Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  204 71613
Very Important Pyrotechnician
Generellt så bruker jeg ikke rene farger så veldig mye, og har dermed ikke prøvd så veldig mange varianter av de. Men er veldig fan av magnalium grønn og rød fordi de er veldig lyssterke å klare. Man kan også lage en liten hale på de med litt titan, noe som funker dårlig med blå. Et par som jeg bruker endel er Klumac Green:

Barium Nitrate 50
Potassium Perchlorate 15
Parlon 12
Magnalium, granular, -325 mesh 10
Red Gum 8
Dextrin 5 (kutt evt ut dex, og legg til litt ekstra parlon hvis du vil binde med acetone)

Og så har jeg en som jeg har laget endel av i år som heter Parlon Red. Er egentlig samme som Ruby Red, men tilpasset acetone.

Strontium Nitrate 50
Parlon 20
Magnalium, granular, -325 mesh 12
Potassium Perchlorate 8
Charcoal Airfloat 5
Sulfur 5
Red Gum 2

Til sistnevnte, og forsåvidt alle stjerner med strontiumnitrat har jeg en liten anbefaling. Tørk strontiumnitratet i komfyr i noen timer på 100-120 grader før du møller det, eller pakker det i tette poser og bokser, gjerne med litt silica gel.

Ellers kan jeg også bare bifalle at kullstreamere med ekstra metall er veldig flotte! Finnes masse forskjellige oppskrifter og fancy navn på slike, men stort sett er de bare variasjoner av C6, C8, TT eller Willow med metaller. Men selv om man bare bruker én grunnoppskrift, vil man kunne variere resultatet masse med forskjellig type kull, forskjellig mølletid, forskjelige metaller, blandinger av metaller og ikke minst partikkelstørrelse. PS, husk litt borsyre i vannet hvis du bruker aluminium.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Bang Vis innlegg
Du har jo mye snacks, men mangler litt basics.
Det første jeg savner er en klordonor, enten parlon eller PVC.
Skaffer du det, kan du lage rødt og grønt med følgende oppskrift:
60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
10% dextrin
Disse stjernene tenner lett, har klar farge og brenner lenge, så de kan lages små.
Her kan du nok også sløyfe dextrinen, og fukte med aceton og la parlonen stå som binder.
Da tørker stjernene i løpet av noen timer.
Jeg skal grave frem noen flere oppskrifter, det er mange muligheter med de kjemikaliene!
Vis hele sitatet...
Kan man kullemølle denne kompen, uten mag/al self.?
Sitat av ToreB Vis innlegg
Kan man kullemølle denne kompen, uten mag/al self.?
Vis hele sitatet...
Det skal gå fint ja, trenger ikke å mølles lenge though.
Du trenger normalt bare å mølle nitratet... Parlon og Dextrin klumper seg ikke etter det jeg har forstått, med mindre det har blitt unormalt fuktig...
▼ ... noen uker senere ... ▼
hva er oppskriften til Kamuro Horsetail?
hvordan lager man Kamuro raskbrennede som her:
http://www.youtube.com/watch?v=6hDOPnDL5EA
takk for svar
Dette lille pyrogeniet av en svenske har faktisk en guide på egen channel...

http://www.youtube.com/user/eckick1#p/u/19/-CRP0UIBaA8
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Han har ikke noe mektig imponerende saker altså, men han har noen greie der.
Men at han har klart å gjøre noe riktig gjør han vel ikke til et pyrogeni?

Litt morsomt det som står under Kamuro-videoen: "REAL kamuro. A "fake" version could be made by adding 15% titanium to tigertail. But I think that this is way better"

Det han gjør i videoen der, er jo å tilsette +15% Titanium til Williow.
Men det gir fine stjerner værtfall

Sitat av baadpyro Vis innlegg
hva er oppskriften til Kamuro Horsetail?
hvordan lager man Kamuro raskbrennede som her:
http://www.youtube.com/watch?v=6hDOPnDL5EA
takk for svar
Vis hele sitatet...
I disse brukte han TT +15% Ti.
da syns jeg ihvertfall at TT+15% Ti var finere
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Jeg ser potensiale til å forlenge arbeidstiden på aceton-stjerner nå på vinteren. Aceton har flammepunkt på -19 grader, så hvis det er et stykke under minus ute hjelper det godt på. (hvis man selv takler kulden riktignok )

UP: "egentlig" skal den fuktes med vann og intet annet. Aceton er hurtigmetoden som har blitt mer brukt i senere år. Du skal ikke bruke begge deler, da ødelegger du fordelene med begge metoder.
Vis hele sitatet...
Så da kan man egentlig bare utelukke dextrin fra kompen, og kjøre på med:
60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
-og fukte med aceton?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Så da kan man egentlig bare utelukke dextrin fra kompen, og kjøre på med:
60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
-og fukte med aceton?
Vis hele sitatet...
Mye mulig vil det gå. Prøv, så ser du. Men den mixen hadde i utgangspunktet unormalt mye dextrin, og det vil påvirke brennraten, og det er ikke usansynlig det også gjør at stjernene tenner lettere. Jeg foreslår at du tester med og uten dex. Aceton vil uansett binde parlon selv om det er dex i mixen og dex vil også gjøre stjernene drøyere. Rent økonomisk taper du penger på å utelate dex.
Ok, takk! Jeg skal få gjort unna en liten test når jeg blir edru igjen

Beklager en tåpelig kommentar.

Jeg har laget klar to mixer på 20 og 18 gram. En med, og en uten dextrin. Disse tenkte jeg å kutte, Da det er en lite test. Begynner å bli sent, men kanskje jeg lager stjernene i natt og testen de iløpet av de kommende dagene. Jeg skal holde dere oppdatert og poste en filmsnutt.
Det blir spennende å se hva resultatet blir!

Lykke til til dere som skal skyte opp hjemmelagede morsomheter til kvelden! Gleder meg til å se videoer

------------------------
Da var begge batchene laget, og lagt til tørking.
Mixen var flott å jobbe med, hvis resultatet blir bra er dette min nye bestevenn! Ble litt forskjell i størrelse, men jeg skal veie de opp og teste de som er likest i vekt og eventuelt redusere de største stjernene noe.

God natt freaks!
Da har jeg kjørt testen og resultatene var klare!
Film: http://www.youtube.com/watch?v=VfdliDkqwP4

Dextrin er et must, uten dextrinen ble det masse røykutvikling og stjernene brant fort med en svak farge.
Men dextrin derimot var det svært liten røykutvikling, sterk og klar farge og de brant over dobbelt så lenge!

Her er det ikke noe å lure på, stjernene var kjempefine og enkle å ha med å gjøre. Denne mixen er min nye bestekompis 2011 blir ett fint år!
Very Important Pyrotechnician
Genialt, da vet vi det!
Veldig fin mix! Anbefaler den på det sterkeste!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjempeflott tråd. Det er godt å endeleg finne eit forum som faktisk hevar seg over "ta ut krutt frå kommersielle fyrverkeri"-prosjektane. Å faktisk få lesa litt skikkeleg pyroteknikk er noko som gledar mange brukara. Håpar eg fer lesa mykje bra her inne. Ditta er ein god start. Eg har sjølv dreve med pyroteknikk i omtrent 25 år, og vil nok kome med forskjellige trådar etterkvart som eg lærar meg å bruke forumet betre.
Sist endret av Dragonfighter; 14. januar 2011 kl. 20:13.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Velkommen til forumet, stas med nytt blod
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Bang Vis innlegg
Skaffer du det, kan du lage rødt og grønt med følgende oppskrift:
60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
10% dextrin
Disse stjernene tenner lett, har klar farge og brenner lenge, så de kan lages små.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde meg på disse, med strontiumnitrat. Rullet stjernene, og forsøkte å skyte de ut av en stjernetester. Siden de var lett antennelige prøvde jeg først uten prime. Det ga lite hell.

Så da måtte jeg igang med å prime mine første stjerner. Siden de skulle være lette å tenne antok jeg det var nok med en ren BP-prime. Rullet på ca 1mm med BP-prime. Men når jeg forsøkte å tenne de på bakken ga de et raskt *poff* fra seg, og deretter lå stjerna utent igjen etter at primen var oppbrent.

Noen som har erfaring med disse stjernene og vet om de lar seg tenne med BP-prime?

Isåfall om de gjør, hva bør jeg gjøre for å forbedre min BP-prime? BP'en er møllet i en del timer, og med hjemmelagd kull av Asp. Jeg mener selv at sluttresultatet ble ganske kjapt krutt.

1. Er det en ulempe at kruttet er for kjapt? Bør jeg vurdere å håndmikse BP istedenfor for å få mer saktebrennende krutt?
2. Bør jeg bruke dekstrin i tillegg? Ser en del bruker det. Er det for å få et hardt ytre, for å senke brennhastigheten eller bidrar det til økt varme?
3. Bør jeg prime tykkere lag enn 1 mm?

Ser det er en del variabler som kan påvirke resultatet på primen, og kanskje har jeg glemt noen også. Noen som kan peke meg i riktig retning for å få til en optimal og robust BP-prime? Litt greit å få ordentlig taket på dette, istedenfor å jukse og hoppe direkte til en varmere prime eller evt flere lag med prime.

Og til slutt, noen som har et navn på denne komposisjonen? Quotet nettopp denne posten da den er den første som er postet på dette forumet med denne oppskriften. Ikke finner jeg oppskriften andre plasser heller, selv ikke på passfire. Liker å få med navnet på komposisjonene når jeg skriver mine notater
2. Det brukes hvertfall til å få primen til å henge bedre fast
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
1) Så langt jeg har skjønt er litt langsommere krutt med noen litt større kullpartikler fint til BP-baserte primes. Du kan mølle det kortere enn vanlig, kanskje en times tid.
2) Bruk dextrin. Det holder primen på plass.
3) Tjah. Det kommer an på primen du bruker. Prøv med 1mm først, dersom det ikke gir resultater kan du legge på litt til.

Utover det vil jeg anbefale å tilsette 5-6% metallpulver i primen din. Sleng i 5-6% MgAl, så tenker jeg du er litt lenger på vei mot målet. Når du tester bør du ikke tenne stjernen på bakken, men skyte den opp. Det gir forhold som er likere dem i en luftbombe.

Forresten. Om du er villig til å gå vekk fra BP-primen er fence post fin.

Kaliumnitrat 65
Trekull, airfloat 12
Svovel 10
Diatomaceous Earth 5
Silicon (silisium), 325 mesh 5
Kull, gran/furu etc. Møllet. 3

Legg på 1mm. Det burde være tilstrekkelig. Du kan også legge et (tynt) lag BP utenpå for å være sikker på at primen tenner hver gang.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av Gunman Vis innlegg

Og til slutt, noen som har et navn på denne komposisjonen? Quotet nettopp denne posten da den er den første som er postet på dette forumet med denne oppskriften. Ikke finner jeg oppskriften andre plasser heller, selv ikke på passfire. Liker å få med navnet på komposisjonene når jeg skriver mine notater
Vis hele sitatet...
Den heter Red pillbox, jeg fant den på Passfire.
Sitat av Gunman Vis innlegg
Jeg prøvde meg på disse, med strontiumnitrat. Rullet stjernene, og forsøkte å skyte de ut av en stjernetester. Siden de var lett antennelige prøvde jeg først uten prime. Det ga lite hell.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke har gjort noe galt? Fuktet du med aceton?
Mine tenner veldig lett!

UPDATE!
Da har jeg testet stjernene i ett shell, og det viste seg at de ikke var så lettantennelige som jeg hadde fått intrykk av. Kun to antente, nedtur.

Jeg har primet stjerner til ett nytt shell og skal teste dette så fort jeg får tid.

Jeg har også endelig funnet frem til fin lengde på tidslunta, og lift og comet fungerte knall! Så nå blir det nok litt produsering fremover
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå må jeg få satt av tid til å teste stjernene primet med BP snart. Eller så blir det Veline primen, noen som har erfaringer med den?

--------------------------
Da testet jeg shellet, med stjernene primet i BP. Det resulterte i at jeg gikk hjem å lagde klar en batch med Veline Prime. Trenger jeg å si mer?

Har også fått min første "tabbe", vet den ikke hører hjemme her men det er sent og jeg orker ikke trykke så mye
-Jeg fylte på min trofaste zippo, og tørket av overflødig fuel som hadde kommet seg på sidene av lighteren. Da jeg skulle "testfyre" lighteren hadde jeg (av en merkelig grunn) tørkepapiret i samme hånd som lighteren, og det tok ikke lang tid før den var i full fyr! Jeg fikk kastet den ned på steingulvet, og slang en tom beholder over. Det var litt av en aha-opplevelse! Jeg fikk heldigvis ingen alvorlige brennskader, bare noen lettere på fingre.
Neste gang jeg fyller zippoen, kommer jeg til å være rimelig mer forsiktig! Learning by doing, heldigvis bare en lighter.

Også gikk bunnen(plastfot) på morteren til dundas etter litt for mange skudd med en overdose lift. For en dag, natta
▼ ... over en måned senere ... ▼
Skal snart lage meg noen D1 stjerner, men er boric acid nødvendig?
Er ikke helt nødvendig, men anbefalt, ellers kan stjernene selvantenne
Selvantenne? :O Er det stor sjans? Bruker dere boric acid?
Jeg bruker det siden det er så billig(i fohold til hva du bruker). Det er nokk ikke stor sjangse, men, det er jo en sjangse.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Du kan trygt lage D1 og alle andre gullglitter uten borsyre. Det er så lite aluminium i disse komposisjonene at det ikke er noen fare for reaksjon.
noen tips til hvordan man kan klare å få en god delay på D1?

mener alså på delayen på glittereffekten.
For å øke delay på glitterstjerner er det flere muligheter, i d1 glitter kan du prøve å tilsette mer natriumbikarbonat f.eks 7,5 evt. 8 deler i stedet for 7 som i originaloppskriften. I formler med antimonsulfid kan en også øke andelen av dette for å oppnå omtrent samme effekt.

Andre parametere som påvirker delay på glitter-stjerner er finheten på aluminium og reaktivitet på trekull. Bruker du hjemmelaget kjapt trekull (furu,or, willow etc) brenner stjernene typisk "hottere" og gir mindre delay enn med industri-produsert trekull som oftest brenner saktere pga de er "kokt" på en høyere temperatur. Da bør du tilsette mer bikarbonat. Ideell aluminium er atomisert med størrelse mellom 10-40 mikron.

Når delay på glitter øker så øker typisk også størrelsen på hvert glitter-flash, og halen på stjernene kan bli tynnere men lengre. Ideelt bør delay være balansert slik at du får en blanding av både større og mindre flash, det gir en fin balanse på effekten.
ka du kan! skal prøves ut : )
takk for godt utfyllende svar : D
Sist endret av baadpyro; 13. mars 2011 kl. 20:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
lurte på hva som er mest brukt eller favoritt blant glitter stjerner ?
D1 er vel mest brukt og veldig enkel å lage, fin stjerne!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har 2kg TT stjerner her som dessverre er drive in er det bare å knuse stjernene, tørke komposisjonen og rulle nye, eller er det mulig å "redde" de?

Rett etter at stjernene var rullet slang jeg de ut i sola (korttenkt)
Sist endret av piloten; 12. april 2011 kl. 18:17.
Mener å huske at UP( kan ha vært noen andre) sa at det ikke var noe du kunne gjøre. Du kan vell alltids bare la de tørke noen uker til, men da er det vel kjappere å lage nye, og det er ikke garantert at noe vann går ut
Very Important Pyrotechnician
Putt stjernene i en tett pose. Så legger du de ut i sola eller på et varmt sted. La de ligge i posen 1-2 dager. Du ser når det blir masse kondens i posen, da er stjernene myket opp. Da kan du ta de ut å starte tørkeprosessen på nytt, denne gangen sakte
Forresten, ser du ikke noe kondens i posen i løpet av en dag, så kan du fremskynde prosessen ved å spraye litt vann i posen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Denne metoden, fungerer den alltid?
En bekjent av meg snakket om at det var noen stjerner han aldri fikk tørre som hadde lugget i 2 år.
Hadde vært interessant å se hva som skjer om han tester dette om han ikke har gjort det allerede.
Very Important Pyrotechnician
Hvis man klarer å få skorpen utvending, fuktig, så bør det gå fint hvis ikke stjernene er gigantiske å aldri vil tørke i utgangspunktet. Etter to år(!?) så må man definitivt tilføre vann for å sette i gang prosessen. Verre er det med komposisjonen. Det er stort sett bare kullstreamere evt med titan som tåler å ligge lenge fuktig uten å ta skade.

I høst prøvde jeg også noe nytt. Jeg brukte denne metoden på helt ferske stjerner som forsåvidt ikke var eller neppe ville blitt driven in. Men jeg ventet bare til stjernene tilsynelatene virker tørre på overflaten. Så la jeg de i pose, lot de ligge til jeg fikk kondens (tok bare noen få timer) tok de ut igjen og repeterte en gang. Bare to dager etter de var rullet var de knusktørre! Satte virkelig fart på tørkeprosessen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Var det snakk om rullede eller pumpede stjerner?
Jeg vet av pumpede stjerner på 25mm som har blitt tørre på ikke noe særlig mere enn 24 timer på varmekabler,
og rullede på rundt 22mm som brukte 1 uke under samme forhold
Very Important Pyrotechnician
Det var rulla stjerner.
Det er uansett masse variabler på tørketid, og det kunne sikkert være skrevet en hel bok om bare det. Har selv opplevd rulla kullstreamere som brukte 3 uker på å tørke. Året etter brukte de 3 dager. Samme komp, samme størrelse under nesten like tørkeforhold
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Vær hilset, gutter og jenter Er det nødvendig å prime kloratstjerner som består av over 50% kclo3? Tenkte da på hadt silverstar 2 her:http://www.pyroguide.com/index.php?title=Silver_Stars
Med tanke på at de tenner jo brutalt lett uten prime
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Den beste måten å finne ut dette er å gi dem et forsøk i en star gun. (http://www.skylighter.com/fireworks/...a-star-gun.asp)

Du trenger ikke noe fancy slik som her, et papprør fungerer prima. Du kan godt rulle det selv for å få passende diameter. Lad hardt, slik at du er sikker på at stjernen tenner under vanskelige forhold.
Very Important Pyrotechnician
Som nygaard sier, lad hardt og skyt fra et rør. Men generellt anbefales det å prime kloratstjerner med et svovelfritt prime fordi de blir tryggere ved håndtering. Spesiellt viktig er det hvis du bruker noe BP basert til burst.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Hallais. Hvis en bruker parlon og redgum som bindemiddel i stjerner, er det da greit å bruke ren aceton som befuktning eller bør den blandes ut ?

Tenker da spesiellt til pumping og pressing
Kan brukes ja. Alkohol funker også.
Sitat av sven Vis innlegg
Hallais. Hvis en bruker parlon og redgum som bindemiddel i stjerner, er det da greit å bruke ren aceton som befuktning eller bør den blandes ut ?

Tenker da spesiellt til pumping og pressing
Vis hele sitatet...
Jeg tror du vil få store vansker med å pumpe stjerner ved å bruke parlon oppløst i aceton som bindemiddel! (Kanskje du allerede har prøvd når dette skrives? )
Den oppløste parlonen er ekstremt klissete og stjernedeigen blir veldig uhåndterlig, du vil sannsynlig få store problem med at stjernekomp setter seg fast i stjernepumpa, og bare aceton kan vaske verktøyet rent igjen etter bruk

Skal en lage parlon-stjerner med aceton som løsemiddel, er nok kutt-stjerner enkleste veien å gå. Alternativt er det en mulighet å rulle stjernene med aceton/parlon binder også, men det er trolig en vanskeligere kunst å mestre.

Alternative bindemidler som ikke er vannbaserte er phenol resin og også polyvinyl butyral(PVB). Phenol resin som binder er veldig likt red gum, stjernene blir ikke så veldig harde med dette etter min erfaring. PVB skal gi veldig harde og seige stjerner ala parlon og det behøves ikke å tilsettes i mer enn 2-4% mengde etter hva jeg har lest. Kan muligens brukes til pumping.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen her som har prøvd med dark al i glitterstjerner? Blir det for reaktivt og ødelegger hele effekten. Eller kan det være brukenes?
Jeg har ikke prøvd det, men jeg tror det er verdt et forsøk. Du kommer til å få en effekt, spørsmålet er om du liker den eller ikke. Det kan hende du bør ha i litt natron for å hindre at aluminiumen reagerer med nitratet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Går du for aceton og parlon, kan du droppe red gum, om dets rolle er bindemiddel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av hanses Vis innlegg
Glitterstjerner kan man med fordel mølle en stund i kulemølle(uten metallet selvfølgelig og hvis annet er oppgitt)
Shimizu anbefaler BP som grunnlag for glitterkomposisjoner.
Vis hele sitatet...
Funker denne oppskriften bra? Bare lurer siden i de andre oppskriftene på D1 er litt forskjellig?
Kommer nok noen videoer snart
Ja, den skal fungere bra.