Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 6866
Hei, er det noen som har et tips til hvordan jeg kan tjene litt penger,
noen tusen i måneden? Gjerne en fast jobb eller noe, jeg har tenkt å begyne og selge vg? Som en liten inntekt, jeg har veldigt lyst til og ha en del penger på konto for og ikke slite med første bolig kjøp, bil O.S.V

EDIT: har en atest fra skolen vis det kan hjelpe

Har også noen ting jeg vil selge:
Kamera: Coolpix s520 med veske
Headset: jabra Halo
Mac mini fra 2005 (husker ikke specs men har de her en plass)
Mobil: iPhone 2.gen og HTC hero (begge med noen skader, ikke knust skjerm)
iPad 1.gen med orginal eske

Allt utenom mobilene er lite brukt hva kan jeg få solgt dette for på finn?

Sorry for eventuelle skrive feil er på mobil
Sist endret av ISWIFT; 5. september 2012 kl. 21:31.
Import varer fra Ebay og selg dem over facebook kjøpt og selge gruppene, fin deg en liten sak som mange vil ha, kompisen min tjente en god del på dette svart
Få deg sommerjobb på apoteket eller noe slikt, tjener vanvittig bra! Eller som du nevnte du kan gå med vg, gjøre tjenester for naboer, familie etc.
Sitat av Alger Vis innlegg
Få deg sommerjobb på apoteket eller noe slikt, tjener vanvittig bra! Eller som du nevnte du kan gå med vg, gjøre tjenester for naboer, familie etc.
Vis hele sitatet...
Dumt det nettop var sommer... Får håpe ingen har den ruten jeg vil ha til og selge vg, jeg flytter snart til et nytt bygge felt nesten alle hus uten maling og kan hjelpe til og legge Stein i gården og sånt

Takk for svar
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Jeg slet med det samme jeg og, er veldig vanskelig å finne jobb i ung alder, men kontakter er tingen! Jeg fikk tilslutt sommer jobb på apoteket hvor min mor jobber og der tjener jeg 144kr timen, tro det eller ei! grunnen til at det er så mye er pga de ikke har noe lønn for "ikke utdannede osv" så minstelønnen for en apotekmedarbeider i den kjeden jeg jobber i er 250 000 i året, når du deler det på litt ditt og datt så ender du opp med 144kr timen Jobber ganske sjeldent, men når jeg jobber er det kanskje en uke eller to og da blir det 5-10kr på meg. Så kontakter er tingen rett å slett, og lever søknader på mange butikker.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Import varer fra Ebay og selg dem over facebook kjøpt og selge gruppene, fin deg en liten sak som mange vil ha, kompisen min tjente en god del på dette svart
Vis hele sitatet...
Hmm interessant, har du noen eksempler på hva jeg kan importere?

Takk for tips
Lag deg en egen CV. Kanskje få litt hjelp av mamma til å skrive den om dine skrivekunnskaper ikke er tipp toppers. Lever denne overalt, bare fantasien setter grenser! Lever den gjerne for hånd, det er mye lettere å si nei eller å la være å svare på e-mail for eksempel.
Stort sett det som er nevnt. Vent til du er 15 år, da tar kiwi, rimi og lignende inn gutter/jenter som sommerjobb, og helgejobber om du er heldig
Du er bare lagergutt for det meste, men det er lettjente penger!

Sitat av AmundK Vis innlegg
Lag deg en egen CV. Kanskje få litt hjelp av mamma til å skrive den om dine skrivekunnskaper ikke er tipp toppers. Lever denne overalt, bare fantasien setter grenser! Lever den gjerne for hånd, det er mye lettere å si nei eller å la være å svare på e-mail for eksempel.
Vis hele sitatet...
Hva skal han sette på CV'n som 14åring?

Opplysninger som må være med i en CV
Personlige opplysninger
Navn, adresse, e-postadresse, mobiltelefon
Fødselsår og land
Sivilstatus og eventuelle barn
Utdanning
Begynn med å føre opp den utdanningen du tok sist
Fag eller navn på utdanningen må være med. Du må også oppgi lærested og når utdanningen startet og sluttet
Arbeidserfaring og praksis
Start med å føre opp den siste jobben din med stillingstittel. Før opp perioden du jobbet der. Du kan også oppgi arbeidsoppgaver og ansvarsområder i stikkordsform.
Kurs og sertifikater
Stilles opp på samme måte som arbeidserfaring
Ta bare med de kursene som er relevante for stillingen du søker
Husk tillitsverv fra skole, idrett, borettslag og lignende – det viser at du kan ta ansvar.
Vis hele sitatet...
Kilde: NAV sine sider. Du ser det er masse ting som 14åringer ikke har
TS: Ta med karakterkort og lignende.
Eventuelt spørre i barnehager. De trenger alltid en hjelpende hånd
Sist endret av Oatre; 5. september 2012 kl. 21:46.
Sitat av snowdog Vis innlegg
Jeg slet med det samme jeg og, er veldig vanskelig å finne jobb i ung alder, men kontakter er tingen! Jeg fikk tilslutt sommer jobb på apoteket hvor min mor jobber og der tjener jeg 144kr timen, tro det eller ei! grunnen til at det er så mye er pga de ikke har noe lønn for "ikke utdannede osv" så minstelønnen for en apotekmedarbeider i den kjeden jeg jobber i er 250 000 i året, når du deler det på litt ditt og datt så ender du opp med 144kr timen Jobber ganske sjeldent, men når jeg jobber er det kanskje en uke eller to og da blir det 5-10kr på meg. Så kontakter er tingen rett å slett, og lever søknader på mange butikker.
Vis hele sitatet...

Dumt jeg ikke har noen kontakter det har jeg lettet etter uten hell...
En ting som er viktig, møt opp personlig, da kan de ikke "sluntre unna", det kan dog de ansatte i telefonen og over mail.
Edit: Du kan jo komme hit jeg bor og rydde litt? Du får 60kr timen
Sist endret av Oatre; 5. september 2012 kl. 21:48.
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Dumt det nettop var sommer... Får håpe ingen har den ruten jeg vil ha til og selge vg, jeg flytter snart til et nytt bygge felt nesten alle hus uten maling og kan hjelpe til og legge Stein i gården og sånt

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Da har du en gylden mulighet når dere flytter, maling av hus og sånne småting som må gjøres er gode penger for en som er så ung som deg.
Et annet tips er klipping av gress og evt snømåking, får du til kan du få en fast avtale med x antall naboer om f.eks. gressklipp en gang i uka, så får du nok en ok inntekt
Sitat av Oatre Vis innlegg
En ting som er viktig, møt opp personlig, da kan de ikke "sluntre unna", det kan dog de ansatte i telefonen og over mail.
Edit: Du kan jo komme hit jeg bor og rydde litt? Du får 60kr timen
Vis hele sitatet...
Skal huske det
Tror ikke vi bor nærme hverandre :P

Sitat av OnklD Vis innlegg
Da har du en gylden mulighet når dere flytter, maling av hus og sånne småting som må gjøres er gode penger for en som er så ung som deg.
Et annet tips er klipping av gress og evt snømåking, får du til kan du få en fast avtale med x antall naboer om f.eks. gressklipp en gang i uka, så får du nok en ok inntekt
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal ta "kontakt" skal jeg bare banke på og spørre?
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Skal huske det
Tror ikke vi bor nærme hverandre :P
Vis hele sitatet...
hehe.. ironisk lykke til med jobben!

Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Skal huske det
Tror ikke vi bor nærme hverandre :P



Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal ta "kontakt" skal jeg bare banke på og spørre?
Vis hele sitatet...
Spør en gang du ser dem ute i hagen eller lignende. Føles kanskje litt rart hvis du ser dem i hagen og si "trenger du hjelp med gressklippinga?", men er bare å si det rett ut, verste som kan skje er ett nei
Sist endret av Oatre; 5. september 2012 kl. 21:56.
Du har flerne muligheter

- Selge VG.
- Levere reklame.
- Søke stillinger som lagermedarbeider ( ikke tenk på CV bare skriv en god søknad )
- Gressklipping o.l. Lag en mal på pc hvor du skriver ned hvem du er å hva du kan tilby av tjenester så legger du dem i post kasser, hvis du legger papiret i en konvolutt er potensialet større for at folk leser papiret
- Kjøp & Import, ville ikke anbefalt det da det er en risk du ikke får solgt varelageret ditt.
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
jeg har veldigt lyst til og ha en del penger på konto for og ikke slite med første bolig kjøp, bil O.S.V
Vis hele sitatet...
Slapp nå av, voksen skal du være resten av livet, du har god tid på deg. Nyt det å være ung og dum / være en fjortis, den lille tiden det varer. /moralprek
Siden du er 14, så regner jeg med at du vil ha en utplassering i en bedrift i regi av skolen sitt opplegg?
Jobb hardt som faen her, og vis deg fra din beste side. Si ja til alt, ta iniativ (rydd på lageret om du er i en butikk f.eks.), sov mye om nettene, kle deg skikkelig, fiks deg på håret, vær hyggelig og snakk skikkelig, osv.
Gjør et best mulig inntrykk!

Når du er ferdig med dagene i bedrift spør du enkelt og greit sjefen om en attest eller referanse.
Dette gjorde jeg, og de tingene jeg nevnte over gjorde bra stort utfall.

Leverte søknad på en butikk (Coop Extra) sammen med attesten fra en bedrift som er relativt stor og har et godt rykte. To uker senere ringte de fra Coop og inviterte meg på opplæring dagen etterpå dersom jeg fortsatt var interessert i jobb. Nå har jeg jobbet der i to år, siden jeg var 14.

Kan sende deg søknaden jeg skrev på PM om du er interessert, trenger ikke være så forbanna vanskelig som folk skal ha det til.

Pling på meg, så snakkes vi!
Kan si deg så mye som at: Work to learn - Not to earn! Jeg leste nettop ut boken av Robert Kiyosaki "Rich dad - Poor dad for teens". Genial bok med læring om penger, og faktisk hvordan penger fungerer. Boken er skrevet slik at ungdom på din alder også skal forstå det. Dette er visdom om penger ikke mange har i Norge, og du kan yte godt av det allerede nå. Sjekk den ut. Sider du kan også bruker for å lære hvordan penger fungerer, og hvordan man kan tenke ut å få penger fra Kiyosaki: Richkidsmartkid.com

Samle sammen vennene dine, og start en hjelpebuisniess hvor du får penger: Måking, hagehjelp osv. Høres kjedelig ut, men ta hele nabolaget ditt feks og send ut et lite ark til hver postkasse hvor du skriver litt om hvem du er, og hvorfor du vil jobbe, osv. Få med et par kompiser så blir det gøy i tillegg. Masse muligheter som er her, bare åpne opp øynene og se dem Håper dette kan hjelpe, og lykke til videre
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Hmm interessant, har du noen eksempler på hva jeg kan importere?

Takk for tips
Vis hele sitatet...
Kjøp iPhone-deksler til 6 kr og selg for ca. 50 kr - (44 kr fortjeneste)
Kjøpt opp noen gode ørepropper til 6 kr og selg for 50 kr (44 kr fortjeneste)
Kjøp opp Diverse justin bieber og one direction ting og selg for 100~ kr.
du må nok først og fremst satse på å gå med avisen lille venn.
gå på facebook gruppene fks'' kjøp og salg i vestfold'' så ser du på ønskes kjøpt og så ser du fks ''ønsker og kjøpe en ps3'' spør hvor mye de tilbyr og gå på ebay og se om du finner noen som er billigere en han ville gjitt for den.
Sitat av Oatre Vis innlegg

Hva skal han sette på CV'n som 14åring?
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt bare fantasien som setter grenser!
Har han vært håndballdommer for eksempel? Er mange som allerede i en alder av 14 har trent småunger i håndball, fotball osv. Dømt som dommer, gått dommerkurs. Alle slike små ting viser at han er en oppegående og grei gutt, kan også være han har tidligere erfaringer fra andre jobber.
Fiks Pcer for folk, 700kr for 30min med arbeid er ikke ille

Parkettetterligning
Det aller smarteste etter min mening: få en forelder til å godta å starte opp en bedrift i dems navn. Enkeltpersonsforetak eller noe (ha alt av inntekt hvitt). Du kan jo ikke ta lån på bedriften så det blir jo ikke noen økonomiske kjipe ting for demmes eller din sin del. Begynn å selg ting på finn. Importer fra ebay og dealextreme og selg til litt dyrere. Se på finn hva som finnes og hva folk eventuelt vil ha. Tjener nok noen tusenlapper i måneden når du finner riktige ting. S,åting som lightere, belter, øreplugger, mobildeksel, kabler og lignende.
Uten å ha lest stort mye mer enn "Gå med VG" kan bare si deg at det er en skikkelig hard jobb, prøvde litt der jeg bor (ganske lit sted) å jeg kan bare si deg at det gikk ikke direkte bra, fikk solgt 3 aviser i løpet av 3 timer, dette var kun til gamle mennesker som syntes synd på meg siden det regnet. 90% av tilfellene folk lukte opp døra fikk jeg "Han fra dagbladet har vært her" "Venter heller på dagbladet" etc etc.....

Aldri mer
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Fiks Pcer for folk, 700kr for 30min med arbeid er ikke ille

-bilde-
Vis hele sitatet...

Hvor finner du folk som trenger hjelp med PC? Har selv bygd/fiksa Pc-er for venner, dette var uten betaling
Sitat av Oatre Vis innlegg
Hvor finner du folk som trenger hjelp med PC? Har selv bygd/fiksa Pc-er for venner, dette var uten betaling
Vis hele sitatet...
Hjulpet en del venner med bygging av Pc.

De/foreldrene deres spredde det.

Tilfeldig person kontaktet meg gjennom barnet.

Fikset maskina.*

De spurte om hvor mye jeg skulle ha, jeg sa at de ikke trengte, men sa ikke nei takk til en 50lapp for bryet.

Fikk 700.


(*aka. renset den for støv)
Parkettetterligning
Sitat av Oatre Vis innlegg


Hva skal han sette på CV'n som 14åring?
Vis hele sitatet...
Som 14 år hadde jeg da noe. Jegerprøven, flere styreverv i 4h, flere styrevervskurs, 1 verv i fritidsklubben, var med på filmbussen, dj kurs, utplasseringer, barnevakt og lignende. Arbeidstakere skjønner jo at man ikke har 10 år som administrerende direktør bak seg når man er 14 år. Bare å bruk fantsien, de fleste har NOE på cven når de er 14.
Med mindre du kjenner noen som har en høyere stilling i en butikk/en bedrift så kan du igrunn bare glemme det.

Gjør mindre tjenester for naboer, selge vg osv er vell det beste du kan skaffe deg.

Selge VG er en drittjobb, men det er vell det beste du kan få av en jobb der du faktisk er ansatt i den alderen.
www.fiverr.com - gjør noe for 5 dollar.
Nabotjenester og lignende er det du vil tjene mest på Ihvertfall i min ungdom..

Du kan publisere på kjøp/salg-sidene og om dere har ei egen gruppe for nærmiljøet, at du tar på deg div. jobber så lenge de f eks stiller med plenklipper om de bor langt unna.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Kan si deg så mye som at: Work to learn - Not to earn! Jeg leste nettop ut boken av Robert Kiyosaki "Rich dad - Poor dad for teens".
Vis hele sitatet...
+1 Kan virkelig anbefale denne boken, lesten den selv da jeg var tenåring.
Sitat av Slappfisk Vis innlegg
Uten å ha lest stort mye mer enn "Gå med VG" kan bare si deg at det er en skikkelig hard jobb, prøvde litt der jeg bor (ganske lit sted) å jeg kan bare si deg at det gikk ikke direkte bra, fikk solgt 3 aviser i løpet av 3 timer, dette var kun til gamle mennesker som syntes synd på meg siden det regnet. 90% av tilfellene folk lukte opp døra fikk jeg "Han fra dagbladet har vært her" "Venter heller på dagbladet" etc etc.....

Aldri mer
Vis hele sitatet...
Du lever opp til navnet. Det samme skjedde meg, så jeg sto opp en time tidligere enn vanlig og vips så kjøpte folk VG i stedet siden jeg var førstemann på døra. Det kalles konkurranse...
Haha, skaffet meg 9kunder av justin bieber iPhone deksel

Noen som vet hvor jeg får kjøpt det billig?

Kanskje en link?
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Haha, skaffet meg 9kunder av justin bieber iPhone deksel

Noen som vet hvor jeg får kjøpt det billig?

Kanskje en link?
Vis hele sitatet...
http://www.ebay.com/sch/i.html?_saca...20case&_sop=15
Noen andre ting jeg kan importere fra ebay og tjene litt på?
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Noen andre ting jeg kan importere fra ebay og tjene litt på?
Vis hele sitatet...
Hva er det stor etterspørsel etter i klassen din? På skolen din? I omgangskretsen din? Fra facebook-vennene dine?
*insert tittel her*
Lettere med Dealextreme :P
Eneste jeg kommer på er iPhone deksel... Jeg vet ikke om så mye kult jeg kan kjøpe på ebay men det vet sikkert dere
en ting jeg har tjent godt på er å fikse iphoner! (for det meste iphone 4)
eksempler på dette er å skifte skjermer til andre farger, eller bare bytte skjermer vist de er ødelagt...
tjener rundt 400 per tlf jeg fikser
Sist endret av MarkusPe; 8. september 2012 kl. 19:31.
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
en ting jeg har tjent godt på er å fikse iphoner! (for det meste iphone 4)
eksempler på dette er å skifte skjermer til andre farger, eller bare bytte skjermer vist de er ødelagt...
tjener rundt 400 per tlf jeg fikser
Vis hele sitatet...
Er det veldigt vanskelig? Det er nok en god måten siden veldigt mange på skolen min har knust skjerm
Sist endret av ISWIFT; 8. september 2012 kl. 19:41.
*insert tittel her*
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Eneste jeg kommer på er iPhone deksel... Jeg vet ikke om så mye kult jeg kan kjøpe på ebay men det vet sikkert dere
Vis hele sitatet...
El-Cig er kult å kjøpe... Er catchy for dem på din alder, samt dem som er eldre en deg.
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Er det veldigt vanskelig?
Vis hele sitatet...
kan være litt vanskelig av og til... men med rett verktøy (trenger å innvestere noen hundre kr) og tutorials ( www.ifixit.com ) tror jeg du skal få det til blir lettere og lettere for hver tlf du fikser og husk å vær tollmodig!!!
www.iphonegadget.dk <- der finner du ca alt du trenger av deler

lykke til!

verktøy som jeg bruker: http://www.ifixit.com/Tools/Pro-Tech-Toolkit/IF145-072

kan jo også anbefale deg å ikke fortelle kundene dine hvor du kjøpe deler, slik at de ikke begynner å klage på at du har tatt 700-800kr når delene bare koster x,-kr

syntes det er ganske kult av deg å begynne å tenke økonomi på en alder av 14! spare til bil og bolig høres veldig fornuftig ut!
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
kan være litt vanskelig av og til... men med rett verktøy (trenger å innvestere noen hundre kr) og tutorials ( www.ifixit.com ) tror jeg du skal få det til blir lettere og lettere for hver tlf du fikser og husk å vær tollmodig!!!
www.iphonegadget.dk <- der finner du ca alt du trenger av deler

lykke til!

verktøy som jeg bruker: http://www.ifixit.com/Tools/Pro-Tech-Toolkit/IF145-072

kan jo også anbefale deg å ikke fortelle kundene dine hvor du kjøpe deler, slik at de ikke begynner å klage på at du har tatt 700-800kr når delene bare koster x,-kr

syntes det er ganske kult av deg å begynne å tenke økonomi på en alder av 14! spare til bil og bolig høres veldig fornuftig ut!
Vis hele sitatet...
Tusen takk, for du deler allt dette med meg
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Tusen takk, for du deler allt dette med meg
Vis hele sitatet...
ingen problem!
lag deg bruker på iphonegadget.dk så får du 25%rabatt på ca alt dem selger!
Ok tusen takk er den billigste skjermen de selger grei nok?
Er det et litt billigere reperasjon sett jeg kan kjøpe, eller bør jeg gå for det du bruker?
http://www.iphonegadget.dk/dk/reserv...de-sk-rme-495/ på sidene 3 og 4 har du skjermer i farger

http://www.iphonegadget.dk/dk/reserv...99/sk-rme-494/
her har du skjermene i fargene hvit og svart (klasse A er de som lever helt opp til hvordan apple skjermene er, klasse B er ikke helt like(innsiden kan det være litt annerledes) klasse B er altså ikke dårlig)

men som sagt: vær tollmodig, nøye og forsiktig når du jobber med en iphone

du burde også kjøpe en slik http://www.iphonegadget.dk/dk/pro-re...kit-40494.html så kan du legge skruene oppi den etter hvordan de står i en iphone
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
http://www.iphonegadget.dk/dk/reserv...de-sk-rme-495/ på sidene 3 og 4 har du skjermer i farger

http://www.iphonegadget.dk/dk/reserv...99/sk-rme-494/
her har du skjermene i fargene hvit og svart (klasse A er de som lever helt opp til hvordan apple skjermene er, klasse B er ikke helt like(innsiden kan det være litt annerledes) klasse B er altså ikke dårlig)

men som sagt: vær tollmodig, nøye og forsiktig når du jobber med en iphone

du burde også kjøpe en slik http://www.iphonegadget.dk/dk/pro-re...kit-40494.html så kan du legge skruene oppi den etter hvordan de står i en iphone
Vis hele sitatet...

Inneholder det sette allt jeg trenger for og skifte glass på iphonen?
Tusen takk for all hjelpen, flaks det finne folk som deg
Sitat av ISWIFT Vis innlegg
Inneholder det sette allt jeg trenger for og skifte glass på iphonen?
Tusen takk for all hjelpen, flaks det finne folk som deg
Vis hele sitatet...
det inneholder alt du trenger ja
leveringstiden fra den siden er ca 4-5 dager
lykke til videre!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Dude420 Vis innlegg
Du lever opp til navnet. Det samme skjedde meg, så jeg sto opp en time tidligere enn vanlig og vips så kjøpte folk VG i stedet siden jeg var førstemann på døra. Det kalles konkurranse...
Vis hele sitatet...
Bor i på ett ganske lite sted, de stod faktisk å ventet på VG gutten siden de kjente han eller likte VG bedre.. Var så demotiverende at jeg bare droppa det, lite cash ble det også.