Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3521
Høyre-politiker Ingvald Godal mener at kampen mot mobbing i norske skoler er en fiasko. Nå vil han at rektorene skal utstyres med spanskrør for å kunne straffe bøllene.
Slik lyder ingressen i artikkelen.

Her i Norge er det bøllene som regjerer. Lærerne bare springer rundt og smisker og skal være kompis med alle, sier Høyre-veteranen.

Som ungdomsskoleelev selv, kunne jeg ikke vært mer enig. Jeg har selv sett hvordan mobbere ødelegger liv helt fra første klasse, helt fritt for konsekvenser og uten å bli stilt til ansvar for det.
Jeg har selv sett at det eneste tiltaket lærerne på skolen min prøvde, ikke fungerte i det hele tatt.
Et klask med spanskrøret fra rektor tror jeg nok vil være to hakk mer effektivt enn Olweus-programmet.
Måten mobbingen (som jeg har sett) blir utført på, er så brutal og ødeleggende for et individ, at spanskrøret ville de bare ha godt av.

Hva mener dere?
Sist endret av Kimer28; 24. februar 2011 kl. 02:46.
Noen barn gjør akkurat hva som passer dem. De er klar over at eneste straffen din får er kjeft og muligens husarrest.

Ønsker spanskrøret velkommen jeg. Men igjen, jeg vet helt ikke hvordan jeg hadde taklet det om jeg var forelder til en gutt som fikk seg en runde med spanskrøret.
Problemet er mobbeofferet og grunnen er foreldrene.

Ilegg; Mamma og pappa er kjent med spanskrør, og jeg tror barn ikke får traumer av en ''blodpupp''
Sist endret av Madri009; 24. februar 2011 kl. 02:54.
MuseX
Kimer28's Avatar
Trådstarter
Jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet det om jeg var forelder til en gutt som bevisst mobbet en av sine medelever.

Sitat av Madri009 Vis innlegg
Problemet er mobbeofferet og grunnen er foreldrene.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at et uskyldig mobbeoffer er problemet, og at grunnen er foreldrene?
Sist endret av Kimer28; 24. februar 2011 kl. 02:54.
Sitat av Madri009 Vis innlegg
Problemet er mobbeofferet og grunnen er foreldrene.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvordan feil fra foreldre rettferdigjør at barnet deres skal bli mobbet.
Sist endret av Eplekjekk; 24. februar 2011 kl. 02:55.
Jeg vil tørre å påstå det! Mobberne velger som regel de svakeste, eller de som sliter med å ta igjen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...artid=10038250
Sist endret av Madri009; 24. februar 2011 kl. 03:00.
Og derfor skal de svake straffes og ikke hjelpes?
Sa ikke hvordan, sa hvorfor.
MuseX
Kimer28's Avatar
Trådstarter
Sitat av Madri009 Vis innlegg
Jeg vil tørre å påstå det! Mobberne velger som regel de svakeste, eller de som sliter med å ta igjen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...artid=10038250
Vis hele sitatet...
Så du sier at problemet er de svakeste? De som aldri er slemme med noen, lært opp til å oppføre seg og være greie?

En av delene i en påstand er å forklare hvorfor du påstår det du gjør.
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Så du sier at problemet er de svakeste? De som aldri er slemme med noen, lært opp til å oppføre seg og være greie?

En av delene i en påstand er å forklare hvorfor du påstår det du gjør.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de lar seg undertrykke. De lar det holde på, kanskje fordi de tror det skal være sånn. Fordi det alltid er noen som blir mobbet, og nå er det deres tur. Om de sier i fra eller nekter å la seg undertrykke på den måten de blir, vil det stille seg annerledes for enkelt. Jeg sier ikke at det er problemet, ikke missforstå meg, og dette gjelder langt i fra i alle tilfeller, men det vil med ganske stor garanti hjelpe flere som blir utsatt for mobbing.
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Så du sier at problemet er de svakeste? De som aldri er slemme med noen, lært opp til å oppføre seg og være greie?.
Vis hele sitatet...
I mange tilfeller, ja! De blir lært opp til å oppføre seg og være greie og det eneste de mangler er hvordan de skal takle assholes som bare tar seg til rette og føler seg sterke ved å undertrykke de ''svake''. Mye mobbing skjer direkte i klasserom eller i befolkede områder, folk rundt må åsså ta det til seg.

Av hva jeg har hørt av innvandrere og ikke minst gamle mobbere er at nordmenn fra 1. til 10. er en gjeng pingler, og det er akkurat fordi, som du sa, ''De blir lært opp til å oppføre seg og være greie''. Mobbern mangla faren, så han lærte ikke av mor å være snill.
Sitat av Madri009 Vis innlegg
I mange tilfeller, ja! De blir lært opp til å oppføre seg og være greie og det eneste de mangler er hvordan de skal takle assholes som bare tar seg til rette og føler seg sterke ved å undertrykke de ''svake''. Mye mobbing skjer direkte i klasserom eller i befolkede områder, folk rundt må åsså ta det til seg.

Av hva jeg har hørt av innvandrere og ikke minst gamle mobbere er at nordmenn fra 1. til 10. er en gjeng pingler, og det er akkurat fordi, som du sa, ''De blir lært opp til å oppføre seg og være greie''. Mobbern mangla faren, så han lærte ikke av mor å være snill.
Vis hele sitatet...
Det er en ufattelig svak teori. Etter å ha vært mobbet i flere år, på flere skoler, kan jeg si at de som oftest blir mobbet, er sosialt svake mennesker. Ikke fysisk svake, eller "hyggelige" mennesker.

Mobbere er også oftest dem som har det tøft hjemme, ikke fordi "mor" ikke lærte dem menneskelig etikette. Det å banke løs på en emosjonelt ustabil unge er ikke mye bedre enn å mobbe dem tilbake.
Selvfølgelig, jeg prøvde å få det fram ved å starte hele graia med ''I mange tilfeller''. Gå å lag statistikk

Mobbere er også oftest dem som har det tøft hjemme, ikke fordi "mor" ikke lærte dem menneskelig etikette. Det å banke løs på en emosjonelt ustabil unge er ikke mye bedre enn å mobbe dem tilbake.
Vis hele sitatet...
''Mobbern mangla faren, så han lærte ikke av mor å være snill.'' -var visst litt for enkel.

Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Det er en ufattelig svak teori. Etter å ha vært mobbet i flere år, på flere skoler, kan jeg si at de som oftest blir mobbet, er sosialt svake mennesker. Ikke fysisk svake, eller "hyggelige" mennesker.
Vis hele sitatet...
Mobbeofre er jo for faen ikke stereotypes? Et sosialt svakt menneske er et mye lettere offer enn et fysisk svakt et! For når det kommer til mobbing, starter det alltid psykisk.

Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Mobbere er også oftest dem som har det tøft hjemme, ikke fordi "mor" ikke lærte dem menneskelig etikette. Det å banke løs på en emosjonelt ustabil unge er ikke mye bedre enn å mobbe dem tilbake.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg sier, jeg skulle gjort meg mer klar; Et barn som har det tøft hjemme har ikke den ''menneskelige etiketten'' som de andre. Men blir du mobba og lar det skje, så mangler du også den ''menneskelige etiketten''.

Alle vet de som mobber er svake, men føler seg sterke akkurat fordi de mobber. Mens du som blir mobba er sterk, men føler deg svak fordi du blir mobba. Og det viktigste er ikke nødvendighvis å være sterk, men å føle seg sterk.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:23.
Ble selv mobbet på barneskolen, og i begynnelsen av ungdomsskolen. Men jeg mener nok at å gå fysisk til verk er en dårlig idè. Heller prøve å få en måte, for å få mobberen ganske ubekvem på, ikke at jeg har noen eksempler her og nå, men det finnes nok løsninger som er bedre enn spanskrøret.
helt konge,im all for it

mobbing er grusomt og ødelegger menneskeliv!

De som mobber har alle blitt tilsnakket 1000 ganger og visse folk forstår ikke annet enn det språ¨ket de snakker selv!

Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Heller prøve å få en måte, for å få mobberen ganske ubekvem på, ikke at jeg har noen eksempler her og nå..
Vis hele sitatet...

sette han i midten i en ring av hele klassen og la alle si hva de mener om oppførselen hans ville nok kanskje slått ann i visse tilfeller
Jeg tror ikke det var helt uten grunn at dette ble tatt ut av skolen allerede i 1936. Fysisk avstraffelse er virkelig ikke veien å gå.
Hadde en lærer slått meg over ræva med noe sånn tror jeg han/hun hadde fått den ganske kjapt tilbake? (A)
Tror ikke det vil fungere.
Mobbere gjør hva faen dem vil,de driter tydeligvis i både straff og tilsnakk.

Og til han karen som vil gjenninnføre spanskrøret-mye har forandret seg siden du gikk på skolen,spesielt på mobbeområdet.
Mobbing er en form for menneskelig-naturlig utvelgelse. En eller annen form for mobbing vil alltid eksistere.

Det betyr ikke at vi skal akseptere det. Jeg mener mobbere bør bli straffet for sine handlinger, men jeg tror ikke på fysisk avstraffelse av barn. Hva sier vi den dagen et barn blir seriøst skadet av et spanskerør?
-Ja, Roger var et rævhål mot Per, men fortjente han å brekke 4 fingre på 3 plasser??

Det mest effektive virkemiddelet mot mobbing, mener jeg, er bøtlegging av foreldre. Først skriftlig advarsel, så bot. Om foreldrene ikke klarer å endre adferden til barnet sitt, kan det tilbys profesjonell hjelp.
jeg er absolutt for at mobber burde straffes, men dette vil nok uansett ikke fungere noe særlig uansett. En av grunnen er vel at de bla. kommer til å banke den som blir mobbet etter de har fått straffen selv om det var han/hun eller ikke han/hun som sa ifra. Mobber trenger ingen "grunn" for å gjøre ting, de bare gjør det og hvis de vil ta det utover en person så gjør de det... helt vanvittig at skolen ikke gjør noe mer med det og det er helt utrolig at regjeringen ikke har pålagt og fulgt opp dette mye mer. Etter min mening burde all mobbere uansett hvor mye eller lite håndteres av politiet, først da tror jeg det vil bli noen som tar hintet... uansett hvor mye eller lite mobbing, det er fullstendig uakseptabelt og det ville en vist dersom politiet hadde dukket opp. Ja, selvfølgelig, de har ikke ressurser.. men tror det ville hjulpet betraktelig.. men langt ifra fjernet alt fordi dersom det ikke gir nok konsekvenser vil de bare fortsette så dette måtte vært en prikk, forelegg eller ett eller annet de fikk som traff, feks. at det ble notert i straffregistret eller brudd på straffeloven.
Mobbeoffer bør IKKE bli straffet. En rett og riktig oppdragelse om å være snill og grei bør belønnes. Veldig enig i forslaget om å bøtelegge foreldre. Gjerne med en sum som svir skikkelig hardt og lenge i lommeboka. Det er mange mobbeofre som får ødelagt liv/barndom pga idiotiske gorillaer (som ALLTID er i en gjeng). Møtte mobberen min uten gjengen hans en gang. Da var det ikke mye lyd i jævelen.

Bøtelegging, kanskje en form for rulleblad i regi av skolen?
Når jeg gikk på barneskolen var det spesielt en gutt som ble mobbet. Jeg husker godt etter at mamma hadde vært på foreldremøte der moren til en av mobberene hadde sagt at hun syntes det var bra sønnen hennes mobbet andre, på den måten vil ikke han bli mobbet. Hun jobber i politiet... Gutten endte opp med å slutte vanlig skole første året på ungdomskolen.
Føler at vi nordmenn er blitt veldig kald, men alle er vel tøffe når det kommer til internett. Vold avler vold, det burde vel alle vite. Det er for meg sykt at dette i det hele tatt aktuelt.

Det skal ikke så mye til for at et menneske skal slutte å bli mobbet. Bare at en eller flere sier ifra til når det skjer er nok.
Jeg har ingen tro på at dette vil hjelpe; isåfall i motsatt retning. Er det ikke nettopp vold vi vil få slutt på? Det er en gjennomgående holdningsendring vi trenger, og hvis vold skal bli akseptert og brukt av autoritære personer, vil dette gi svært negative signaler til barna. Fysisk avstraffelse, som mobbing, er i stor grad psykisk vold. Jeg har ingen tro på at barn skal kunne takle den ydmykelsen som hører med slag fra voksne på en positiv måte. Det vil ødelegge dem, på samme måte som vi ser skjer hos mange mobbeofre. Det vil skape ustabile, usikre barn og ungdommer som har lært at vold er noe som er akseptabelt. Det er så dobbeltmoralsk at det er kvalmt. Skal et barn lære at det var galt å banke klassekameraten sin ved å bli slått?
Skulle jeg blitt straffet med spanskrør fra første klasse og utover trinnene , så hadde jeg vokst opp til å bli en kald , apatisk og voldelig mann, det er hvertfall helt sikkert. Samtidlig så hadde jeg allerede fra tidlig barneskole av , begynt å planlagt en stor hevn mot den eller de lærerne som hadde straffet meg hver gang jeg gjorde noe galt.

Mest sannsynlig hadde jeg snikdrept alle sammen og brent ned hus og grunn etterpå i voksen alder.

Så , vil vi ha en hel generasjon unger som vokser opp til å bli massemordere , eller skal vi finne en annen løsning som hører til 2011 tallet ?

Man skal ikke behandle med samme mynt tilbake , det gjør ting bare værre.
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Skulle jeg blitt straffet med spanskrør fra første klasse og utover trinnene , så hadde jeg vokst opp til å bli en kald , apatisk og voldelig mann, det er hvertfall helt sikkert. Samtidlig så hadde jeg allerede fra tidlig barneskole av , begynt å planlagt en stor hevn mot den eller de lærerne som hadde straffet meg hver gang jeg gjorde noe galt.

Mest sannsynlig hadde jeg snikdrept alle sammen og brent ned hus og grunn etterpå i voksen alder.
Vis hele sitatet...

Mest sannsynlig ville du bare ha mobbet noen to tre ganger og etter det fortsått at det skal du ikke gjør, du slutter å mobbe, og så blir du ikke straffet lenger.
Jeg ville blitt et udyr som nok hadde mobbet og tatt ut aggresjonen min enda mer på de rundt meg og samfunnet
Det som er foreslått at en skal bruke vold mot de som mobber er poengløst og ikke minst viser det hvor lite intelligens som er oppe i regjeringen, akkurat som ikke det har blitt vist før. Problemet er vel at de egentlig ikke vet hvordan det er å bli mobbet, hvordan mobbing egentlig foregår nå for tiden (og ikke for 15 år siden ell. når de selv gikk på skole hvor det faktisk var aktuelt med sånn behandling av udisiplinerte unge). Det hadde sikkert bare oppfordret til etterhvert hevne-aksjoner osv. Hvorfor kan de ikke hvertfall spørre om innspill i regjeringen til hvordan elevene som faktisk går på skolen ønsker at dette skal bli tatt tak i for de klarer jo tydligvis ikke selv å finne på måter å forebygge dette effektivt på.

Det som er litt snodig å tenke på er at hvis en ser tilbake i tiden hvor dette faktisk var brukt så virket det som det var mye mer disiplin, så en har faktisk en måte en kan vite hvordan dette vil fungere pga. dette er prøvd ut før, men å prøve det på dagens ungdom som har utviklet seg til å være veldig annereldes i forhold til før kan være direkte farlig og svært lite populært.
Sist endret av exceed; 24. februar 2011 kl. 16:04.
Deng svina til det bare er en knokler og blod igjen!

Nei, alvorlig talt. Det er en grunn til at dette er forbudt, ikke at det er noe argument i seg selv. Derimot at det strider imot mine grunnleggende etiske prinsipper, spesifikt at man ikke skal skade andre. Grunnen til at man ikke skal skade andre er fordi det er en grusom maktutøvelse, den verste etter dødstraff og fengsel. Det beviser enkelt at makt virkelig bare er evnen til å påføre andre smerte. Skal man begynne å spørre seg selv hvorfor det er galt å skade et annet menneske så har vi to helt klart en helt annet etisk-verdiforståelse.

Dette forslaget vil uansett aldri gå igjennom. Monkey see, monkey do?
Sist endret av Scipio; 24. februar 2011 kl. 16:21.
Folk må lære og forstå hvorfor det de gjør er galt. Om man bare lærer at man ikke skal gjøre ting fordi man blir straffet kommer samfunnet til å bli dummet ned samtidig som det blir promotert vold som svar på det man ikke liker.
Vold avler kun mer vold og frykt.
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Høyre-politiker Ingvald Godal mener at kampen mot mobbing i norske skoler er en fiasko. Nå vil han at rektorene skal utstyres med spanskrør for å kunne straffe bøllene.
Slik lyder ingressen i artikkelen.

Her i Norge er det bøllene som regjerer. Lærerne bare springer rundt og smisker og skal være kompis med alle, sier Høyre-veteranen.

Som ungdomsskoleelev selv, kunne jeg ikke vært mer enig. Jeg har selv sett hvordan mobbere ødelegger liv helt fra første klasse, helt fritt for konsekvenser og uten å bli stilt til ansvar for det.
Jeg har selv sett at det eneste tiltaket lærerne på skolen min prøvde, ikke fungerte i det hele tatt.
Et klask med spanskrøret fra rektor tror jeg nok vil være to hakk mer effektivt enn Olweus-programmet.
Måten mobbingen (som jeg har sett) blir utført på, er så brutal og ødeleggende for et individ, at spanskrøret ville de bare ha godt av.

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
hvis du må bruke frykt som et pressmiddel til de som mobber er du jo ikke noe bedre selv. det finnes andre måter og komme in til barn på og få de til å forstå hva som er rett og galt. og læreren har en stor rolle her, og er jo "lederen"i klassen. det er også veldig mange av mobberne som sliter med ting selv, og mobber for og føle seg bedre.spesielt mye skjer innenfor husets 4 vegger som veldig mange egentlig ikke kan se for seg. syntes det blir for primitivt med spanskrør, alle er jo også forskjellig.
IMHO Livet er en kamp fra første dagen.
jeg vil nå si at det første som må skje er mer synlige lærere i skolemiljøet. Som i mine øyne er det store problemet i dag. Blir det ikke sett, kan det heller ikke straffes.

Ps: Nei til spanskrør.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Deng svina til det bare er en knokler og blod igjen!

Nei, alvorlig talt. Det er en grunn til at dette er forbudt, ikke at det er noe argument i seg selv. Derimot at det strider imot mine grunnleggende etiske prinsipper, spesifikt at man ikke skal skade andre. Grunnen til at man ikke skal skade andre er fordi det er en grusom maktutøvelse, den verste etter dødstraff og fengsel. Det beviser enkelt at makt virkelig bare er evnen til å påføre andre smerte. Skal man begynne å spørre seg selv hvorfor det er galt å skade et annet menneske så har vi to helt klart en helt annet etisk-verdiforståelse.

Dette forslaget vil uansett aldri gå igjennom. Monkey see, monkey do?
Vis hele sitatet...
Mobbere utøver fysisk, og spesielt psykisk-vold mot sine ofre.
Er det ikke greit å "glemme" etikken når det gjelder mennesker som gir en god F i andre mennesker, og gjør det de kan for å ødelegge andress liv?

Mobbere er som kreft i skolen. At mobbere får hjere mer eller mindre fritt, tror jeg er en god pådriver til at Norge har en av de dårligste skolesystemene i hele Norden.
Sist endret av Jailbait; 24. februar 2011 kl. 16:44.
Sitat av causa Vis innlegg
Folk må lære og forstå hvorfor det de gjør er galt. Om man bare lærer at man ikke skal gjøre ting fordi man blir straffet kommer samfunnet til å bli dummet ned samtidig som det blir promotert vold som svar på det man ikke liker.
Vold avler kun mer vold og frykt.
Vis hele sitatet...
så du mener folk til vanlig tror at det er greit å snakket stygt til andre, dytte folk og eventuelt slå andre og løpe etter de? de fleste vet nok det, de som mobber bryr seg bare ikke.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Mobbere utøver fysisk, og spesielt psykisk-vold mot sine ofre.
Er det ikke greit å "glemme" etikken når det gjelder mennesker som gir en god F i andre mennesker, og gjør det de kan for å ødelegge andress liv?

Mobbere er som kreft i skolen. At mobbere får hjere mer eller mindre fritt, tror jeg er en god pådriver til at Norge har en av de dårligste skolesystemene i hele Norden.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke greit. Øye for øye, tann for tann er ikke noe jeg tror på. Det er naturligvis heller ikke greit at barn blir mobbet, men vold er ikke den riktige løsningen.
Sitat av xoma21 Vis innlegg
IMHO Livet er en kamp fra første dagen.
Vis hele sitatet...
"Survival of the fittest" fungere kun for "the fittest".

Etter din logikk så bør ofrene utstyre seg med kniver og andre våpen slik at de ikke blir mobbet?
Husk at mobbing er et våpen det også, et våpen ikke alle har eller kan bruke.
Sitat av Crazyness Vis innlegg
Problemet er at de lar seg undertrykke.
Vis hele sitatet...
De lar seg ikke undertrykke, de lar det pågå fordi de ikke tør å ta igjen. Dette er det også mange grunner til (steinharde gammeldagse foreldre, lav selvtillit, stille personlighet, liten av vekst bl.a.). Ikke så lett som du skriver.


Sitat av Crazyness Vis innlegg
De lar det holde på, kanskje fordi de tror det skal være sånn. Fordi det alltid er noen som blir mobbet, og nå er det deres tur.
Vis hele sitatet...
Kanskje 5% av mobbeofre tenker sånn. Resten føler seg som dritt og er drittnervøse etterpå.


Sitat av Crazyness Vis innlegg
Om de sier i fra eller nekter å la seg undertrykke på den måten de blir, vil det stille seg annerledes for enkelt. Jeg sier ikke at det er problemet, ikke missforstå meg, og dette gjelder langt i fra i alle tilfeller, men det vil med ganske stor garanti hjelpe flere som blir utsatt for mobbing.
Vis hele sitatet...
Sånn som det er blitt i dag - hvis man sier fra, så får man garantert -mer- bråk, og ganske lett juling etter skolen. Å ta igjen med mobbere krever litt mer. Da bør man ha en gjeng rundt seg som er større. Har man ikke det kan man bare glemme det.


Angående saken, så syns jeg spanskrør er helt dødfødt. Det er andre grunner til at barn mobber andre. Jeg tror for min del at mesteparten ligger hos foreldre. Hvorfor kan de ikke bare sette seg ned, spørre ungen "hvorfor mobber du andre?", ta svaret som det er og jobbe litt med det? Tror ikke det er så mye verre enn det i mange tilfeller.

Istedenfor så blir det kjefting, skriking og bråking, foreldre som ikke kan styre sinnet sitt, ungen blir superfrustrert og ender som mobber eller mobbeoffer.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Nei, det er ikke greit. Øye for øye, tann for tann er ikke noe jeg tror på. Det er naturligvis heller ikke greit at barn blir mobbet, men vold er ikke den riktige løsningen.
Vis hele sitatet...
Som du kan se av min post på første side, så er jeg heller ikke for utøvelse av vold mot barn.
Jeg mener at mobbere må straffes, men ikke i form av vold. Vold løser så godt som ingen problemer. Selv om jeg tror visse pirater skulle møtt litt mer motstand..


Edit: Jeg skal lære meg å bruke forhåndsvisning fra nå av.
Sist endret av Jailbait; 24. februar 2011 kl. 20:26.
Men likevell blir Norge blåere for tiden... Huff, spanskrør hører til en mørk del av fortiden, vi burde se framover ikke bakover.
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Høyre-politiker Ingvald Godal mener at kampen mot mobbing i norske skoler er en fiasko. Nå vil han at rektorene skal utstyres med spanskrør for å kunne straffe bøllene.
Slik lyder ingressen i artikkelen.

Her i Norge er det bøllene som regjerer. Lærerne bare springer rundt og smisker og skal være kompis med alle, sier Høyre-veteranen.

Som ungdomsskoleelev selv, kunne jeg ikke vært mer enig. Jeg har selv sett hvordan mobbere ødelegger liv helt fra første klasse, helt fritt for konsekvenser og uten å bli stilt til ansvar for det.
Jeg har selv sett at det eneste tiltaket lærerne på skolen min prøvde, ikke fungerte i det hele tatt.
Et klask med spanskrøret fra rektor tror jeg nok vil være to hakk mer effektivt enn Olweus-programmet.
Måten mobbingen (som jeg har sett) blir utført på, er så brutal og ødeleggende for et individ, at spanskrøret ville de bare ha godt av.

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Aldri sett maken til mer dobbeltmoral i norske politikere. På den ene siden er vold uakseptabelt og bare avler vold videre(hvertfall vold mot barn, HERREGUD!), men på den annen side vil de straffe barna med vold igjen. Akkurat det samme gjorde de med hijab, niqab osv. Skamløse og idioter av politikere vi har i dette landet
Sitat av KingJay Vis innlegg
Aldri sett maken til mer dobbeltmoral i norske politikere. På den ene siden er vold uakseptabelt og bare avler vold videre(hvertfall vold mot barn, HERREGUD!), men på den annen side vil de straffe barna med vold igjen. Akkurat det samme gjorde de med hijab, niqab osv. Skamløse og idioter av politikere vi har i dette landet
Vis hele sitatet...
Helt enig, dobbeltmoral... Norske foreldre og lærere skal kunne gi en rapp med kjeppen hvis man ikke oppfører seg, men om en av utenlandsk opprinnelse gjør det samme, da skal han på hue og ræva ut av landet.

Vold skal ungås, uansett hva... (sålenge ikke en kødd har høvla over dama di, da er det meste lov)