Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 4235
plumRad: klarer du bare se ting fra en side? er det som er problemet med raddis folk.. "si nei, og vær evig kritisk til alt" heldigvis våkner dere oppi 20 åra..

Jeg ser også at VB kan ha visse negative aspekter, men man må se på alternativene. VB er jo der for å trygge u-landenes økonmoiske forhold! uten VB hadde ko konsernene eid alt, nå eier hvertfall u-landene store deler av produksjons midlene, takket være lån fra VB. Dette stiller dem sterkere og i større grad mulige til å stille krav.. du må huske at konsernene uansett er interesert i å investere i u-land, med tanke på de utrolige lave kostnadene.
økonomisk stabilitet er dessuten ikke gjort over natta...

vet du forresten om en annen måte å løfte u-landene økonmoisk og med progresjon og stabilitet?

p.s pass på å vær kritisk til deg selv og da

btw: mente ikke være frekk på toppen der..
Sist endret av Eriken; 23. juni 2002 kl. 22:20.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
når jeg sitter på et fett kontor i en grisedyr dress om noen år med vellfylt konto, skal jeg låne en liten tanke til dere kommunistene her på forumet....tror jeg.....

kall meg for all del en krakk, men jeg innrømmer gjerne selv at jeg er kyniker........

hvis noen av mine kapitalistiske meningsfeller her er interessert, så kan det være informativt å lese robert nozicks avhandling om den minimale stat. fine prinsipper kan dere tro

http://www.humanities.mq.edu.au/Ockham/y64l16.html

http://www.missouri.edu/~philrnj/nozick.html

leve libertarianismen
Viss vesten skulle betale tilbake verdien av alle de resurser som de har plyndret fra U-landene opp igjenom kolonitidene fram til i dag, ville vi ha skyldt dem mer en de skylder vesten i dag!

Dere som tror at VB er en snill organisasjon må seriøst ta en nermere titt! VB er ansvarlige for mye dritt i de 60 åra den har eksistert.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Helt enig Apraksin (som vanlig), wiz og na1t.

Det ironiske er anti-kapitalistene som knuser vinduene til uskyldige butikker (slik de f.eks prøvde på i dag, på en McDonalds i Oslo) - og som samtidig ikke innser hvor mye de har å takke kapitalismen for. Eller de som rakker ned på multinasjonale selskaper - og skryter av sin egen boikott av McDonalds - og så tar seg en Marlboro. Jeg må bare le.

Jeg tenker også på mennesker som Gerd Liv Valla, Lo-lederen, som støttet Pol Pot og kommunismen i 70-årene - og som nå fornekter sin egen fortid, og som unnskylder seg med at de "trodde på et idealistisk sosialistisk samfunn". Største pisset som noen gang er blitt ytret.

Nei, kapitalisme og globalisme for alle penga. Bokstavelig talt.

Og det beste av alt? Det er slik det blir. For det er ikke demonstrantene i Oslo som bestemmer her i verden. De har ingen ting å si; de har fått sine 15 minutters berømmelse nå i dag. Det er MARKEDET som bestemmer - og så lenge det overveldende flertallet i Norge syntes at det er greit å ta seg en burger på McDonalds en gang i blant, så vil kapitalismen seire.
Ja jeg hørte Blitz og Anarkistene ble veldig frustrerte over at det ikke var noe purk, de ble så frustrerte at de grisebanka en fyr (han sa sikkert noe dumt, men det er grenser).

Men det hele gikk passelig fredelig for seg. Jeg talte opptil 3 snut (Og en fyr i kevlar body armor). Jeg møtte opp som eneste represetant for USSR (Unge Sinte Soffa RAdikale). På grunn av transportasjons problemer måtte jeg infiltrere NKU vestfold og resten av gamle kommunistene. Reclaim the streets etterpå var fett, Gatas Parlament! Jeg ble skuffa over at de ikke spilte mer en 2 sanger, men gøy var det...
Sist endret av Zalderach; 26. juni 2002 kl. 22:28.
Notis: Dette ble skrevet i gårkveld, men tlf linja føcka seg og jeg var på jobb i dag, så jeg har desverre ikke hatt anledning til å poste dette før nå.


Til min kjære Aprakasin: Ja, og jeg skal pisse på deg når jeg blir statsminister...
Btw: Hva får deg til å tro at du vil få en bedre jobb enn meg?


Til na1t: Du mener Verdensbanken er der for å trygge utviklingslandenes økonomiske forhold. Kansje det, men resultatet av den politikken som blir ført av det systemet Verdensbanken er en del av bidrar mer til å undertrykke underutviklede land enn å hjelpe dem opp av søla.

Klart jeg ser at temaer som dette ikke kan betraktes korrekt fra en bestemt vinkel, men den rent høyrevridde markeds-liberalistiske "løsningen" som blir ført av verdens ledende industriland og støttet av hensynsløse kynikere vil bare bidra til å forverre problemene...

Vedrørende politikk og det å vokse opp: Jeg er ingen asfalt raddis, jeg er en snill gutt. Jeg kaster ikke stein på politifolk. Jeg er ikke kommunist. Jeg ser ikke på verken verdensbanken eller (regulert) markeds-liberalisme som noe ondt i seg selv, men måten de to støtter hverandre på, og med måten de to elementene bidrar til å gjøre verden til et røtnere sted å bo for flertallet av verdens befolkning kan jeg ikke gjøre annet enn å fordømme dem begge. Ingenting ville glede meg mer enn om tingene har forandret seg til jeg blir "voksen og stor nok til å tenke selv", selv om det sannsynlivis er lenge til noe slikt inntreffer.


Til wiz: I den grad det er hensynsmessig å låne ut penger velger jeg å sitere meg selv; "Verdensbanken bør avskaffes sammen med u-landsgjelda. Man bør få et nytt organ, en ny "verdensbank" som baserer seg på demokratiske prinsipper. En organisasjon som kan låne ut penger til de som trenger det, med oppfølging, hvor man sørger for at pengene går de formålene de skal gå til, slik at det som skulle gått til jordbruk og fiske ikke går til innkjøp av kalashnikover eller nye palasser."


Til Stormen: Vedr. Mc Donald vs Phillip Morris / Marlboro eksempelet;
Jeg må si meg 100% enig med deg...

Vedr. Stormens "Det beste av alt": Du har sannsynligvis rett. Sannsynligheten er overveiende for at markedet vil evig seire, men det gir meg ingen grunn å knele for djevelen og kysse den ondes stinkende føtter av den grunn...

Viva la resistancè! *pesky french accent* Nuff said.
Sist endret av plumRad; 25. juni 2002 kl. 20:46.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
til min kjære plumrad: vil du og bli statsminister? vi er i samme båt

kan ikke garantere at jeg får en bedre jobb en deg, men min nylig godkjente søknad til BI garanterer i høy grad en vellfylt konto og grisedyr dress hvertfall
Apraksin: du kommer ikke til å drukne i mengeden mener jeg.. lol