Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2563
God kveld.


Jeg har nå blitt innkalt til sesjon for førstegangstjeneste. For noen uker siden var jeg på byen og havnet i slåsskamp. Dette måtte jeg på glattcella for og får forelegg for dette.. Hva slags effekt vil dette ha for innrulleringen? Om alt annet går bra, vil jeg kunne få avslag pga dette?
Du vil kunne få problemer med sikkerhetsklareringen når du har slike ting på rullebladet
Men er det slikt at man absolutt IKKE får sikkerthetsklarering, eller er det mulighet under visse omstendigheter? (Tenker på mulighet for å forklare etc..)
Nei du vil ikke få avslag. Sikkerhetsklareringen skjer etter du kommer inn, da svarer du ærlig der og det blir ingen problemer.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Nei du vil ikke få avslag. Sikkerhetsklareringen skjer etter du kommer inn, da svarer du ærlig der og det blir ingen problemer.
Vis hele sitatet...


Herlig! Takk, det svaret jeg ville ha
Ja, du vil få en sjanse til å forklare deg og så langt du ikke har noe annet som skulle kunne minske dine muligheter for klarering så tror jeg i allefall at det kan gå. Nå virka det ganske strengt da jeg fikk min, men så er jeg befalselev og det kreves kanskje litt mer av oss.
Takk for godt svar. Men sånn btw, om noen veit. Hva slags tester blir kjørt på sesjon?

Og hvis det er hang-ups etc, hvor mange bør jeg klare?
ingen fysiske tester på sesjon, ihvertfal ikke når jeg var der for 3-4år siden. fysiske tester kommer først på Rekruttskolen.
Tror ikke det er noen fysisk test, men du bør fortsatt klare 5 eller fler hangups synes jeg (har ingen kompetanse om dette what so ever da)
Står veldig klart på papirene at jeg skal ha med treningstøy & at det blir løping på tredemølle å styrketester. :-)
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
Står veldig klart på papirene at jeg skal ha med treningstøy & at det blir løping på tredemølle å styrketester. :-)
Vis hele sitatet...
Men er ikke dette i forbinnelse med en medisinsk test?
Jeg fikk ikke sikkerhets erklæring så måtte jobbe som resepsjonist på et befals hotell. Greit d da fikk jeg eget sverom på hotellet og befal mat
Sitat av Fickledick Vis innlegg
Ja, du vil få en sjanse til å forklare deg og så langt du ikke har noe annet som skulle kunne minske dine muligheter for klarering så tror jeg i allefall at det kan gå. Nå virka det ganske strengt da jeg fikk min, men så er jeg befalselev og det kreves kanskje litt mer av oss.
Vis hele sitatet...
Om du skal klareres for HEMMELIG så kreves det like mye av en befalselev som en kokkelærling.
Sitat av synthetic Vis innlegg
Om du skal klareres for HEMMELIG så kreves det like mye av en befalselev som en kokkelærling.
Vis hele sitatet...
sant så sant!

Når det gjelder fysiske tester på sesjon, så har ikke jeg opplevd det... Kanskje noe nytt de har starta med?
Som regel innebærer sesjon bare mye venting, noen psykiske tester, legesjekk og en samtale med en offiser.
Ikke forvent utenlandstjeneste.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Ikke forvent utenlandstjeneste.
Vis hele sitatet...
Ser ikke hvordan litt fyllebråk skal være et problem der. Ifølge offiserer i HJK hadde de et par soldater som hadde vært ute for det samme.

Ang sikkerhetsklarering er det vell stort sett bare HMK Garden og GSV som krever høyere sikkerhetsklarering enn ellers.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ser ikke hvordan litt fyllebråk skal være et problem der. Ifølge offiserer i HJK hadde de et par soldater som hadde vært ute for det samme.

Ang sikkerhetsklarering er det vell stort sett bare HMK Garden og GSV som krever høyere sikkerhetsklarering enn ellers.
Vis hele sitatet...
Samt diverse stillinger i Samband og navigeringsassistenter på en del fartøy
Sist endret av aleksstaner; 6. oktober 2011 kl. 19:06.
Hei. Jeg hadde tre tilfeller av den hendelsen du beskriver og ble sikkerhetsklarert for nest høyeste nivå (dette var det nivået alle i mitt kompani måtte klareres for). Bare svar helt ærlig når du skal skrive på skjemaene hvor de spør om slike ting. Dette er heller ikke noen hindring om du skulle ønske utenlandstjeneste. Jeg var nervøs ang. min sikkerhetsklarering og fikk min mor til å forhøre seg med en marinejeger hun kjenner og han sa : Jeg har kolleger som har verre ting på seg enn det der, han trenger ikke bekymre seg. Så lenge du ikke er dømt for vold, så har det ikke noe å si. Alle kan havne i en slosskamp i fylla. Lykke til
De har på nytt startet opp med fysiske tester på sesjon for å kunne gjøre bedre selektering. Angående saken din så bør du bare være ærlig så blir det sikkert ikke noe problemer ut av det.

Du får blant annet at du skal løpe så langt du klarer på 10 minutt tror jeg.

Edit: http://www.nrk.no/video/nye_tester_p...DB59BC8D3C0C6/
Sist endret av henrikxt; 6. oktober 2011 kl. 19:56.