Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2493
Hei, driver og utreder årets julegave til 9-åringen i huset. Han er bla. en dyktig Lego-bygger og er ellers interessert i teknologi og dyr/insekter/kryp/biologi. Har sett meg ut ihvertfall et par alternative gaver, men er redd for å gjøre bomkjøp, så jeg lurte på om noe i "forsamlingen" hadde erfaring med noen av de følgende (evt. har andre tips i samme gate/prisklasse):

Alt. 1:
Robotarm som skal bygges selv:
http://www.gadgets.no/shop/bygg-din-egen-245p.html

Ser jo ganske kul ut, og er sikkert litt moro å bygge og bruke denne (en stund ihvertfall). Men jeg ser at hele stasen veier bare rundt 650 gram, det trenger jo ikke å bety noe, men det borger vel ikke akkurat for kvalitet. Og hvordan er gadgets.no som nettbutikk? Trygt å kjøpe derfra? Det jeg lurer på ifbm. denne armen er vel hovedsaklig kvaliteten, men også om den kan bli for vanskelig å bygge. (og nei: Lego Mindstorms NXT blir for dyrt)

Alt. 2:
USB-mikroskop (er egentlig i dyreste laget, men....).
http://www.dinkikkert.no/mikroskop/c...ikroskop-13-mp

Han er veldig interessert i insekter og dyr og celler og....ja. Ser for meg at dette kunne være noe for ham, spesielt til våren/sommeren, da vil det nok bli hentet inn en del blader/insekter/pinner etc som skal studeres under mikroskopet, hvis det blir dette som blir gaven. Men igjen var det dette med kvalitet og brukbarhet. Dette skopet har 150X forstørrelse, man får andre skop (Veho?) med 400X forstørrelse til samme pris, men hvordan er kvaliteten på disse? 150X er kanskje "nok"? Jeg har ingen anelse, håper at noen andre kan gi noen innspill. Kanske er det like greit med et "gammeldags" mikroskop med underbelysning, men det er jo veldig kjekt med muligheten for å koble til PC og ta bilder etc.


Håper noen kan ha innspill på dette :-)
USB Mikroskop bør du heller kjøpe på deal extreme, kjøpte et slikt der for rett under 200 kroner, tror det hadde 280x zoom.. helt ok kvalitet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
USB Mikroskop bør du heller kjøpe på deal extreme, kjøpte et slikt der for rett under 200 kroner, tror det hadde 280x zoom.. helt ok kvalitet
Vis hele sitatet...
Seriøst?

Du er klar over at når det kjem til optikk så får du rimelig nøyaktig det du betaler for. Godt glass ER dyrt, og et mikroskop til under tusenlappen er under *alle* omstendigheter et billig. Gode mikroskop starter på tigangen av det.

Av et mikroskop fra dealextreme ville eg forventa uklare bilder og dårlig kontrast...
Er 13, og ville gått for mikroskopet
ikke for å fraråde deg fra noe av disse lekene du har sett på, men kanskje du kunne se på dette :

Experiment 101, Alga Science.
101 ulike eksperimenter med elektrisitet og magnetisme. Håndbok medfølger. Batteritype 1x9 V (medfølger ikke). Fra 8 år.

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=147893107

Dem har noen varianter av disse lekene på Clas nå ... husker jeg fikk "den lille eletrikeren" som liten "pjokk" ... stor suksess ... husker også jeg fikk et billig microskop, men det byttet vi inn .. var helt horribelt å fokusere med og alt var uskarpt ... sikkert klart blitt bedre med åra, men slashdot er inne på noe når det kommer til optikk ( studerer selv fotografi så har prøvd div. )
Sitat av Mantuz Vis innlegg
ikke for å fraråde deg fra noe av disse lekene du har sett på, men kanskje du kunne se på dette :

Experiment 101, Alga Science.
101 ulike eksperimenter med elektrisitet og magnetisme. Håndbok medfølger. Batteritype 1x9 V (medfølger ikke). Fra 8 år.

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=147893107

Dem har noen varianter av disse lekene på Clas nå ... husker jeg fikk "den lille eletrikeren" som liten "pjokk" ... stor suksess ... husker også jeg fikk et billig microskop, men det byttet vi inn .. var helt horribelt å fokusere med og alt var uskarpt ... sikkert klart blitt bedre med åra, men slashdot er inne på noe når det kommer til optikk ( studerer selv fotografi så har prøvd div. )
Vis hele sitatet...
Takker for tips, tar gjerne imot forslag og ideer. Når det gjelder den pakken du linker til, har vi allerede hatt noe lignende i hus, og det ble dessverre ikke noen stor suksess, muligens litt for tidlig, og kvaliteten var litt så som så også, kanskje. Jeg husker også at jeg hadde "Den lille elektrotekniker", og et elektronikk-sett fra Philips hvor man koblet kondensatorer, motstander etc etc i kretser på et koblingsbrett og laget oscillatorerer og radio etc etc.

Jeg må si jeg heller mest mot mikroskop da, siden han er ganske nysgjerrig på alt som rører seg i naturen og slikt, og undrer seg over hvordan ting fungerer og ser ut. Er selvsagt klar over at man ikke får noe elektronmikroskop til 1000-lappen, men dette er altså til en 9-åring, og han vil nok være ganske happy hvis han feks. får til noe slikt:

http://www.youtube.com/watch?v=q4CC4...eature=related

Nå har man jo den "andre typen" mikroskop også, hvor man legger ting mellom glassplater og belyser det fra undersiden. Dette egner seg vel bedre for å se på feks. blod o.l., men ser for meg at det blir mest pop å kunne kikke nøyere på alt han finner i skogen/hagen og slikt, og deretter skrive ut skrytebilder av det og ta med på skolen :-) Men det er klart, hvis de mikroskopene man får for 8-900 er fullstendig r*va så er det jo uansett ikke aktuelt. Hadde jo vært moro å høre fra noen som hadde en del erfaring med dette, enten førstehånds eller gjennom barn/ungdom man deler hus med.
Vellemann har mange fine byggesett(elektronikk og litt mekanisk), det finnes flere typer i flere vanskelighetsgrader. Skal selv snart gå i gang med et ping pong spill som kan kobles til tv
Ja, er helt enig med de fleste her, mikroskopet tror jeg vil bli den beste gaven slik som du beskriver interessene til sønnen din.

Når det gjelder det settet fra Clas-Ohlson, vil jeg ikke anbefale det. Jeg og nevøen min på 10 år satt å bygget diverse ting i oppskriftboken, men det er et ganske kjipt sett og vil jeg si er kun for spesielt interesserte. Nevøen min satt for det meste å lekte kun med magnetene som fulgte med.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Seriøst?

Du er klar over at når det kjem til optikk så får du rimelig nøyaktig det du betaler for. Godt glass ER dyrt, og et mikroskop til under tusenlappen er under *alle* omstendigheter et billig. Gode mikroskop starter på tigangen av det.

Av et mikroskop fra dealextreme ville eg forventa uklare bilder og dårlig kontrast...
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri prøvd et mikroskop til 10.000 kroner, men er nå godt fornøyd med mitt til 190 kroner inkludert porto
▼ ... over et år senere ... ▼
USB mikroskopene til under 200 kroner fra ebay er gode nok til det meste