Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2490
Hei,

Sikkert noen som driver med geocaching her,
jeg skal invistere i en gps men er helt blank på dette feltet..
noen som har tips til en GPS ?? Dette skal så og si kun brukes til geocaching ikke en alt får dyr en da:-)

Takk :-)
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg foretrekker å bruke en smarttelefon siden jeg da enkelt kan slå opp cacher i nærheten der jeg måtte befinne meg uten å måtte planlegge og laste over på GPSen først.
Jeg bruker kun smarttelefon jeg også. Men ser at en GPS kan være kjent på de cachene som ligger steder med dårlig mobildekning.
Bruker kun mobilen som GPS. Som ^ over her sier, så er det utrolig enkelt De fleste har jo inkludert MB på mobilen og det brukes ikke mange MB på jakten
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Jeg bruker kun smarttelefon jeg også. Men ser at en GPS kan være kjent på de cachene som ligger steder med dårlig mobildekning.
Vis hele sitatet...
Kartene i for eksempel Google Maps kan du gjøre tilgengelig offline, og GPS bruker GPS-nettverket (satelitter, så du må ha klar himmel), ikke mobilnettverk. Så dårlig mobildekning har nada å si
Jeg selv bruker mobilen, den har ikke allverdens beste GPS, men det duger.
Vis du leser inne på GC sitt forum så står det en del der. Fant en dugbar post:
http://forum.gcinfo.no/viewtopic.php...24f0f27c2f9195

Men for å være litt off-topic, er det kanskje noen ønsker om at vi kanskje skal få til et Freak GC treff i østfold/østlandet? Spørs hvor mange vi er?
Kan evt. lage en egen topic på det
Sitat av Ueland Vis innlegg
Kartene i for eksempel Google Maps kan du gjøre tilgengelig offline, og GPS bruker GPS-nettverket (satelitter, så du må ha klar himmel), ikke mobilnettverk. Så dårlig mobildekning har nada å si
Vis hele sitatet...
Det kan jo faktisk funke. Kan man søke på koordinater i Google Maps?
Noe av problemet er at appen krever nettdekning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Det kan jo faktisk funke. Kan man søke på koordinater i Google Maps?
Noe av problemet er at appen krever nettdekning.
Vis hele sitatet...
Du har jo hundre forskjellige apps for GPS på android, alt frå kartapps til apps som gir deg rå gps-data - inkludert mellomting som gir deg retning til koordinater.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Noe av problemet er at appen krever nettdekning.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker C:Geo til android, gratis app, ikke like fin som den offisielle men lenge leve gjerrighet. Jeg lagrer alle cachene lokalt slik at jeg ikke må bruke data for å finne de frem igjen. Kart er da også lagra lokalt innenfor et lite område.

Som Slashdot sier, du får flere hundre forskjellige GPS'er som du kan lagre karta lokalt.
Har som vanlig GPS, navigon på mobilen, karta for Nord-Europa lagra lokalt.
Du får også kart som viser terrengkart etc.
Da er det så praktisk at jeg har iphone
Har du noe forslag til en god app som viser retning til koordinater samt at man kan se kart, slik at man kan velge en vettug rute?
Goggle er en fin båt, fant denne posten, du får prøve ut apps'ene http://forums.groundspeak.com/GC/ind...owtopic=241084

Dette er vist den offisielle appen, du får en prøve versjon så jeg også.
Gjengangeren er jo at du må lagre cachene offline for å få de opp seinere ute i feltet
Heisann. Jeg er en ivrig geocacher og anbefaler deg sterkt å kjøpe en gps. En god nybegynner gps er Garmin 62s - gratis lovlige kart finner du på frikart.no