Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6963
For ca et år siden la jeg ut hybelen på finn.no og fikk god respons. Fant en hyggelig fyr i 35års alderen. Fikk i den første perioden betaling via nav's boligstøtte"løsning" men nå som han hadde kommet i jobb og tjent egne penger skulle han nå dekke dette selv fra mars måned. Leietaker har betalt leien helt fram til Juni og er nå 4 uker på etterskudd.

Ettersom jeg bor i samme hus er jeg vant med å se/høre fyren omtrent hver dag men jeg har ikke sett han nå siden midten av juni. Tok først kontakt med tidligere arbeidsgiver og han sitter med samme historie (altså ikke møtt på jobb siden midten av juni).
Tok kontakt med NAV men de er nødt til å forholde seg til taushetsplikten og fortalte også at de ikke har hatt kontakt med han på lenge.

Jeg har fornavn og etternavn, tidligere adresse og telefonnr (som jeg ikke får kontakt på)

Jeg har selvfølgelig fått depositum på 3 måneder så pengene er foreløpig ikke noe problem. Jeg er mer bekymret for fyren. Jeg har sett inn vinduer osv så jeg vet at leietaker ikke er i hybelen.

Mine spørsmål er:

1. For alt jeg vet kan fyren være død, hvordan kan jeg finne ut av dette?
2. Sitter han inne? Jeg som privatperson har vel ingen mulighet for å finne ut av dette?
3. Kan jeg melde fyren savnet? Hverken jeg eller arbeidsgiver har sett leietaker på over en mnd. Ingen aktivitet på sosiale medier osv.

Kan også legge til at jeg og leietaker var på talefot før han forsvant og har aldri hatt noen krangel. Det ser heller ikke ut som han har reist på ferie.

Beklager at dette ble langt.
Ved å gjøre alternativ 3 får du nok også svaret på både nr 1 og 2.

Det skader ikke å kontakte politiet og høre hva de tenker om saken.
Sist endret av Erlpil; 31. juli 2016 kl. 21:27.
Ved dødsfall hadde du nok fått vite det. Jobbet som vaktmester noen sommere hjemme i bygda, og der fikk jeg iallefall telefoner når beboerne hadde gått bort. Skjedde vel en par 3 ganger. Har du fysisk vært inne i leiligheten å sjekket? Vi hadde en leietaker som ikke hadde betalt leien på en stund, og som ikke var observert på noen uker. Etter noen uker fikk jeg spørsmål om jeg kunne låse meg inn og sjekke leiligheten. Dette hadde jeg ikke lyst til, så endte med at Politiet kom og sjekket og såg etter spor.
Visste seg senere at gubben hadde reist til Thailand for å møte sin fremtidige hustru og bestemt seg for å bli der.
Jeg hadde nok meldt ham savnet. Kan jo hende han ligger død inne i leiligheten for alt du vet. Politiet kan sjekke det hvis du ikke vil låse deg inn, og få tak i eventuell familie og ta det videre.
Låste opp døren for et par dager siden bare for å forsikre meg om at han ikke lå og råtnet. Det så ut som han egentlig bare har stått opp for å dra på jobb. (Gadd ikke rote gjennom leiligheten fullstendig ettersom jeg egentlig ikke har lov til det).
Ringer politiet i dag.

Sitat av gummiand Vis innlegg
Låste opp døren for et par dager siden bare for å forsikre meg om at han ikke lå og råtnet. Det så ut som han egentlig bare har stått opp for å dra på jobb. (Gadd ikke rote gjennom leiligheten fullstendig ettersom jeg egentlig ikke har lov til det).
Ringer politiet i dag.
Vis hele sitatet...
Kan også nevne at jeg har prøvd å finne pårørende osv via sosiale medier men ikke funnet noe navn. Arbeidsgiver/NAV bør vel kunne sitte på dette?
Sist endret av gummiand; 1. august 2016 kl. 08:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er så enkelt som at du tar kontakt med politiet på 02800.

Utleiere bør kjenne sin besøkelsestid, fint at du bryr deg men å leke detektiv på sosiale medier og kontakte pårørende er vel strengt tatt ikke noe som angår deg.

Du har forresten like lite lov til å låse deg inn i leiligheten som å rote gjennom..
Siden sosiale medier ikke fungerer og du trolig ikke har kontaktinfo til pårørende, så er nok politiet eneste veien å gå for å kunne få informasjon om denne personen.

Ikke ring 02800, men ta kontakt med direktenummeret til ditt nærmeste lensmannskontor. - Dette finner du på deres nettsider.
Snakk med de, så vil du nok få hint om hva det er snakk om, hvis han sitter inne.
Om de ikke vet noe, så meld personen savnet.
Uvaksinert 👍
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Siden sosiale medier ikke fungerer og du trolig ikke har kontaktinfo til pårørende, så er nok politiet eneste veien å gå for å kunne få informasjon om denne personen.

Ikke ring 02800, men ta kontakt med direktenummeret til ditt nærmeste lensmannskontor. - Dette finner du på deres nettsider.
Snakk med de, så vil du nok få hint om hva det er snakk om, hvis han sitter inne.
Om de ikke vet noe, så meld personen savnet.
Vis hele sitatet...
Kommer vel til nærmeste kontor når man ringer 02800, det er i hvertfall min erfaring.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ikke ring 02800, men ta kontakt med direktenummeret til ditt nærmeste lensmannskontor.
Vis hele sitatet...
02800 er direktenummeret til hovedsentralen der du oppholder deg, de kan gi videre tips. De vil eventuelt sette deg videre til operasjonssentralen hvis de selv ønsker å sende betjener bort for en prat.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Utleiere bør kjenne sin besøkelsestid, fint at du bryr deg men å leke detektiv på sosiale medier og kontakte pårørende er vel strengt tatt ikke noe som angår deg.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette med å låse seg inn er jeg enig i, men det er lov å være et medmenneske tross alt.
Sist endret av Ueland; 1. august 2016 kl. 11:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ueland Vis innlegg


Akkurat dette med å låse seg inn er jeg enig i, men det er lov å være et medmenneske tross alt.
Vis hele sitatet...
Ja og det har jeg heller ikke sagt noe på, det er noe med hvordan det gjøres. NAV, Arbeidsgiver og pårørende er strengt tatt ikke noe som angår utleier med mindre de har et personlig forhold, hvis ikke bør de oppføre seg profesjonelt. Hvis vedkommende faktisk er savnet eller det har skjedd noe så er politiet de det angår og de rette til å ta det videre med de det angår.

Det er også sånn at noen av og til har naturlige årsaker til å forsvinne fra overflaten. Det har f.eks nylig vært advart mot å bruke sosiale medier til å spre savnet-meldinger som ikke er offisielle fra politiet av akkurat sånne årsaker. Ikke at det nødvendigvis er tilfelle her men det er poengterer at ting er ikke alltid sånn man tror eller det ser ut som..
Sist endret av Yalla; 1. august 2016 kl. 11:36.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Ja og det har jeg heller ikke sagt noe på, det er noe med hvordan det gjøres. NAV, Arbeidsgiver og pårørende er strengt tatt ikke noe som angår utleier med mindre de har et personlig forhold, hvis ikke bør de oppføre seg profesjonelt. Hvis vedkommende faktisk er savnet eller det har skjedd noe så er politiet de det angår og de rette til å ta det videre med de det angår.

Det er også sånn at noen av og til har naturlige årsaker til å forsvinne fra overflaten. Det har f.eks nylig vært advart mot å bruke sosiale medier til å spre savnet-meldinger som ikke er offisielle fra politiet av akkurat sånne årsaker. Ikke at det nødvendigvis er tilfelle her men det er poengterer at ting er ikke alltid sånn man tror eller det ser ut som..
Vis hele sitatet...
Jeg hører hva du sier og er delvis enig i mesteparten.
Når alternativet er (i værste fall) å ha en død mann liggende i kjelleren tror jeg de fleste er ganske enige om hva man ville gjort. Kan også nevne at politiet spurte om jeg hadde vært i hybelen, hvorav jeg svarte ja. Jeg åpnet døren, tittet inn og lukket den igjen.

Fikk forøvrig kontakt med savnetgruppen i politiet og det viser seg at fyren mest sannsynlig har flyttet. Så nå sitter jeg igjen med en haug av møbler og klær jeg ikke trenger.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Utleiere bør kjenne sin besøkelsestid, fint at du bryr deg men å leke detektiv på sosiale medier og kontakte pårørende er vel strengt tatt ikke noe som angår deg.
Vis hele sitatet...
Nja, her bør man vel skille litt mellom utleier og medmenneske. Hvis TS ikke var utleier, men en vanlig nabo som er bekymret fordi naboen har vært borte en måned og man ikke har hørt noe om at vedkommende er på ferie el. så ville vel de fleste tenkt at det var omtenktsomt å forsøke å finne ut om noe har skjedd...

Sitat av Yalla Vis innlegg
Du har forresten like lite lov til å låse deg inn i leiligheten som å rote gjennom..
Vis hele sitatet...
Rettere sagt, du vil som utleier kunne ha lov til å låse deg inn i leiligheten i dette tilfellet.
Husleieloven §5.6, tredje ledd, siste setning gir utleier hjemmel til å gå inn i husrommet for å hindre skade på husrommet uten å varsle, dersom varsling ikke er mulig.

Ut fra TS første post har han ikke oppnådd kontakt med leietager den siste måneden, det er dermed ikke mulig å varsle. Leieren plikter å vedlikeholde og forøvrig gjøre det som er rimelig for å forhindre skade på husrommet. Ved fravær over lengre tid følger da at leier bør avtale med utleier eller andre slik at de kan sjekke leiligheten med jevne mellomrom eller i forbindelse med uvær, strømbrudd og andre forhold som kan føre til skade.
Basert på dette vil jeg mene at utleier etter en måned har rett til å låse seg inn i leiligheten for å kontrollere denne.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Når voksne mennesker forsvinner, er det som regel fordi de ønsker det selv. Jeg ser tre aspekter som svekker teorien vedrørende dødsfall. Mannen er altså koblet inn på leiligheten igjennom NAV, og har derfor dette som registrert adresse. Ved et dødsfall som følge av ulykke, ville Politiet ha vært der for lenge siden. Dersom vedkommende selv har forårsaket sin død, og på et vis har "gjemt seg", vil dette være værre.

Men, altså - voksne mennesker som forsvinner uten forvarsel har i stor grad gjort dette som følge av et frivillig valg.

Alternativt kan han være innblandet i et straffbart forhold, og ha blitt varetektsfengslet med brev og besøksforbud. Avhengig av hvor smart han er, ville han i så fall ha bedt Politiet om å informere utleier og arbeidsgiver om dette.

Ring 02800 og be om råd i situasjonen. Gi den samme informasjonne som i åpningsinnlegget, og du og arbeidsgiver vil mest sannsynlig få en tilbakemelding om dette er noe Politiet kjenner til.
Sitat av gummiand Vis innlegg
Jeg hører hva du sier og er delvis enig i mesteparten.
Når alternativet er (i værste fall) å ha en død mann liggende i kjelleren tror jeg de fleste er ganske enige om hva man ville gjort. Kan også nevne at politiet spurte om jeg hadde vært i hybelen, hvorav jeg svarte ja. Jeg åpnet døren, tittet inn og lukket den igjen.

Fikk forøvrig kontakt med savnetgruppen i politiet og det viser seg at fyren mest sannsynlig har flyttet. Så nå sitter jeg igjen med en haug av møbler og klær jeg ikke trenger.
Vis hele sitatet...
De fleste vil nok ikke ha noe med en død mann å gjøre og overlater sånt til andre. Som utleier trenger man ikke påta seg roller man ikke har og det siste du vil er vel å vasse oppe i fremmede folks dødsfall eller andre personlige tragedier. Nå trenger du ikke ta dette personlig, jeg snakker bare generelt og av erfaring med ymse leieforhold. Utleiere er flinke til å klage på leietagere men de er også jagge meg flinke til å lage sirkus selv.

Hadde du ringt politiet først hadde du også fått svar før du låste deg inn i leiligheten, just sayin.

Sitat av doseren Vis innlegg
Nja, her bør man vel skille litt mellom utleier og medmenneske. Hvis TS ikke var utleier, men en vanlig nabo som er bekymret fordi naboen har vært borte en måned og man ikke har hørt noe om at vedkommende er på ferie el. så ville vel de fleste tenkt at det var omtenktsomt å forsøke å finne ut om noe har skjedd...
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Selvfølgelig skal/bør/kan man være omtenksom, det er som sagt noe med hvordan. Og nå viser vel svaret til TS akkurat det jeg og andre har prøvd å si, politiet er gjerne de rette til å svare på sånne henvendelser.

Skille her sånn jeg ser det er mellom en utleier som selv bor i samme hus vs utleiere som ikke gjør det. Klassisk.

Sitat av doseren Vis innlegg
Rettere sagt, du vil som utleier kunne ha lov til å låse deg inn i leiligheten i dette tilfellet.
Husleieloven §5.6, tredje ledd, siste setning gir utleier hjemmel til å gå inn i husrommet for å hindre skade på husrommet uten å varsle, dersom varsling ikke er mulig.

Ut fra TS første post har han ikke oppnådd kontakt med leietager den siste måneden, det er dermed ikke mulig å varsle. Leieren plikter å vedlikeholde og forøvrig gjøre det som er rimelig for å forhindre skade på husrommet. Ved fravær over lengre tid følger da at leier bør avtale med utleier eller andre slik at de kan sjekke leiligheten med jevne mellomrom eller i forbindelse med uvær, strømbrudd og andre forhold som kan føre til skade.
Basert på dette vil jeg mene at utleier etter en måned har rett til å låse seg inn i leiligheten for å kontrollere denne.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke uten videre noe fare for skade på husrom ved at en leilighet står tom en måned. Folk drar på ferie uten å få boligen sin invadert av fantasifulle utleiere.
Sitat av Yalla Vis innlegg

De fleste vil nok ikke ha noe med en død mann å gjøre og overlater sånt til andre. Som utleier trenger man ikke påta seg roller man ikke har og det siste du vil er vel å vasse oppe i fremmede folks dødsfall eller andre personlige tragedier. Nå trenger du ikke ta dette personlig, jeg snakker bare generelt og av erfaring med ymse leieforhold. Utleiere er flinke til å klage på leietagere men de er også jagge meg flinke til å lage sirkus selv.

Hadde du ringt politiet først hadde du også fått svar før du låste deg inn i leiligheten, just sayin.


Du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Selvfølgelig skal/bør/kan man være omtenksom, det er som sagt noe med hvordan. Og nå viser vel svaret til TS akkurat det jeg og andre har prøvd å si, politiet er gjerne de rette til å svare på sånne henvendelser.

Skille her sånn jeg ser det er mellom en utleier som selv bor i samme hus vs utleiere som ikke gjør det. Klassisk.


Nei. Det er ikke uten videre noe fare for skade på husrom ved at en leilighet står tom en måned. Folk drar på ferie uten å få boligen sin invadert av fantasifulle utleiere.
Vis hele sitatet...
Men de fleste betaler leie selv om de drar på ferie.

Utrolig mye problematisering her. Utleier eller ikke, fint at folk bryr seg om hverandre.
Sitter nok garantert i fengsel. Det finner du nok ikke utav før han selv velger og informere deg..
Sitat av hideout Vis innlegg
Sitter nok garantert i fengsel. Det finner du nok ikke utav før han selv velger og informere deg..
Vis hele sitatet...
Det er ikke spesielt vanskelig å legge sammen 1+1 hvis du tar kontakt med politiet og de kommer tilbake med at det ikke er noe farlig.

Det kan forøvrig være lurt å starte med skriftlig advarsel om manglende betaling, så du rent juridisk kan bli kvitt fyren om han ikke skulle dukke opp og enda ha ditt på det tørre.

Det er ingen formelle krav om at du må bekrefte at personen har fått med seg disse, så det er mer enn nok å addressere dem til han og putte det i postkassa.