Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Norge inn i EU
Ja 34 32,69%
Nei 46 44,23%
Vet ikke 19 18,27%
Bryr meg ikke 5 4,81%
Stemmegivere: 104. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  52 15920
I disse tider er det mye debatt rundt dette med Norge og medlemskap i EU

Jeg har ikke så mye peiling på hva som er positivt og negativt med dette

Håper på en liten diskusjon rundt dette slik at jeg får plukket opp noen fordeler og ulemper, og kanskje få dannet meg en mening om dette selv

Bør Norge søke om medlemskap i EU?
Hvorfor?/Hvorfor ikke?
En ting som er negativt med det er at alle som livnærer seg av fiske, vil tape vanvittig mye på dette. når vi blir med i EU kan f.eks spanske fiskere komme hvor de fisker og så og si tømme havene der. En snodig ting som også er med EU er for litt siden fikk ikke spania selge sine egen appelsiner til butikkene sine, men måtte importere appelsiner fra andre land.. men det finnes også positive sider med EU, som fri handel over landegrensene osv..
Jeg stemmer ja fordi EU er Europas største fredsprosjekt. EU sine "forfedre" startet etter 2 verdenskrig fordi de tenkte at "hvis det ikke går varer over grensene, går det våpen".
Europa (ihvertfall EU-landene) har ikke vært plaget av krig siden 2 verdenskrig, og historisk sett er dette en veldig lang fredsfri periode.

EU er bra fordi frihandelen sørger for at vi får solgt flere av de varene vi produserer på det indre markedet, som igjen fører til at våre inntekter øker, og vår levestandard øker igjen (selv om vi har flust med penger fra før, er det greit med litt til De ender heller opp i innbyggernes lommer enn staten sin bankkonto)

EU-landene (som snart inkluderer hele Europa utenom Norge, Island, Liechtenstein og noen østeuropeiske land) er våre nærmeste naboer, og det er viktig at vi samarbeider med dem så godt vi kan.
I Brüssel ler de av oss, fordi vi betaler og betaler men vi vil ikke delta.

EØS-avtalen er ikke noe bra. Vi blir prakket på en haug med regler, og vi kan ikke bestemme over reglene.
Noen kaller det en husmannskontrakt, og det kan man vel si det er.
Nei-siden vil melde oss ut av EØS, mens Jasiden vil "oppgradere" avtalen til et fullt EU-medlemsskap. Jeg synes det er viktig at vi skal delta i Europa, og ikke isolere oss her oppe i kroken av Europa og sitte å vente til alt passer perfekt. EU forandrer seg kontinuerlig, så det er umulig å si at man skal vente å se hvordan det går.

Det er litt ironisk at Norge er det landet i hele Europa som innfører EU-direktivene raskest. Ingen andre land har implementert så mange EU-direktiver i sitt nasjonale lovverk enn Norge.

Til slutt er det de tingene som gjør hverdagen litt enklere..
* Schengen som gjør at vi slipper passkontroll når vi reiser til andre land.
* Euroen som gjør at vi kan bruke en valuta i nesten alle landene, og slipper høye vekslingsgebyr.
* Man slipper toll på det indre markedet (kjøper du en DVD fra Nederland, så får du den levert i posten, MVA betaler du i Nederland, og du må ikke betale toll når den kommer til Norge)
* Tullete avgifter senkes (Sverige er jo kjempedyr sammenlignet med EU på alkohol. I forhold til Norge er de billige)

Selvsagt er det også negative sider, men hver og en må veie disse opp mot hverandre. Hver gang jeg gjør det, blir konklusjonen at ja, vi må være med!
The Rhymenocerous
polle's Avatar
EU har sine fordeler og sine ulemper. Og jeg har kommet til det punket hvor jeg gir blanke faen i det meste når det gjelder EU medlemskap, selv om jeg sikkert bare kommer til å stemme ja fordi jeg hater en god del bønner (ja jeg kommer fra trøndelag, norges nest største landbruks kommune)
Men, iallefall, slik jeg ser det hadde det vært bedre for norge å komme inn i Eu under den første avstemningen vi hadde, da kunne vi i det minste vært med å styrt litt i vår favør.
det som er suck er at hvis EU innfører den planlagte loven som er verre enn DMCA så er vi pirater doomed under de nye tvungne usa-tilstandene.
Jeg mener vi bør stå utenfor EU.
Blant annet p.g.a. alle lovene til EU. EU har et fryktelig byråkratisk system, og at lovene skal være felles for alle landene, er bare dumt. (f.eks. at sklier ikke kan peke mot sør, fordi det er et problem i Spania)
Jeg mener vi ikke er tjent med felles lover, felles valuta, felles regjering, felles millitærvesen/politi, eller ganske enkelt: Europas forente stater.
Vi trenger ikke en superstat, fordi vi har forskjellig behov, og behovene bør innfris av en lokal myndighet. Det er det enkleste og beste.
Opprinnelig postet av thevoice
* Euroen som gjør at vi kan bruke en valuta i nesten alle landene, og slipper høye vekslingsgebyr.
Vis hele sitatet...
Ikke sikkert at vi kommer til å bruke euro selv om vi blir med i EU.
Bl.a. Danmark har stemt nei til euro...
Jeg tviler på at vi får lov til å velge bort euroen når vi melder oss inn.
Nye medlemmer må bli med på alt eller ingenting, for å si det sånn.

Men danmark og sverige kommer nok til å ha avstemming ganske snart, og jeg tror de sier ja til euroen.

Flere og flere ser fordelen med det.
Euroen er jo faktisk større enn US dollar, sett i forhold til innbyggere. Mange ser positivt på det, nå som mange begynner å mislike USA.
Ja til EU, ja til en ny supermakt
Bah, alle argumentene jeg har i bakhodet nå er blitt nevnt
Men uansett, det er kjekt med en ny "supermakt" som kan konkurrere med Usa.

Det at et EU medlemskap kan jevne ut rett og slett idiotiske norske lover og avgifter er det beste argumentet synes jeg.

Og det eneste problemet jeg ser med € er at det blir vanskelig å tilpasse seg helt annerledes priser.
Jeg stemmer helt klart nei til EU. Det å si at matvarepriser har noen som helst sammenheng med EU er bare tull. Man sier at EU-landet Sverige har lavere matvarepriser, men det er ikke helt sant. Kanskje er prisene lavere langs grensen, men store deler av kjøtter som finnes i kjøttdiskene der kommer faktisk ikke fra Sverige, men fra England. Hvis man kommer til Stockholm, er ikke prisene like lave, kanskje bare 5-10% under de norske. Dessuten må en arbeider i Sverige arbeide lengre for å få råd til den samme handlekurven med mat enn en arbeider fra norge. Det er heller ikke like matvarepriser i alle EU land, å si at prisene er like lave i Sverige som i Spania ville for eksempel vært helt absurd. Dette har noe med lønnsnivået og velstandsutviklingen å gjøre, for eksempel vet alle at Spania ikke har like høyt velstandsnivå som i Sverige for eksempel, og dermed er ikke prisene like høye i Spania.

Som kriss pekte på vil spanske fisketrålere for eksempel kunne komme til barentshavet og supe inn all fisken før de setter kursen inn mot spania igjen. Jeg er ingen rasist, men fisken som finnes bør gå til Norske arbeidsplasser siden den tross alt er fisket i norskt farvann. Et annet problem er kvotene. Så meningsløst er kvotesystemet oppbygd:

1. Fiskebåt X1 får utedelt en kvote på 4 tonn på makrell. Det betyr at den kun kan fiske makrell.
2. Fiskebåt X1 setter line(et langt fangstredskap med kroker på) i nordsjoen. Denne står i et par dager.
3. Fiskebåt X1 drar linen. Desverre har de nesten bare fått torsk. Siden de ikke har kvote på torsk, må de desverre slippe fisken ut igjen, selv om den allerede er død.

Så meningsløst er systemet oppbygget. Det rette ville selvfølgelig vært om X1 hadde spurt om å få forandret kvoten sin, men akk. Slik er det ikke.

Hvis vi ser tilbake på alle de idiotiske EU-direktivene som EØS-avtalen og ESA har pakket på oss, sier alle EU-tilhengerene: Ja, ja, vi må inn og påvirke! Når vi hadde vært medlem, måtte vi også godta blandt annet barnematdirektivet og vetrinæravtalen. Og uansett hvis vi hadde blitt medlemmer, hadde det ikke vært den helt store påvirkningskraften. Cirka tre stemmer i EU-parlamentet kanskje? Hva skal vi med det?

I det store og det hele er Eu en stor byråkratisk suppe, der de som bruker mest penger på lobbyister, vinner frem med sakene side. Jeg kan bandt annet nevne at det finnes 15000 heltidsansatte lobbyisteri brussel, som jobber med påvikning av EU-byråkrater/politikere. Hvis dette hadde vært i den kalde krigens dager, og lobbyistene KGB-agenter, ville de for lengst blitt utvist fra landet som spioner.

En siste ting, euroen. Det er ikke bare noen felle valuta vi snakker om, men i praksis en hel sentralbank. Denne vedtar styringsrenter for hele europa, likesom norges bank vedtar for hele norge. Det som da skjer er at man får en lav rente, siden de store økonomiene i Tyskland og Frankrike er i gå-sakte modus. Dette passer dårlig for eurolandet Irland, som har opplevd mange års økonomisk fremgang, og som trenger høy rente slik som norge. Det kan de ikke når de er med i eurosamarbeidet, og tvinges dermed for å kutte offentlige utgifter for å holde inflasjonen nede. Dette er bare et av flere eksempler på hvardan sentral styring og regelverk ikke fungerer i praksis.

Takk til Cerveza som tok opp dette viktige temaet, som jeg egentlig hadde tenkt å ta opp selv.
Jeg synes det kunne blitt fint å få noen til å komme med direktiver og slikt når Norge er så konservative som dem er.

catmat: Den høye renta i Norge kommer til å forsvinne ganske raskt nå
(Og trenger vi virkelig så høy rente? Den er blant Europas høyste, om ikke den høyeste)
Jeg har til tidligere vært positiv til et norsk medlemskap i EU, men etter å ha fått litt mer informasjon (bl.a fra denne threaden) stemte jeg likevel nei. Noe som absolutt hadde vært fordeler med et eventuellt medlemskap er jo selvfølgelig prisnivået og avgiftsnivået som norge hadde vært nødt til å følge etter hvert. Men jeg mener også at det er flere negative sider her, f.eks så liker jeg å vite hva jeg spiser, ikke noe belgisk blå her i gården!
Dessuten så mener jeg at vi burde ha våre egne lover og regler, og ikke la oss styre i fra Brussel!

Correct me if im wrong, men står det ikke noe som kan minne svært om EU i bibelen? Noen dommedagsprofetier som involverer antikrist eller noe slikt? Dette er kanskje ikke så troverdig for de fleste, men det er jo likevel en merkelig tilfeldighet?
CerveZa's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av DarkStaar
Correct me if im wrong, men står det ikke noe som kan minne svært om EU i bibelen? Noen dommedagsprofetier som involverer antikrist eller noe slikt? Dette er kanskje ikke så troverdig for de fleste, men det er jo likevel en merkelig tilfeldighet?
Vis hele sitatet...
Typisk deg å bringe frem noe sånt!


Takk for at dere deler deres meninger, som er til hjelp for å opplyse meg
DarkStaar, ja det gjør det... Står i Johannes Åpenbaring, noe om et monster med like mange hoder som EU-land (eller så mange land som EU skal bli).

Ang. €, ble fortalt av en danske at dem hadde hatt avstemning om €, og at de stemte nei...
Når det gjelder innflytelse i det europeiske parlamentet, der har Sverige 22 representanter. Tyskland har 99.
Sverige har 8 millioner innbyggere. Tyskland har 80.
Tyskland skulle altså hatt 10 ganger så mange representanter hvis det gikk etter folketall.
Da hadde Tyskland hatt 220 representanter. Det har de ikke. De har 99.

Husk også at vi slår oss sammen med de som har like interesser med oss. Det blir ikke slik at norge sitter alene og kjemper mot alle de andre. De nordiske landene har mange ting til sammen med oss, og da samarbeider vi med de i de sakene.
Gjelder det for eksempel fiske, så samarbeider vi med andre fiskenasjoner, osv.

Husk at også de store landene har veldig forskjellige meninger, så de slår seg ikke sammen og stemmer imot alle smålandene.
De små landene for derfor stor innflytelse fordi det kan være bare et par stemmer som er avgjørende.

Alle landene deler på å ha formannskapet i 6 mnd v gangen, hvor hvert land har stor innflytelse over dagsorden og prioriteringer.
Her er det likestilling mellom alle landene, så til og med Luxembourg får 6 mnd med formannskapet.
JA, fordi da kan vi stemme over EURO, og mesa like Euro...
Ulempen er som tidligere nevnt at enkelte lover ikke passer i alle land. Norge har nok koko regler om ikke EU skal få lagt inn at bønder ikke kan jobbe mer enn 6 timer [selv om bøndene ønsker/må selv jobbe for å få alt i til å gå opp] samt en regulering for greiner i barnehager.

Fordelen kan jo bli en supermakt, med en sterk valuta, samt at man da står sterkere mot USA.
En annen ting er at vi får lavere priser og renter, men siden økonomien i landet vårt er bygget opp på en annen måte kan mye gå galt.
En siste ting er jo at hvis EU bestemmer noe som er helt jalla hadde det vært lettere å klage til den norske stat [hvis de hadde bestemt det] enn til EU.
<usaklig>
Ja til billigere matvarer,biler,drikke,røyk og billigere reiseliv.
EU is the leet np
</usaklig>
Jeg ligger faktisk litt og vipper, men tror jeg ender på nei. En av hovedgrunnene er at EU er bygd opp på feil prinsipper, selv om ideen med mer internasjonalt samarbeid er god. En maktblokk som motvekt til USA hadde vært fint, og sikkert et par andre ting.

Skal vi se litt på noen av argumentene til thevoice:
* Schengen som gjør at vi slipper passkontroll når vi reiser til andre land.
* Euroen som gjør at vi kan bruke en valuta i nesten alle landene, og slipper høye vekslingsgebyr.
* Man slipper toll på det indre markedet (kjøper du en DVD fra Nederland, så får du den levert i posten, MVA betaler du i Nederland, og du må ikke betale toll når den kommer til Norge)
* Tullete avgifter senkes (Sverige er jo kjempedyr sammenlignet med EU på alkohol. I forhold til Norge er de billige)
Vis hele sitatet...
*Schengen ja... du veit vel at vi allerede er med der? Schengen er ikke udelt positivt heller, og ikke er det avhengig av EU. Det går fint an å samarbeide litt uten noe nytt overstatlig organ.
*Euroen er fin den, men som flere andre har sagt er det langt fra sikkert at vi vil bruke den. Hvordan er det forresten du kjøper valuta, hvis du får så voldsomme vekslingsgebyr? Jeg bare dytter visa'n inn i en minibank, og den spytter ut spenn i korrekt valuta til meg. Itt'no vekslingsgebyr, bare et par kroner til VISA, og det må du nok ut med samme hva, med mindre du skal stappe lommene fulle av cash før du drar fra norge, noe som ikke er det aller smarteste.
*Ah, toll ja... Den der er litt morsom... Nå kommer jo sannsynligvis minimumsbeløpet du kan handle for uten å måtte fortolle ting, til å bli hevet til ca 1000 spenn i alle fall. MEN - hvis du sier fra til firmaet du handler hos, at varen skal sendes UT av landet, så får du hos de aller fleste firmaer trukket fra lokal mva. Hos de fleste litt skikkelige firmaer går dette automatisk. Videre - betaler jeg mva'en i norge, så får jeg ihvertfall LITT tilbake i form av diverse offentlige tilbud. Betaler jeg mva'en i nederland istedetfor i norge, så er det i nederland de kronene blir brukt.
*tullete avgifter... som foreksempel alkohol og tobakk? La meg gjette, du stemmer FrP?

Videre sier du at vi vil få solgt fler av varene vi produserer her i norge til utlandet. Du er klar over at lønninger er lavere i de fleste av eu-landene enn i norge? Dette vil si at det også er billigere å produsere varer i disse landene, og at det dermed ofte vil være billigere å kjøpe dem derfra, så lenge det ikke er alt for tungvint transport da. Hva vil det si? Jo, at dersom de norske produsentene skal ha sjanse til å konkurrere med de andre, så må lønnsutgiftene kuttes. Eller tror du at vi har så utrolig mange spesielle produkter som ingen andre her i verden har? Vi kan ikke leve av å produsere ostehøvler og brunost, FYI... Skal lønna i en industri kuttes ned til samme nivå som i f.ex spania, så må det samme gjøres i resten av samfunnet også, ellers vil det ikke fungere.

Forbrukernes stilling svekkes alt i alt, og det er de fleste av oss det.

Siden EU er bygd opp på de sterkestes premisser, så har jeg en mistanke om at endel fattige østeuropeiske land vil få seg en ubehagelig opplevelse etterhvert når de blir med. Tror ikke levestandarden der kommer til å øke noe kjappere enn den ellers ville ha gjort, heller det motsatte, siden diverse industri fra rikere områder sikkert vil benytte seg av muligheten til litt billig arbeidskraft, og lite kontroll.

Alle syns sikkert det hørtes fint ut når EU lagde en liste over endel oljetankere som ikke fikk lov til å anløpe europeiske havner, fordi de var for dårlig stand osv. Hva vil det da si mon tro... Tror dere selskapene som eier dem vil skrote dem, eller bare la dem dra til andre steder der reglene ikke er så strenge? Jeg tror nok det blir den siste løsninga, og hvor er det? Jo i fattigere land, der myndighetene har alt for lite spenn til å tøre å lage denne typen regler. (neivel? denne oljetankeren får ikke lov til å anløpe havna deres? Da leverer vi ikke til dere i det hele tatt.) Dette kommer bare til å føre til at forurensinga kommer steder der de har enda dårligere forutsetninger for å rydde opp i etterkant. Skulle et slikt forbud ha vært nyttig, så burde det ha vært globalt.

Til slutt vil jeg også be dere om å legge merke til at det i laaaang tid har vært høyere arbeidsledighet i eu enn i norge... hvorfor det, hvis dette systemet er så utrolig bra for industrien? Ikke bra for industrien, ikke bra for forbrukerne... hvem er det igjen da? Politikere og byråkrater, som det vil trenges enda fler av.

btw - renta har vært høy fordi krona har blitt for sterk... og krona har blitt sterk fordi oljeprisen har vært høy (og norsk økonomi er basert på olje)... og oljeprisen har vært høy pga irak-usa... Kort sagt: Vil du ha lavere rente, så er det bare å bli med i demonstrasjon 15.februar. Hvorfor bør renta settes opp når krona er sterk? Jo, for å motvirke at alt for mye lån skal tas opp når det er fristende å kjøpe masse ting billig fra utlandet. Hva skjer hvis vi tar opp alt for mye lån? Jo, for har vi for mye lån bygges økonomien kunstig opp, uten en reell vekst, og før eller siden får vi et krakk, akkurat som når alle jappene plutselig gikk konk på slutten av 80-tallet, noe som rammer mange mange fler bedrifter enn bare de med kunstig høy verdi, noe som fører til MASSIV arbeidsløshet. 100000 som i dag er INGENTING i forhold til hva det var på slutten av 80-tallet!
Sist endret av atomet; 23. januar 2003 kl. 10:55.
Opprinnelig postet av DarkStaar
Correct me if im wrong, men står det ikke noe som kan minne svært om EU i bibelen? Noen dommedagsprofetier som involverer antikrist eller noe slikt? Dette er kanskje ikke så troverdig for de fleste, men det er jo likevel en merkelig tilfeldighet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er FN det blir profetert om, og ja jeg tror på bibelen.

Kall meg gjerne gal..
Sist endret av chaOs; 23. januar 2003 kl. 12:57.
Nei til EU!
Norge kan ta hånd om sine folk, dyr, ressurser og landområder selv. Vi trenger ikke innblanding fra resten av europa. Vil ikke dere Ja til EU folk at norske folk skal få bestemme over seg selv? Skal vi nordmenn være dømt til å ta imot ordrer fra en gjeng høyrepopulister som sitter i Brussel med lønninger på 10 millioner i året?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hvor går mesteparten av Norges fiske eksport i Europa hen? jo den går til Polen. Dette betyr at toll barrierene inn i Polen kommer til og bli meget høye slik at norsk fiske eksport ikke blir lønnsom. For og fortsette og kunne selge varer toll fritt til Polen må vi inngå en ny EØS avtale. Denne avtalen er av vital betydning for norge siden den regulerer bror parten av norsk utenlandshandel. Denne avtalen kommer helt sikkert og bli dyr siden EU vet hvilken kjøpekraft norge har. De er også mye mer samkjørt en de var under de foregående forhandlingene. De vet også hvor avhengig fiske inndustrien i noege er eksporten til Polen, derfor regner de nok med at norge er villig til og strekke seg langt.

Vi som ganske klart er avhengig av EØS hvorfor skal vi ikke da også være med i EU. Da har vi sammen med de andre nordiske landene ganske stor innflytelse. Den eneste næringen som ikke vil tjene på en union er fisket. Det vil også ramme deler av jordbruket men slettes ikke alle i den næringen.

PS grunnen til at Sverige ikke har € er at deres økonomi da avgørelsen ble fattet var for ustabli.. Husker ikke akurat hva det var.

JA til Union!
Jeg synes det er helt forferdelig idiotisk av politikerne våre å gå så "halv-hjertet" inn i EU.

Vi går med på endel av de samme avtalene som EU-land, (EØS osv), og det jeg tror politikerne frykter er tap i landbruk og fiske som noen nevne tidligere.

Det som er HELT idiotisk er at vi IKKE er med i EU selv når vi stiller 3000 soldater til EU-Hæren, som skal kunne settes inn for å kjempe for EU...

Hvorfor skal norsk ungdom riske livet for en Union vi ikke er med i?

Halvhjertet? ja.
Dumt? kanskje.
Gjennomtenkt? hvem vet.
Opprinnelig postet av polle
(...) jeg gir blanke faen i det meste når det gjelder EU medlemskap, selv om jeg sikkert bare kommer til å stemme ja fordi jeg hater en god del bønner (...)
Vis hele sitatet...
Viss dette er inspirasjonen for alle ja-velgerne tror jeg vi har grunn til å være bekymret...


(...) hadde det vært bedre for norge å komme inn i Eu under den første avstemningen vi hadde, da kunne vi i det minste vært med å styrt litt i vår favør.
Vis hele sitatet...
Hvorfor / hvordan det? Jeg tviler sterkt på at EU (eller daværende EF viss jeg ikke tar feil) hadde så sterk påvirkning på Norge som nå, hverken ved første eller andre avstemning, så Norge har ikke hatt så god grunn til å være med i EU som nå. Det er heller ikke sikkert at vi hadde hatt noe mer å si om vi var med.

Selv er jeg ikke sikker på hvor jeg står. Før var jeg i mot EU, men jeg er ikke helt sikker lenger. Utviklingen skjer nok uansett, enten vi er med i EU eller ikke, men ting kan skje raskere om vi blir med. Med utvikling tenker jeg her på slikt som:

-Minkende landbruk
-Lavere priser
-Lavere lønninger (det må vel skje, enten ved nedsatt lønn eller inflasjon, eller en kombinasjon av disse, viss vi åpner grensene for en mer fri handel?)

Jeg tror i alle fall det blir en del brå endringer med tanke på økonomi (både i næringslivet og privat) viss vi
går inn i EU.

En helt annen ting er byråkratiet og lover (som DMCA-loven i USA), og andre slikt. Fri handel er positivt, men byråkratisk styring fra Brüssel er litt skummelt.
Uansett hvordan du ser det, så blir Norge sin rolle i ett EU-styre ganske liten, og vi kommer til å måtte rette oss etter det Tyskland, Frankrike og de andre store gutta på kontinentet vil. Våre frie regler for f.eks. MP3-kopiering, CD-brenning (kopier av cder du har kjøpt) og mange andre slike ting kommer til å bli overkjørt av kontraversielle lover og regler. Dette er kanskje ikke så viktig i verdens-politikken, men det er prinsippet:
Pengene styrer alt. Både i de store og de små sakene.

Spørsmålet er om ikke vi kommer til å komme under disse lovene uansett etter hvert, gjennom forskjellige avtaler og politisk press. Da er det gjerne bedre at vi blir med skikkelig, og bruker de stemmene vi har, i stedet for å stå med en fot innenfor og en utenfor?
Nei, huff, jeg vet ikke...

*Gruble*
haloo er det ingen andre enn megg som har lagt merke til at hele Europa holder på å lokke seg for oss. nye skatter og annen drit innføres for hver dag som går og hele den norske industrien har dermed blitt forseglet fra utenlandet på grunn av dette..

FANE A JÆVLA BØNER DERE ER EN UTDØDD RASE UANSETT OM VI BLIR MED I EU ELLER IKKE. DERE TRENGER IKKE Å DRA MED DERE OSS ANDRE NED IDRTTEN!!!!
Opprinnelig postet av vetlus
Det som er HELT idiotisk er at vi IKKE er med i EU selv når vi stiller 3000 soldater til EU-Hæren, som skal kunne settes inn for å kjempe for EU...

Hvorfor skal norsk ungdom riske livet for en Union vi ikke er med i?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg ikke hørt noe om! Har du (Eller noen andre?) en link til noe konkret info om dette? Noe informasjon / sider om EU-debatten ellers kanskje?

Her er ett par sider:
http://europa.eu.int/
http://www.neitileu.no/
Ministry of Love
sptz's Avatar
Men så lenge vi er med i EØS så kan vi likegodt være med i EU. Norge har innført 99,5 av alle EU lovgivning (j.f mai).
FEIL!

100%

Som jeg sa, har avgiftsnivået ingenting med eu-medlemskap å gjøre. Som jeg sa, se på England og Spania. De har helt forskjellige avgifts og prisnivåer, men er likevel EU-land.

Og en annen ting. Man kan alltids bestemme seg for å melde seg inn etterpå, men det er svært vanskelig å melde seg ut.
Jupp, det er det også... Siden det ser ut til at vi kommer til å ha en avstemning hvert 10-20 år så lenge vi velger å stå utafor, bør vi ikke da ha dette også hvis vi blir med, og vi kanskje etterhvert vil ut?
EU vil nok ikke bygge en motvekt til USA, siden de er enig i frihandel, osv.
EU vil minske demokratiet, siden valgene vil bli tatt i Brussel, av noen korporative sjefer
EØS-avtalen er ikke positiv. Dagens politikerer (EU-tilhengere) tør ikke stå i mot, og bruke vetoretten. Løsningen er å inngå en frihandelsavtale, omtrent som Sveits har gjort. Samtidig som vi kan bestemme *litt* over oss selv.
Opprinnelig postet av jegmegogmegselv
EU vil nok ikke bygge en motvekt til USA, siden de er enig i frihandel, osv.
Vis hele sitatet...
Nåja. Frihandel betyr konkuranse, og EU har jo €uroen som en motvekt til den amerikan$ke Dollaren. Slik sett blir det jo en motvekt. USA og Europa vil nok alltid være forskjellige, men jeg tror EU blir en bedre / større motvekt til USA enn det Europa vi har nå. Og det kan være nødvendig, når USA lider av ESIV-Syndromet*.

(Eneste Supermakt I Verden-Syndromet).
Vil EU være en motvekt til USA? Jeg tror heller EU slenger seg på, og blir ESIV sammen med USA. Vi har jo NATO (north atlantic terror organisation) som binder landene sammen, og økonomien er jo også temmelig lik.
Bare en påminnelse... NATO står for North Atlantic Treaty Organization, ikke Terror Organization.
Better than thou.
Tror han mente det sarkastisk... ;>
Ja, jeg tenkte på det i ettertid..
Tror nopk norge har best av og være med i EU.. Dessuten tror jeg også dere kan bli medlem av EU uten og bytte deres valuta.

Sverige har i dags dato endel diskutsjoner ang og bytte valuta, men slik det ser ut i dag vil de ikke komme til og bytte fra sek til euro..

nå er ikke jeg så veldig politisk engasjert, så er det sagt men selv kan jeg ikke se så store forskjeller med eu borgerskap bortsett fra priser og forskellige tilganger.. begger deler er +/-
Tull! EU (Spesielt Frankriket og Tyskland) er uenig i en del ting USA står for, f.eks. bruk av millitær makt, dødsstraff, m.m..
Og lik eller ikke, økonomien vil konkurere uansett. (Konkurere på noen felt, og sammarbeide på andre).

(NB: Dette betyr ikkje nødvendigvis at eg er for norsk EUmedlemskap...)
USA er også uenige i en del ting USA står for, f.eks. bruk av dødsstraff. Alle statene har forskjellige lover, og de har forskjellige meninger, akkurat som land i EU.
jeg er mot EU som organisasjon, men for at Norge skal bli medlem... Nå er jo snart hele europa med i eu så vi har vel ikke noe valg. dessuten må jo denne eøs avtalen være værre enn å være medlem.... da blir vi jo prakka på latterlige direktiv som vi ikke har hatt mulighet til å påvirke. Jeg er i mot eu som organisasjon fordi jeg syns det skurrer litt når spanioler skal sitte å bestemme hvordan man skal brøyte veier i norge... Og siden norge er rikt på naturresurser, er det jo klart at eu vil kreve sin del...

Jeg ville stemt for eu fordi:
- eu er bedre enn eøs
- nå er "alle" medlemmer (dårlig argument egentlig, men...)
- USA trenger en motvekt i europa
- Kanskje eu klarer å styre norge bedre enn våre politikere.
men jeg tror ikke norge blir bedre å bo i dersom vi blir medlemmer...
Jeg mener at det beste argumentet for å si ja til EU er at EØS landene betaler like mange milliarder kroner i medlemsavgift som EU landene gjør.
De fleste er enige i at EØS-avtalen er dårlig. Derfor er det et dårlig argument at EU er bedre. En helt ny avtale med EU ville sannsynligvis også være bedre enn EØS, slik at debatten burde gå på om vi skal være med i EU, eller ha en egen avtale med EU (ikke EØS)
Opprinnelig postet av Mates
De fleste er enige i at EØS-avtalen er dårlig. Derfor er det et dårlig argument at EU er bedre. En helt ny avtale med EU ville sannsynligvis også være bedre enn EØS, slik at debatten burde gå på om vi skal være med i EU, eller ha en egen avtale med EU (ikke EØS)
Vis hele sitatet...
hmm... tror ikke det er så veldig reelt. EU sitter jo med bukta og begge endene.... og en kanne bensin og en lighter...
Angående bibel-profetier om FN, så kom jeg på en liten teori. Kanskje USA's oppførsel fremover kommer til å skape så stor splid Europa og USA mellom at det fører til en ny verdenskrig...? Kanskje er ikke Irak-opplegget begynnelsen en gang, ikke mer enn en opptakt som kanskje får max en halv spalte i Aschehougs leksikon om 50 år?
litt drøyt, kanskje.

DarkStaar: "f.eks så liker jeg å vite hva jeg spiser"
Er det ikke enda strengere ferskvare-krav innen EU enn i Norge? mener å ha hørt noe slikt.

sitat av atomet:
"Videre sier du at vi vil få solgt fler av varene vi produserer her i
norge til utlandet. Du er klar over at lønninger er lavere i de fleste
av eu-landene enn i norge? Dette vil si at det også er billigere å
produsere varer i disse landene, og at det dermed ofte vil være billigere å kjøpe dem derfra, så lenge det ikke er alt for tungvint
transport da. Hva vil det si? Jo, at dersom de norske produsentene skal ha sjanse til å konkurrere med de andre, så må lønnsutgiftene kuttes. Eller tror du at vi har så utrolig mange spesielle produkter som ingen andre her i verden har? Vi kan ikke leve av å produsere ostehøvler og brunost, FYI... Skal lønna i en industri kuttes ned til samme nivå som i f.ex spania, så må
det samme gjøres i resten av samfunnet også, ellers vil det ikke fungere."

du har rett i en ting, og det er at lønningsnivået i norge vil komme til å synke. Men, da vil forbrukerne i norge også få sjanse til å nyte godt av andre lands billige matvarer, eks: Lidl, eller hva det heter, som skal satse stort i norge (vet ikke helt om det er relevant til EU, men jeg fyrer løs). Deres plan er jo å kjøre med underskudd slik at de kan holde 10-15% lavere priser, for derved å slå norske konkurrenter. Dessuten vil vel vår ålreite tilgang til olje og gassforekomster føre til at vi får en ganske formidabel innflytelse på politikken?

EU virker egentlig for meg som et slags halv-kommunistisk samarbeid, de deler på økonomien, noe som er både til fordel og til ulempe for alle parter (mer eller mindre, ihvertfall). For å føye økonomiene sammen slik EU vil, må man ha en viss kontroll over det hele. Det er jo planøkonomi i skikkelig stor skala. SV og Ap burde juble.

stemmer vet ikke!
EU er bygd opp etter alt annet enn sosialistiske prinsipper xylene.

Dersom Lidl planlegger å kjøre med underskudd, så lurer jeg litt på hvordan det vil fungere i forhold til konkurransetilsynet dersom ideen er å kjøre konkurrentene i grøfta (noe som vil gi dem et tilnærmet monopol). Bruk hodet litt nå. Hvorfor vil de kjøre med underskudd, hvis det ikke er for å skvise ut konkurrentene? Ok, du følger så langt? Hvorfor vil de skvise ut konkurrentene? For å kunne sette prisene opp etter at konkurransen er borte. Hvorfor kan de ikke kjøre med disse prisene nå? Fordi de vil være høyere enn de konkurrentene nå har kanskje? Eller tror du de vil kjøre med underskudd bare fordi de er snille? TANSTAAFL, du kan like gjerne lære deg det med en gang.

Så du er enig i at lønningsnivået i norge vil synke, og dersom det ikke skal bli noen voldsomme skjevheter, så vil det si at lønnsnivået må synke like mye som prisnivået? Det vil si at det ikke er noen reell forskjell for forbrukeren. Landbruk vil gå ad undas, siden det ikke er lønnsomt å produsere mat her oppe i nord. Endel fabrikker vil gå ad undas, siden det vil bli billigere å importere fra ytland enn det er å produsere her. Men det er klart - turistnæringa vil nok bli happy. Vi får sysselsette all industri og landbruk som går til hælvete i turistnæringa da, kanskje det klarer å veie opp for det... Eller kanskje arbeidsløsheten bare kommer til å stige til samme nivå som resten av EU? Åja, papirdyttere (byråkrater) kommer det selvsagt også til å bli større behov for, så noen av dem kan kanskje få jobb der også. Riktignok kommer BNP til å synke drastisk, men vi får jo flere papirdyttere, så da er jo alt bra...
TANSTAAFL?

hvor har du Lidl argumentene dine fra egentlig, deg selv? Har du rett er det jaggu drøyt...
Jeg tenker, og setter sammen de opplysningene jeg får/finner.

TANSTAAFL vil si: There Aint No Such Thing As A Free Lunch - med andre ord er ingenting virkelig gratis.

Tenk litt etter da? Tror du Lidl vil fortsette å kjøre med underskudd bare for å være snille? Heller lite sannsynlig, eller hva? Så hvorfor gjør de det da til å begynne med? Jo, for å ta store nok markedsandeler til å kunne bestemme prisene i større grad selv etterpå.
rekylvinyl.no
ja

solidaritet, stabilitet og økonomisk ekspangsjon.

EU ser ikke ut til å bryte sammen slik nei-folkene håpet på gjennom årene, EU ser utrolig nok ut til å virke, landene som er med har ikke meldt seg ut (bort sett fra Island, men hvorfor ble de i det hele tatt med?), det skaper et mer samlet europa, og et bedre europa, nå som de 10 nye østblokk statene kommer inn, blir EU endelig en svært solidarisk affære, hvor vi sammen skal klare å reise opp de store tunge landene i øst som ligger et stykke nede.

Blir for dumt å prøve å holde oss utenfor, tro vi klarer oss uten, tror at så lenge vi har vår olje så kan vi jo bare vente, gi faen i solidariteten.

Har dere sett på europakartet i det siste, marker alle EU-land med en farve og andre med en annen
Ser fullstendig latterlig ut, norge og et par andre prikker
Island er da ikke med i EU!

De der argumentene med at "det ser teit ut at norge har en annen farge" etc er utrolig usaklige. Norge klarer seg fint utenfor EU.