Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 6119
Hvis man ikke møter opp for å sone en fengselstraff, hvilke tiltak vil politiet gjøre for å finne deg?

F. Eks å spore deg via tlf eller se hvor du bruker bankkort
De vil sikkert bruke mange slike tiltak. Vil tro det er lett for dem å få rettslig kjennelse når det er snakk om å ikke møte opp til soning.
Er nok lett å få soningen utsatt noen uker/måneder, om du ringer fengselet og kommer med en saklig begrunnelse for hvorfor du ikke kan møte opp til datoen som er satt.

Vet om flere som har gjort dette og det har gått helt fint. Er nok bedre det enn og la være og møte opp.
Men hvor høy / lav sjangsen for at en blir sporet pga telefobruk?
Generelt sett kan politiet spore telefonen din gjennom ulike "verktøy" og metoder dersom de har en gyldig grunn til å gjøre det, som for eksempel å lokalisere deg i forbindelse med en straffesak.

Hvis du ikke møter opp til soning i mindre dommer vet jeg ikke om de gjør dette, men ja sjansen er tilstede for at de gjør det..

Ville vært mere bekymret for tystere som kan gi opplysninger om hvor du er..
Sitat av Conan Vis innlegg
Generelt sett kan politiet spore telefonen din gjennom ulike "verktøy" og metoder dersom de har en gyldig grunn til å gjøre det, som for eksempel å lokalisere deg i forbindelse med en straffesak.

Hvis du ikke møter opp til soning i mindre dommer vet jeg ikke om de gjør dette, men ja sjansen er tilstede for at de gjør det..

Ville vært mere bekymret for tystere som kan gi opplysninger om hvor du er..
Vis hele sitatet...
Er det mer vanlig kanskje at det er tysting og ikke sporing hvis det er snakk om noe mindre alvorlig?
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Hvis man ikke møter opp for å sone en fengselstraff, hvilke tiltak vil politiet gjøre for å finne deg?

F. Eks å spore deg via tlf eller se hvor du bruker bankkort
Vis hele sitatet...
En bekjent fikk stoppet nav pengene når han ikke møtte på soning. Men dem gadd aldri spore han på noen vis. Så dersom du ikke er en fare for samfunnet eller begår ny kriminalitet så kan du slappe av til den dagen du blir stoppet i random kontroll eller gjenkjent.
Sist endret av Namosz; 12. juli 2023 kl. 00:50.
Sitat av Namosz Vis innlegg
En bekjent fikk stoppet nav pengene når han ikke møtte på soning. Men dem gadd aldri spore han på noen vis. Så dersom du ikke er en fare for samfunnet eller begår ny kriminalitet så kan du slappe av til den dagen du blir stoppet i random kontroll eller gjenkjent.
Vis hele sitatet...
Hvor lang tid tok det før navpengene stoppet egt?
Det er blandt tiltakene de kan gjøre ja. De første ukene så prøver de bare å få tak i deg på telefon og kjører bortom adressen din og evn. til familie for å se om du er der.
De setter ikke igang noe svære greier for en filledom, men blir du stoppa tilfeldig en dag er det rett inn på stedet.

Venter du en lengre soning er det å kaste telefonen og leve på cash, ingen digitale spor, vekk fra familie og nettverk politiet kjenner til at du har. Om planen er å aldri sone dommen, ikke bare utsette den litt, så er det utlandet med falsk ID, gode kontakter og masse cash som gjelder.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det er blandt tiltakene de kan gjøre ja. De første ukene så prøver de bare å få tak i deg på telefon og kjører bortom adressen din og evn. til familie for å se om du er der.
De setter ikke igang noe svære greier for en filledom, men blir du stoppa tilfeldig en dag er det rett inn på stedet.

Venter du en lengre soning er det å kaste telefonen og leve på cash, ingen digitale spor, vekk fra familie og nettverk politiet kjenner til at du har. Om planen er å aldri sone dommen, ikke bare utsette den litt, så er det utlandet med falsk ID, gode kontakter og masse cash som gjelder.
Vis hele sitatet...
Bare et lite spørsmål 😊
Hvordan ville du definere filledom?
Under 1 år, undet 6 måneder eller hvordan?

En annen ting, har alle politibiler i dag gjennkjenningskamera?
Sist endret av kenny_1995; 12. juli 2023 kl. 18:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vent litt!
Nav-pengene dine er stoppet fordi kriminalomsorgen / politiet har varslet om at du skal inn og sone. Dette er helt vanlig praksis. Du får navpenger igjen den måneden du slipper ut.

Så det at de stoppa pengene dine har ikke noe med at du ikke møtte opp å gjøre.
Men hvor lang dom skal det være for at det blir gjort noe særlig innsats for å finne en?
Må du slutte å vær en feig liten gutt og bare bli ferdig. Skyter deg selv i foten og ender opp med mere fengsel av å ikke møte opp og bare ta dommen din. En ting som er helt sikkert er at det ikke bare plutselig blir bortglemt at du skal inn å sone - En dag vil du bli arrestert på åpen gate og kastet rett i fengsel.


Ikke vær så dum - kanskje du har noe verdt å være ute for den dagen du blir innhentet og da er det ingen kjære mor.
Møtte ikke opp på bøte soning for noen år siden,snuten prøvde å klatre inn ett bittelite åpent vindu i huset mitt,fyren skjønte vell jeg var hjemme hehe
Bli ferdig med det.
Jo lenger du utsetter, jo verre får du det psykisk.

Fengsel i Norge er null stress, om du ikke er en tyster.

Holdt meg unna i 9md en gang, uten å forsøke, var hjemme.
Tok dem 9 md å hente meg, å når jeg kom inn skjønte jeg egentlig ikke hva jeg hadde vært redd for.

Skal du sitte noen md kan du jo sitte på lukket å kose deg ……, men nok om det.

Bli ferdig med det snarest.
Du blir bare mer å mer paranoid.
Sporing lytting kamera mobil pc, vil få hodet ditt til å gå av skaftet etterhvert.

Stå for det du har gjort, ta straffen, og samfunnet er happy.

Tvi tvi

Har ett kamera med ansiktsgjenkjenning, og bil, automatisk ved oppslag på reg nr.

Vet du hvem de er, kan jo det være til hjelp.

Gir besjed med lyd å blink, på alt av data, om det er noen ukjente.

Evt. kan du få besjed om at den å den , politi eller kjente, er sett nærme seg der du bor.
Sist endret av slitenRealist; 13. juli 2023 kl. 07:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men til dere som har gjort dette eller kjenner folk som har gjort dette, hvor lenge var dere på frifot?
Sitat av JayHova Vis innlegg
Møtte ikke opp på bøte soning for noen år siden,snuten prøvde å klatre inn ett bittelite åpent vindu i huset mitt,fyren skjønte vell jeg var hjemme hehe
Vis hele sitatet...
Hvor lenge var du på frifot den gang da?
Hvorfor har du så noia for å sone? Må gjøre tiden uansett. Tatt for noe du blir behandlet dårlig for i fengselet?
Møt opp til soning så slipp du å bli kastet i fengsel under en tilfeldig kontroll.
Det skjer som regel på verst tenkelig tidspunkt, denne personen ble tatt i tilfeldig ferge kontroll tidligere i dag. Sendt rett i fengsel for oppstart av soning.

https://www.nrk.no/osloogviken/pagre...oll-1.16484677
For den som måtte lure, så er dette bare et hypotetisk spørsmål.

Jeg personlig har ikke noe fengselsdom

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvorfor har du så noia for å sone? Må gjøre tiden uansett. Tatt for noe du blir behandlet dårlig for i fengselet?
Vis hele sitatet...
Niks, dette er mer hupotetisk egt
Sist endret av kenny_1995; 16. juli 2023 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
For den som måtte lure, så er dette bare et hypotetisk spørsmål.

Jeg personlig har ikke noe fengselsdom



Niks, dette er mer hupotetisk egt
Vis hele sitatet...
Du har mange hypotetiske spm og er veldig interessert i dette med å unndra seg soning.
Hvis jeg rent hypotetisk antar at alle trådene dine ikke er hypotetisk. Kan jeg da hypotetisk være inne på noe? Rent hypotetisk altså
Sist endret av Astro Man; 16. juli 2023 kl. 21:21.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Du har mange hypotetiske spm og er veldig interessert i dette med å unndra seg soning.
Vis hele sitatet...
Ja, fordi dette er et tema som interesserer meg.

Videre har jeg en bekjent som er på rømmen og det har han vært siden juni.

Personlig er jeg overrasket over at politiet ikke har gjort noe innsats foreløbig for å få tak i denne personen.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvis jeg rent hypotetisk antar at alle trådene dine ikke er hypotetisk. Kan jeg da hypotetisk være inne på noe? Rent hypotetisk altså
Vis hele sitatet...
Så bare fordi jeg lager en tråd om noe, så må det være 100 % sikkert at det er noe jeg går igjennom?
Sist endret av kenny_1995; 17. juli 2023 kl. 01:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg nekter å anta at dette kun gjelder bekjente.
Men det er min mening.
Du spør om så mye, totalt urelevant info egentlig. At det høres ut som den klassiske:
kameraten min har ett problem……

Tar jeg feil, beklager jeg det.
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Jeg nekter å anta at dette kun gjelder bekjente.
Men det er min mening.
Du spør om så mye, totalt urelevant info egentlig. At det høres ut som den klassiske:
kameraten min har ett problem……

Tar jeg feil, beklager jeg det.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at dette ikke meg det angår. Men folk får tro nøyaktig hva de vil
Hvis du har på location på mobilen så finner de deg fort
Sitat av thetech Vis innlegg
Hvis du har på location på mobilen så finner de deg fort
Vis hele sitatet...


Mener du gps?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jaja, min bekjent med tatt i går

Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Jaja, min bekjent med tatt i går
Vis hele sitatet...
Skulle skrive min bekjent ble tatt i går.
Så nå er han i fengsel.
Sist endret av kenny_1995; 28. juli 2023 kl. 14:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Hvor lenge var du på frifot den gang da?
Vis hele sitatet...
Greit seint svar,men endte med å få ordna penger til å betale å dro ned på politi stasjonen noen dager etter de var på døra.Var for stress å risikere å få de på døra igjen å hadde lite lyst til å sone.

Å for dere som sier det bare er å møte opp,kan være mange grunner til å ikke ville møte opp til soning,trenger ikke ha noe som helst med å være redd for fengsel..i mitt eget tilfelle så var det benzo/subutex avhengighet
Sist endret av JayHova; 3. september 2023 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis man bare har 30 dager soning? Er det ille å ikke møte opp da?
Sitat av PsyTrance Vis innlegg
Hvis man bare har 30 dager soning? Er det ille å ikke møte opp da?
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke møter til fastsatt dato risikerer du å bli etterlyst og pågrepet for soning. Uteblivelse er og straffbart.

Sitat straffeprosessloven:

§ 461.

Skal en domfelt som er på frifot, utholde frihetsstraff eller samfunnsstraff, meddeler kriminalomsorgen ham pålegg om å møte til fastsatt tid og sted for at fullbyrdingen kan påbegynnes.
Dersom domfelte unnlater å etterkomme pålegg om å fremstille seg, kan han avhentes av politiet etter begjæring fra kriminalomsorgen. Det samme gjelder om han uteblir under gjennomføringen eller det før påbegynt soning er grunn til å tro at han vil unndra seg fullbyrdingen av straff.
Hvis du eier kjøretøy kan du være 100% sikker på at skiltene blir flagget og at politiet kommer til å stoppe deg i trafikken ihvertfall.
Er det kjipern i fengsel? Når jeg var mindre så var jeg keen på sitte i fengsel som voksen. Fastforward til 21 år og en natt på glattcella forandret det er ikke så keen lenger.

Mest fordi jeg ser på det å være institusjonalisert som en litt skummel greie. Vanskelig å gå tilbake til normalen liksom. Noen her som klarte seg fint etter 1 år inne feks?

Dere burde sjekke ut wes watson han gjorde 10 år i fengsel kom ut å ble millionær pga trening osv.
Sist endret av HallaKompis; 18. januar 2024 kl. 10:55.
Stesønnen min soner 17 års forvaringsdom. Han takler det fint, men han forteller om mange triste skjebner der inne. De nye fengselene er verst sier han. Pga at du har alt du trenger av dusj, do, kjøleskap, tv osv på cella så begynner folk å isolere seg. Til slutt tør de ikke gå ut av cella og blir psykisk syke. Mye bedre å være i gammel type fengsel der du må ha sosial interaksjon med andre fanger. Når jeg sonte en dom for mange år siden var vi 4 stk på hver celle. Det var ingen som isolerte seg i det fengselet. Uansett er det ikke noe stas å sitte inne. Kjedelig som bare det. Man setter mer pris på friheten etter ett par sånne opphold for å si det sånn.
Sitat av PsyTrance Vis innlegg
Hvis man bare har 30 dager soning? Er det ille å ikke møte opp da?
Vis hele sitatet...
Ille dumt ihvertfall siden du risikerer å få lenger straff. 30 dager går jævlig fort så få soninga unna og fortsett livet ditt. Å være på rømmen er ikke en behagelig livsstil, du har aldri helt ro og kan bli arrestert når som helst. Du går å kikker deg over skulderen og føler at hvem som helst rundt deg glaner og kan være snut. Blir noe annet om du stikker av til utlandet men uansett må du sone dommen før eller senere.
Først sjekker de hjemme hos deg.
Så kjører de rundt hos folk du assosieres med og spør og sjekker der (med ransakelsesordre).
Det kreves litt for å ha lov å spore telefonen din sies det.
Det er bare det at det er jævli kjedelig å sitte inne.. Vil bare sitte hjemme med kjæresten min å kose meg Men ja 30 dager går fort ... Skal møte opp imorgen å sine de 30 dagene ... Men man får vel ikke straff for å ikke møte opp til soning?
Du må sone uansett. Like greit å bli ferdig med det. Dessuten er det bedre at du gjør det nå når det er vinter og stygt vær. Utsetter du det risikerer du å måtte sone på sommeren. Det kan jeg love deg at du vil angre på.
Sitat av PsyTrance Vis innlegg
Det er bare det at det er jævli kjedelig å sitte inne.. Vil bare sitte hjemme med kjæresten min å kose meg Men ja 30 dager går fort ... Skal møte opp imorgen å sine de 30 dagene ... Men man får vel ikke straff for å ikke møte opp til soning?
Vis hele sitatet...
Jo. Inntill 3 måndeders ekstra sonetid og bøter. Sone må du gjøre uansett så det er like greit å få det overstått. Kjedelig om du blir pågrepet for å unndra deg straffen din, og i tillegg må sone kanskje 4 måneder når du hadde kunne sluppet unna med bare 30 dager.