Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 2052
Hei, jeg har blitt satt som IT-ansvarlig til et arrangement der det skal brukes projektorer for å illustrere forskjellige ting for publikum, av erfaring fra tidligere arrangementer så vet arrangørene at en projektor har får svakt lys, så vi har skaffet en til av samme type. Så planen er å bruke to like projektorer som står ved siden av hverandre, dette er på grunn av økonomien, det var billigere å kjøpe en projektor til av samme type, enn en monster sterk projektor til mange titalls tusen.

Men under planleggingen så har det jo blitt nevt at disse to bildene som kommer fra hver sin projektor ikkje kommer til å ligge perfekt opp på hverandre, med tanke på at projektorer er fysiske gjenstander som må plasseres ved siden av hverandre. For å illustrere så har jeg tegnet to tegninger, den ene viser hvordan projektorene kommer til å stå i forhold hverandre (sett ovenfra), den andre viser hvordan jeg ser for meg at bilde kommer til å bli på veggen.





Jeg er ikkje så veldig inne på dette med projektorer o.l. men en venn snakket om at han hadde brukt tidligere en programvare som hetet resolum, der man hadde mulighet for å spille av samme film på flere projektorer men justere vinkel på bildet på hver enkel projektor separat slik at bildene ble liggende perfekt opp på hverandre.

Det er noe slikt jeg er på jakt etter, men vi kan ikkje bruke denne programvaren som er nevt ovenfor, da den bare har mulighet for å spille av video, vi vil trenge å kunne vise presantasjoner, bilder, videoer samt ha en programvare på lerret. Så det jeg ser for meg er en lignende programvare med mulighet for å justere vinkelen på selve skjermbildet som sendes til projektorene. Programvaren til å justere bildet bør helst kunne brukes på linux da vi har skrevet en liten programvare som skal være som et lite artig innslag i arrangementet, å denne er skrevet til linux, da vi planla tidlig å kjøre ubuntu på presentasjonsmaskinen. Men om ikkje det finnes så vil også Windows fungere, så for vi heller bare droppe innslaget.