Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2102
Jeg så på nyhetene på lørdag og der kom det frem at POT hadde avlyttet og spanet på ungdom ned til fjorten års alderen.

det er jo helt sykt hva Norge finner på!

Det ble kraftig erstatnings oppgjør og staten måtte punge ut med milion erstatning..

Hva mener dere om dette?
Hva hadde dere gjort visst POT hadde overvåket dere?

Tenk dere det at dere blir observert for hvert skritt dere gjør og telefonsammtaler.

Finner vi oss i det at staten og POt overvåker oss?
Ministry of Love
sptz's Avatar
ikke så mye og tilføye på det du sier annet en at dette skjedde på 60-70 tallet da kommunist frykten var på sitt verste.. og det heter ikke POT lengre med PST(politiets sikkerhets tjeneste)

Og når det gjelder million erstatninger så er det vel ikke betalt ut så mye enda. tror han fyren du så på tv fikk 60000,-

Men jeg er enig i at jeg ikke liker tanken på og bli overvåket nei.. men det blir man jo uansett.. ISP en din logger jo all nett aktiviteten din siden det er de pålagt av justisdepartementet.. det er noe dritt.. Bankene logger visa transaksjonene dine, ja i det hele tatt så blir du overvåket hele tiden.. sa jeg det at det er over 2000 (blei plutselig usikker på tallet) overvåkningskameraer langs strekningen Oslo-Drammen

Big Brother er allerede kommet, kommet for og bli tror jeg..
Abefaler deg å lese lund-kommisjonens rapport...

http://www.aftenposten.no/nyheter/lund/filer/

Men du bør være enda mer skremt av echelon.......
Hva hadde jeg gjort hvis PST hadde overvåket meg...

hmmm, bedt de som hadde jobben ut på kaffe, spurt de hva de trengte, og veddet penger med de på at jeg faktisk ga de det de trengte. holder nemlig ikke på med noe ulovlig jeg

mm
Opprinnelig postet av spetznaz
ISP en din logger jo all nett aktiviteten din siden det er de pålagt av justisdepartementet..
..............
Big Brother er allerede kommet, kommet for og bli tror jeg..
Vis hele sitatet...
ISP'en logger all tilkopling til nettet og overført mengde i bytes. ikke besøk av websider, bruk av irc eller fildeling.
de har bestandig logget tilkopling, ikke fordi de har vært pålagt til det, men fordi de ønsker å vite hvor stor regning de skal sende. i senre tider har diverse lover kommet, men politiet må komme med ganske store bevismengder for at ISP'en, feks telenor gir ut data. mengden av overføringer blir logget fordi i den virkelige verden er det ikke tilkoplingstid som teller, men nettopp overførte gig med data. det er det telenor betaler de andre for her i verden.

Big Brother; hovedpoenget der gikk ut på å stemme ut andre deltakere, ikke overvåkning. det du tenker på er Georg Orwell sin 1984. forskjellen er stor, men vi stemmer faktisk ikke ut deltakerne av norge ennå.

meitemark
Ministry of Love
sptz's Avatar
ok ok du har helt rett.. ble bare litt revet med og fremstilte det ganske tabloid..

men når det gjelder Big Brother så er det faktisk et utrykk som heter "storebror ser deg" så der tror jeg du må gjøre litt bedre research..
"Storebror ser deg" stammer fra Georg Orwell sin bok 1984. det uttrykket er faktisk ganske gammelt og kommer ikke fra en så ny og patetisk oppfinnelse som big brother. Det faktum at BB henter mange av funksjonene fra 1984 er og burde være er velkjent faktum.

edit: faktisk stammer uttrykket big brother fra den selvsamme boken

any country that selects security over freedom deserves neither.
; Deus Ex etter at man bestemmer seg for å gå på parti med Illuminati

meitemark
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg har da aldri påstått at det utrykket stammer fra TV serien Big Brother?(!) så når jeg sier big brother så tekte jeg i utgangspuktet ikke på tv serien men på utrykket fra boken. Det er et velkjent utrykk om jeg ikke trodde kunne missoppfattes.
Har på følelsen at dette blir veldig offtopic.. så jeg gidder ikke diskutere ordet Big Brother mer..
På Oslo S skal det vissnok være ca 500 kameraer, som politiet nå skal få tilgang til. Og området rundt Oslo S er også godt overvåket, mest pga "Plata".
Men jeg synes ikke disse overvåkningskameraene gjør noe, hvis de kan forhindre blind vold og annen kriminalitet så må det gjerne settes opp flere.
Dette er offentlig overvåkning, men når overvåkningen går ned på individnivå, da er jeg mer skeptisk. Liker ikke tanken på at jeg som person skal bli overvåket konstant.

Men det er det som er problemet i en digital tidsalder, det er mye lettere å overvåke en persons bevegelser. Har f.eks mobilen på deg er det ingen problemer med å finne ut hvor du er. Og e-mailen din kan også bli sjekket av så og si hvem som helst, enten av sjefen din eller en hacker.

Man kan bare konstatere at alle tekniske nyvinninger har ulemper, så det man trenger er klare retningslinjer for hva som er lov (av overvåkning), og hva som ikke er lov. Og også sikkerhet, er du redd for at noen uvedkommende skal lese e-posten din, så bruk kryptering. Pr idag er nok kryptering det beste hjelpemidlet for å hindre at folk ser ting du ikke vil de skal se.

Men det er jo lett å bli paranoid i dagens samfunn....
Oki, innrømmer at dette ble off-topic. Nå tilbake til tråden...

Overvåkning og sikkerhet henger sammen som hånd i hanske. Poenget med det POT den gang i tiden gjorde var velment, der de ønsket å holde øye med å hindre at kommunistiske personer fikk for stor makt i norge. for det er et stort problem med kommunismen, som alle andre ideologier, når den den først er kommet, så er den kommet for å bli.

Tenk afganistan, landet som de fleste burde ha fått med seg hvor ligger. Dette landet fikk i s sin tide store summer penger fra soviet, det ble bygd store sykehus og gigantiske gode veier damanlegg som får de fleste norske til å blekne ble også bygd. støtte fra et rikt land til et fattig. samtidig som det var store pengeoverføringer ble det også overført ideologi, kommunisme for å være korrekt. Det lå en plan bak dette, for vi som har levd lenge nok har fått med oss uttrykket "det er ingenting som en gratis lunch" og vet betydingen av det, altså at alt har sin pris.

Afganistan er, på tross av det øde og golde utseendet er veldig rikt land. det har olje og gassressurser som får norge til å se ut som en pusling, det har mere gull og edelstener enn hele afrika til sammen og mineralressursene, sånne som kopper, jern og andre viktige kryr det av. men det er veldig liten utnyttelse av disse sakene, bare fordi lokalbefolkningen ikke har duirekte bruk for det. de er i basis nomader, og eier ikke mere en det de kan frakte på en hesterygg.

Etter at soviet hadde bygd ut landet innvaderte de det, under påskudd av at landet trengte støtte, at det hadde bedd om hjelp selv. de brukte selvfølgelig de gode veiene de hadde bygd selv for formålet, og i kabul, hovedstaden, var det flere tusen mennesker som åpenriktig ønsket de velkommen. Disse menneskene var kommunister, og med deres posisjoner innenfor hær og stat hadde de banet veien for en sovietisk invasjon. Men invasjoen var der ikke for å hjelpe eller befri, men for å tømme landet for rikdommer og energi. Blandt annet gikk det en rørledning fra Afganistan til Soviet med gass, ca 2 meter tykk, som fraktet gisgantiske mangder gass over, og som faktisk soviet betalte for. bare så synd at telleverket sto i soviet og ikke i afganistan.

Dette var det den vestlige verden var redd for, og derfor overvåket de. Det at de overvåket barn og unge er beklagelig, men fullstendig forståelig, med tanke på hvor lett det ville være for et barn, som er påvirket av sine foreldre, å opprette et nettverk av "kommunistiske venner" og som får de til å holde kjeft på det grunnlag at detter er ulovlig og at ikke foreldre skulle få vite om det.

OI, sovietisk invasjon tenker dere, ikke så farlig, USA ville ha kommet og hjulpet oss. mm, jupp, de ville ha detonert en mindre atombombe over hver bidige havneby i norge. ja, norge her ressurser og slikt, men det mest fantastiske vi har er ikke det. det vi har er isfrie havner. noe soviet, faktisk hele tiden manglet. stdere der de kunne sende ut krigsskip fra. det er først i de senere tiår at usa klarte å utvikle datakraft nok til å kunne lage våpen som ville være så mye bedre enn soviet sitt at de ville klare å frigi norge uten atomvåpen.

Har dere noensinne lurt på hvorfor Korea og Vietnamkrigen tok sted? jo for å hindre at soviet fikk muligheten til å ha båthavner som de ikke kunne overvåke direkte med radar. Se på et kart, så kan dere gjette dere til deres oppførsel.

hvorfor får israel fortsette som de gjør? jo, fordi det er en av deres utposter i verden, der amerikanerne vet at de kan sende fly og bomber fra.

logic, twisted or not. it is just there.

meitemark
r33l's Avatar
Trådstarter
Ok...Dette var jo ganske interesant.

Takker for mange svar
Ok.. Dette skjedde for ikke så alt for lenge siden.

Jeg hadde lykkelig spilt min ny-nedlastete flt release av RTCW... Ftpen min var oppe og noen satt og lastet ned GBA roms...

Far kommer inn døra og sier: "Det er telefon fra Telenor, Hva har du gjort? Hacket igjen??"

Jeg svelger hardt og sier "Nei.." (faktisk sant)

Da jeg tar telefonen er det en ikke så alt for gammel gutt som informerer meg om at de har logger av at jeg deler ut virus.. Jeg kjører selvfølgelig ett virusprogram og det er jevnlig oppdatert så jeg nekter plent... De sier også att jeg har sendt ut store filer over en lang periode til forkjellige IP'er og att noen av disse filene var i iso format (som de mente var ett typisk virus-format)

Jeg informerer om at jeg har en ftp oppe til eget bruk og att jeg aldri ville hatt noe lignende som ett virus på min maskin..

De sier at de har fått tilsendt en klage. Jeg spør fra hvem.. De nekter og si. Jeg spør hva slags virus. Han vill ikke si. Jeg spør om hvilken fil det er snakk om.. filnavn osv.. Han informerer meg om at jeg ikke skal stille spørsmål men at de kommer til og holde ekstra godt øye med meg framover...


Skummelt.......
Takk meite.. du har satt deg inn i afganistan?

Men jeg mener at det er faktisk overvåkingpolitiets oppgave å overvåke personer som KAN være en trussel mot landet vårt. dere må huske at dette var under den kalde krigen og da ver faktisk kommunistene våre finder. Så derforer der faktisk rimelig at pot overvåket noen.

Vi blir en del overvåket idag ja, men personlig så gjør ikke det noe. Selv om det er en litt ekkel tanke.
Og i enkelte tilfeller TROR vi at vi blir overvåket og skal liksom føle oss trygge men så blir vi IKKE overvåket. For eksempel kameraene på stasjonene i undergrunnsbanen i Oslo der knapt noen er operative (2 av 99).

Forøvrig har PST omprioritert (skulle bare mangle...)
Det at PST satser på bekjemping av terror og narkotikahandel har ikke jeg noe mot.

Tilbake til r33ls post så er jeg uenig i at dette er "sykt". Overvåkning er veldig nødvendig i dagens samfunn nettopp på grunn av terrortrusselen. De kan av åpenbare grunner ikke se alle bevegelsene våres eller avlytte alle telefonsamtaler og lese alle email. Men så lenge de har penger nok så er jeg fornøyd...

Filmen "Enemy of the State" viser på en måte hvordan et Big Brother samfunn kan være.
(bortsett fra noen usannsynlige sekvenser )
neurook: det der var neppe fra telenor. det der var aller mest sannsynlig en køddetelefon som noen du kjenner hadde satt i gang. telenor er som kjent et stort firma, og som liten forbruker har du rett til å kreve dokumentasjon på at det de snakker om er korrekt.
a) at de virkelig var fra telenor. jeg kan ringe deg og si at jeg er fra telenor. tror du meg?
b) vel hvis de ikke kan si hva slags virus det er, kan de i det minste si navnet sitt og hvor de jobber?
c) ikke det? vel, krev å få snakke med deres overordnede. (bruke velvalgte ord som Tv2, dagbladet, vg...)
d) kan du se nummeret de ringer fra (sånn nummervisning?) sjekk i telefonkatalogen så ser du hvem som tulleringer. er det blankt, så be de om å sende en skriftlig klage, ettersom du ikke tror på folk som ringer med skjult nummer. (alle utgående telefoner hos telenor har skjult nummer)

wwwking: kan da litt historie utover det som discovery viser....

on-topic: den gang da var det logisk, men som alle gamle løgner, det er vondt å trekke de fram, selv om de var ekte en gang...

meitemark