Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2436
Skal snart sone i 3mnd ved Verdal fengsel. Har aldri vært inne før så søker tips og triks for å få dette til å gå så smidig som mulig 😅

Noen som har erfaringer ved Verdal fengsel?

Deler man rom? Eventuelt med mange?

Tips til å få tiden til å gå fort?

Er det nye bråk/krangling der?

Hvordan gjøres det med betaling av regninger når man soner? Får man mulighet til å logge seg inn i nettbanken? Sjekk av epost?

Er det slik at når man kommer innenfor murene så kommer man ikke ut før de 90dagene er gått?

Hører gjerne fra noen som har tips eller annen info om Verdal fengsel 😊
Ser jo kjempegreit ut. 60 plasser. Utifra hva jeg kan se på internett er det ett såkalt åpent fengsel. Jeg sonet på Sandeid. Ser veldig likt ut. Ingenting å frykte med det. Masse greie folk og mye sosialt. Du får se på det som en bra anledning til å få livet på rett kjøl.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvis dommen din er på 90 dager så får du prøveløslatelse etter 60 dager, da ferdig sonet 2/3 av dommen gir rett til prøveløslatelse så lenge du ikke har brutt masse regler og oppført deg dust i fengsel.
60 dager går fort, første og andre uka går sakte men så begynner du å få venner og finne deg til rette og da går ukene som regel smud.

Her er god info om fengselet og litt om hvordan hverdagen der inne blir.

Om det er bråk eller krangling kommer an på hvem som er der mens du er der. Bare vær en grei kis så blandes du ikke opp i noe. Får man uvenner går soninga sakte.
Ja du tar med bankbrikke og får betale regninger under tilsyn av ansatt.
Vis hele sitatet...
Takk for en del svar.

Jeg leste meg til at man ikke kunne søke om kortere soning ved så "kort" dom 😅 men håper jo det stemmer det du sier.

Har du selv sonet i Verdal ?
Hvis dommen din er på 90 dager så får du prøveløslatelse etter 60 dager, da ferdig sonet 2/3 av dommen gir rett til prøveløslatelse så lenge du ikke har brutt masse regler og oppført deg dust i fengsel.
60 dager går fort, første og andre uka går sakte men så begynner du å få venner, bli bedre kjent med personalet og finne deg til rette og da går ukene som regel smud.

Om det er bråk eller krangling kommer an på hvem som er der mens du er der. Bare vær en grei kis så blandes du ikke opp i noe. Får man uvenner går soninga sakte.
Ja du tar med bankbrikke og får betale regninger under tilsyn av ansatt.
Her er god info om fengselet og litt om hvordan hverdagen der inne blir.

Sitat av NordMann1212 Vis innlegg
Takk for en del svar.

Jeg leste meg til at man ikke kunne søke om kortere soning ved så "kort" dom �� men håper jo det stemmer det du sier.

Har du selv sonet i Verdal ?
Vis hele sitatet...
Ble litt surr i rekkefølgen på siteringen her nå, slettet innlegget for å legge til noe og på det sekundet rakk du å quote meg.

Regelen er at man må sone minst 60 dager
. Så du har rett på prøveløslatelse på lik linje med andre.
Det er de som soner tre uker og sånn som har for korte dommer til å få slippe ut før.
Sist endret av celtseus; 7. mars 2024 kl. 14:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er pluss så fikk ikke lest det.

Sitat av McIvar Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er pluss sak, så fikk ikke lest
Sist endret av NordMann1212; 8. mars 2024 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Verdalen er chill, var der i 45 dager. min første soning, så var egentlig bare litt spennende i 2 uker. Man får høre mye morsomme/syke historier, får servert mat. Alle kommer inn med samme følelse, så de fleste er åpne for å bli kjent å bare få tiden til å gå. Formiddagene går fort, jeg var på pallen, kjedelig men gikk litt sport i å få laget flere eneheter for hver gang det var pause. Gikk mye i kortspill på rommene på kvelden og bordtennis på dagen. Bingo med premier som pulverkaffe, sjampo og sjokolade. handling ordner personalet en gang i uken ut ifra hvor mye penger du har.

For å få det smidigst mulig
-Du får kun ha med deg 1000kr i mynter (kan brukes på brus-automat og kjøpe bingo-blokker)
-Lyg å si du har spist 12 bikkjebein daglig i 6 måneder, så får du nedtrappings plan på sobril. bare skjelv litt hos helsesøster og vær litt frynsete.
-Søk på kurs, får fri fra pallen og du lærer noe og evt får papirer, jeg tok stillasmontør kurs over 9 meter.
-Du får ikke med deg mer en 5 pakker rullings/ 10 pakker sigg eller snus. så avtal med noen som kan kjøpe snus og sende deg i posten, kjedelig og bruke de 192kr i ukepenger på bare tobakk
Trådstarter
4 0
Sitat av 69Bjarkoy Vis innlegg
Verdalen er chill, var der i 45 dager. min første soning, så var egentlig bare litt spennende i 2 uker. Man får høre mye morsomme/syke historier, får servert mat. Alle kommer inn med samme følelse, så de fleste er åpne for å bli kjent å bare få tiden til å gå. Formiddagene går fort, jeg var på pallen, kjedelig men gikk litt sport i å få laget flere eneheter for hver gang det var pause. Gikk mye i kortspill på rommene på kvelden og bordtennis på dagen. Bingo med premier som pulverkaffe, sjampo og sjokolade. handling ordner personalet en gang i uken ut ifra hvor mye penger du har.

For å få det smidigst mulig
-Du får kun ha med deg 1000kr i mynter (kan brukes på brus-automat og kjøpe bingo-blokker)
-Lyg å si du har spist 12 bikkjebein daglig i 6 måneder, så får du nedtrappings plan på sobril. bare skjelv litt hos helsesøster og vær litt frynsete.
-Søk på kurs, får fri fra pallen og du lærer noe og evt får papirer, jeg tok stillasmontør kurs over 9 meter.
-Du får ikke med deg mer en 5 pakker rullings/ 10 pakker sigg eller snus. så avtal med noen som kan kjøpe snus og sende deg i posten, kjedelig og bruke de 192kr i ukepenger på bare tobakk
Vis hele sitatet...

Takk for nyttig info 😊

Er litt rart de skriver på siden dems at man ikke får ha med kontanter, når man nesten må ha det med som du sier 😅

Hvordan er bo forholdene der?😅 Noen sier man deler med 3 andre mens andre sier det er flest 2manns rom med noen enkel rom?

Maten ok?

Noe annet man bør ha med? Er egentlig veldig lite info 😅

Noen som vet om man må bestille billett selv til den datoen man skal være der? Har oppmøte klokken 10, noe som tilsier at jeg må reise dagen før for å rekke være der til da, dekker de overnatting?
Sitat av NordMann1212 Vis innlegg
Takk for nyttig info 😊

Er litt rart de skriver på siden dems at man ikke får ha med kontanter, når man nesten må ha det med som du sier 😅

Hvordan er bo forholdene der?😅 Noen sier man deler med 3 andre mens andre sier det er flest 2manns rom med noen enkel rom?

Maten ok?

Noe annet man bør ha med? Er egentlig veldig lite info 😅

Noen som vet om man må bestille billett selv til den datoen man skal være der? Har oppmøte klokken 10, noe som tilsier at jeg må reise dagen før for å rekke være der til da, dekker de overnatting?
Vis hele sitatet...
Det er standard brakkebygg.

Det er 2 manns rom og 1 manns rom, som oftest de som skal sitte lengst som får prio på 1 manns.
Tv, bunkbed, liten skrivepult og 1 oppbevaringsskap pr.pers

Maten er helt ok, typisk standard norsk husmannskost.

Ellers er det ganske greit.
Bibliotek, treningsrom med pingpong, mye kortspill om kveldene, noen filmkvelder på fellesstua med bingo og premier.
Greit lufteområde med volleyball, basket, benker osv.

Noe man bør ha med, tja, mp3 spiller uten bluetooth og wifi er jo ganske chill.

Ang ankomst osv må du nesten ta en tlf dit å høre, jeg tror nok at du får utsatt tiden til når du er der hvis du ringer å forklarer.
Fengselet er bygget på tillit som de ansatte sier.
Brusautomatene finnes ikke lengre btw.
Veldig bra tips å bli avhengig av benzo i løpet av et fengselsopphold ��
Aldri mist såpen i dusjen, gylden regel. Og skulle du få høring for prøvetillatelse, ikke siter Morgan Freeman fra Shawshank.. Det virker kun på film. Venn av meg satt i fengsel i 6 mnd og det var ganske chill etter hva jeg forstod, stort sett normale leveforhold i fengsel og overraskende god mat. Det som påvirket han mest var kjedsomheten, ikke stort å gjøre på i Norsk fengsel og begrenset tilgang til internett og det som måtte være. 3 mnd er ikke mye på en kosmisk skala og det bør nok gå helt fint. Kommer nok ut av det sterkere enn før. Lykke til med soningen!
Sist endret av RankSolid; 16. mars 2024 kl. 18:36.
Det er tomanns-rom, 2 guttefløyer - en jentefløy. køyesenger. er du heldig får du være alene på rom til tider/deler av soning
Sitat av 69Bjarkoy Vis innlegg
Det er tomanns-rom, 2 guttefløyer - en jentefløy. køyesenger. er du heldig får du være alene på rom til tider/deler av soning
Vis hele sitatet...
Det er 1 manns rom også.
Klokke/armbåndsur er veldig nyttig å ha. Tiden går veldig fort, ikke verdt å grue seg til!

Ser mange skriver man kommer unna med 2/3 på >90-dagers, dette stemmer i stor grad, men voldsdommer er de veldig strenge rundt dette på, har vært innstramminger der de siste årene.
Tiden vil gå, da du er pålagt og arbeide fra 0800-1500, der vil du med moderne verktøj "snekkre" paller! Det er Ping Pong bord, treningsområde og et sosialt område. Du deler rom 2 og 2 og dusjene er felles, med forheng og båser! Jeg oplevde ingen form for bråk andet enn litt uenigheter, folk respekterer i stor grad at dette er et lav sikkerhets-fengsel, hvertfall når jeg var inne! Aldersmessigt er sprike veldig stort 18-60, trivslen var ok høj når jeg var inne! Du burde ta med deg en MP3 spiller, da du har lov til og bruke den, samt er det en datamaskin man får bruke til og legge musikk inn på sin MP3! Utover det er det også et hobby rom som er åpent et par dager i uken, det kan du også finne din kjære sosionom hvis du har brug for det. Husk og og stack up med snus eller sigaretter, da kvoten for det du kan ha med inn er langt højere enn hva du vil få råd til og kjøpe, og mengden av det du har lov til og kjøpe!

Og hvis din "mp3" har mulighet for og vise videoer var det enkelte av TV'er på rommene som kunne koble USB til! Du vil opleve stor frihet, og ikke noe og gruve seg til!
Sist endret av puppetwar; 18. mars 2024 kl. 12:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 69Bjarkoy Vis innlegg
Verdalen er chill, var der i 45 dager. min første soning, så var egentlig bare litt spennende i 2 uker. Man får høre mye morsomme/syke historier, får servert mat. Alle kommer inn med samme følelse, så de fleste er åpne for å bli kjent å bare få tiden til å gå. Formiddagene går fort, jeg var på pallen, kjedelig men gikk litt sport i å få laget flere eneheter for hver gang det var pause. Gikk mye i kortspill på rommene på kvelden og bordtennis på dagen. Bingo med premier som pulverkaffe, sjampo og sjokolade. handling ordner personalet en gang i uken ut ifra hvor mye penger du har.

For å få det smidigst mulig
-Du får kun ha med deg 1000kr i mynter (kan brukes på brus-automat og kjøpe bingo-blokker)
-Lyg å si du har spist 12 bikkjebein daglig i 6 måneder, så får du nedtrappings plan på sobril. bare skjelv litt hos helsesøster og vær litt frynsete.
-Søk på kurs, får fri fra pallen og du lærer noe og evt får papirer, jeg tok stillasmontør kurs over 9 meter.
-Du får ikke med deg mer en 5 pakker rullings/ 10 pakker sigg eller snus. så avtal med noen som kan kjøpe snus og sende deg i posten, kjedelig og bruke de 192kr i ukepenger på bare tobakk
Vis hele sitatet...
https://img3.custompublish.com/getfi...nalomsorgen.no