Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4758
Jeg lurer på om noen her har erfaring med brygging å kan svare på noen spørsmål.
Jeg har funnet denne oppskriften http://www.xn--lizassmbruk-38a.no

Lurer på følgende:
Hvor mange prosent kan jeg forvente at cideren vil holde?
Hvor lenge kan denne stå i kjøleskap uten å bli dårlig?
Er det noe jeg kan gjøre for å rense den slik den blir klar/gjennomsiktig
Før du starter peset med å lage cider så bør du smake hjemmelaget cider først om du ikke har smakt. Den typiske cideren vi drikker i Norge er veldig annerledes. Den er mye søtere og minner mer om rusbrus. Tradisjonell cider kan nesten smake som eplevin med kullsyre. Tørr til halvtørr. Ikke alle som liker den type cider, spesielt om de er vant til butikkcider.

Det ser ut som oppskriften ikke bruker noen former for gjær, dvs da er det naturlig gjær som brukes. Det som kalles villgjær. Det er sikkert den originale urgamle oppskriften, men det gjør jo at sluttresultatet kan bli veldig forskjellig fra gang til gang. Både mtp smaksprofil og ikke minst kullsyrenivå.

Ja du filtrere cider, men det påvirker smaksprofilen.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Før du starter peset med å lage cider så bør du smake hjemmelaget cider først om du ikke har smakt. Den typiske cideren vi drikker i Norge er veldig annerledes. Den er mye søtere og minner mer om rusbrus. Tradisjonell cider kan nesten smake som eplevin med kullsyre. Tørr til halvtørr. Ikke alle som liker den type cider, spesielt om de er vant til butikkcider.

Det ser ut som oppskriften ikke bruker noen former for gjær, dvs da er det naturlig gjær som brukes. Det som kalles villgjær. Det er sikkert den originale urgamle oppskriften, men det gjør jo at sluttresultatet kan bli veldig forskjellig fra gang til gang. Både mtp smaksprofil og ikke minst kullsyrenivå.

Ja du filtrere cider, men det påvirker smaksprofilen.
Vis hele sitatet...
Kan noe gjøres for at den ikke skal bli tør. Kan jeg bruke noe gjær å sukker for å få mere gang?
Får å få en søtere sider kan du benytte gjærstopp samt sukker el. Dette forutsetter at det faktisk kun er gjær i brygget, og ikke noe annet som får det til å gjøre. (Da man benytter villgjær vil jeg påstå risikoen er høyere for andre arter i brygget).

For å få en klarere cider kan gelatin eller en annen "Clearing agent, feks Irish Moss" benyttes, men det kan selvsagt påvirke smak.

Jeg har forøvrig brygget sider noen ganger med (billig) butikkeplejuice, honning og US-05 gjær. Ble bra i følge min Cider-drikkende bror.
For en tørrere og sterkere cider så kan du prøve å bruke hetvinsgjær fra europris. Du kan bruke hele eplebiter i karet, bare fjern de fra gjæringskaret etter 7 dager. Husk å skyll alt utstyret med kokende vann, så det ikke finnes bakterier.
Kjøp en hetvinsgjær, 3 kg sukker, rørepinne og, saniteringsmiddel og evt sitronsyre. Du trenger ikke klarningsmiddel.

Lag først en forsats med at du koker opp 2 kg sukker sammens eplene. Har du stor kaserolle?
Så fyller du opp til 18 liters merke ca. La det stå i ca 1 døgn å stormgjære.

Etter 1 døgn skal du koke opp 1-2 kg sukker til og tilsette. Et tips kan være å lette litt på lokket og røre/riste gjæringskaret så gjæringen går lettere. Optimal temperatur er 23 grader. Høyere temperaturer over har en tendens å lage bismak.

Husk at det er 2 første døgnene det meste skjer når du skal prøve å få litt prosent, så ikke utsett å tilsette mer sukker mer enn 2 døgn.

La den stå seg heilt ferdig, det kan gå alt ifra 11 dager til 4 uker. Det er opp til deg om du vil bruke gjærstopp. Ofte trenger ikke du gjærstopp når den får gå seg heilt ferdig.
Hvor mange prosent kan jeg forvente at cideren vil holde?
-Det kommer an på mengde sukker du tilsetter og hva slags gjær du benytter. Du kan regne deg frem til til prosent med et hydrometer. Hvilken alkoholprosent gjæren dør på finner du på nettet.

Hvor lenge kan denne stå i kjøleskap uten å bli dårlig?
-Flere titalls år om du har høy nok prosent. Alkohol er et fantastisk konserveringsmiddel.

Er det noe jeg kan gjøre for å rense den slik den blir klar/gjennomsiktig
-Tilsette klarningsmiddel. Det vanligste er gelatin. Om du bruker epler som utgangspunkt og ikke ferdig juice hjelper også pektolase.

Meldingen min downset og avsluttet mens jeg var halvferdig og nå får jeg ikke editert den igjen.

Om du har en uklar juice som utgangspunkt (plukkede epler) bør du bruke pektolase. Har du klar juice som utgangspunkt(butikk-kjøpt juice) har dette ingen hensikt.
Klarningsmiddel er ikke nødvendig med mindre du har dårlig tid og vil ha et minimum av bunnfall i flaskene. I så fall er kieselsol+gelatin det beste alternativet etterfulgt av Biofine Clear etter min mening. Klarningsmiddel medfører noe risiko og ekstra arbeid da man enten må ta lokket av gjæringskaret og røre det inn, eller å tappe over til et annet gjæringskar.
Et annet alternativ som kan benyttes på høst og vår for å klarne cideren få gjær er å "cold-shocke". Dette innebærer å sette gjæringskaret ute en natt slik at gjæren går i dvale og synker til bunnen av gjærkaret.

Om du ønsker en søt cider må du enten:
1) Ha den flat (uten kullsyre).
2) Pasteurisere flaskene på riktig tidspunkt.
3) Sette flaskene i kjøleskapet på riktig tidspunkt og oppbevare dem der til de er drukket
4) Benytte kunstig søtning eller annen søtning som ikke gjærer, f.eks. laktose.
5) Bruke gjærstopp for å drepe gjæren og benytte eget utstyr for å tilsette kullsyre.

Dette er fordi kullsyren dannes etter at du har satt kork på flaskene. Gjæren vil fortsette å spise alt sukker som er tilgjengelig. Dette medfører at du etterhvert får eksploderende flasker om du har for mye sukker i flaskene hvis du ikke dreper eller kjøler ned gjæren.
Sist endret av Esoterisk; 27. august 2018 kl. 00:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.