Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3235
Jeg har en sylinder jeg skal dekke med trebord. Hvor mange grader må jeg ribbe bordene om bredden på bordene er 7 cm. Diameteren på sylinderen som jeg skal kle inn er 53cm å hvor mange bord trenger jeg for å komme rundt? Noen som er flink med mattematikk?

Hva om toppen på sylinderen er 53 cm å bunnen er feks 43 cm
Sist endret av tøffel; 26. juli 2018 kl. 12:04.
Diameter * pi gir deg hvertfall omkretsen som forteller hvor mange bord du behøver.
Ikke nødvendigvis Rosander, om han skal kle utsiden må han jo skjære av noe materiale for å vinkle sidene på bordene, og da er jo bredden på innsiden under 7 cm... Dette verktøyet er ikke helt det du er utte etter men kan jo være nyttig: https://www.blocklayer.com/woodturning-segments.aspx
23 bord, med 7,5grader vinkel(cirka) på hver side.
Men, dette tar utgangspunkt i at bordene er flate, så fort du får tykkelse på dem så kuker det til regnestykket så det er ikke helt korrekt.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Ikke nødvendigvis Rosander, om han skal kle utsiden må han jo skjære av noe materiale for å vinkle sidene på bordene, og da er jo bredden på innsiden under 7 cm... Dette verktøyet er ikke helt det du er utte etter men kan jo være nyttig: https://www.blocklayer.com/woodturning-segments.aspx
Vis hele sitatet...
Ja du må vel kanskje legge til 2 x tykkelsen på bordene for å få den totale omkretsen på yttersiden.

Men det kan kanskje være en løsning å fylle fugene med sparkel eller silikon, litt avhengig av ønsket finish og hvilket bruk dette er beregnet for.
Sist endret av Rosander; 26. juli 2018 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
smuler er også brød
Ingley's Avatar
Hva er tykkelsen på bordene du har tenkt til å bruke?
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
19mm
smuler er også brød
Ingley's Avatar
Denne metoden krever at du klyver på så nøyaktige millimeter at skyvelære vil være nødvendig.
Vil kanskje også anbefale at du heller bruker et dødt materiale.

Hvis bordene er 19 mm tykke vil du klyve dem på 68.5 mm bredde med 6.9 grader vinkel på begge sider.

Du vil da få 26 bord rundt. Hvis du ønsker utregning kan jeg inkludere det når jeg kommer meg til en pc.

Post script;
Kan være lurt å klyve et eller fler spor på baksiden av bordet slik at du lettere kan bøye det rundt søylen
Sist endret av Ingley; 26. juli 2018 kl. 23:08.
Det lar seg gjøre men jeg håper du er klar over at og tilpasse bordene slik at du kan kle en sylinder med ulik diameter i bunn og topp krever litt mer en en høvel og ei båndsag, det er en relativ enkel formel men somsakt trenger du noe ala en programerbar fresemaskin for og få det helt 100%
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Har tilgang til riktig verktøy så skal ikke stå på det. Kan du fortelle meg formelen for lik og ulik diameter? Takker for gode svar
smuler er også brød
Ingley's Avatar
530 mm i topp:
(530+19+19)×3.14 = 1784mm

1784/70= 25.49 bord (runder opp til 26 bord)

1784/26=68.62 mm (bredden på bordene i topp)

360 grader(sirkel) / 26 bord =13.84 grader (må deles på to fordi det skal klyve på to sider av hvert bord)
13.84/2 =6.9 grader

430mm i bunn;
(430+19+19)×3.14= 1470mm

1470/26= 56.5 mm bredden i bunn.

Sett at sylinderen har en lineær endring kan du da klyve fra 68.62mm i toppen til 56.5 mm i bunn med 6.9 grader på hver side. (Sett at dette lar seg gjøre)
Sist endret av Ingley; 27. juli 2018 kl. 13:43.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ingley Vis innlegg
530 mm i topp:
(530+19+19)×3.14 = 1784mm

1784/70= 25.49 bord (runder opp til 26 bord)

1784/26=68.62 mm (bredden på bordene i topp)

360 grader(sirkel) / 26 bord =13.84 grader (må deles på to fordi det skal klyve på to sider av hvert bord)
13.84/2 =6.9 grader

430mm i bunn;
(430+19+19)×3.14= 1470mm

1470/26= 56.5 mm bredden i bunn.

Sett at sylinderen har en lineær endring kan du da klyve fra 68.62mm i toppen til 56.5 mm i bunn med 6.9 grader på hver side. (Sett at dette lar seg gjøre)
Vis hele sitatet...
Kanon! Tusen takk! Kp til deg
Får vi se bilder av dette prosjektet?
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Får vi se bilder av dette prosjektet?
Vis hele sitatet...
Det skal nok kunne fikses når jeg er ferdig. Om noen lurer så lager jeg fontene til dama
Dersom treverket blir fuktig må du huske å ta høyde for at det kan utvide seg.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Her er fontenen som skal kles inn. At treverket vil blitt litt vått går nok fint. Tror jeg kommer til å bruke litt feil grader med vilje slik at resultatet ikke blir perfekt siden det er ikke utseende jeg ønsker

smuler er også brød
Ingley's Avatar
Sitat av tøffel Vis innlegg
Tror jeg kommer til å bruke litt feil grader med vilje slik at resultatet ikke blir perfekt siden det er ikke utseende jeg ønsker

Vis hele sitatet...
Er nok lurt, men anbefaler å lime skjøter så ville ikke kappet altfor "feil"
Det kan hende at dette fort blir synlig fra toppen, hvis du ikke har planlagt noe å dekke det med?
Hvordan tenker du å feste bordene til "sylinderen"?
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ingley Vis innlegg
Er nok lurt, men anbefaler å lime skjøter så ville ikke kappet altfor "feil"
Det kan hende at dette fort blir synlig fra toppen, hvis du ikke har planlagt noe å dekke det med?
Hvordan tenker du å feste bordene til "sylinderen"?
Vis hele sitatet...
Det gjør ikke noe om den ser shabby ut. Det er litt av poenget at den skal se slitt ut
▼ ... noen uker senere ... ▼
smuler er også brød
Ingley's Avatar
Ble det noe greie på Det?
▼ ... over et år senere ... ▼
smuler er også brød
Ingley's Avatar
https://youtu.be/8kzAjOerWLA
Hvis du fortsatt ikke har kommet i gang kan dette være fin inspirasjon
Sist endret av Ingley; 4 uker siden kl. 22:20.
Kan du frese inn slisser på baksiden av hver trebord? Om du har utstyret så kan du lage hvert trebord bøyelig nok til å følge kurven i sylinderen.