Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7831
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei,

har problemer med torrents etter at jeg fikk installert Altibox her.
Har 60/60mbit, og får dette og vel så det når jeg kjører speed tester.

Terminalen er i bridgemode (prøvde først uten), og IP'en på maskina mi er i DMZ-sonen, altså ingen porter som er stengte eller noen restriksjoner overhodet.

Terminalen er av typen Zyxel.

Får full hastighet ned, men den vil bare ikke seede uansett hva jeg prøver på.
Har kjørt tester, og ISP'en hverken blokkerer eller cap'er hastigheten på torrents.

Har testet mange forskjellige trackere og torrents jeg vet er ettertraktet.

Det virker som om folk forsøker å koble til, får lastet ned noen kB, så blir disconnected igjen nesten umiddelbart.

Har prøvd flere forskjellige klienter (uTorrent, Transmission).

Noen tips?

http://www.speedtest.net/result/2693969779.png
Windows firewall? ;p
Å plassere din egen maskin i DMZ sonen er mildt sagt tilbakestående, men det første jeg også tenkte var windows firewall, men ville for all del ikke disablet denne om du står i DMZ.....

Det er ikke værre enn å åpne porten som er valgt i torrentprogrammet inn til din IP-adresse..

Her kan du teste porten som er konfigurert i ditt torrentprogram, for å se om den er åpen inn til din maskin:
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Sist endret av MrCryptical; 8. mai 2013 kl. 02:23.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Jeg bruker mac, og spar deg for frekkhetene. Jeg gjorde det for at porter ikke skulle være en issue når jeg testet hva som kunne vært galt. Da var heller ikke noe firewall aktivert.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
En kamerat hadde samme problemet, da hadde han fått en mail fra Lyse om at de hadde stengt noen porter ells pga nedlastning, så måtte han bare svare på den så åpnet de dem igjen.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
En kamerat hadde samme problemet, da hadde han fått en mail fra Lyse om at de hadde stengt noen porter ells pga nedlastning, så måtte han bare svare på den så åpnet de dem igjen.
Vis hele sitatet...
har hatt problemer fra starten av, og som nevnt er portene mine åpne..
Hvilke trackere bruker du? Jeg merker effekten av private trackere svært godt. Prøv en stor, fersk torrent fra nyaa.eu eller tpb.
Edit: Har altibox selv, kjører ubuntu server.
Sist endret av eksempel_123; 8. mai 2013 kl. 07:49.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
En kamerat hadde samme problemet, da hadde han fått en mail fra Lyse om at de hadde stengt noen porter ells pga nedlastning, så måtte han bare svare på den så åpnet de dem igjen.
Vis hele sitatet...

dette høres veldig feil ut, lyse stenger ikke porter pga nedlasting....
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Sitat av eksempel_123 Vis innlegg
Hvilke trackere bruker du? Jeg merker effekten av private trackere svært godt. Prøv en stor, fersk torrent fra nyaa.eu eller tpb.
Edit: Har altibox selv, kjører ubuntu server.
Vis hele sitatet...
lastet f.eks "The Official UK Top 40 Singles Chart 03-03-2013"på TPB.

seeders: 752
leecher: 384

stått på i et døgn, og seed-ratioen er 0.134..
jeg ser en haug med tilkoblinger, men alle blir droppet etter et sekund eller to med 0,1-0,3kB/s opplasting..

Altibox sier mitt modem (Zyxel) kan være ett av noen få som har problemer med data streaming (noe som kan stemme da jeg konstant må refreshe youtube-videoer og lignende).

De ville jeg skulle vente til en firmware oppdatering som de ikke visste når kom, så jeg har bedt om et nytt modem.

Får se hva de svarer.
Sist endret av somnium; 8. mai 2013 kl. 07:53.
Prøv en annen, større torrent. Testet den samme torrenten som deg, fikk null hastighet opp.
Her er en ok torrent: http://www.nyaa.eu/?page=download&tid=431449
Med greie speeds etter 3 min: http://i.imgbox.com/adz5ENmI.jpg
Øk disse to verdiene i uTorrent:
http://cdn.blogsolute.com/img/2012/05/number-of-connections.png

Da burde du få ekstra fart. Med en økning her på 50% klarer jeg nå å makse min 70/70 Mbit linje.
Å øke de verdiene hjelper ingen ting, tvert i mot. Jeg senker dem som oftest.

http://i.imgbox.com/abtQtc6q.jpg
Sitat av somnium Vis innlegg
Altibox sier mitt modem (Zyxel) kan være ett av noen få som har problemer med data streaming (noe som kan stemme da jeg konstant må refreshe youtube-videoer og lignende).

De ville jeg skulle vente til en firmware oppdatering som de ikke visste når kom, så jeg har bedt om et nytt modem.

Får se hva de svarer.
Vis hele sitatet...
Hadde det samme problemet i kablet nettverk. Når jeg byttet over til trådløst ble det mye bedre, bortsett fra enkelte dager der jeg kan være plage av lag spikes.
Sitat av somnium Vis innlegg
Altibox sier mitt modem (Zyxel) kan være ett av noen få som har problemer med data streaming (noe som kan stemme da jeg konstant må refreshe youtube-videoer og lignende).
Vis hele sitatet...
KP var med uvilje (tenkte et sekund at + var reply).
Men det jeg lurte på var om du visste noe mer om det med data streaming. Jeg har problemer selv med at f.eks. youtube stopper, og jeg har også Zyxel fra altibox.
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Jeg har problemer selv med at f.eks. youtube stopper, og jeg har også Zyxel fra altibox.
Vis hele sitatet...
Det problemet hadde jeg også en tid tilbake. Begynte å bruke wifi, det løste problemet med streaming av flashvideo. Ikke bare youtube, også nrk nettradio, nett-TV, etc. Nå har jeg igjen koplet til ethernet kabel, og nå virker det merkelig nok. Bruker samme kabel, så kabelen var ikke problemet.

Sitat av boohaze
Hadde det samme problemet i kablet nettverk. Når jeg byttet over til trådløst ble det mye bedre, bortsett fra enkelte dager der jeg kan være plage av lag spikes.
Vis hele sitatet...
OK…derfor nettradioen min hakker i ny og ne! Helt ufattelig! Jeg er så møkkalei denne routeren fra altibox.

PS! Routeren min er forresten av merke Zyxel P2812
Sist endret av Dr.Pepper; 8. mai 2013 kl. 20:23.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Det problemet hadde jeg også en tid tilbake. Begynte å bruke wifi, det løste problemet med streaming av flashvideo. Ikke bare youtube, også nrk nettradio, nett-TV, etc. Nå har jeg igjen koplet til ethernet kabel, og nå virker det merkelig nok. Bruker samme kabel, så kabelen var ikke problemet.

OK…derfor nettradioen min hakker i ny og ne! Helt ufattelig! Jeg er så møkkalei denne routeren fra altibox.

PS! Routeren min er forresten av merke Zyxel P2812
Vis hele sitatet...
Hvis du har en Zyxel router, bytt til noe brukbart, slik som Cisco EA6500, eller ASUS RT-N66U eller ASUS RT-AC66U.
kan du bare bytte ut leverandørens router da ?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Ny firmware er på vei om noen ukers tid som skal rette dette problemet (ref Altibox KS).
Som 23732 nevner vil egen router med Zyxel i bridge løse problemet asap
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Sitat av Slaps Vis innlegg
Ny firmware er på vei om noen ukers tid som skal rette dette problemet (ref Altibox KS).
Som 23732 nevner vil egen router med Zyxel i bridge løse problemet asap
Vis hele sitatet...
takker! var ikke klar over at den kom såpass kjapt. de hadde ikke noe estimat da jeg spurte kundeservice.
Sitat av Slaps Vis innlegg
Ny firmware er på vei om noen ukers tid som skal rette dette problemet (ref Altibox KS).
Som 23732 nevner vil egen router med Zyxel i bridge løse problemet asap
Vis hele sitatet...
Det du snakker om, er hvis OP har et Zyxel modem. Hvis OP har en Zyxel router så kan han bytte den ut med hvilken som helst annen router
Sist endret av 23732; 8. mai 2013 kl. 22:55.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Problemet er i routingfunksjonen til Zyxel-routeren. Du kan bli kvitt routingfunksjonen ved å sette Zyxel-routeren i bridge mode, med andre ord gjøre den om til et internettmodem (Dermed ha en annen router koblet utenpå Zyxelen). Eller du kan fjerne den helt, om routeren/switchen du erstatter den med støtter vlans
Sist endret av Slaps; 8. mai 2013 kl. 23:17.
Har leste det andre steder og, men hvorfor er DMZ så farlig? Hva kan potensielt skje?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Har leste det andre steder og, men hvorfor er DMZ så farlig? Hva kan potensielt skje?
Vis hele sitatet...
Du putter deg selv i DMZ == Du er rett på nett.

Alle request som når routeren som ikke er merket for videresending havner i DMZ, mao alle requests fra hackere i kina som jobber dag og natt kommer rett mot PCen din, håper du har kjørt windows update!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du putter deg selv i DMZ == Du er rett på nett.

Alle request som når routeren som ikke er merket for videresending havner i DMZ, mao alle requests fra hackere i kina som jobber dag og natt kommer rett mot PCen din, håper du har kjørt windows update!
Vis hele sitatet...
Jeg var egentlig mest nysgjerrig på hva som var så ille, siden jeg har sett det ofte har blitt slengt rundt her på forumet uten at noen har sagt hvorfor.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Jeg var egentlig mest nysgjerrig på hva som var så ille, siden jeg har sett det ofte har blitt slengt rundt her på forumet uten at noen har sagt hvorfor.
Vis hele sitatet...
Du kan lese deg vill på internett om akkurat det temaet du vil.

http://en.wikipedia.org/wiki/DMZ_(computing)
Har samme Altibox-problem som andre med at youtube lagger etc etc.
Har en W2k R2 server satt opp som router for det interne nettverket. Fungerte helt smertefritt i mange år på NGT ADSL. Har satt denne opp nå mot den nye Zyxel'en på fast IP 192.168.10.2 og 192.168.10.1 (Zyxel) som gateway. Det fungerer, men som sagt, lagger 10x mer enn det gamle ADSL nettet!

Håper noen kan svare på dette: Om jeg setter Zyxel i bridge, hva setter jeg da NICet i w2k serveren opp med (IP, gateway, subnett)?
Sitat av olealm Vis innlegg
Har samme Altibox-problem som andre med at

Håper noen kan svare på dette: Om jeg setter Zyxel i bridge, hva setter jeg da NICet i w2k serveren opp med (IP, gateway, subnett)?
Vis hele sitatet...
om du setter zyxel i bridge vil du få tildelt den offentlige ipadressen din på serveren. (Dette blir delt ut via dhcp)
Du sier du har modem i bridge, hvilken annen router har du da på nettverket?
Sist endret av TheWaveable; 11. mai 2013 kl. 15:18.
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Du sier du har modem i bridge, hvilken annen router har du da på nettverket?
Vis hele sitatet...
Hvis serveren hans deler ut IP-adresser har han ikke behov for en ekstern router.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
om du setter zyxel i bridge vil du få tildelt den offentlige ipadressen din på serveren. (Dette blir delt ut via dhcp)
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Prøvde å sette det "eksterne" NICet på serveren i DHCP, men den ventet på IP i 5-10 min før jeg ga opp.

Leste en plass at jeg må sette opp mac på NICet tilsvarende mac på zyxel'en, men det er kanskje bare når man fjerner zyxel'en helt og går rett i mediakonverteren?
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Hvis serveren hans deler ut IP-adresser har han ikke behov for en ekstern router.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over, men ser ikke at han har sagt at han har en DHCP server utenom terminalen fra Altibox?
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Du sier du har modem i bridge, hvilken annen router har du da på nettverket?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det var svar til meg? Uansett så har jeg en Windows Server 2k3 R2 som har fungert som router/firewall på innsiden av NGT ADSL modemet. Den har 2 NIC og jeg kjører disse servicene: DNS, DHCP og routing mellom det eksterne og det interne nettet ("Routing and remote access" på Gates språket). Har fungert veldig stabilt.

Nedtur å gå fra dønn stabilt 7/1 til laggete 60/60!

Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Det er jeg fullt klar over, men ser ikke at han har sagt at han har en DHCP server utenom terminalen fra Altibox?
Vis hele sitatet...
Har DHCP som deler ut IPer på det interne nettet ja.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Hei olealm, svarte deg her. http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=221

Det er ikke nødvendig å klone noen macadr, med mindre du fjerner Zyxelen helt.
Sist endret av Slaps; 11. mai 2013 kl. 16:03.
Er det forresten noen som vet hva i Zyxeln som skaper disse problemene (routing, dns, dhcp etc.)? Fordi jeg har en ekstra router nå som bare brukes til tilgangspunkt for wifi + ethernet, og tenkte kanskje det er mulig å fikse det ved å bruke den med Zyxel i bridge/ evt. dmz. Zyxeln må stå der på grunn av TV-en.