Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2012
I et innlegg som ble delt på Facebook forklarer Per Sandberg at vi må åpne hjemmene vår for å klare å ta imot 100.000 flyktninger.Det er åpenbart at dette var ment som skremsel, noe som også reflekteres i kommentarene. Effekten på meg ble derimot noe annerledes. Jeg Begynte å tenke på om dette faktisk var mulig å gjøre. Mer presist; hvordan går jeg frem for å åpne min bolig for en flyktning?

Jeg bor i en ettromsleilighet i Bergen sentrum med eget bad og kjøkken. Vi snakker ikke om bøttevis av plass med andre or. Men jeg i mange år delt mindre plass med noen uten at det var noe problem. En situasjon jeg tipper de fleste studenter befinner seg i på et eller annet tidspunkt. Jeg er i tillegg stort sett ikke hjemme mesteparten av tiden. Jeg antar at dersom vi har så forbandet stort problem med å ta imot 100.000 mennesker på tross at vi har en enormt lav befolkningstetthet, så er leiligheten min - liten til tross - bedre enn å fryse ihjel på en grense i balkanområdet.

Så spørsmålet er derfor, er dette mulig? Er det noen krav jeg må møte? Inspeksjon? Hvordan gjøre dette?

Jeg er klar over at jeg selvsagt kan gjøre dette etter personlig avtale med en person. Men litt av poenget er jo at personen skal oppholde seg her lovlig. Ønsker derfor en lovlig prosedyre for dette.

Rent personlig tror jeg det kunne vært utrolig interessant å bo sammen med noen i en totalt annerledes situasjon. Men det er jo ren bonus for meg, ved siden av å hjelpe selvsagt. Mange frykter at det blir problemer med mange flyktninger i det Norske samfunn. Mulig jeg er naiv, men jeg tviler på at dersom man åpner hjemmet sitt for noen så er de ute etter å gjøre ugang. Gjestfrihet er et ganske så respektert trekk i Arabisk kultur.

Selvsagt er det en minimal risiko med å åpne hjemmet sitt. Men siden jeg bor på bakkenivå uten alarm i Bergen sentrum er det ikke akkurat Fort Knox vi snakker om her uansett. Å igjen, mulig naivt, men jeg nekter å tro at noen flykter fra krig for å loppe en student for den ene gaffelen min og de tre biffknivene mine.

Selvsagt er jeg klar over at det ikke er problemfritt. Snakker de ikke engelsk byr jo det på noen praktiske problemer. Det er allikevel ikke mangel på arabiskspråklige på UiB eller noe annet universitet. Så en tolk skulle man vel alltids ha fått rekvirert. Man har dessuten google translate osv. Videre kan man jo problematisere at dersom personen er sterkt troende muslim så vil f.eks alkohol by på problemer. Jeg liker alkohol. Men om det betyr at jeg ikke drikker alkohol rett foran personen, så får det vel gå fint det. Jeg har vel uansett ikke skade av å drikke litt mindre. At jeg må sløyfe baconet til frokost er også temmelig uproblematisk. Men igjen, jeg tviler på at dette kan bli et problem. Jeg antar de fleste vil være takknemlig for å få et sted å oppholde seg.

Det er jo selvsagt en fordel at man er av omtrentlig samme alder. Ikke at det er et krav, men det er nok mer interessant for begge parter. Mann eller kvinne betyr ikke noe for meg. Men klart, et så intimt bomiljø kan jo være problematisk for en troende kvinne. Men det får være opp til den aktuelle personen å avgjøre.

At man åpner hjemmet sitt er noe folk gjør i tusenvis hvert år. Blant annet gjennom utveksling, omplassering av barn, adopsjon osv. Det kan by på problemer, men den eneste egentlige forskjellen er jo kulturforskjell (utveksling kan selvsagt innebære svært forskjellige kulturer).

Derfor, er det mulig å åpne hjemmet sitt for flyktninger?
Her går de utifra at du ikke bor der ser det ut til, men om du tar kontakt med de, vil jeg tro det helt fint kan ordne seg, eller de kan sende deg videre http://tilfluktshjem.no/.

For øvrig tror jeg du kan se bort ifra mange av problemene du prater om. Syria har/hadde en rimelig utdannet befolkning med 2-barnsfamilier, prevensjon, 9-11 års skolegang for både gutter og jenter, samt noe rundt 200 000 studenter ved høyere utdanning. Til å ha en diktator har de vært, inntil nylig et rimelig oppegående land, og det er de normale folkene som flykter, ikke fundamentalister som hater folk for å drikke alkohol. Selvfølgelig finner man sikkert noen råtne epler blant flyktninger også, men jevnt over var de et rimelig moderne land, så det er vel neglisjerbart.

Lykke til, og om du skulle få noen, så tror jeg det kan bli givende både for deg og personen som trenger hjelp. Verden og folk er ikke helt så fryktelig som mediene vil ha det til. Det er tross alt kjedelig å rapportere om at land og befolkning er oppegående.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
Her går de utifra at du ikke bor der ser det ut til, men om du tar kontakt med de, vil jeg tro det helt fint kan ordne seg, eller de kan sende deg videre http://tilfluktshjem.no/.

For øvrig tror jeg du kan se bort ifra mange av problemene du prater om. Syria har/hadde en rimelig utdannet befolkning med 2-barnsfamilier, prevensjon, 9-11 års skolegang for både gutter og jenter, samt noe rundt 200 000 studenter ved høyere utdanning. Til å ha en diktator har de vært, inntil nylig et rimelig oppegående land, og det er de normale folkene som flykter, ikke fundamentalister som hater folk for å drikke alkohol. Selvfølgelig finner man sikkert noen råtne epler blant flyktninger også, men jevnt over var de et rimelig moderne land, så det er vel neglisjerbart.

Lykke til, og om du skulle få noen, så tror jeg det kan bli givende både for deg og personen som trenger hjelp. Verden og folk er ikke helt så fryktelig som mediene vil ha det til. Det er tross alt kjedelig å rapportere om at land og befolkning er oppegående.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset!

De "problemene" jeg setter opp er mest usannsynlige muligheter. Jeg er helt enig i at det mest sannsynlig blir relativt problemfritt. Mulig dette ikke kom godt nok frem i det jeg skrev.

Det med alkohol var også ment som et ekstremt tilfellet. Poenget var at dersom det skjer er ikke det et problem.
Rødekors har også noe som heter flyktning guide. Her blir du støttekontakt for en person som nettopp har ankommet Norge og selv har tatt initiativ til og møte nye personer og lære mer om norsk kultur.

Har vært inne på tanken flere ganger... mulig jeg prøver det ut en dag. Som du nevner kunne det vært interressant og utvide horisontene sine litt.
Ta det opp med forsikringsselskapet ditt, eller i hvert fall les kontrakten nøye, sånn at hvis du blir rundstjelt (uansett hva oddsen er), så er du sikret... mot egenandel, i det minste.
Det er i dag ikke noe offentlig nettverk for å koble flyktninger med boliger i Bergen. Kommunen formidler ikke kontakt med utleiere, flyktningene må selv finne bolig, for så å få bolig og kontrakt godkjent av introduksjonssenteret for flyktninger. Det bosettes en del yngre flyktninger i kollektiv, men jeg tror neppe boforhold som du beskriver vil bli godkjent. Å plassere en nybosatt flyktning inn i en ettroms leilighet med en fullstendig ukjent person er rimelig uaktuelt, selv om tilsvarende gjøres i større kollektiver.

Sånn situasjonen er i dag anbefaler jeg dermed frivillig arbeid. For eksempel redd barna og røde kors søker frivillige til forskjellig flyktningearbeid. Regner også med at du kan få tips til hvem du kan kontakte gjennom kommunen (introduksjonssenteret eller ny sjanse er antageligvis de som har best kontroll over frivillige tilbud). Så kan det jo være at botilbudet blir nødvendig senere hvis man finner ut at man tar imot flere, ønsker midlertidig bosetting e.l.
Sitat av Xasma Vis innlegg
For øvrig tror jeg du kan se bort ifra mange av problemene du prater om. Syria har/hadde en rimelig utdannet befolkning med 2-barnsfamilier, prevensjon, 9-11 års skolegang for både gutter og jenter, samt noe rundt 200 000 studenter ved høyere utdanning. Til å ha en diktator har de vært, inntil nylig et rimelig oppegående land, og det er de normale folkene som flykter, ikke fundamentalister som hater folk for å drikke alkohol. Selvfølgelig finner man sikkert noen råtne epler blant flyktninger også, men jevnt over var de et rimelig moderne land, så det er vel neglisjerbart.
Vis hele sitatet...
Syria er et land med 20% analfabeter, og vet ikke om bruk av prevensjon og familieplanlegging er spesielt utbredt. Syria hadde en befolkning på 6,3 millioner i 1970. I 2011 hadde det steget til 23 millioner. Det er logisk å anta at den voldsomme befolkningsøkningen er noe av årsaken til at landet har kollapset.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Syria

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List..._literacy_rate

Denne artikkelen slår forøvrig hull på myten om de høyt utdanna syrerne som visstnok kommer til Norge, med henvisninger til statistikk fra Danmark, Norge og Sverige.

http://www.rights.no/2015/09/syrere-...eringssuksess/