Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 830
driver for tiden å tester linux for første gang..har delt hardisken inn i 4partisjoner, 1Ntfs, 2Fat32 og en ex3.. men når jeg kjører linux så finner jeg ikke de 3første partsjonene.. hvorfor?.. og hvordan fikser jeg det?..
Du må mounte dem. Søk i forumet.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Først må du finne diskene dine. Du vil sikkert finne de i cfdisk, merk navnet på diskene og hvilket filsystem som er på de.

For eksempel hvis windows C disken din heter hda1 og har fat kan du kjøre 'mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/cdiskenmin' Legg merke til at cdiskenmin må være en mappe som er i /mnt.
...deretter legger du dem til i /etc/fstab, slik at de automatisk monteres hver gang du booter.
Husk å opprette kataloger i /mnt/ .
▼ ... over en uke senere ... ▼
For at jeg skal finne en random windowsdisk jeg har satt i maskinen, så gjør jeg følgende:
Først bruker jeg cfdisk for å finne ut om det er noen harddisker som kjører ntfs eller noe lignende som windowspartisjoner bruker
cfdisk /dev/hdb
cfdisk /dev/hdc
cfdisk /dev/hdd osv.. Helt til jeg finner en harddisk med ntfs eller lignende på.
Jeg vil merke hvordan partisjon (f.eks /dev/hdd2) som er selve filsystemet (f.eks ntfs)
Deretter vil jeg mounte harddisken:
mount -t ntfs /dev/hdd2 /mnt/windows

På eldre distribusjoner, så kan det komme en feilbeskjed om at "<filsystem> is not a supported filesystem".
Da kan du kjøre 'modprobe ntfs' eller 'modprobe <filsystem>'
Så kjører du mount-kommandoen igjen.
Windowsdisken ligger da i /mnt/windows.
Sitat av nohope
For at jeg skal finne en random windowsdisk jeg har satt i maskinen, så gjør jeg følgende:
Først bruker jeg cfdisk for å finne ut om det er noen harddisker som kjører ntfs eller noe lignende som windowspartisjoner bruker
cfdisk /dev/hdb
cfdisk /dev/hdc
cfdisk /dev/hdd osv.. Helt til jeg finner en harddisk med ntfs eller lignende på.
Jeg vil merke hvordan partisjon (f.eks /dev/hdd2) som er selve filsystemet (f.eks ntfs)
Deretter vil jeg mounte harddisken:
mount -t ntfs /dev/hdd2 /mnt/windows

På eldre distribusjoner, så kan det komme en feilbeskjed om at "<filsystem> is not a supported filesystem".
Da kan du kjøre 'modprobe ntfs' eller 'modprobe <filsystem>'
Så kjører du mount-kommandoen igjen.
Windowsdisken ligger da i /mnt/windows.
Vis hele sitatet...
Nyere distribusjoner loader som regel alle modulene den har kompilert ved oppstart, derfor betyr det ofte at at kjerna er kompilert uten støtte for filsystemet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Enklere metode: fdisk -l (lister opp alle harddisker og partisjoner)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har et spørsmål når det gjelder mounting. Har en pc i nettverket, som jeg skulle ha mountet ved oppstart av maskinen. Jeg kjører Fedora Core 4.