Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2360
Etter at nettavisene har fått kommentarfelt under artiklene sine, har jeg gang på gang blitt ganske sjokkert over hvor mye personhets om kjente som skrives, og delvis får stå umoderert. Det samme går igjen i artikkel etter artikkel, uavhengig av hva artikkelen omhandler, bare personens navn blir nevnt. Hva er greit å skrive og ikke?

Eksempelet jeg vil bruke er den norske fotballspilleren John Carew. De gjentagende tingene som skrives om ham: - Han er lat. - Han ødlegger det norske landslaget. - Han burde legge opp og drive med veskedesign. - Han er pengegrisk og bryr seg ikke om noe annet enn penger. - Han burde nektes innreise i Norge. - Div. regelrett rasistiske utsagn. - Han er dum som et brød. - Han er et mislykket menneske. - Han burde henge seg selv.

Jeg kan forstå at folk har forskjellige meninger om fotball og fotballspillere, men jeg synes i dette tilfellet at det går så langt utover det. Burde det i det hele tatt være åpent for kommentarer under slike artikler? Jeg kan ikke tenke meg hvilken belastning det må være for hovedpersonen å lese norske nettaviser - jeg skulle ihvertfall aldri kunnet gjort det om det var meg det var snakk om.

Overreagerer jeg her? Skal man tåle dette om man er en kjent person, spesielt kanskje når man er fotballspiller? Burde man uansett få si hva man vil - så lenge det ikke er ulovlig - i et kommentatorfelt? Jeg blir ihvertfall flau, skremt og dårlig av å lese slike personkarakteristikker.

Hva synes dere?
Så lenge man er anonym er det gjerne ingen grenser for hva man får seg til å si på internett.. skjønner godt at noen av nettavisene har gått over til facebook kommentar løsning.
For min del blir dette en tosidig sak. Ja, han må tåle kritikk og kommentarer om seg selv når han er den mediakåte mannen han er. Tipper mye av det som blir skrevet om han er nøye planlagt fra sin side. Man stiller ikke opp med veske som profesjonell fotballspiller om man ikke vil at folk skal se det, så det får han bare tåle syntes jeg. Det må også være lov å mene at han ødelegger det norske landslaget, da det norske landslaget er av stor almenn interesse. Alle som er på det vet at mange har mye meninger om det. Er man med på leken må man rett og slett tåle steken.

På en annen side er det forskjell på veske og fotballkritikk og dirkekte drapstrulser og rasisme. Folk som kommer med slike ting er feige, tørr aldri å komme ut med fullt navn og vet mest sannsynlig ikke helt hva dem driver med. Kan vedde på at disse personene også er relativt dumme. Men som petterpan sier, dette er et resulatet av at man kan hjemme seg på internett. Det er jo et tankekors at man kan være anonym, men allikevel bli overvåket av DLD
jamen yolo da.
luni's Avatar
Fotballsnakk er riktignok fotballsnakk, men mer generelt ser jeg ikke hvilken funksjon kommentarfelt har i landets største aviser lenger. Det finnes knapt én artikkel som ikke kan kommenteres med hat, drapstrusler eller rasisme. Jeg skjønner ikke at VG, Dagbladet etc. gidder å stille seg til rådighet for disse sinte folkenes destruktive hobby. Er det andre enn de som skriver der selv som synes det er gøy mer...?
For min del viser det bare hvor mye tette folk det sitter rundt omkring ...

hva hjelper det med usaklig kritikk som kommentarene ts viser til?

Overser glatt alt sånt.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Carew er jo latterlig dårlig, så det at folk kritiserer ham og sier at han ikke er god nok synes jeg er helt greit.
Drapstrusler derimot synes jeg de kan legge fra seg.
Mobbing er utrolig teit. ergo, norge er full av utrolig teite folk.
Synes bare at hvis du i en åpent forum kritisere andre folk burde du ha baller nok til å ikke gjør det anonymt.
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg skjønner ikke at VG, Dagbladet etc. gidder å stille seg til rådighet for disse sinte folkenes destruktive hobby.
Vis hele sitatet...
Avisene lever av annonser. Kommentarfelt gjør at folk holder seg lenger på siden og dermed blir eksponert for mer reklame.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Avisene lever av annonser. Kommentarfelt gjør at folk holder seg lenger på siden og dermed blir eksponert for mer reklame.
Vis hele sitatet...
Noen gjør sikkert det, men de som holder seg lengre på siden er stort sett de samme folka og jeg tror avisene tjener mer på få klikk fra mange ip-adresser enn på mange klikk fra få. "Kommentarfeltene" i disse "avisene" er en av grunnen til at jeg ikke lengre leser VG/Dagbladet/Nettavisen på nett eller kjøper papirutgavene. Ikke som en boikott, men fordi jeg blir syk av å lese dem.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
"Kommentarfeltene" i disse "avisene" er en av grunnen til at jeg ikke lengre leser VG/Dagbladet/Nettavisen på nett eller kjøper papirutgavene. Ikke som en boikott, men fordi jeg blir syk av å lese dem.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Heldigvis, for meg, fant jeg ut at adblock kan fjerne hele kommentar-seksjonen.
Jeg leser fortsatt avisen på nett, ofte mer av kjedsomhet en noe annet. Men kommentarfeltet skipper jeg glatt.

Når det gjelder hetsing av kjendiser på vg's kommentarfelt tror jeg det er et ikketema. Jeg tviler på at verken Carew eller noen andre bruker to sekunder der inne. De bare ler hele veien til banken. Det viser jo også hva fotballfans egentlig er opptatt av.

Samme med Bieber. Han må tåle sykt mye, jeg fatter ikke at folk gidder bruke tid på dette. Crap musikk har blitt laget i alle år, Bieber er intet nytt. Dessverre for han er han umåtelig populær, noe som mange missunner. Men reality check! Bieber drar til villaen sin, i egen limo med privat sjoffør og puler Selena Gomez. Han bryr seg ikke. Samme gjelder alle de som hetses.

Drapstrussler derimot er ulovlig og en helt annen sak.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
AVG - Do Not Track utvidelsen til Chrome fjerner alt som har med Facebook å gjøre.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Noen gjør sikkert det, men de som holder seg lengre på siden er stort sett de samme folka og jeg tror avisene tjener mer på få klikk fra mange ip-adresser enn på mange klikk fra få. "Kommentarfeltene" i disse "avisene" er en av grunnen til at jeg ikke lengre leser VG/Dagbladet/Nettavisen på nett eller kjøper papirutgavene. Ikke som en boikott, men fordi jeg blir syk av å lese dem.
Vis hele sitatet...
Jeg ser egentlig ikke noen annen grunn til å ha kommentarfelt enn muligheten til å eksponere folk for reklame. Man har da sjansen til å eksponere både dem som leser og skriver fast og dem som bare leser kommentarfeltet under avisene uten å selv kommentere. Åkkesom vil jeg tro at det å ha kommentarfelt øker tiden gjennomsnittsleseren befinner seg på siden, og dermed øker tidsrommet man har mulighet til å se på eller klikke på reklamen.

Selv uten kommentarfelt er jo disse nettavisene (og papiravisene) å betrakte som en slags spam kombinert med kjendisnytt, helseparanoia, ikkenytt og komplekse hendelser betraktet gjennom tabloide briller...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Noen gjør sikkert det, men de som holder seg lengre på siden er stort sett de samme folka og jeg tror avisene tjener mer på få klikk fra mange ip-adresser enn på mange klikk fra få. "Kommentarfeltene" i disse "avisene" er en av grunnen til at jeg ikke lengre leser VG/Dagbladet/Nettavisen på nett eller kjøper papirutgavene. Ikke som en boikott, men fordi jeg blir syk av å lese dem.
Vis hele sitatet...
En kommer til tider over gode kommentarer. Bloggeren Ukorrigert har for eksempel lagt ut flere svært gode kommentarerer som bidrar til å belyse flere sider av saken. Jeg ser på kommentarfeltene som en naturlig utvidelse av mediene som senker terskelen for ytringer betraktelig og slik fører til et mer demokratisk samfunn der alle bidrar. Kvalme når man leser meningene til folk flest vitner kanskje om litt elitisme som man selv bør gjøre noe med?
Sitat av Stratops Vis innlegg
En kommer til tider over gode kommentarer. Bloggeren Ukorrigert har for eksempel lagt ut flere svært gode kommentarerer som bidrar til å belyse flere sider av saken. Jeg ser på kommentarfeltene som en naturlig utvidelse av mediene som senker terskelen for ytringer betraktelig og slik fører til et mer demokratisk samfunn der alle bidrar. Kvalme når man leser meningene til folk flest vitner kanskje om litt elitisme som man selv bør gjøre noe med?
Vis hele sitatet...
Spar meg. Jeg har ingen problemer med meningene til folk flest men jeg har problemer med meningene til sinnsforvirrende troll som i enhver tenkelig sammenheng hevder at innvandrere, Arbeiderpartiet og kvinner er roten til alle problemer i verdenshistorien og i all fremtid.
Sist endret av DonTomaso; 26. mai 2012 kl. 16:09.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Spar meg. Jeg har ingen problemer med meningene til folk flest men jeg har problemer med meningene til sinnsforvirrende troll som i enhver tenkelig sammenheng hevder at innvandrere, Arbeiderpartiet og kvinner er roten til alle problemer i verdenshistorien og i all fremtid.
Vis hele sitatet...
Tåler du ikke at noen kritiserer partiet ditt?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Tåler du ikke at noen kritiserer partiet ditt?
Vis hele sitatet...
Forskjell på kritikk og "LOL DITT PARTI ER SÅ UTROLIG BALLESTEIN FORDI FORDI."
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av Stratops Vis innlegg
[...] Kvalme når man leser meningene til folk flest vitner kanskje om litt elitisme som man selv bør gjøre noe med?
Vis hele sitatet...
Når man ser særdeles ureflekterte ramaskrik blandet med lett rasisme og ignoranse, er det vanskelig å ikke bli smått krass mot de mest aktive "debattantene". Jeg forfekter ikke elitisme, det er bare betenkelig at man tidvis har problemer med å skille trolling fra kommentatorenes oppriktige meninger.

Di som streiker er late fete griske grådige gribber! Di forsurer for vanlige folk som rammes av dette! di ødelegger bare økonomien i landet !Hut dåkker i arbeid si æ bare å vær fornøyd att dere har en brødskive i kjeften og en seng dere kan snorke i! Tenk på di fattige i verden heller enn å grave til dere selv !
Vis hele sitatet...
VG artikkel om mulig drivstoff mangel, toppkommentar med 22 "likes".

den norske stat her er et billede av det der forgår i norge...vennetjenester,,,pengene fosser ut av statkassen til støtte for alle diktatur i verden...al capone stoltenberg....
Vis hele sitatet...
Sakset fra en artikkel i Dagbladet om henrettelse begått av mafiaen i Italia, 8 "Liker".

Dette er ikke lov egentlig å legge den videon forde de må fjerne ansikten eller er dette bare forde alle jap ligner samen?
Vis hele sitatet...
Fra en søppelartikkel i Dagbladet om en tyv som la ut video om tyveriet på nettet.

Fra samme kommentarfelt, 58 "Liker":
USA: To års fengsel for tyveri av et kamera.
Norge: To års fengsel for voldtekt.

Close call, men jeg må nok innrømme at det i dette tilfellet er Norge som er mest ute å kjøre.
Vis hele sitatet...

Og dette ser ut til å være en rolig dag...
Sitat av sqrt Vis innlegg
Når man ser særdeles ureflekterte ramaskrik blandet med lett rasisme og ignoranse, er det vanskelig å ikke bli smått krass mot de mest aktive "debattantene". Jeg forfekter ikke elitisme, det er bare betenkelig at man tidvis har problemer med å skille trolling fra kommentatorenes oppriktige meninger.
Vis hele sitatet...
De innleggene gjenspeiler meningene til veldig mange mennesker. Folk flest er interessert i politikk på et bare overfladisk nivå, og da passer kommentarene deres under artikler som også bare er veldig overfladiske, som de du linket til. Kommentarene under kronikker og ledere er oftest langt mer interessante for de som er interessert på dypere nivå. F.eks:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.T8DzWM1Uk1I
http://www.aftenposten.no/meninger/k...l-6836257.html

PS. Som på internett forøvrig er seriøse diskusjoner blandet med humor. Det er derfor de som sier at alle japser ligner på hverandre får poeng. Ikke fordi folk er enige, men fordi det bryter med mønsteret rundt. Skjer på dette forumet også.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Spar meg. Jeg har ingen problemer med meningene til folk flest men jeg har problemer med meningene til sinnsforvirrende troll som i enhver tenkelig sammenheng hevder at innvandrere, Arbeiderpartiet og kvinner er roten til alle problemer i verdenshistorien og i all fremtid.
Vis hele sitatet...
Det er fordomsfullt. Det er riktig at man har gjengangere som dukker opp overalt med absurde teorier, men de går det fint an å ignorere.
Sist endret av Stratops; 26. mai 2012 kl. 17:19.
Mobbing av kjente personer, hvorfor det? Jeg er såpass ung så min 'gruppe' snakker mye om unge kjekke gutter (jentene) da kommer f.eks Justin Beiber inn også, åh han er så kjekk. Så kommer gutta og sier åh han er så jævla teit, homo, og har barnestemme (det er et faktum).
Hvorfor oppstår mobbing?? jeg vil si sjalusi, Justin Bieber er mye flinkere enn meg til å synge og utseende messig ser han også bedre ut men er JEG sjalu på han? Nei fordi en kjent person har noe spesiellt ellers hadde han ikke vært kjent.

Arbeiderpartiet lover vel noe de ikke holder osv, men det gjør alle (menneskelig å feile).