Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 4238
Etterhvert begynner jeg å forstå hvordan verden fungerer. Makten ligger i styrerommene hos GeneralElectric, MacDonalds, Bayer m.fl. Hver dag flyttes 1200 milliarder dollar rundt i finansmarkedene. Norger må rette seg etter det EU vil. Er det rart folk protesterer når verdensbaken skal ha møte? Dessuten er regjeringen svært redd for at verden skal få inntrykk av Norge som et "anarki-land". Bruker millioner på "terror"-politi. Verdensbanken er den største svindleren i vår tid. Se på argentina, som gjennomgår den største krisen etter at de bandt sin valuta opp mot dollaren. STØTT ATTAC - EN ANNEN VERDEN ER MULIG!


Hva synes andre om dette? Finnes det noen liksom-kommunister her?
Jeg hadde tenkt til å poste en post når demonstrasjonsdagen nærmet seg, men nå gjorde du det for meg. Det morsomme med Verdensbanken er hvor utrolig inkompetente og arrogante de er, noe tidligere ledere og medlemmer også har uttalt seg om. Veldig mye avslørende, opprørende og interessante artikkler om Verdensbankens virksomhet her:

http://www.oslo2002.no/ressurser.shtml

Og man trenger da ikke å være kommunist, ikke engang tilknyttet venstresiden for å være i mot VB. Vi får inderlig håpe det blir en fredelig demonstrasjon, uten ignorante krigs-idioter slik man så i Genoa og Gøteborg, som kun er ute etter å ødelegge og skade ting. Det blir liksom litt ironisk å se en fyr gå med "DFF" på skjorta, mens han kaster brostein på politihunder og politihester. Vi får også håpe politiet klarer å beherske seg, ikke overreagere og ikke provosere frem slåsskamper.
Hva er egentlig vitsen med å demonstrere? Tviler på at det vil gå noe bedre enn det gjorde under toppmøtet i Gøteborg.
En gjeng med demonstranter som provoserer purken, og et gjeng med purk som provoserer demonstrantene.
Sjansen for at denne dagen vil gå rolig for seg er liten. Og selv om man ikke skal godta alt som skjer i verden, så er det ikke noe som hjelper hvis det bare blir masseslagsmål ut av det.

Er ganske sikker på at det er mange som blir med i demonstrasjonstoget bare for å lage bråk, så en demonstrasjon vil nok ikke hjelpe i det hele tatt, snarere tvert i mot.

Og orgranisasjoner som f.eks Attac synes jeg blir for dumt, når de reiser rundt for å demonstrere. Har de ikke noe bedre å ta seg til? Og hvis de tror de kan forandre verden så er de optimister.

En lite off-topic sak: I Hammerfest (det er i Finnmark) har regjeringen godtatt Snøhvit utbyggingen (oljefelt), og det vil gi en fraflyttningstruet kommune og fylke masse arbeidsplasser og bedre økonomi.
Er jo selvfølgelig et miljø spørsmål om dette, men når miljøorganisasjoner skal forhindre en utbygning som kan bety utrolig mye for et helt fylke, så blir det feil.
Miljøet må taes vare på, men man må også ta vare på distriksnorge, og ikke bare tenke miljø hele veien.

Så det jeg mener er at; folk/organisasjoner som demonstrerer bare for å provosere synes jeg er bare idioti. For dere må ikke komme her å si at dere som drar for å demonstrere tror det vil gå helt rolig for seg.
Men hvis dere mener at store matrielle skader og kanskje tap av menneskeliv kan godtaes bare dere for sagt ifra om hva dere mener, så vær så god; demonstrer med god samvittighet, og husk balltreet.
Hva er egentlig vitsen med å demonstrere? Tviler på at det vil gå noe bedre enn det gjorde under toppmøtet i Gøteborg.
En gjeng med demonstranter som provoserer purken, og et gjeng med purk som provoserer demonstrantene.
Sjansen for at denne dagen vil gå rolig for seg er liten. Og selv om man ikke skal godta alt som skjer i verden, så er det ikke noe som hjelper hvis det bare blir masseslagsmål ut av det.
Vis hele sitatet...
Det er en av de få politiske rettighetene man har som en del av et såkalt demokrati, retten til å demonstrere. Demonstrasjonen i seg selv kommer ikke til å knekke VB på noen måte, men å bare godta det de driver med blir som å vende tommelen opp for deres "arbeid".

Er ganske sikker på at det er mange som blir med i demonstrasjonstoget bare for å lage bråk, så en demonstrasjon vil nok ikke hjelpe i det hele tatt, snarere tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Helt sikkert mange bråkebøtter som kun er ute etter å knuse et vindu eller to, men man kan ikke ta hensyn til slike idioter, de får heller politiet ta seg av.

Og orgranisasjoner som f.eks Attac synes jeg blir for dumt, når de reiser rundt for å demonstrere. Har de ikke noe bedre å ta seg til? Og hvis de tror de kan forandre verden så er de optimister.
Vis hele sitatet...
Bah! "Har de ikke noe bedre å ta seg til?", som hva da? Sitte hjemme foran sin lille PC og spekulere i om man skal bruke Linux Redhat 4.06 eller spiller Counter Strike 5 eller 10 timer om dagen? Hva om ikke folk hadde gjort opprør mot institusjoner som undertrykker dem? Da ville vi fremdeles levd i middelalderen, under en knallhard facistisk konge og en über-ortodoks pave. Kvinner ville fremdeles ha vært "guds gave til mannen", og folk ville vært dumme som brød.
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Det blir liksom litt ironisk å se en fyr gå med "DFF" på skjorta, mens han kaster brostein på politihunder og politihester. Vi får også håpe politiet klarer å beherske seg, ikke overreagere og ikke provosere frem slåsskamper.
Vis hele sitatet...
Så et program på NRK II for ikke lenge siden som i sin helhet omhandlet EU-toppmøtet Göteborg 2001. Greit program, statspropaganda riktignok, men hva kan man forvente? Masse god footage, og jeg må si jeg satte Coca-Cola'n i halsen når jeg så bevepnet politi med tykke kevlarputer, rustning og hjelm kaste brostein på demonstrantene!! Göteborgs polisen kasta kilotunge brostein i mengdene med demonstranter, d'oh! En slik stein i hodet og man er garantert grønnsak.

Kom netopp over en avisartikkel som kansje er av interesse:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...ticleID=346855

Politiet kaster brostein tilbake på demonstranter, kakker folk i hodet, skyter ungdommer, masse arresterer uskyldige, skjærer alle demonstranter over samme terrorist-kam, osv...
Media glefser i seg saken, skriver om volden og opptøyene og terrorist/demonstrantene. Poenget med demonstrasjonene, mot-demonstrasjonene og det egentlige budskapet blir glemt. Avisene tjener penger. I siste instans oppnår verdensbanken IMF, EU og de monopolitære selskapene akkurat det de vil oppnå, å drukne den meget velbegrunnede kritikken i alt hysteriet, noe de som oftest lykkes med.

Derfor oppmoder jeg alle mann til å møte opp, ta med bestemor og hele familien, men for Guds skyld la finlandshetter, sykkelhjelm og annen staffasje ligge hjemme! Dersom det store flertallet er snille og fredlige, så kan det kansje, kansje, kansje hende at noe vettugt kommer ut av opplegget.

Sannsynligvis ville mediene likevel skrive om det lille mindretall som var uskikkelige, men kansje en noe større andel vettugt stoff slapp ut til de store massene.

Så kan man i neste omgang håpe på dokumentarer på TV som omhandler hva (i dette tilfellet) Verdensbanken står for i og all den ondskap slike institusjoner påfører verden, i stedet for at man får nye program med masse bøll om vold og opptøyer i forbindelse med et møte som ingen egentlig husker hva handlet om.

Dersom demonstrantene er snille og greie, vil politiet kansje skyte med skarpe skudd inn i mengdene allikevel, kaste folk til jorda, denge dem opp, osv. Men så vil også en større andel av de hjemme i stuene begynne å spørre seg selv hva som gjør at staten og politiet har så utrolig mye i mot at folk bruker sin lovfestede rett til å uttrykke sin mening om et undertrykkende system?
Sist endret av plumRad; 23. juni 2002 kl. 14:45.
Opprinnelig postet av Xtrax

Og orgranisasjoner som f.eks Attac synes jeg blir for dumt, når de reiser rundt for å demonstrere. Har de ikke noe bedre å ta seg til?
Vis hele sitatet...
Attac ser ikke på demonstrasjoner som et mål i seg selv (herregud), men av en eller annen grunn er det nesten uten unntak i sammenheng med (som oftest voldelige) demonstrasjoner at Attac får oppmerksomhet i mediene. Dette fordi Attac er den største seriøse organisasjonen som regelmessig opptrer ved slike tilstelninger. Attac har aldri oppmuntret til voldsbruk, ei heller til noen aktivitet som kan tenkes å virke oppmuntrende til voldsbruk. Det er de store medie-selskapene som har sørget for at navnet Attac gir assosiasjoner til anarkistiske flagg og brennende MC Donalds resturanter.

Og hvis de tror de kan forandre verden så er de optimister.
Vis hele sitatet...
Hehehe.... Jada, hadde alle tenkt som deg hadde det blitt en jævlig flott verden å leve i.
Ja vist er en annen verden mulig, still opp de som kan. Demonstrasjoner hjelper. Få opp øynene på de dumme som bare godtar at ting er som de er. Ikke faen.....
Hjelp:

Skal ha muntlig i morra i samfunnslære..

Hadde vært greit p kunne dra frem litt skillz om Verdensbanken og ABCDE møtet... Men hva er det egentlig verdensbanken er til for!? Seriøse svar plz!
Pokker heller, heia politiet!

Btw, sånne sosialist demonstrasjoner hjelper ikke. Blir bare husket for vold. Selv om Attac prøver å dysse det ned.
Opprinnelig postet av STX
Hjelp:

Skal ha muntlig i morra i samfunnslære..

Hadde vært greit p kunne dra frem litt skillz om Verdensbanken og ABCDE møtet... Men hva er det egentlig verdensbanken er til for!? Seriøse svar plz!
Vis hele sitatet...
www.oslo2002.no

Les under "ressurser", så får du kanskje et lite inntrykk av hva VB driver med.
Ikke kom med de derre propaganda greiene.

STX: Bruk heller info fra NØYTRALE nyhetskilder som Reuters eller Assosiated Press.

http://search.news.yahoo.com/search/...2world+bank%22
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Ser ikke helt hva som er så galt med Fri handel og globalisering.
Nei heller støtt Motattac
Og det er en grunn til at demonstrasjonene blir husket som voldelige....
*klemme på polle*
Folk som Jeffrey Sachs, Paul Krugman og tidligere sjeføkonom i Verdensbanken Joseph Stiglitz har rettet massiv kritikk mot nyliberalismens organ nummer en, IMF. Stiglitz var knallhard mot IMF i en artikkel han skrev etter å ha gått av i Verdensbanken: Han skjelte ut IMFs økonomer og skrev blant annet;

"Det er kjent at slike [IMF] land-grupper lager utkast til rapporter før de reiser. Jeg har hørt historier om et uheldig tilfelle da disse økonomene kopierte deler av teksten fra et lands rapport og rett og slett overførte det uredigert til rapporten om et annet land… De kunne kanskje sluppet unna med det, bortsett fra at "Søk-erstatt" funksjonen på tekstbehandleren deres ikke virket ordentlig og navnet på det landet de hadde kopiert rapporten til sto igjen på enkelte steder."
Vis hele sitatet...
Flemming Larsen, direktør for den europeiske seksjonen av IMF, innrømmet dette i en debatt med Susan George i juni 2000:

”Mange av de fattigste landene har faktisk opplevd regresjon i løpet av de siste tiårene. Jeg frykter at gapet mellom rik og fattig vil fortsette å vokse.”
Vis hele sitatet...
Økonomen Rehman Sobhan studerte 76 land som innførte IMF/Verdensbanken-programmer. Han viste at bare en håndfull av dem hadde bedre vekst- eller inflasjonsrater enn i tidligere tiår. Rapporten som SAPRI resulterte i, viste at "fattigdomsreduksjonen" i samtlige land som ble studert (Bangladesh, Ecuador, El Salvador, Filippinene, Ghana, Mexico, Ungarn, Uganda og Zimbabwe) betydde mer av den samme strukturtilpasningen.

Resultatene fra SAPRI passet ikke Verdensbanken, og de trakk seg fra samarbeidet og lot være å publisere rapporten!
Vis hele sitatet...
Syns det blir feil å kalle det hele "globalisering", for det er det jo ikke. Vi har hatt innvandringsstopp siden 1975.
go kapitalisme! go høyre! go bærum! :P
Hæ? Innvandringsstopp siden 1975?
håpe alle som demonstrera blir satt i fengsel eller får seg ei steinblokk i hovudet. faen og. håpe politiet banka deke.
Opprinnelig postet av wiz
Hæ? Innvandringsstopp siden 1975?
Vis hele sitatet...
Yes, indeed. Sakset fra FRP.no:

INNVANDRING AV ASYLSØKERE
Det er grunn til å frykte at en fortsatt innvandring av asylsøkere av bare tilnærmet det omfang som man har hatt i de senere år, vil føre til alvorlige motsetninger mellom folkegrupper i Norge. Det er ikke etisk uforsvarlig å mene at man bør ta hensyn til reaksjoner mot denne innvandring for å forebygge konflikter i det norske samfunn.

Fremskrittspartiet vil begrense antall utlendinger (fra land utenfor EØS-området) som gis opphold i Norge, og vil derfor opprettholde innvandringsstoppen, unntatt fra dette er overføringsflyktninger (kvoteflyktninger) og de som omtales i avsnittet om arbeidsmarkedet, samt familiemedlemmer som omfattes av reglene om familiegjenforening.
Vis hele sitatet...
Norge har hatt full innvandringsstopp siden 1975. De eneste som slipper inn er asylsøkere og flyktninger.
Dere er idioter som tror kapitalismen er bra. Selvfølgelig hjelper det å demonstrere. Hvordan tror dere Kvinnekampen eller frigjøringen av de svarte i USA startet ? Og det om volden, desverre har man en del idoter som bare finner på tull, men de er overalt. Man kan ikke slutte p spille fotball fordi noen sloss på tribunen.
Lurer på hvor mange av dere attac-folk som drikker coca-cola, røyker og går i merkeklær...


Etter min erfaring er de fleste såkalte idealister bare engasjerte på hobby-basis, dvs bare i de tilfeller det passer å fremstå som samfunnsmessig engasjert, morsomt å demonstrere så lenge det ikke medfører slitsom omlegging av livsstil.
Noen gode unntak selvfølgelig, men generelt sett altfor mange hyklere.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
attac og disse andre voldelige gruppene løser ingenting.
det er bare en måte å fikse ting på, og det er å inngå pakt med djevlen, gå i politikken, og endre det innenifra.
(btw så gir jeg faen i politikk og ber alle som er politisk bevist om å ta en cyanidpille)
www.oslo2002.no var litt for subjektiv, kan ikke sitte å si at verdensbanken suger... Men uansett, takk AnaMorph0s|s
Wiz; leser på noen av de sidene nå... grei informasjon
Jeg satte tingene ganske mye på spissen, men kort oppsummert av hvordan jeg oppfatter disse massedemonstrasjonene; Man vil si ifra sin mening og håpe på at man blir hørt. Dette gjøres ofte gjennom demonstrasjoner. Men ofte utvikler disse store demonstrasjonene seg til ville slåsskamper mellom purk og demonstranter. Organisasjoner som Attac blir hengt ut som syndebukker i media fordi de oppfordrer til disse demonstrasjonene.
Hvis man da ser på effekten av demonstrasjonen, har budskapet til demonstrantene kommet fram? Jeg som tilskuer tviler på det. Fordi; det jeg får med meg når jeg ser disse demonstrasjonene på TV er et gjeng med idioter som prøver å forandre verden, men som ender med å bli arrestert.
Tror dere topplederne oppfatter demonstrantene på noen annen måte?
Ergo; det eneste Attac og andre organisasjoner oppnår er å latterliggjøre seg selv og sine medlemmer.
Opprinnelig postet av Xtrax
Hvis man da ser på effekten av demonstrasjonen, har budskapet til demonstrantene kommet fram? Jeg som tilskuer tviler på det. Fordi; det jeg får med meg når jeg ser disse demonstrasjonene på TV er et gjeng med idioter som prøver å forandre verden, men som ender med å bli arrestert.
Tror dere topplederne oppfatter demonstrantene på noen annen måte?
Ergo; det eneste Attac og andre organisasjoner oppnår er å latterliggjøre seg selv og sine medlemmer.
Vis hele sitatet...
Det er takket være media som fokuserer på de idiotene som ødelegger og skader, ettersom det er dette den apatiske mannen i gata gjerne vil se. Han vil ikke se en gjeng fredlige demonstranter, det er ikke spennende nok, da trykker han heller over til søndagsfilmen på TV3.
catmat's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av WazeD
Lurer på hvor mange av dere attac-folk som drikker coca-cola, røyker og går i merkeklær...


Vis hele sitatet...
Jeg drikker husets cola, røyker petterøes mild og kjøper klærene mine på steder som ikke har barnearbeidere. Og jeg er medlem av RV.

Men se: Finnes det noe alternativ? Blandt colaene er det, men ellers finnes det kun asbjørnsens og tidemanns i norge, ellers er det marlbaro, prince, lucky strike - you name it. Alt dette er internasjonale konserner. Blandt klesmerker er det ingen merking, det er vanskelig å plukke ut noe som er miljøvennlig. Gi oss flere valg da!
Jeg husker under Gøteborg demonstrasjonene så var jeg på en fest, der var det en anarkist og han snakket med en kompis som var i Gøteborg over telefon, de hadde akkurat blitt jaget inn i en blindgate og dengt helseløse av Politiet, flere hadde blitt slått i ansiktet av køller og lignende. Nå sier ikke jeg at disse "Anarkistene" var helt uten skyld men, jeg er overbevist om at politiet kunne ha ungått mye bråk viss de hadde tatt det litt roligere.

Når du ser to politimen som sparker en person som ligger nede og roper Ikke vold da vet du at det er noe feil med systemet!
Opprinnelig postet av foolish
Dere er idioter som tror kapitalismen er bra. Selvfølgelig hjelper det å demonstrere. Hvordan tror dere Kvinnekampen eller frigjøringen av de svarte i USA startet ?
Vis hele sitatet...
Kvinnekampen og det der var mer preget av sivil ulydighet.
Å kaste steiner og trashe butikker er kriminellt.

For min del synes jeg at privatisering er bedre enn at staten skal eie noe. Jo mer staten eier, jo nærmere et diktatur.
Men heyhey, det er mitt synspunkt...
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Anbefaler alle å heller skrive under på sidene til Mot-Attac !
Etter hva jeg har lært i mitt prosjekt, så er jeg faktisk en del av ATTAC folka, verdensbanken har skapt mye elendighet, ie Argentina...
Keanu: Been there, done that

Men som jeg skrev i en annen thread om dette møtet så skal bare akademikere og forelesere møtes. Altså ingen ledere eller noen fra styret i Verdensbanken.

Heia politiet!
The Rhymenocerous
polle's Avatar
HEIA politiet OG ONKEL SKRUE!!!!!
kan alle folk som er pro attac osv.. være så snille å lese "verdensbanken", les det en gang til! sånn, det er altså en bank ikke en ulandshjelp organisajon, de gir LÅN til land som trenger midler til fornuftige investering som kan løfte landet og faktiske ha avkastning!

high five til WazeD btw
ingen som svarte nå plutslig nei..
Opprinnelig postet av na1t
kan alle folk som er pro attac osv.. være så snille å lese "verdensbanken", les det en gang til! sånn, det er altså en bank ikke en ulandshjelp organisajon, de gir LÅN til land som trenger midler til fornuftige investering som kan løfte landet og faktiske ha avkastning!

high five til WazeD btw
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp, vi er i mot hele institusjonen, ettersom den ene og alene er ute etter å tjene penger, noe de selv hevder de ikke er. "Bistandsarbeidet" deres feiler, noe de selv også har innsett (Refererer til Flemming Larsens utsagn nevnt tidligere i tråden).
AnaMorph0s|s: Men bortsett fra verdensbanken, hvilken organisasjon kan gjøre noe? La ulandene klare seg selv?
Kolonisere dem på nytt? Hvem skal stå for reformer?
Forresten, bevis at verdensbanken er ute for å tjene penger.
(unngå noe klipp-og-lim fra noen reinspikka propaganda sider...)

Btw, verdensbanken lånte nylig ut $60m til Eritrea. Hvilke andre skulle gjøre det? FN?

Q&A: The pros and cons of debt relief
Opprinnelig postet av wiz
AnaMorph0s|s: Men bortsett fra verdensbanken, hvilken organisasjon kan gjøre noe? La ulandene klare seg selv?
Kolonisere dem på nytt? Hvem skal stå for reformer?
Forresten, bevis at verdensbanken er ute for å tjene penger.
(unngå noe klipp-og-lim fra noen reinspikka propaganda sider...)

Btw, verdensbanken lånte nylig ut $60m til Eritrea. Hvilke andre skulle gjøre det? FN?

Q&A: The pros and cons of debt relief
Vis hele sitatet...
Det er klart verdensbanken kan gjøre noe, eller, de kunne/burde ha gjort noe. Istede for å bare låne ut i vildens sky på 60-tallet for å få til denne strukturtilpasningen kunne de tatt for seg hvert enkelt land, sett hva det trengte penger til, hvordan pengene best kunne utnyttes i forhold til landets behov. Penger i seg selv løser ikke problemer når inkompetente folk står for styringa av hvordan pengene skal brukes. Og samme formula fungerer nødvendigvis ikke hvert jævla land.

Andre organisasjoner med stor politisk innflytelse og mye ressurser (les: penger) kan selvsagt også "gjøre noe".

Trenger jeg i det hele tatt å "bevise" at VB er ute etter å tjene penger? VB er en kredittinstitusjon, ingen "solidaritetsorganisasjon", selv om de gjerne utgir seg selv for å være det. Men ta en titt på disse artikklene om du er tvil, fra mer "nøytrale" kilder denne gangen:

http://www.news24.com/News24/Africa/...195733,00.html
http://news.bbc.co.uk/hi/english/bus...00/2022893.stm
International Monetary Fund er ikke det samme som Verdensbanken.

Du får ikke overbevist meg
Lurer på hvor mange av de såkalte "demonstrantene" som vet hva ABCDE står for jeg. Regner med de seriøse demonstrantene som holder seg i ro og ikke lager opprør vet det men det er vel bare 5-10% av de som møter opp. Resten er vel bare for å kaste boller og brostein.
Kjære TipeX og evt. andre interesserte:
ABCDE er en konferanse der verdens rike, hvite nasjoner samler fremstående forskere og økonomer til et forum hvor verdens økonomiske utvikling skal diskuteres. Her vil man ikke fatte vedtak, bare komme med forslag og innspill til hvordan "verdens fattigdom skal bekjempes".

Det de kommer frem til på konferansen er med all sansynlighet at verdens underutviklede land må åpne sin økonomi for handel med "utlandet". (Hvilket kun er en kløktig omskriving av følgende: Å la seg utnytte og utbytte av verdens rikeste stater og bedrifter) De land som går medpå dette kan få utstedt lån i milliard-trilliard klassen uten sikring og garantier.

Historien viser at lånene banken utsteder ofte har gått direkte til privat forlystelse for diktaturiske despoter. (Milliarder på milliarder av USD) Folket som skulle mottatt pengene har ikke sett snurten av pengene, derimot er det de som må lide under nasjonalt gjeldsslaveri som aldri vil kunne nedbetales.

Verdens rikeste land (I første rekke USA, men også land som Norge) Melker så de fattigste gjelds landene for hundrevis av mrd kroner årlig. Slik at penger som kunne gått til utvikling av industri, jordbruk og annet går til rentebetaling i stedet. Flere afrikanske land bruker oppimot og over 50% av bnp på rentebetaling, som går rett i lomma på banken og dens eiere...

Kom gjerne med argumenter om hvorfor man ikke skal slette U-landsgjelda.
Sist endret av plumRad; 22. juni 2002 kl. 20:34.
skal mann bare pøse på penger og la d bli med det da? mann må få landene til å forstå hvordan verdensøkonminen fungerer, og få dem til å lage en industri som skaper arbedids plasser og penge sirkulasjon! de har jo fått et lån, og det skal betales. ikke nødevendigvis hele, men hvertfall bevise at de vil og får til resultater. så kan det resterende lånet slettes da!
Xtrax: nå kom jeg litt sent i gang her, men i begynnelsen av denne threaden så var argumentene dine for Snøhvit prosjektet at man skulle ta vare på distriksnorge.

Jeg stiller meg forøvrig helt nøytral til Snøhvit, men hva er det som er så innihelvete viktig med å bevare distriktsnorge? ser liksom verken den helt store samfunnsnyttige verdien av at masse bønder bor der folk ikke kan nå dem, og så fyller opp beste sendetid med hvor forferdelig det er at de må gå 100 meter til postkassa fordi postmannen ikke gidder å kjøre helt fram til det gudsforlatte, bortgjemte stedet disse forvirrede menneskene har valgt å plassere gården sin?
Opprinnelig postet av TipeX
Lurer på hvor mange av de såkalte "demonstrantene" som vet hva ABCDE står for jeg. Regner med de seriøse demonstrantene som holder seg i ro og ikke lager opprør vet det men det er vel bare 5-10% av de som møter opp. Resten er vel bare for å kaste boller og brostein.
Vis hele sitatet...
Har du ikke fått med deg noen ting? det er jo totalt motsat! Den bittelille minoriteten som lager bråk overskygger jo de som ikke gjør det. VG, Dagbaldet og Dagsrevyen viser jo opptøyene fordi dette er mye "Hottere" nyheter en en haug med folk som står med bannere og synger allsang...

Vi sover underdanig og legitimerer derfor systemet!

/edit
Whoho! jeg skal til oslo på mandag!
/edit
Sist endret av Zalderach; 23. juni 2002 kl. 11:45.
Opprinnelig postet av Loud
med hvor forferdelig det er at de må gå 100 meter til postkassa fordi postmannen ikke gidder å kjøre helt fram til det gudsforlatte, bortgjemte stedet disse forvirrede menneskene har valgt å plassere gården sin?
Vis hele sitatet...
Du har tydligvis ingen peiling i det hele tatt hvordan det er på landet. Så pass på hva du skriver. Ignorant.
Opprinnelig postet av wiz


Du har tydligvis ingen peiling i det hele tatt hvordan det er på landet.
Vis hele sitatet...
Nei jeg har visst ikke det.
Tilgi meg for at min bedervede bysjel viljeløst ledes inn i medias onde malstrøm av inntrykk og at jeg sitter igjen som en bitter, gretten, burgerkingslave.

akk.
Opprinnelig postet av na1t
skal mann bare pøse på penger og la d bli med det da? mann må få landene til å forstå hvordan verdensøkonminen fungerer, og få dem til å lage en industri som skaper arbedids plasser og penge sirkulasjon! de har jo fått et lån, og det skal betales. ikke nødevendigvis hele, men hvertfall bevise at de vil og får til resultater. så kan det resterende lånet slettes da!
Vis hele sitatet...
Nei man skal så absolutt ikke pøse på med penger og la det bli med det. Det verdensbanken har gjordt er å pøse på med penger til skruppelløse diktatorer, som i sin tur har delt penga med sine venner og kjente.

Verdensbanken så at pengene som skulle gått til å bygge opp en selvstendig industri og andre legitime, vettuge føremål ble brukt på champagne, våpen og russisk kaviar.

I steden for å stoppe utbetalingene ga de mer penger til de herskende, samtidig som de skviste store multinasjonale konserner og vestlige foretak generlelt inn i landene. Noe de hadde full rett til med landenes nyåpnede økonomi. Derfor må dagens unge indonesere, filipinere, thailendere, colombianere, venezuelere m.fl arbeide for Nike, Adidas, Intel, Mac & Burger Kung , Bananplantere og et uhorvelig antall vestlige selskaper. Lønna de får utbetalt av folka som lager klærne dine, mekker deler til datan du sitter med og produserte maten du har i kjøleskapet er så minimal at de verken har råd til mat, skole, bolig eller helsestell.

Det sier seg selv at vestlig industri og vår rike allmue profitterer noe jævlig på dette systemet. Vestlige makter har med god hjelp av CIA, VB og IMF sørget for at styresmaktene i slike land er akkurat de folka CIA, VB, IMF vil ha til å lede desse landene. Folk som fremdeles mottar utbetalinger for å holde sine nasjoner og folk i økonomisk slaveri.

Styresmaktene i landene får altså direkte eller indirekte betaling fra vestlige institusjoner for at vår verden skal forbli slik den er. Verdensbanken ønsker ikke en positiv utvikling for verdens fattige. Verdensbanken ønsker at systemet i morgen skal bli likt systemet i dag, et system hvor en marginal prosentdel av verdens befolkning (Verdensbankens hovedstyre, den Amerikanske presidenten, toppfolka i CocaCola, samt vanlige, vestlige folk som meg og deg) besitter en totalt uforholdsmessig stor del av verdens ressurser.

Hvorfor skal man slette ulands-gjelda?
Jo, fordi lånene som ligger til grunn for den er moralsk og lovmessig ugyldige. Fordi u-landene aldri vil kunne betale den tilbake. (Verdensbanken er faktisk ikke interessert i å få gjelda betalt tilbake, Verdensbanken er kun interessert i renta, og ikke avdragene). Fordi den gjør store deler av verdens befolkning til slaver for et lite mindretall. Verdensbanken bør avskaffes sammen med u-landsgjelda. Man bør få et nytt organ, en ny "verdensbank" som baserer seg på demokratiske prinsipper. En organisasjon som kan låne ut penger til de som trenger det, med oppfølging, hvor man sørger for at pengene går de formålene de skal gå til, slik at det som skulle gått til jordbruk og fiske ikke går til innkjøp av kalashnikover eller nye palasser.

Jeg kan skjønne folk som støtter VB, men folk som ikke skjønner at det er noe fundamentalt feil med VB slik den fremstår i dag har enten ikke satt seg inn i tingene, eller så blir de betalt for å holde kjeft....

Lange poster er gøy!
Sist endret av plumRad; 23. juni 2002 kl. 14:37.
men så be disse landene få opp øya og se det positive i dette da!!!!

dette skaper jo bare nye og flere arbeidsplasser, og folk tjener penger, noe staten også kan gjøre ved endre avgiftsystemmene slik at coca-cola og gutta må betale for bruken av landets ressurser. og nå som man får penger i omløp gir dette mulighet for investeringer og vekst.

man må se hvilken situsjon man har satt seg opp i(de fikk ikke lånet tredd over øra) og se på mulighetene å gjøre det beste ut av d, VB er jo ikke akkurat svartedauen heller da
Opprinnelig postet av veggiss
go kapitalisme! go høyre! go bærum! :P
Vis hele sitatet...
Helt enig.
Opprinnelig postet av plumRad
Nei man skal så absolutt ikke pøse på med penger og la det bli med det. Det verdensbanken har gjordt er å pøse på med penger til skruppelløse diktatorer, som i sin tur har delt penga med sine venner og kjente.
Vis hele sitatet...
Feil, Verdensbanken unngår så lenge som mulig å låne ut til "skeive" land. Det er litt derfor Vb har fått kritikk.

Hvis man ikke har en internasjonal bank som låner ut milliarder kroner til land som trenger det, hvem skal gi bort pengene da?
FN? De har ihvertfall ikke SÅ mye penger.
Røde Kors og andre hjelpeorganisasjoner? De har nok med å bruke pengene på nødsituasjoner og forebyggende arbeid. Ikke nok penger til å gi bort til regjeringen i forskjellige land.
Ulands hjelp? Det hadde gått bra, men dessverre hadde det betydd budsjett kutt for innenriks økonomien.

Ideen er jo at landene skal bruke pengene for å styrke infrastrukturen. Dessverre er det ikke alle som kan forvalte penger... Jeg leste om et afrikansk land som fikk lånt penger av Vb for å bygge diker, sluser og vanningsanlegg og sånt.
Det gikk til dundas.
Opprinnelig postet av na1t
men så be disse landene få opp øya og se det positive i dette da!!!!
Vis hele sitatet...
dette skaper jo bare nye og flere arbeidsplasser, og folk tjener penger, noe staten også kan gjøre ved endre avgiftsystemmene slik at coca-cola og gutta må betale for bruken av landets ressurser.
Vis hele sitatet...
U-landene kan ikke på noen måte forsøke å legge avgifter på f.x. Coca Cola, Disney, eller andre lignende selskap sine varer, ei heller kreve normal skatt eller toll. Dersom et land skulle prøvd seg på normal skattelegging av utenlandske selskaper ville de sansynligvis bli utestengt fra alle de internasjonale handelsavtalene de har fått prakka på seg, det kunne blitt handels blokade eller i det minste straffetoll på varer fra u-landet, og man kunne risikere total isolasjon fra all handel med utlandet. Og det går jo ikke når man har en gjeld å betale, og ingen forutsetninger for å kunne betale den....

Uansett hvordan man vrir og vender på det inngår Verdensbanken i et økonomisk undertrykkelses system.
Et system som ikke er rettferdig på noen måte, et system som lar noen få utvalgte fråtse i goder tilranet ved å trykke flertallet ned i søla.

For at en person eller bedrift i de rike landene skal tjene en krone må en person, en stat, eller en bedrift i de fattige landene tape en krone.
Så lenge Verdensbanken fortsetter å være et maktapparat som gjør de rike rikere og de fattige fattigere vil jeg aldri kunne godkjenne noe av det de står for.
Sist endret av plumRad; 23. juni 2002 kl. 21:23.
plumRad: så hvem skulle gitt penger da?