Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 885
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vurderer å søke meg inn i LAR fordi jeg har vært avhengig av opiater stort sett i 10 år +. Har vært mer på enn av de siste 10 åra.
Jeg er veldig avhengig av lappen for å ha litt livsglede og motivasjon. Bor på et lite sted med store avstander.

Vet noen hvor lenge man må levere rene urinprøver utenom det man får fra LAR før man kan kjøre bil igjen? Jeg fikk en nedtrapping på subutex av legen for noen år siden, da gjaldt 6 mmd med rene prøver foruten subutex. Men hører ofte nå at det er 1 år med rene prøver som gjelder nå.

Noen som vet eller har nettsider jeg kan se på?

Takker for svar
Slik jeg har forstått dette så er det legen din som bestemmer om du fyller helsekravet til førerkort.
Ganske sikker på at det er 1 år med rene prøver som gjelder. Var ihvertfall det når jeg var i LAR. Jeg svarte nei når de spurte om jeg hadde lappen. De sjekket aldri opp i det og jeg fikk aldri noen problemer i forhold til det. Mistet den senere når jeg ble postbud samtidig med visse andre ting. Det likte ikke politiet og jeg mistet den.
6 mnd sier de til meg. Men jeg står for tiden på 8mg buprenorfin, 70mg aduvanze og 12,5mg diazepam men trappes ned.

Grensene er ikke veldig romslige, og du bør være rimelig sikker på at du i det hele tatt har mulighet til å få igjen lappen. LAR vet ofte ikke helt sikkert de heller. Er du på et preparat så er det en grense, er du på to så er det mindre doser osv
Man får ikke igjen lappen hvis man står på LAR medisin + benzo. Man har vel strengt tatt ikke noe å gjøre bak rattet på den komboen heller.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Man får ikke igjen lappen hvis man står på LAR medisin + benzo. Man har vel strengt tatt ikke noe å gjøre bak rattet på den komboen heller.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på. Finnes individuelle forskjeller, og skjønn kan utvises til en viss grad.

Men kravene blir høyere eller mindre avhengig av hvordan man ser det når man er på flere preparater
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er kun ett preparat, subutex, 4 mg.

Men ble tatt i spyttkontroll i fjor sommer og mistet lappen i 9 mnd for bilkjøring for røyking av hasj dagen i forveien og må ta ny praktisk prøve, kan ta den om 6 mnd. Vet ikke om dette spiller inn? Hvis jeg nå søker meg inn i LAR? Av helsemessige årsaker mistet jeg lappen for 9
Mnd istedenfor 12. har hatt sprekk på opiater under denne perioden uten lappen og vurderer å søke meg inn i lar for nedtrapping senere. Får høre med legen…
Nesten ingen klarer å trappe seg ut av LAR. Jeg var I LAR selv i nesten 20 år. Prøvde å trappe meg av x antall ganger. Klarte det til slutt da det stod om livet. Abstinensene du får av LAR medisin varer så jævlig mye lengre enn av heroin/morfin at du klarer ikke å holde ut. Når jeg gikk av subutex var jeg abstinent i 2-3 måneder + fullstendig apatisk lobotomi følelse i over 1 år. Kanskje 2-3 % ac dem jeg kjenner som har prøvd å komme seg ut av LAR har klart det. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg aldri gjort det. Råder deg til å tenke deg godt om før du går inn I LAR. Masse bivirkninger og dritt også. Spesielt når man har stått på det noen år. Søk deg heller inn i medikamentfri langtidsbehandling.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har vært avhengig av opiater i 10-12 år. Mer på enn av. Vet ikke om jeg kan leve sånn lenger. Slutter jeg så tar det ikke lang tid før jeg er på’n igjen. Snakk om kun dager. Så det viktigste nå er egentlig å få så grei livskvalitet som mulig. Jeg VIL jo ikke i LAR og være avhengig, men får høre med ara og hva de tror… selv veit jeg jammen ikke hva jeg tror. Har prøvd så sinnsykt mange ganger å komme meg av uten å lyktes. Det koster for mye av både økonomien og sjela. Lappen, jobben osv betyr mye. Hadde de sagt «nå MÅ du ta rene urinprøver hvis ikke får du aldri kjøre igjen» så hadde nok motivasjonen til å klare det økt betraktelig. Men jeg veit aldri med meg selv.
Anonym bruker
"Bekymret Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Regelverk sier følgende:

Førerkortgruppe 1
Helsekrav oppfylt etter ett år med stabil behandling forutsatt

fortsatt oppfølging og kontroll av forskrivende lege og
ingen bruk av andre midler som påvirker kjøreevnen.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett års varighet i tre år, og deretter med inntil fem års varlighet så lenge behandling pågår.

Du må altså være stabil i LAR i et år før du kan få førerkort.
Anonym bruker
"Bekymret Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den var forresten hentet fra Helsedirektoratet sine hjemmesider:

https://www.helsedirektoratet.no/vei...lar-behandling
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Nesten ingen klarer å trappe seg ut av LAR. Jeg var I LAR selv i nesten 20 år. Prøvde å trappe meg av x antall ganger. Klarte det til slutt da det stod om livet. Abstinensene du får av LAR medisin varer så jævlig mye lengre enn av heroin/morfin at du klarer ikke å holde ut. Når jeg gikk av subutex var jeg abstinent i 2-3 måneder + fullstendig apatisk lobotomi følelse i over 1 år. Kanskje 2-3 % ac dem jeg kjenner som har prøvd å komme seg ut av LAR har klart det. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg aldri gjort det. Råder deg til å tenke deg godt om før du går inn I LAR. Masse bivirkninger og dritt også. Spesielt når man har stått på det noen år. Søk deg heller inn i medikamentfri langtidsbehandling.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer jo ikk.Brukte sub illegalt hver dag i ett tiår,sammen med benzo.Kutta ut begge deler samtidig etter å ha trappa ned over en god stund.Det er veldig vanskelig å kutte ut om man ikke trapper sakte ned over tid,men om man gjør det riktig så går det fint ann