Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2036
Jeg er ganske ny på gitar, og jeg sliter med og koordinere pickingen, jeg klarer ikke spille uten og måtte se hvor jeg liksom slår på strengene, må bruke fingrene for og spille uten og se hvor jeg slår på strengene. Men da igjen når jeg bruker fingrene så må jeg se hvor jeg putter fingrene på venstre hånd. Hvorfor sa ingen til meg at gitar er vanskelig før jeg falt for lyden av gitar!

Tips og triks for en nybegynner taes godt i mot
Fra en som lærte seg gitar selv ved kun å se på Youtube klipp og tabs på nettet, er det dessverre bare en ting som gjelder.. Veldig standard, men er bare å øve, øve, øve.

Begynn med enkle sanger, start i veldig rolig tempo også øker du tempoet jo mer kontroll du får. Er flere gitarvideoer på Youtube du kan se på for å lære forskjellige teknikker også. Channelen Martyzsongs er veldig bra

Gitar er et vanskelig, men artig instrument Utrolig mestringsfølelse når det begynner å sitte!
Dette er det en veldig enkel teknikk på: Øving, øving og mer øving. Jeg har selv spilt gitar i mange år og jeg slet med det du også sliter med. Jeg har aldri vært noe fan av plekter til fingerspill, men etter nok øving går det seg til.
Kan dere forklare meg når man bruker fingerspill og når det er best og bruke plekter? Foreksempel nevne en sang hvor du bruker plekter og forklare hvorfor?
Kan dere forklare meg når man bruker fingerspill og når det er best og bruke plekter?
Vis hele sitatet...
Regner med at videoer av Tommy Emmanuel når han snakker om teknikk er noe som må ses,
når man interessert i fingerspill gitar.
Tommy Emmanuel interview and fingerstyle lesson
Sist endret av snippsat; 8. oktober 2015 kl. 18:45.
Dette kommer over tid. En flaske brennevin på en fredags- og lørdagskveld alene med din favoritt rock'n roll hjelper.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av frisksom1fisk Vis innlegg
Kan dere forklare meg når man bruker fingerspill og når det er best og bruke plekter? Foreksempel nevne en sang hvor du bruker plekter og forklare hvorfor?
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke er noen fasit, så er jo metall og "riffing" noe du som regel vil bruke plekter når du spiller. Det gjør det enklere å få "sustain" i tonene, rett og slett fordi du kan spille hardere med plekter. I nesten all rock og metall er det også vanlig med plekter når det kommer til soloer.

Samtidig har du unntak som Mark Knopfler som så og si aldri spiller med plekter og har en helt egen plukkestil med fingrene.

Jeg veit ikke om du øver og spiller på en akustisk eller el-gitar. Men jeg vil anbefale å unngå plekter på akustisk for og få en spillestil hvor du bruker hele hånda og fingrene til både strumming og plukking. Så kan du fokusere på plekter når du spiller el-gitar.

Som andre har påpekt. Det du går igjennom er helt vanlig. Det kan virke som en lang tunnel uten lys i enden når du er i startfasen med å lære deg gitar. Først er det det å få de åpne akkordene til å sitte, så er det timingen med høyrehånda. Etterhvert kommer utfordringen med å lære seg barégrep.

Men plutselig så sitter det, også kommer inspirasjonen til å bli bedre med en gang. Det er bare å komme seg over kneika, så vil spillegleden lede deg til å bli bedre og bedre etterhvert.

Hilsen selvlært gitarist på syvende året.