Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1682
Hei, er det mulig å få til å brigde eller lage en tunnel fra skjermkort til nettverkskort, slik at man får "samlet" dual-screen på 2 fysiske enheter.

Kanskje litt dårlig forklart, men jeg har en HTPC som er tilkoblet TVen (Ubuntu 10.04), også har jeg en laptop (Ubuntu 10.04) som står på stue bordet. Det jeg ønsker er at TV-skjermen skal være til "høyre" eller "venstre" får laptop skjerm'en, akkurat som om begge skjermene var fysisk tilkoblet laptopen. Men at dem står på hver sin fysiske maskin, med ethernet tilkobling mellom.

Virtuel skjermkort over nettverk er vel en bra beskrivelse på hva jeg ønsker.
Om jeg har forstått det riktig ønsker du at flere maskiner, med hver sin skjerm, skal oppføre seg som de er en maskin med flere skjermer?

Dette løser du enkelt med Synergy: http://synergy2.sourceforge.net/
Synergy gjør at maskinene fortsatt oppfører seg som to separate maskiner, selv om de deler mus og tastatur. Men det kan være at det holder til 0xFF's behov.

For ren "ekstra skjerm over lan" funksjonalitet finner jeg ingenting for Linux. http://www.maxivista.com/ er Windows only, mens http://avatron.com/apps/air-display er Apple-dingser only.
Sist endret av fuzzy76; 6. april 2011 kl. 11:40.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Installasjons guide på synergy på ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/SynergyHowto
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Men med Synergy så får man 2 separate systemer. Så hvis jeg skal se en film jeg har på laptopen, så må jeg overføre den til HTPCen først. Jeg ønsker ett system der den overfører bilde og lyd til HTPCen, eneste HTPCen skal gjøre er å ta i mot bilde, sende den til skjermen, ta i mot lyden og sende den til anlegget.

Eller hvis jeg vil ha ett program jeg skal bruke på TV skjermen så må jeg installere den først på HTPCen, jeg trenger en LYD/BILDE stream.
Det er snakk om enorme mengder båndbredde for å overføre rå data som bilde og lyd, så jeg vil nok anbefale at du ser på en KVM switch eller ligende i stedet.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er snakk om enorme mengder båndbredde for å overføre rå data som bilde og lyd, så jeg vil nok anbefale at du ser på en KVM switch eller ligende i stedet.
Vis hele sitatet...
Alt er relativt. Går fint an å streame HD materiale trådløst. Vet dessverre ikke helt hva trådstarter er ute etter. Til enkle programmer kan sikkert vnc fungere ok.
Sist endret av Omaha; 8. april 2011 kl. 02:19.
Det er relativt stor forskjell på å flytte komprimert data og rå data. Skal du sende bilde til en skjerm må det stort sett sendes som rå data, med mindre skjermen støtter dekoding.
Deezire, det var ikke bare SKJERMEN han skulle sende til, men en annen PC. Som antakelig fint kan dekode en komprimert strøm.

Dette er jo et helt ordinært oppsett og en ikke uvanlig problemstilling. Men jeg tror ikke du finner noen enkel software som gjør akkurat det du vil. Da må du heller se på premissene dine. Jeg har løst dette ved å la maskinen i stereobenken ta seg av nedlastingene og oppbevare filmene der.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Høres jo igrunn ut som DLNA er det TS er ute etter, eventuelt en helt vanlig share-avspilling.
Jeg tror den enkleste løsningen på dette er å dele filene med Samba (tilsvarende Windows fildeling) og så åpne dem på TV pc-en, det er det jeg gjør hjemme, og det fungerer strålende.

Jeg tror ikke det er noen løsninger som fungerer akkurat slik som du vil. Det eneste jeg kan tenke meg er den nye RDP versjonen til Windows 7 og Windows Server 2008. Jeg tror jeg så en demo video av at de spilte av en film i HD over en RDP kobling, men det vil uansett ikke fungere på den måten du beskrev. Tradisjonelt så er det helt umulig å spille av film over vanlige skjermoverføringsteknologier (vnc / rdp), i hvertfall i min erfaring.

Uansett, om du definerer nøyaktig hva du vil oppnå litt bedre er det kanskje lettere å hjelpe. Men løsningen med Samba fungerer fint det du vil er:

* video filmer lokalt på laptop, spilles av på tv

Om du utvider det med

* styre videoavspilling på TV fra laptop

Så vet jeg ikke helt. En mulighet jeg kan tenke meg er å ha et Samba share, lage en playlist på TV pc-en og bruke VLC sine fjernstyrings verktøy til å styre avspillingen. Jeg har ikke brukt dette før, men jeg tror VLC kan hoste et web-grensesnitt hvor du kan bytte track, start, stopp og pause.

Evt. kan du ha et Samba share på laptopen hvor filene ligger, så styre TV pc-en fra laptopen med Synergy, det vil gi omtrent samme effekt som om begge var "samme maskin". Du kan aksessere video filene med Samba fra laptopen på TV-en, og for å åpne og styre den kan du bruke Synergy som sender tastatur og mus input fra laptopen til TV-en.
Bruker et produkt fra Blackbox for å sende VGA signaler rundt 100m uten forsterkning via vanlig nettverkskabel.
Må evt ha separat løsning for lyd. Må ha en boks i hver ende, de selges kun i sett.

3-4lapper mener jeg de lå på.

http://www.blackbox.com/solutions/in...and-video.aspx