasjon en veldig nærliggende og skummel ting for oss. Derav nye operahus, vedlikehold av kongefamilien og alskens "unyttige", dog dyre, prosjekter.

Det eneste problemet jeg ser med dette er at det er at helsevesenet vårt kunne trenge en hel del mer penger. Flere sykehus, bedre utstyr osv.
Kommunikasjonsnettene i norge er også laaangt under lavmål i forhold til hvor rikt landet er. Veiene (foruten de mest trafikkerte rundt "stor"byene) over hele landet trenger fornying og mye bedre vedlikehold. Og hva med GSM dekning over hele landet?

Det finnes også mange flere ting som pengene heller kunne brukes på. Og alt dette fører til flere arbeidsplasser, som gjør at folk kan holde inflasjonen nede ved å yte tjenester.
Et lite problem er jo det at vi er bare fem millioner i dette landet, noe som enkelt kan løses ved å åpne grensene for innvandrere som vil ha jobb. De får det fett her, og tar da ikke med våre stakkarslige små kroner ut av landet.


Nå vet jeg ikke helt om jeg fløt totalt ut her, og kunne gjerne fortsatt med dette - pek gjerne på alle feil og forklar meg hva som er galt.

[/RANT]
err.. kunne godt ha tenkt meg litt billigere alkohol, men det er ikke veldig viktig for meg i og med at jeg har råd til alkohol forbruket mitt (selv om jeg drikker nesten hver helg )

veinettet kunne og burde ha vært mye bedre enn hva det er, men det er ikke nødvendigvis veinettet sin feil at det er så mye folk som kjører seg i hjel.. GRUNNEN ER AT DE IKKE TILPASSER KJØRINGA TIL FORHOLDA (veigrep, svinger, fart, feil bruk av gass/brems). klart, vi vil ha bedre fremkommelighet men det er mye som bør gjøres på hvilke sjåfører vi har lyst til å slippe ut på veiene - kanskje det er først og fremst på dette området vi burde debattere? jeg blir 18 den 12. september og planlegger å ta lappen kort tid etter, og har prøvekjørt en del det siste året. jeg har sett mange småfarlige situasjoner oppstå bare fordi standarden på sjåførene (også de som er rundt 40 år gamle) rett og slett er for dårlig. hadde det vært opp til meg, hadde alle måtte ha gått opp til førerprøven på nytt hvert 10. eller 15. år.. MINST :>

"jammen, jeg har kjørt i 30 år uten å vært innblanda i noe som helst" <- bullshit. ofte skjer det at folk forårsaker ulykker uten å vite om det selv, feks hvis man ikke overholder vikeplikt og får sjåføren bak (opprinnelig til høyre) til å kjøre i grøfta/uttafor for å unngå kollisjon, mens man selv bare kjører videre.. ignorance is bliss

og det med USA og 16 års aldersgrense.. for noe piss! hadde vi hatt noe sånnt her i norge skulle vi ha sett ulykkestalla vokse eksponensiellt hvert år... sådetså
Opprinnelig postet av Xaff
Er ganske enig i noe av det der, jeg ser ikke noe poeng med at vi skal være slavene til kongefamilien, det de bruker på et år er mer enn det jeg kommer til å betale i skatt i hele mitt liv, og alt det bare fordi de er av en spessiel slekt.

Og jeg synes at det at man må være 18 for å få ta lappen er teit, samme gjelder ølsalg, 16 hadde hvert en fin alder for å få gjøre sånt. Og skattepengene synes jeg feilprioriteres helt, bruk de heller på skoler, veier og eldre istedenfor kongefamilien. 180 millioner er mye, veldig mye.
Vis hele sitatet...

er litt uenig, en 16 åring er ikke skikket til å ta en slik ansvar. se bare på ghetto folket som lager bråk og skal banke alt og alle. Hvis de får lov å ha bil og kjøpe drikke så ofte de vil uten noen som helst form for problemer tror jeg at det hadde blitt er helvete....

mange 16åringen ER skikket, men det er faen meg mange som ikke er det heller
Det som irriterer meg er at vi har mangfoldige milliarder på bok, mens skoler, sykehus, infrastruktur (vei og kommunikasjon) forfaller.
Politikere sier at vi må spare penger til oljen går tom og det blir vanskeligere forhold. Det stemmer sikkert det, og det er lurt å spare. MEN å bygge en opera til flere milliarder, det er liksom greit. Det er også greit å ha et tungvint byråkrati som krever mye penger. Det er jo helt latterlig!

Når det gjelder kongehuset, så er det noe som kommer til å forsvinne med tiden. Men før det skjer, så har vel Haakon vært konge. Og selv om det koster mye penger å ha et kongehus, så sitter de ikke bare på ræva. De har jo en god del offisielle reiser rundt i innland og utland. De er på en måte diplomater, og de har en reklameeffekt for Norge. Dessuten er nok ikke kongehuset en spesielt stor utgift når man ser litt større på det.