Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 10455
Hellu

Tre venner og jeg tenkte oss på en spontan-tur til Amsterdam i påskeferien, og vi kjører dit for å spare mest mulig penger. Vi er ny-bakte 18 åringer som aldri har vært på en slik reise før, så vi trenger litt hjelp!

Vi bor i Oslo alle mann, så tenkte at ferjen til København ville vært både billigst og raskest. Men samtidig så fikk jeg et tips om at ferjen til Kiel i tyskland var et smartere valg, da slipper vi ca 3 timer på veien til amster. Noen som har tatt ferjen på vei til himmelriket?

Men, det vi lurer mest på er egentlig; boplass! Er det noen som har vært på en lignende reise og har noen erfaringer å dele? Et veldig billig hotell å anbefale?

Takk for all hjelp!
Sist endret av vidarlo; 28. mars 2014 kl. 06:56.
Er det noe særlig billigere å kjøre bil da ?
Betalte 3000 i for fly og boplass på st. Christophers i feb. Ble totalt 20 minutter venting på fly, ellers en VELDIG fin tur!
Ikke dra på de mest "hypa" coffeeshopsa, heller dra dit der nederlenderne selv drar. ;-) enjoy
Greia er at vi skal dra helt i starten av påskeferien, og da er prisene på flybillettene skyhøye! Sjekket nettopp, må forvente ca 2500-3000 for tur/retur, og da har vi kun 2k hver på boplass og mat, drikke, weed og alt annet i 4 dager.. det må nok bli bil!

Foresten; Noen som har leid leilighet fra craigslist og har noen tilbakemeldinger? Er det noen sjangse for å bli "rana" (lurt), eller er det sikkert? Har en litt mindre eventyr-lysten venn som skal med, og han er litt kritisk til det meste

All hjelp er satt pris på!
Vi tok turen fra oslo, gjennom sverige til danmark over broen, så til tyskland også videre over til nederland.

Bil er ikke til å anbefale da det blir dyrere med bensin + bompenger/ferige + parkerings avgift når dere er fremme. Tiden det tar å kjøre sammenlignet med fly er også som natt og dag!

Vi betalte 50 euro natta på ett hotel mitt i byen. Vi bestilte ikke på forhånd eller noe, vi bare gikk rundt første dagen å så oss litt rundt/orienterte oss, så fant vi ett hotell vi syntes lå fint til og boka oss inn der.

Enig med mister Snup over meg angående shops, de hypa turist shopsa er dyre og ganske ukoselige :/
Når det kommer til shroomis så ble dette solgt i forseglede plast pakker som ferskvare i de fleste coffeeshops. De kom desuten i både mild/medium/strong varianter.

Noen høydepunkter var vel shrooms, så klart utvalget ;o blant annet; blueberry kush, northern silver, london cheese også fikk vi tak i noe de kalte for ice eller isolator som var rene MJ krystaller, yep ble isolert nok etterpå
Også må dere prøve vafflene de selger i bodene der, altså choco dipped dutch waffels var bare mouthfuck til de grader.

Kos dere!
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vi tok turen fra oslo, gjennom sverige til danmark over broen, så til tyskland også videre over til nederland.

Bil er ikke til å anbefale da det blir dyrere med bensin + bompenger/ferige + parkerings avgift når dere er fremme. Tiden det tar å kjøre sammenlignet med fly er også som natt og dag!

Vi betalte 50 euro natta på ett hotel mitt i byen. Vi bestilte ikke på forhånd eller noe, vi bare gikk rundt første dagen å så oss litt rundt/orienterte oss, så fant vi ett hotell vi syntes lå fint til og boka oss inn der.

Enig med mister Snup over meg angående shops, de hypa turist shopsa er dyre og ganske ukoselige :/
Når det kommer til shroomis så ble dette solgt i forseglede plast pakker som ferskvare i de fleste coffeeshops. De kom desuten i både mild/medium/strong varianter.

Noen høydepunkter var vel shrooms, så klart utvalget ;o blant annet; blueberry kush, northern silver, london cheese også fikk vi tak i noe de kalte for ice eller isolator som var rene MJ krystaller, yep ble isolert nok etterpå
Også må dere prøve vafflene de selger i bodene der, altså choco dipped dutch waffels var bare mouthfuck til de grader.

Kos dere!
Vis hele sitatet...

Hmmm... sant det du sier om bilkostnadene, men vi tenkte å ta ferjen rett til tyskland, som vil koste 548kr pr pers for en vei. Da vil vi vel spare endel penger på både bensin og bompenger. Vi ser på en leilighet på craigslist nå med egen parkering, så da blir det ikke noe parkeringskostnader heller! Takk for rådene, med roadtripen er en del av opplevelsen

Blir første gangen på shrooms for hele gjengen, og personlig gleder jeg meg som et barn!

Takk for tipsene
Sitat av TheHighCouncil Vis innlegg
Greia er at vi skal dra helt i starten av påskeferien, og da er prisene på flybillettene skyhøye! Sjekket nettopp, må forvente ca 2500-3000 for tur/retur, og da har vi kun 2k hver på boplass og mat, drikke, weed og alt annet i 4 dager.. det må nok bli bil!

Foresten; Noen som har leid leilighet fra craigslist og har noen tilbakemeldinger? Er det noen sjangse for å bli "rana" (lurt), eller er det sikkert? Har en litt mindre eventyr-lysten venn som skal med, og han er litt kritisk til det meste

All hjelp er satt pris på!
Vis hele sitatet...
Blir ikke 2k per person litt i minste laget?
Bensin, bompenger, ferje, hotell, mat, drikke og weed i en uke...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheHighCouncil Vis innlegg
Sjekket nettopp, må forvente ca 2500-3000 for tur/retur, og da har vi kun 2k hver på boplass og mat, drikke, weed og alt annet i 4 dager.. det må nok bli bil!
Vis hele sitatet...
dude. I følge google maps er det 1300km. Det vil sei minimum et par tusen i bensin, pluss ferge og bompenger, parkering etc.

Er du sikker på at det faktisk lønner seg å køyre bil, eller antar du at einaste driftsutgifta på bil er bensin?
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Blir ikke 2k per person litt i minste laget?
Bensin, bompenger, ferje, hotell, mat, drikke og weed i en uke...
Vis hele sitatet...
Han sa jo nettop at de ikke ville fly pga dyre priser og at de da kun ville hatt 2k igjen til kost, losji, mat og godsaker... Ta å les hele tråden neste gang..

Sitat av slashdot Vis innlegg
dude. I følge google maps er det 1300km. Det vil sei minimum et par tusen i bensin, pluss ferge og bompenger, parkering etc.

Er du sikker på at det faktisk lønner seg å køyre bil, eller antar du at einaste driftsutgifta på bil er bensin?
Vis hele sitatet...
Går utifra bil med 1l/mil forbruk. 130*12=1560. 12 fordi drivstoffsprisen er betydelig lavere i utlandet...
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ferge Oslo - Kiel: 548 pr. person (totalt: 2192)
Drivstoff: 1560 (ut i fra regnestykket til olustvere - hørtes lavt ut)

Kostnader tur/retur: 7504 (1876 kr pr. pers)

Så kommer jo bompenger i tillegg. Noe ekstra mat og drikke går det også med i og med at turen vil ta en del lengre tid sammenlignet med fly. Dere må også betale for parkering i byen dersom dere har tenkt å bo sentralt. Pris opp til ca. 1300 kr for fire dager / en uke. Kostnaden er nå økt til 2 201 pr. pers.

Pris tur/retur Oslo - Amsterdam med fly (17-21 April): 2557 kr pr. pers. (Endret seg fra ca 2200 mens jeg var der inne og søkte, så det kan lønne seg å bestille raskt)

Det er ikke særlig mye å spare på å kjøre ned, nei. Sannsynligvis så blir det dyrere.
Sist endret av caperno; 28. mars 2014 kl. 02:16.
ta deg en liten titt på norwegian.no nå. Jeg fant fly fra gardemoen til amsterdam, søndag 20. april til fredag 25. april til 736,- kr tur retur. uansett hvordan du snur og vender på det, så tror jeg du skal lete lenge etter noe som slår den prisen

mulig datoene er litt upassende da.. men fortsatt billigere enn bil(+ferge)
Sist endret av jihad; 28. mars 2014 kl. 02:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oslo-Kiel fergen kan du bare glemme, 23 års grense, ingen unntak. Har kjørt til hjemlandet mitt mange ganger, bor selv i Vestfold. Tar meg rundt 7 timer kjøring fra og med Danmark til nord i Nederland, med noen pauser underveis. Holder en fart på 140-150kmt hele veien. Du kan kjøre til Larvik (Cirka 2 timer fra Oslo?) og ta Larvik-Hirtshals. Cirka 2000 tur retur og overfarten varer kun 3 1/2 timer. Fra Hirtshals cirka 1000km å kjøre til Amsterdam, fine flotte veier og mange strekninger med minst 130km/t fartsgrense. Bruker selv cirka en hel dieseltank, kjører SUV som tar 7L/100km så blir 70L diesel * 15 cirka 1000,- * 2 = 2000,- + 2000,- = 4000,- på hele reisen for allesammen, pluss overnatting og mat osv. + 140km Oslo-Larvik *2 = 300kr

Så for å runde av si 4500 totalt for hele reisen, delt på 4 = 1125kr per person + mat, overnatting osv
Sist endret av Brightbull; 28. mars 2014 kl. 09:31.
Siden dere er 4 stykker, så kan jeg anbefale hostel. Var der i fjor sommer og vi var 5 stykker, hadde et eget hostelrom som fungerte knall. De gir litt mer faen der virker det som, og det eneste vi brukte rommet til var jo å passe ut, ta morningsen også ut på tokt igjen. Ekstremt billig, litt mer "eventyr" osv. Vurder det ihvertfall!
Kjørte til Amsterdam i sommerferien, vi var da 19 år gamle og kunne ikke ta kiel ferja, da de har en aldersgrense på 23 ellerno. Så vi valgte og bare kjøre hele veien. Brua fra Malmø til københavn kostet ca 300. Derreter tok vi ferja fra rødbyhavn til fehmarn i Tyskland. Dette kostet ca 300 per pers. Etter dette var det ingen bomavgifter eller andre type avgifter utenom drivstoff da.

Vil absolutt anbefale å kjøre hele veien, det går mye fortere, og det er billigere, med mindre dere ikke finner et kampanjetilbud på båten.

vær obs på at parkering i sentrum av amsterdam kan koste litt. Beste alternativet er og bestille ett hotell med parkeringsmuligheter. Lykke til, og god tur! v