Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2515
Hei =)
Hvor kan jeg finne en dyktig person, som kan hjelpe meg å lage et nettsamfunn for min forening?

må kunne inneholde:
profiler m bilde - chat - forum - poengrangering - mulighet for "oppgradering av profil" mot kontigent der bruker får designmuligheter - flere adminroller for godkjenning av bilder og vedlegg... osv..

Håper noen kan svare =)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kanskje du skal nevne hva du er villig til å betale, dette er ikke en liten jobb.
Trådstarter
5 1
først og fremt lurer jeg på hvor jeg kan finne en slik person.
Så kan vi komme frem til en pris sammen.

Om noen her inne har meninger om hva prisen kan ligge på, informer meg gjerne. =)
Tror det kommer til å koste deg flere titallstusen, om jeg ikke tar grådig feil. Kanskje noen som er mer kyndig enn meg kunne uttale seg?
Tror ikke du får det for et par tusenlapper hvertfall. Blir ofte enormt mye vedlikeholdsansvar også, bugs som må fikses, server-crasher og generelt at brukerne vil prøve å finne exploits som besøks-script (som igjen kan føre til servercrash) og så videre.

Det er ikke bare blåbær, så jeg håper du har en seriøs sum penger isåfall.

Edit: La merke til at du spesifiserer "min forening", altså en mindre gruppe mennesker? Isåfall kan det hende det blir litt mindre jobb mtp bug-exploits og sånne ting. Ettersom ansatte/medlemmer av foreningen ikke har noe interesse av å utnytte slike ting
Et alternativ for dere kunne jo vært å lage en privat subreddit på reddit.com, eller å opprette et nettforum?
Finnes mange gratis løsninger, men helt sikkert mulig å betale en liten sum for å få en ferdig løsning som funker. Lykke til
Sist endret av Alzo88; 27. januar 2016 kl. 17:14.
I dine sko, dersom du bruker f.eks. mybb og nc ville jeg ikke betalt stort mer enn et par hundre kroner for å få satt opp det hele.

Domene og netthotell hos namecheap koster rundt 300 kr det første året.
Sist endret av Mothership; 27. januar 2016 kl. 17:18.
Hvis du ikke skal bruke en miks av ferdigskrevne systemer ala Wordpress + plugins, så er det snakk om store summer.
Skal du få noen til å sette det opp for deg med ferdige systemer snakker vi fortsatt om et godt antall lapper.

Ellers finner du mange av folk som tar slike oppdrag på webforumet.no
Trådstarter
5 1
vi har brukt invision power board i nærmere 10 år. dette fungerte fint, men nå går flere og flere over til facebook da det er enklere med bilder, likes osv.

jeg ønsker å samle foreningen i et samfunn der alle kan ha egne profiler.
Dette er en forening der vi konkurrerer med dyr, så dyrene trenger også egne profiler der en stamtavleoversikt en mulig.

trenger også en funksjon som kan "behandle" konkurranseresultater (på excel ark) og lage statistikker på sidene. (oppgradere dyrenes rang osv)

for å dekke utgifter ønsker jeg også en inntjenings mulighet der medlemmer kan betale for ekstra funkjoner (pimping av profil osv osv ..)


Jeg trenger en person som kan hjelpe meg å utvikle dette, hva som er mulig og ikke mulig, finne ut hva ting koster osv.. serverleie? (jeg har lite peiling på slikt..)
Hvordan pleier kontrakten mellom "web-utvikler" (eller hva jeg skal kalle personen?) og kunde se ut? får jeg alle rettigheter til koder osv? eller kan jeg oppleve at personen pluttselig "stikker av" eller legger ned siden uten å gi beskjed...? hvordan sikkrer jeg meg ?
Sitat av Aina1989 Vis innlegg
Hvordan pleier kontrakten mellom "web-utvikler" (eller hva jeg skal kalle personen?) og kunde se ut? får jeg alle rettigheter til koder osv? eller kan jeg oppleve at personen pluttselig "stikker av" eller legger ned siden uten å gi beskjed...? hvordan sikkrer jeg meg ?
Vis hele sitatet...
Det er helt individuelt ut fra prosjektet og hva du krever. Det er alltid en fare for at personer "stikker" av, men å minimere slike risiko burde ikke være problem. Kontrakter, oppfølgning på arbeid osv.

Gå inn på nettadressen jeg skreiv i posten over og lag en post på det forumet, så vil du bli kontaktet av flere utviklere.
Uten at du kommer med konkret beskrivelse av websystemet, så tipper jeg vi snakker om flere hundre-tusen.

Det er lenge siden jeg har utviklet websystemer, men tok på meg en liten webutviklings oppdrag for 1 års tid siden. Siden oppdraget var for en bekjent og websystemet skulle brukes til et godt formål, så tok jeg kraftig underbetalt. Vi avtalte en pris 5000,-, men før oppdraget var ferdig stilt så hadde prisen passert 15000,-, mye på grunn av at oppdragsgiver hadde gjort dårlig forarbeid. Det er viktig for deg TS, som oppdragsgiver å planlegge grundig, tenke igjennom all funksjonalitet og kom med en grundig oppdragsbeskrivelse.

Gjennom mange år som utvikler så har jeg erfart at kundene aldri kommer med en korrekt beskrivelse av systemet i fra starten av. Dem gjør endringer underveis, kommer med ny funksjonalitet o.l. Et slik system som jeg utviklet i fjord, ville muligens havnet på 50-60 000,- hvis kunden skulle ha betalt fullpris, og husk dette var et «lite» system.

Så derfor påstår jeg at ditt system vil havne på langt over 100K før den er ferdig stilt. Dette forutsettes at det utvikles fra grunnen av, hvis du der i mot bruker allerede eksisterende systemer og videre utvikler derfra vil prisen bli en god del lavere, men forsatt snakker vi om titallstusen.

La meg ta et eksempel på hva jeg mener, «En profil med bilde» gir en meget vag beskrivelse av hva du ønsker på profilen. En bedre beskrivelse ville ha vært:

Sitat av Beskrivelse
Beskrivelse av profil

Profilen skal innholde følgende informasjon:
  • Bilde
  • Fult navn
  • Adresse
  • Fødseldato
  • Kjønn
  • Telefonnummer
  • Epost adresse

Profil bilde
Det skal være mulig å laste opp profilbilde fra lokal datamaskin, eller hente den fra et annet nettsted. Følgende bilde formater skal kunne brukes:
  • jpg
  • png
  • [ ... ]

Alle profil bildene som lastes opp skal konvertes til jpg.

Så lenge brukeren ikke har valgt eget profil bilde, så skal det vises et standard bilde for menn og et standard bilde for kvinner.

Det skal være mulig å gi profilbildet «likes»/«dislikes», samt legge igjen en kommentar.

Fult navn og adresse
Disse to feltene skal bare være vanlige tekstfelt, og uten noe form «stavekontroll».

Fødselsdato
Det skal være 3 dropdown bokser der brukeren kan velge dag (1-31), måned (1-12) og år (1916-2016).

Telefonnummer
Det skal kontrolleres at telefonnummeret møter følgende kriterier før det godkjennes:
  • Telefonnummeret består av bare tall.
  • Telefonnummeret er 12 siffer langt hvis det starter på «0047», eller 11 siffer langt hvis det starter på «+47» ellers 8 siffer.

Godkjenningen av telefonnummeret skal både skje i nettleseren, før dataen sendes til serveren, slik at brukeren for rask respons. Og det skal godkjennes på serveren før den lagres, slik at man unngår at noen lurer systemet.

Epost adresse
Det skal kontrolleres at epost adressen møter følgende kriterier før den godkjennes:
  • Epost adressen må innholde en krøllalfa.
  • Epost adressen må ikke tidligere registrert i en aktiv konto
  • Epost adressen må ikke finnes på listen over blokkerte epost adresser.
  • Epost adressen må ikke komme fra listen over blokkerte epost servere.

Når brukeren klikker på epost adressen, så skal det komme opp et popup vindu der man kan skrive inn tittel og innhold. Denne eposten skal sendes til profil eieres registrerte epost adresse, med «no-reply@example.com» som avsender. Eposten som sendes skal innholde link til avsenders profil, samt tittel og innhold.

Alle som besøker profilen skal loggføres med bruker-id, dato, klokkeslett og ip-adresse. Men eieren av profilen skal bare se hvem som har besøkt profilen og når, ikke IP adressen.

Jeg ser for meg at profilen skal se slik ut:

[ Legg inn tegning av hvordan du ser for deg profilen skal se ut ]
Vis hele sitatet...
Det er garantert noe jeg har oversett, siden jeg skrev den beskrivelsen på sparken. Men dette er et eksempel på en bedre beskrivelse som vil føre til mer fornøyd kunde, mindre arbeid for utvikler og mulighet for å gi en mer korrekt pris.

Men hvis du heller ønsker en «popup kalender» isteden for 3 dropdown felt og endrer det underveis, så må du nok regne med å må betale ekstra. Samme gjelder også hvis du plutselig finner ut at profilen skal inneholde en «gjestebok».

Men jeg håper du ser hvor jeg vil.
Sist endret av 0xFF; 27. januar 2016 kl. 18:55.
Trådstarter
5 1
Tusen takk for alle svar!

Jeg innser nå "drømmen" blir litt VEL dyr, og at det kan være lurt å bygge seg opp underveis. starte med det grunnleggende og heller bygge på flere funksjoner etterhvert.

Danmark bruker et system som har alle grunnleggede funksjoner jeg ønsker, men det er ikke et nettsamfunn og alt er veldig gammeldags. jeg har fått tilbud om å kjøpe det for 10 000, men jeg er avhengi av å leie inn noen som kan oversette systemet til norsk språk, og det norske konkurranse systemet, da vi bruker forskjellige lister (tror jeg).
Hva ville dette kostet ca? Vet jeg ikke kommer med nok info... men om noen er intr kan jeg sende over link til det systemet jeg kan kjøpe på PM, så folk får en peilepinn på arbeidet. men ønsker ikke legge det her ut i tråden.

0xFF, siden du har mye erfaring fra området, hvordan ser en kontrakt mellom oppdragsgiver og webutvikler ut?
får jeg "med systemet videre" når arbeidet er utført? betaler man timesbetaling? engangsum? først? etterpå?...
Finnes det ferdigsydde kontrakter et sted?
Sitat av Aina1989 Vis innlegg
vi har brukt invision power board i nærmere 10 år. dette fungerte fint, men nå går flere og flere over til facebook da det er enklere med bilder, likes osv.
Vis hele sitatet...
Problemet er med andre ord ikke opplegget deres, men facebook. Kan du lage et interface som funker like bra på alle enheter? Kan du skaffe en bildetjeneste som er like god? Kan du skaffe en like god infrastruktur rundt sida? Lage et like sexy interface? Husk at du ikke bare må lage noe som er bedre i objektiv forstand (noe som er vanskelig nok!) - 'folk flest' vurderer også kvalitet som en funksjon av likhet til noe de kjenner og det er ganske umulig å lage en bedre facebook enn Facebook...
Jeg tviler med andre ord sterkt på at du vil klare dette, men la oss tro på mirakler et lite øyeblikk. Hvorfor skal brukerne dine gidde å lage enda en profil å vedlikeholde, lage enda et passord å huske og lære seg enda et nytt interface å bruke... når de bare kan bruke facebook? Facebook er enklest, trolig den teknisk beste løsningen, garantert den opplevd beste løsningen og folk er late. Du må ikke undervurdere betydningen av latskap!

Nå høres jeg trolig ut som verdens største fan av facebook. Det er jeg ikke. Faktisk, så er jeg en weirdo som ikke engang har en profil der. Men jeg kan ikke benekte kompetansen de besitter. Normale mennesker har en facebookprofil som de bruker hver dag. Uansett hva du lager, så vil det bli veiet mot fb og funnet for lett. Du kan ikke styre brukerne dine. Hvis du prøver vil de bare gi faen. Når de velger å bruke facebook så er det en grunn til det og det står ikke i din makt å endre det.

For oss som av prinsippielle grunner ikke er på facebook har disse holdningene negative konsekvenser. Jeg kunne trolig ikke ha vært et aktivt medlem i foreninga di hvis all relevant informasjon gikk gjennom kanaler som var utilgjengelige for meg. Jeg hadde sikkert brukt løsninga di - og digga den! Men du kan ikke forvente at majoriteten av medlemsmassen gidder å ta hensyn til en asosial dust med et +5 Iron Bar of Intransigence så langt opp i rassen at de ikke kan bøye på hodet uten å kjenne metallsmak på tunga.
Sitat av Aina1989 Vis innlegg
0xFF, siden du har mye erfaring fra området, hvordan ser en kontrakt mellom oppdragsgiver og webutvikler ut?
Vis hele sitatet...
Å si at jeg har mye erfaring fra webutvikling er å ta litt hardt i, jeg utvikler hovedsakelig programvare og ikke websystemer. Men ja, jeg har litt erfaring fra webutvikling.

Sitat av Aina1989 Vis innlegg
får jeg "med systemet videre" når arbeidet er utført?
Vis hele sitatet...
Det er rimelig vanlig å kjøpe websystemet som er utviklet til deg, slik at du betaler engangssum og eier det. Men det finnes også selskaper som leier ut websystemer, slik at du betaler dem en fast sum hver måned.

Sitat av Aina1989 Vis innlegg
betaler man timesbetaling? engangsum? først? etterpå?
Vis hele sitatet...
Noen webutviklere gir deg en fast pris, andre tar betalt pr time. Men selv om dem gir deg en fast pris, så må du nok regne med å måtte betale pr time for endringer som avviker fra system beskrivelsen du gir til utvikler. Times prisen ligger i mellom 200,- for amatører/hobby utviklere opp til 1200,- for de profesjonelle.

Sitat av Aina1989 Vis innlegg
først? etterpå?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hørt om noen webutviklere som krever forhåndsbetalt, men ved utvikling av store systemer, så hender det at oppdragstaker fakturer med jevne mellomrom (hver måned/kvartal/halv år).
Trådstarter
5 1
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Problemet er med andre ord ikke opplegget deres, men facebook. Kan du lage et interface som funker like bra på alle enheter? Kan du skaffe en bildetjeneste som er like god? Kan du skaffe en like god infrastruktur rundt sida? Lage et like sexy interface? Husk at du ikke bare må lage noe som er bedre i objektiv forstand (noe som er vanskelig nok!) - 'folk flest' vurderer også kvalitet som en funksjon av likhet til noe de kjenner og det er ganske umulig å lage en bedre facebook enn Facebook...
Jeg tviler med andre ord sterkt på at du vil klare dette, men la oss tro på mirakler et lite øyeblikk. Hvorfor skal brukerne dine gidde å lage enda en profil å vedlikeholde, lage enda et passord å huske og lære seg enda et nytt interface å bruke... når de bare kan bruke facebook? Facebook er enklest, trolig den teknisk beste løsningen, garantert den opplevd beste løsningen og folk er late. Du må ikke undervurdere betydningen av latskap!

Nå høres jeg trolig ut som verdens største fan av facebook. Det er jeg ikke. Faktisk, så er jeg en weirdo som ikke engang har en profil der. Men jeg kan ikke benekte kompetansen de besitter. Normale mennesker har en facebookprofil som de bruker hver dag. Uansett hva du lager, så vil det bli veiet mot fb og funnet for lett. Du kan ikke styre brukerne dine. Hvis du prøver vil de bare gi faen. Når de velger å bruke facebook så er det en grunn til det og det står ikke i din makt å endre det.

For oss som av prinsippielle grunner ikke er på facebook har disse holdningene negative konsekvenser. Jeg kunne trolig ikke ha vært et aktivt medlem i foreninga di hvis all relevant informasjon gikk gjennom kanaler som var utilgjengelige for meg. Jeg hadde sikkert brukt løsninga di - og digga den! Men du kan ikke forvente at majoriteten av medlemsmassen gidder å ta hensyn til en asosial dust med et +5 Iron Bar of Intransigence så langt opp i rassen at de ikke kan bøye på hodet uten å kjenne metallsmak på tunga.
Vis hele sitatet...
Facebook er ikke optimalt slik vi bruker det nå

Dette er det vi bruker nå:

Forum: (over 10 år gammelt)
her legger styret ut info
her legges konkurranse annonser ut
her legges konkurranse resultater ut (strevsomt med koding osv)
dette pleide å være en aktiv arena der alle fulgte med, slik er det ikke lenger, trolig grunnet knotete måte å legge inn bilder (må legge inn bilde link med kode, maks 5-6 bilder per innlegg, bilde må være riktig størrelse osv osv...unge folk kan ikke slikt lenger)

Hjemmesider:
deretter må eierne av dyrene selv innhente resultater fra sitt dyr (fra forum) og legge inn på sine hjemmesider. her legger også eier inn all grunninfo om dyret. samt manuelt lager en stamtavle. Dette gikk fint for 15 år siden, men nå begynner stamtavlene å bli så lange at det ikke går ann å holde styr på alt lenger. (20-40 genrasjoner hvor vi også skulle hatt oversikt over halvsøsken, tanter og onkler.. slik dem har i det danske systemet)
Om eier av hjemmesiden ikke har vært aktiv på 2-3 år og hjemmesiden derav ikke oppdatert, sliter man med å finne riktige opplysninger da dyret har byttet eier kanskje 3-4 ganger i ettertid og fått flere resultater.

Facebook:
blir brukt til å kommunisere og legge ut bilder. mange lager også egne oppdrett-profiler i tilegg til hjemmesiden sin, som man kommuniserer og sprer "stall-nyheter" igjennom.
her er det ikke mulig å lage en fin oversikt over stamtavler, osv.

Konkurranselister/påmeldinger/resultater:
Per dags dato er det frivillige i foreningen som sitter å behandler påmeldinger og resultater manuelt. og i tilegg til dette må sjekke om alle dyrene som er påmeldt faktisk er registrert i de klassene de er påmeldt i. (at et lett-dyr ikke starter i en elite klasse osv)
I danmark har de laget et system som gjør påmeldingen enklere, og at listene lages automatisk. (et en fører ikke står 2 ganger på rad osv..) I dette systemet slipper man å skrive dyrenes navn i en påmelding per mail, men får opp et panel i systemet, der man kun kan påmelde de dyrene man har registrert i sin profil og kun i de klassene kaninene er registrert i.
Når resultatene fra konkurranser er klar lastes dette inn i systemet og dyrene som har fått så bra resulater at de får "opprykking" i en klasse får tildelt dette på sine profiler automatisk.


nå skrev jeg mye mer enn jeg hadde tenkt....å kanskje litt vanskelig å forstå..


men poenget er at JO mitt system kommer til å denge facebook. da det først og fremst er stamtavlefunksjonen, påmeldingsfunksjonen, resultat og automatisk utdeling av "opprykk"-funksjonen folk etterlengter.
Jeg ønsker også i fremtiden (eller nå ?) å lage mulighet for oppdrettere å lage oppdrett-profil der dem kan legge ut god oversikt over sine kull, kullplaner, stallinfo, bilder, legge inn oppdateringer/slabberas som vises i en slags "feed"... chat... samt fargebytte på profil og mulighet for å legge in banner osv ( folk i vårt miljø er helt gaaale etter design) men da er dette nødt å koste penger for å finansiere systemet.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Å si at jeg har mye erfaring fra webutvikling er å ta litt hardt i, jeg utvikler hovedsakelig programvare og ikke websystemer. Men ja, jeg har litt erfaring fra webutvikling.



Det er rimelig vanlig å kjøpe websystemet som er utviklet til deg, slik at du betaler engangssum og eier det. Men det finnes også selskaper som leier ut websystemer, slik at du betaler dem en fast sum hver måned.



Noen webutviklere gir deg en fast pris, andre tar betalt pr time. Men selv om dem gir deg en fast pris, så må du nok regne med å måtte betale pr time for endringer som avviker fra system beskrivelsen du gir til utvikler. Times prisen ligger i mellom 200,- for amatører/hobby utviklere opp til 1200,- for de profesjonelle.



Jeg har ikke hørt om noen webutviklere som krever forhåndsbetalt, men ved utvikling av store systemer, så hender det at oppdragstaker fakturer med jevne mellomrom (hver måned/kvartal/halv år).
Vis hele sitatet...
takk for svar =)
Sist endret av Aina1989; 28. januar 2016 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.