Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1465
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg som mange andre her inne elsker å ruse meg. Jeg har ellers ting på stell i livet som jobb, leilighet osv.


Med turnusstilling er det lett å få noen uvaner på fridagene. Jeg kan f.eks ta meg en dag med kratom på mandagen. Så tar jeg meg 2 glass vin tirsdag og onsdag før kratom igjenn på torsdagen. Så vin igjenn på fredagen. Periodevis tar jeg en til to ganger i mnd en benzo på lørdagen. Det før jeg har en dags pause på søndagen og på kratom igjenn på mandagen.

Det jeg innbiller meg er at dersom jeg blander ulike rusmidler fra dag til dag, så rekker ikke reseptorene i hjernen å vende seg til det. Jeg jobber ellers 2 uker på og 3 uker av, hvor jeg ikke rører substanser på jobb selvsagt.


Er jeg på veil ille ute å kjører, eller tenker jeg prevantivt? Jeg har prøvd med lengre pauser og det går fint sett bort i fra kjedsomheten.
Du er på vei ut å kjøre. Uten tvil. Dette vil bare eskalere. På tide med noen drastiske livstilsendringer. Finn noe annet å erstatte rusen med. Jakt og fiske f.eks eller andre positive ting.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Du er på vei ut å kjøre. Uten tvil. Dette vil bare eskalere. På tide med noen drastiske livstilsendringer. Finn noe annet å erstatte rusen med. Jakt og fiske f.eks eller andre positive ting.
Vis hele sitatet...
Tja, hverken alkohol eller kratom berører de samme reseptorene som cannabis svært mange her inne "bruker" hver eneste dag. Men er det så farlig å ha et drikkemønster som er normalt i mange land om man ikke drikker seg sanesløs? Og kratom tar jeg alldrig to dager etter hverandre. Benzo er nok det jeg selv føler er det farligste her.
Kratom er nesten som ett opiat. Folk blir grisehekta på det også. Hvis du tar benzo en gang i uka har du det i kroppen hele tiden. Tar en stund før det er ute av systemet. Mange som har blitt hekta på benzo selv om de ikke brukte hver dag. Plutselig er det hver 5 dag osv. Før du vet ordet av det smugler du piller med på jobb. Virker som du prøver å ufarliggjøre ett begynnende rusproblem. Innerst inne vet du nok at det begynner å bli litt trøblete. Hvis ikke hadde du vel ikke startet denne tråden. Eller?
Poenget er ikke alltid toleranse og avhengighet til 1 stoff. Du blir avhengig av flukten fra virkeligheten. Pausen fra hverdagen osv.

Toleransen din for kjedsomhet, selvbilde, alt du opplever blir ikke bearbeidet som det skal.

Slutt mens leken er god, eller end opp i do…
Har bruksmønsterert vært stabilt over tid, eller har det esaklert tidligere?

Kratomabstinenser skal visst ikke være noe å kødde med..
Det har ingen hensikt å rettferdiggjøre eget bruk ved å påpeke hasj- og cannabisnarkomane.

Det handler jo om lediggang og stillstand. Det er som blir sagt over her, en slags virkelighetsflukt.

Du stiller jo deg selv spørsmålet. Da må du også være ærlig når du får tilbakemeldinger.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Kratom er nesten som ett opiat. Folk blir grisehekta på det også. Hvis du tar benzo en gang i uka har du det i kroppen hele tiden. Tar en stund før det er ute av systemet. Mange som har blitt hekta på benzo selv om de ikke brukte hver dag. Plutselig er det hver 5 dag osv. Før du vet ordet av det smugler du piller med på jobb. Virker som du prøver å ufarliggjøre ett begynnende rusproblem. Innerst inne vet du nok at det begynner å bli litt trøblete. Hvis ikke hadde du vel ikke startet denne tråden. Eller?
Vis hele sitatet...
Jeg vet det med halveringstid. Ellers var det en overdrivelse å nevne at jeg tar det en til to gange i mnd. Det jeg hadde liggende i forge mnd var xanax som ikke har så lang halveringstid.


Men uansett, så tar jeg dine advarsler på alvor.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Poenget er ikke alltid toleranse og avhengighet til 1 stoff. Du blir avhengig av flukten fra virkeligheten. Pausen fra hverdagen osv.

Toleransen din for kjedsomhet, selvbilde, alt du opplever blir ikke bearbeidet som det skal.

Slutt mens leken er god, eller end opp i do…
Vis hele sitatet...
Du har et absolutt poeng i at man blir avhengig av flukten fra virkeligheten. Forskjellen på meg og store deler av "de andre som ruser seg" i norge er at jeg velger bort cannabis på grunn av at man mister lappen om jeg blir utsatt for en fartskontroll. Men det er likevel samme flukten som hos cannabisrøykere.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Har bruksmønsterert vært stabilt over tid, eller har det esaklert tidligere?

Kratomabstinenser skal visst ikke være noe å kødde med..
Vis hele sitatet...

Jeg har rust meg med "måte" i over 20 år. Men etter at jeg oppdaget kratom har det eksalert litt. Men jeg har i over 3 år greid å ha et relativt kultivert forhold til stoffet. Jeg tar det sjeldent to dager etter hverandre. Men bevist 2 ganger i uken for å ikke tilvenne reseptorene stoffet.

Man skal ha respekt for kratom. For det første er det forsket lite på stoffet. For det andre er det vanedannende. Men jeg vil i høyeste grad påstå at det er langt tryggere en å ta benzo, og det er et relativt mildt stoff selv om det berører noen av de samme reseptorene som opioider.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Asket Vis innlegg
Det har ingen hensikt å rettferdiggjøre eget bruk ved å påpeke hasj- og cannabisnarkomane.

Det handler jo om lediggang og stillstand. Det er som blir sagt over her, en slags virkelighetsflukt.

Du stiller jo deg selv spørsmålet. Da må du også være ærlig når du får tilbakemeldinger.
Vis hele sitatet...
Det var ikke ment som et spark til cannabisbrukere. Jeg skjønner dem godt. Men jeg er for redd for bilappen, derfor velger jeg andre virkelighetsflukter.


Og jeg setter pris på alle gode tilbakemeldinger her. Jeg antar de fleste har rett selv om jeg bevist/ubevist utfordrer noen av dem sikkert for å rettferdigjøre mitt eget rusmønster.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sånn startet jeg også, litt amfetamin 1 gang i mnd, så 2 ganger, pluss litt benzo inni mellom, helt til jeg noen år senere satt der å brukte hver dag. Det er en glatt bakke som få klarer å ikke skli på.
Jeg også hadde kontroll hele tiden, inntil jeg innså jeg ikke hadde det
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sånn startet jeg også, litt amfetamin 1 gang i mnd, så 2 ganger, pluss litt benzo inni mellom, helt til jeg noen år senere satt der å brukte hver dag. Det er en glatt bakke som få klarer å ikke skli på.
Jeg også hadde kontroll hele tiden, inntil jeg innså jeg ikke hadde det
Vis hele sitatet...
Takk for advarsel. Hvordan går det i dag?

Ellers må jeg legge en tilegskomentar til hva jeg nevnte tidligere i tråden. Grunnen til at jeg velger kratom og litt vin om kveldene er at det jeg ikke vil miste bilappen. Mindre farlige stoffer som cannabis mister man fort bilappen på til tross for at man kjører når man ikke er ruset.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for advarsel. Hvordan går det i dag?

Ellers må jeg legge en tilegskomentar til hva jeg nevnte tidligere i tråden. Grunnen til at jeg velger kratom og litt vin om kveldene er at det jeg ikke vil miste bilappen. Mindre farlige stoffer som cannabis mister man fort bilappen på til tross for at man kjører når man ikke er ruset.
Vis hele sitatet...
Selv kunne jeg alldrig satt meg bak rattet etter så mye som luktet på en kort vin, eller tatt en smule kratom.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I min erfaring vil dette eskalere, gikk bra en stund før alt tok overhånd. En dag megadose lyrica og øl, neste dag ketamin , neste dag tramadol og paralgin forte eller heroin, neste dag kun weed , neste dag speed , så bare alkohol, helt til en dag var plutselig alt blandet. Det var mange andre rusmidler involvert også, men i starten husker jeg mindsettet “bare et rusmiddel hver dag så går det fint”
Hva du selv velger å gjøre er helt og holdent opp til deg selv.
Men, det at du tydeligvis har et stort behov for å forsvare og rettferdiggjøre din egen rusbruk er noe jeg anser som et typisk signal man med fordel kan ta til etterretning. Det samme gjelder den måten du "skiller deg fra andre typiske rusmønstre" som du mener.
Det er utrolig typisk rusavhengighet å tenke på seg selv som noe annet og at man selv er den spesielle som ikke er som de andre, ikke gjør som de andre og som ikke havner ut som de andre. Og det er en tanke mange opprettholder til og med etter at alle konsekvensene kommer, noe som bidrar til at de ikke klarer å slutte med det hele.

Selv hadde jeg et kontrollert og sunt rusmønster i 25 år, i mitt eget hode. I praksis så var det på ingen måte realiteten. Jeg røyka cannabis hver dag, jeg dro noen linjer her og der når det passa seg, poppa noen benzoer innimellom. Og sånn gikk dagene, ukene, månedene og åra. Og bruken ble umerkbart eskalerende. Og så var det plutselig hver dag med det meste. Og så kom sopp og lsd.
Også ble det plutselig flere livskriser som skjedde samtidig. Og de håndterte jeg selvfølgelig med enda mer rusmidler.
Det endte med at jeg bodde på gata. Og deretter kom jeg i fengsel. Og så hadde jeg heldigvis vett til å søke meg inn i rusbehandling når fritt behandlingsvalg fremdeles var en mulighet.
Og i dag er jeg rusfri og vet utrolig godt at jeg på ingen måte har noe mulighet til å ruse meg. Eller, muligheten har jeg selvfølgelig, mi det går utrolig dårlig hvis jeg gjør det.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for advarsel. Hvordan går det i dag?

Ellers må jeg legge en tilegskomentar til hva jeg nevnte tidligere i tråden. Grunnen til at jeg velger kratom og litt vin om kveldene er at det jeg ikke vil miste bilappen. Mindre farlige stoffer som cannabis mister man fort bilappen på til tross for at man kjører når man ikke er ruset.
Vis hele sitatet...
Går mye bedre med meg den dag i dag, men havnet dypt utpå så er mye man må bygge opp igjen.
stoffer som benzo eller kratom er veldig snille i begynnelsen, men sniker seg inn og tar over livet uten at du innser det. Bare en advarsel fra en med erfaring: det du føler du får er mye mindre enn det ender opp med å ta, du sier selv du har 20 år med erfaring så da vet du kanskje hva jeg snakker om.

Og ang. Lappen, like lett å miste den på andre stoffer som på cannabis, blir du tatt inn til blodprøve er du fucked uansett, xanax er ikke ute av blodet før hvertfall en dag, usikker på kratom, vin er lovlig så ingen reaksjoner der

Om du føler du trenger å unnslippe virkeligheten, snakk med legen din om hvorfor, mistenker noe ligger til grunn for dette som du kan få hjelp med!
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ved at så mange sier samme regla, ta det innover deg og stopp før det er for sent
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det jeg innbiller meg er at dersom jeg blander ulike rusmidler fra dag til dag, så rekker ikke reseptorene i hjernen å vende seg til det.
Vis hele sitatet...
Nei det stemmer ikke. Rusmidlene påvirker de samme reseptorene, ikke forskjellige reseptorer, så hjernen blir like avhengig som hvis du skulle brukt ett rusmiddel istedet for flere på rundgang.
To ukers pause hver tredje uke er heller ikke preventivt for noe. Hjernen vår er smart, og da lærer den at om to uker igjen får jeg det jeg vil ha. Du vil merke det godt om du plutselig ikke rører noe på fem uker istedet, og du vil også merke at hjernen på sikt craver hyppigere bruk disse to ukene du har pause.

Når folk blir avhengig av foreksempel kokain er det nok å bruke det en gang i måneden for at hjernen skal bli avhengig av det bruket. Lenge kan man holde det til en gang i måneden, men hjernen er alikevel avhengig av den ene gangen og det merkes om man ikke gir den sitt månedlige påfyll. Men siden man fortsetter å gi den det månedlige påfyllet og derfor ikke merker negative symptomer så tror man at man har full kontroll. Gradvis lurer hjernen deg til å ta det oftere for man "har kontrollen" og oftere, så klarer man seg ikke uten og psyken endrer seg. Samme tralten med deg. Alle tror de har kontroll helt til de mister'n
Jeg elsker å ruse meg også. Uppers, downers, psykedelia.. rc..

Jeg varierer mellom drogene og har ingen abstinenser når det er pause.
Sist endret av colakork; 5. februar 2024 kl. 15:19.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Går mye bedre med meg den dag i dag, men havnet dypt utpå så er mye man må bygge opp igjen.
stoffer som benzo eller kratom er veldig snille i begynnelsen, men sniker seg inn og tar over livet uten at du innser det. Bare en advarsel fra en med erfaring: det du føler du får er mye mindre enn det ender opp med å ta, du sier selv du har 20 år med erfaring så da vet du kanskje hva jeg snakker om.

Og ang. Lappen, like lett å miste den på andre stoffer som på cannabis, blir du tatt inn til blodprøve er du fucked uansett, xanax er ikke ute av blodet før hvertfall en dag, usikker på kratom, vin er lovlig så ingen reaksjoner der

Om du føler du trenger å unnslippe virkeligheten, snakk med legen din om hvorfor, mistenker noe ligger til grunn for dette som du kan få hjelp med!
Vis hele sitatet...

Om du tenker udiagnotisert ADHD så er det kansje noe i det. Men jeg har mine sunne gode perioder i livet der jeg sjokkbehandler meg med psykidelia og får en unødig knyttneve i ansiktet i blant. Sånt noe er leger dårlige med.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av colakork Vis innlegg
Jeg elsker å ruse meg også. Uppers, downers, psykedelia.. rc..

Jeg varierer mellom drogene og har ingen abstinenser når det er pause.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvor lenge du har holdt på slikt? Da til sammenligning av meg som har bikket 40 og startet når jeg var i tenårene med cannabis. Deretter gikk det etter trappetrinns-modellen. Likevel ble jeg aldri narkis slik de stakkarene man finner med knekk i knærne i brugata. Jeg har relativt klart meg bra i livet. Kanskje er det flaks, og godt mulig er det at jeg tidvis har hatt en slags HMS når det kommer til Rus. Det til tross for at jeg har dradd den langt periodevis.
Synes nå ikke dette være store greiene i det hele tatt jeg.Å funker jo på en måte å gjøre det på denne måten du gjør for å unngå å bli hekta på ett spesifikt stoff,eneste er jo at man blir vant til å ha noe å ruse seg på..men du har jo lengre rusfrie perioder jevnlig enn dager med rus.Å 2 glass rødvin er jo nada

Jeg kjenner jo ikke deg,men jeg personlig ville ikke havnet i problemer av det bruksmønsteret her.
Sist endret av JayHova; 6. februar 2024 kl. 05:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av JayHova Vis innlegg
Synes nå ikke dette være store greiene i det hele tatt jeg.Å funker jo på en måte å gjøre det på denne måten du gjør for å unngå å bli hekta på ett spesifikt stoff,eneste er jo at man blir vant til å ha noe å ruse seg på..men du har jo lengre rusfrie perioder jevnlig enn dager med rus.Å 2 glass rødvin er jo nada

Jeg kjenner jo ikke deg,men jeg personlig ville ikke havnet i problemer av det bruksmønsteret her.
Vis hele sitatet...
Takk for svar fra deg med resten. Ut i fra tråden så konkluderer jeg med at det er store individuelle forskjeller på hva som ligger til grunn for å utvikle en rusavhengighet.

Slik jeg har sett på alvorlig grad av rusavhenighet er når folk blir abstinente når de ikke får kjemikaljene hjernen trenger. Og det potensielt farlige for slike som meg i den situasjonen jeg er i er når det eventuelt oppstår en livskrise. Er man svak da, kan det være lettere å ty til substitutter for å legge lokk på følelser man ikke orker å deale med. Så bygger de seg såpass mye opp at det blir langt værre jo mer man flukter bort.


Uansett er det godt og ha freakforum for en realety sjekk i blant.